Dat taboe heerst er omdat veel mensen geloven dat het aandachttrekkerij is, wat in sommige gevallen ook zo is natuurlijk, maar dat heeft ook een onderliggende oorzaak. En mensen zijn allergisch voor emotioneel instabiele personen (zie: labiel)quote:Op donderdag 20 mei 2010 23:25 schreef Morrigan het volgende:
Wel jammer dat er nog een steeds een taboe rust op zelfverminking. Ik denk ook niet dat er 1 specifieke reden voor is, maar ik geloof wel dat het verslavend werkt.
Dat vooral.quote:Op donderdag 20 mei 2010 21:02 schreef DeBassist het volgende:
misschien dat ze door de tijdelijke lichamelijke pijn de geestelijke pijn vergeten ?
Wrong, meestal doen mensen hun uiterste best om dit stil te houden. Er zijn vast vaak vermoedens, maar de omgeving zal er zelf achter moeten komen.quote:Op donderdag 20 mei 2010 21:05 schreef Desunoto het volgende:
[..]
Dat gecombineerd met een schreeuw om aandacht.
quote:Op donderdag 20 mei 2010 21:09 schreef fantasielozenaam het volgende:
- omdat ze veel haat naar zichzelf toe voelen en zichzelf daarom pijn willen doen
- omdat ze veel geestelijke pijn hebben en dit willen verdoven door middel van lichamelijke pijn
- omdat ze aandacht willen vestigen op hun problemen
Meisje bij mij op schookl niet. Die had de vellen nog los op haar arm hangen.quote:Op vrijdag 21 mei 2010 01:11 schreef zyx1981 het volgende:
Wrong, meestal doen mensen hun uiterste best om dit stil te houden. Er zijn vast vaak vermoedens, maar de omgeving zal er zelf achter moeten komen.
leg uitquote:Op vrijdag 21 mei 2010 12:57 schreef laforest het volgende:
Ik ken wel mensen die zich voor mij snijden.
I hurt myself todayquote:Op donderdag 20 mei 2010 21:00 schreef Paul het volgende:
Ik heb nooit begrepen dat er mensen zijn die zichzelf in de armen/polsen snijden.
Waarom doen ze dit?
En waarom doen meestal alleen meisjes dit?
voor jou of door jou?quote:Op vrijdag 21 mei 2010 12:57 schreef laforest het volgende:
Ik ken wel mensen die zich voor mij snijden.
Dus omdat jij het niet begrijpt is het maar dom en zielig?quote:Op donderdag 20 mei 2010 21:34 schreef Daffodil31LE het volgende:
[..]
Ik begrijp niet wat er zo moeilijk is aan eenvoudig iets eten.
Net zoals ik niet begrijp dat mensen zich moedwillig gaan liggen verminken. Behalve dan om zelfmoord te plegen, natuurlijk.
Soms snijden mensen zich voor mij en mag ik het bloed proeven.quote:
Hopenlijk wel met een bloedtest van te voren? Anders is het toch ook een vorm van zelfdestructie ( bewust ongezonde risico's nemen)quote:Op vrijdag 21 mei 2010 14:11 schreef laforest het volgende:
[..]
Soms snijden mensen zich voor mij en mag ik het bloed proeven.
Je denk dat ik dat zo maar met willekeurige mensen dat doe?quote:Op vrijdag 21 mei 2010 14:21 schreef snakelady het volgende:
[..]
Hopenlijk wel met een bloedtest van te voren? Anders is het toch ook een vorm van zelfdestructie ( bewust ongezonde risico's nemen)
Mensen die jij kent hebben natuurlijk geen HIV of Hepatitus.quote:Op vrijdag 21 mei 2010 14:30 schreef laforest het volgende:
[..]
Je denk dat ik dat zo maar met willekeurige mensen dat doe?
Das heel intiem en erotisch.
Dan nog, ik zie het net als seks, met een nieuwe partner altijd eerst een testje voor dat het condoom er af gaat.quote:Op vrijdag 21 mei 2010 14:30 schreef laforest het volgende:
[..]
Je denk dat ik dat zo maar met willekeurige mensen dat doe?
Das heel intiem en erotisch.
Ja nou dat is voor mij niet anders hoor.quote:Op vrijdag 21 mei 2010 14:34 schreef snakelady het volgende:
[..]
Dan nog, ik zie het net als seks, met een nieuwe partner altijd eerst een testje voor dat het condoom er af gaat.
Dan is het toch prima, was ook maar een vraag hoor.quote:Op vrijdag 21 mei 2010 14:35 schreef laforest het volgende:
[..]
Ja nou dat is voor mij niet anders hoor.
Mijn partners sneden zich meestal om twee redenen: Om andere pijn te vergeten/te overstemmen of omdat ze het opwindend vonden en of het voor mij deden.quote:Op vrijdag 21 mei 2010 14:43 schreef snakelady het volgende:
[..]
Dan is het toch prima, was ook maar een vraag hoor.
quote:Op vrijdag 21 mei 2010 14:01 schreef goofy_goober het volgende:
[..]
I hurt myself today
To see if I still feel
I focus on the pain
The only thing that's real
NIN - Hurt
Wat een verschrikkelijk afgezaagde tekst.quote:Op vrijdag 21 mei 2010 14:01 schreef goofy_goober het volgende:
[..]
I hurt myself today
To see if I still feel
I focus on the pain
The only thing that's real
NIN - Hurt
Dat is niet de meest voorkomende reden.quote:Op vrijdag 21 mei 2010 19:42 schreef Tijgertje. het volgende:
Zodat ze zich door de pijn een levend persoon voelen.
Overigens snijden niet alleen meisjes.
Zoiets is natuurlijk persoonlijk. Snijden kan ook heel rustgevend zijn.quote:Op vrijdag 21 mei 2010 19:42 schreef Tijgertje. het volgende:
Zodat ze zich door de pijn een levend persoon voelen.
Overigens snijden niet alleen meisjes.
Er wordt ook niet gevraagd naar de meest voorkomende reden.quote:Op vrijdag 21 mei 2010 19:44 schreef dotKoen het volgende:
[..]
Dat is niet de meest voorkomende reden.
Nee, maar door je formulering zouden mensen dat wel kunnen denkenquote:Op vrijdag 21 mei 2010 20:17 schreef Tijgertje. het volgende:
[..]
Er wordt ook niet gevraagd naar de meest voorkomende reden.
Partners? Je hebt een voorkeur voor labiele vrouwen?quote:Op vrijdag 21 mei 2010 14:50 schreef laforest het volgende:
[..]
Mijn partners sneden zich meestal om twee redenen: Om andere pijn te vergeten/te overstemmen of omdat ze het opwindend vonden en of het voor mij deden.
Bij deze, reactie van ervaringsdeskundige.quote:Op zaterdag 22 mei 2010 14:44 schreef Autidude het volgende:
Ik vind het een beetje moeilijk om er over te praten. Ik vind het vervelend op Fok! door mogelijke reacties en door onbegrip terwijl ik er juist er graag over wil praten en dat ook een goede therapie is. Maar dat is heel moeilijk hier op Fok!.
Want het kan dus heel triggerend werken.. en daar heb ik mee leren om te gaan, om triggers te vermijden en
ook praten met lotgenoten, want ik was ook eens gebanned van een forum, terecht, omdat sommige dingen
gewoon keihard kunnen binnenkomen en die SNAP/SWITCH stemmingswisseling in 1 keer bruut kunnen forceren. Ongewild.. geen aanstellerij. En dat maakt het zoooo moeilijk om er over te praten.
Eigenlijk wil ik er best wel veel over vertellen, ik heb diverse vormen van AM gekend, ook ervaringen van anderen en heb een kleine 3 weken geleden zelf nog een aanval gehad.. en dat wou ik helemaal niet, maar toch was het gebeurt, de laatste keer was 1 jaar geleden. Maar goed, ik wil het heel graag uitleggen en er over praten maar ik durf dat eigenlijk niet op Fok! Omdat het zo hard kan backfiren en daarmee triggeren.
Dat is echt erg. En voor heel veel mensen niet te begrijpen.
Dan wil je er over praten, het uitleggen, bezig zijn met je genezing/acceptatie/oplossing zoeken/er mee leren te leven... en dan wordt je keihard afgeblaft of belachelijk gemaakt en aanstellerij en aandachttrekkerij etc etc.
Tot aan het ontkennen van wetenschappelijk bewezen en aantoonbare stoornissen/psychische aandoeningen aan toe..
Dat is iets wat heel, heeeeel , heeeeeeeeeeeeeel moeilijk is.. En dan doel ik niet op een fluwelen handschoentje, want dat wil ik al helemaal niet! Het is lastig.. heel lastig.. Maar ik weet dat er bordies zijn op Fok die ik "ken" van andere forums.. en die zullen zich hier wel in herkennen.
Mijn emmertje is voorlopig nog lang niet gevuld.. dus ik kan wel wat hebben en ik weet dat hier in R&P het heel goed zit, en Re is een topmod.. Maar als hij niet online is, of die ander (excuus dat ik je naam niet weet) dan kan het zoo fout gaan heh.. Want ik heb dit topic gelezen en ik zie ook over aandacht trekken en aan iedereen laten zien. En bij mijn aanval was ik ook online en heb ik ook foto's geplaatst.. netjes volgens de "bordie" regels met waarschuwing en onder een spoiler... Maar dat was niet bedoeld als aandacht trekken.. althans.. niet in de vorm zoals men graag denkt. Alsof ik er trots op ben.. Ik wil er over praten, ik wil dingen die ik lees recht trekken of uitleggen hoe het zit. Maar dat is best lastig. Want mensen denken dat dat aandacht trekken is.. maar dat is het niet... of wel, maar dan in positieve vorm. Zorgen dat erg een negatieve blik of onbegrip meer is, nogmaals ABSOLUUT geen fluwelen handschoentjes, dat is ook weer zo'n Noob gedachte.. Denk je dat een bordie zit te wachten op een fluwelen behandeling en ooooh wat ben je zielig? Think again..quote:Op zaterdag 22 mei 2010 14:56 schreef Evienne het volgende:
[..]
Bij deze, reactie van ervaringsdeskundige.Tot nu toe heb ik op Fok bemerkt dat in R&P heel serieus, zonder getroll, gepraat kan worden over deze onderwerpen! Hangt een beetje af van je eigen instelling, een backfire gebeurt niet voor niks, meestal zijn dat ook de minder serieuze topics of users. Als je jezelf niet laat verleiden in te gaan op getroll, kun je hier je verhaal echt wel kwijt, en hele nuttige reacties oogsten.
Desnoods stuur je me een pm, ik worstel namelijk ook bijna dagelijks met triggers en het ontwijken daarvan...
Dat is ook waar AM is niet automatisch gekoppeld aan BPS/ERSquote:Op zaterdag 22 mei 2010 16:01 schreef dotKoen het volgende:
Algemene opmerking: zelfbeschadigend gedrag is natuurlijk wel een kenmerkend symptoom voor een borderline persoonlijkheidsstoornis, maar lang niet de enige psychiatrische diagnose waarbij zelfbeschadigend gedrag (dat inderdaad moet worden onderscheden van suïcidaal gedrag) voorkomt.
Het is niet, maar wordt helaas vaak wel.quote:Op zaterdag 22 mei 2010 16:07 schreef Autidude het volgende:
[..]
Dat is ook waar AM is niet automatisch gekoppeld aan BPS/ERS
Mensen verkiezen het dan ook niet, maar het is een symptoom van een psychiatrisch ziektebeeld.quote:Op zaterdag 22 mei 2010 17:29 schreef EggsTC het volgende:
tis dus best wel sick dat je lichamelijke pijn boven geestelijke pijn verkiest... dan moet je wel erg ver zijn. Maar ik geloof best dat het troost kan betekenen voor sommige mensen.
Het is lastig uit te leggen maar op het moment zelf doet het dus echt geen pijn, sterker nog.. ik stop pas als het pijn begint te doen.. Ik weet dat het lastig is om te begrijpen, het is dan ook niet voor niets een stoornis en dus iets abnormaals. Het is een soort van afleiding.. de energie die je door frustratie of woede hebt laat zich los in het slaan/slopen/alles kapot/snijden of krassen en dan ben je het kwijt.. En dan volgt er meteen weer een depri droevige en schaamte periode. Meestal dan of in andere woorden, over het algemeen gesproken.quote:Op zaterdag 22 mei 2010 17:29 schreef EggsTC het volgende:
tis dus best wel sick dat je lichamelijke pijn boven geestelijke pijn verkiest... dan moet je wel erg ver zijn. Maar ik geloof best dat het troost kan betekenen voor sommige mensen.
Ze verkiezen het wel... het lichamelijke aspect hebben ze liever dan het geestelijke, ze snijden om het geestelijke te "vergeten".quote:Op zaterdag 22 mei 2010 17:47 schreef dotKoen het volgende:
[..]
Mensen verkiezen het dan ook niet, maar het is een symptoom van een psychiatrisch ziektebeeld.
Ik ken ook mensen die dat doen/gedaan hebben... en ik kan me er wat bij voorstellen. Maar het blijft sick.quote:Op zaterdag 22 mei 2010 17:48 schreef Autidude het volgende:
[..]
Het is lastig uit te leggen maar op het moment zelf doet het dus echt geen pijn, sterker nog.. ik stop pas als het pijn begint te doen.. Ik weet dat het lastig is om te begrijpen, het is dan ook niet voor niets een stoornis en dus iets abnormaals. Het is een soort van afleiding.. de energie die je door frustratie of woede hebt laat zich los in het slaan/slopen/alles kapot/snijden of krassen en dan ben je het kwijt.. En dan volgt er meteen weer een depri droevige en schaamte periode. Meestal dan of in andere woorden, over het algemeen gesproken.
Nog vreemder is dat ik er nu gewoon heel rationeel over kan praten, ik zelfs de oorzaken weet etc.. daarom is het ook een lange tijd goed gegaan.. maar toch.. Het is een PATS!!! FLITS!!! en weg ben je..
Stemmingswisseling ten top... op zijn aller aller uiterste..
Nee, zo rationeel zijn maar weinig beslissingen, zeker niet bij psychiatrische stoornissen.quote:Op zaterdag 22 mei 2010 18:11 schreef EggsTC het volgende:
[..]
Ze verkiezen het wel... het lichamelijke aspect hebben ze liever dan het geestelijke, ze snijden om het geestelijke te "vergeten".
quote:Op zaterdag 22 mei 2010 18:12 schreef EggsTC het volgende:
[..]
Ik ken ook mensen die dat doen/gedaan hebben... en ik kan me er wat bij voorstellen. Maar het blijft sick.
Dat vind ik nou een prachtige omschrijving. Eigenlijk ben ik zelf ook een soort gremlin.quote:Op zaterdag 22 mei 2010 18:34 schreef Autidude het volgende:Maar zie het dan heel simpel uitgelegd als de film Gremlins... zo'n lief gizmo poppetje... schattig.. knuffelig, heel lief en al... totdat je eten geeft na middennacht.. Alleen dan kan dat dus elk moment gebeuren.. en moet je het woord eten veranderen in; individuele triggers..
Het is bijna niet anders te omschrijven.
Hij is niet helemaal van mijzelf maar vanaf een borderline forum waar ik kwam, en waar we met een groepje eigenlijk wel tot diezelfde conclusie kwamen.quote:Op zaterdag 22 mei 2010 20:09 schreef Captain_Maximum het volgende:
[..]
Dat vind ik nou een prachtige omschrijving. Eigenlijk ben ik zelf ook een soort gremlin.
Dit is trouwens ook heel mooi omschrevenquote:Op zaterdag 22 mei 2010 18:02 schreef mazaru het volgende:
Littekens van binnen, littekens van buiten. Maar alleen de uiterlijke worden opgemerkt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |