quote:
Op donderdag 8 juli 2010 14:40 schreef Lone_Gunman het volgende:[..]
Dit allemaal heb ik ook gelezen inderdaad. Ik geef hem geen Beaphar voer, ik ken dat trouwens niet. Is het iets speciaals?
Beaphar XtraVital:
![]()
Van de site:
XtraVital vogelvoeders zijn compleet en uitgebalanceerd. Ieder voer is afgestemd op de natuurlijke voedingsbehoefte van de specifieke soort. XtraVital bestaat uit beduidend meer soorten zaden dan gewone zaadmengsels. Gewone zaadmengsels bevatten gemiddeld 6 soorten zaden. XtraVital Super Premium vogelvoer bevat maar liefst 15 tot 30 verschillende soorten zaden en voorziet op deze manier in de natuurlijke behoefte van uw vogel.
De gebruikte mineralen in XtraVital vogelvoeders zijn gecheleerd. Dat wil zeggen dat de mineralen omhuld zijn met een laagje van aminozuren. Hierdoor worden de mineralen beter opgenomen in het lichaam van de vogel en verstoren ze elkaars opname niet. Verstoring van de mineraalopname kan bijvoorbeeld bloedarmoede tot gevolg hebben. Voor een betere acceptatie van het voer is er honing toegevoegd, want daar zijn vogels dol op. Het voer bevat Echinacea, dat de weerstand bevordert. Vogels vinden XtraVital zo lekker dat ze hun hele voerbakje leeg zullen eten.
XtraVital vogelvoer is verrijkt met Echinacea. Echinacea is een homeopatisch product, afkomstig van de plant Echinacea Purpurea. Onderzoek heeft aangetoond dat Echinacea de weerstand bevordert. Ook is het bereid met zuivere bloemenhoning voor een heerlijke geur en smaak. De acceptatie is hierdoor uitstekend. Uw vogel zal werkelijk dol zijn op XtraVital. Het omschakelen naar XtraVital zal in de meeste gevallen dan ook zonder problemen verlopen.
Kost ongeveer 8 eu voor een kilo
Ik gaf mijn kietjes voorheen een eigen mengsel van goedkope dierenwinkel bulkvoer aangevuld met eivoer,vruchtenmengsel en nog wat meer pakjes en mengde dat tot 1 mengsel.
Dat is heel lang goed gegaan tot de dierenwinkel overstapte op een ander merk bulkvoer en beide kietjes het verdomde om het nieuwe mengsel te eten, ze hadden daardoor beide bijna het loodje gelegd
Om dat in de toekomst te voorkomen ben ik toen maar op zoek gegaan naar een goede kwaliteit merkvoer met het idee dat zoiets niet zo makkelijk veranderd kwa samenstelling en mogelijk ook kwalitatief wat beter is, die zakjes met "eigen merk" voer van de dierenwinkel zijn doorgaans maar een paar soorten zaadjes, geen eiwitvoer,geen vitaminen enz enz.
De dierenarts raadde Beaphar aan en dus maar gekocht en sindsdien nooit meer voerdrama's gehad.
Wat de meeste mensen niet weten en erg belangrijk: parkieten en andere papegaai soorten hebben een kraak of maal-maag waarin het voedsel (zaden) worden gemalen mbv steentjes die ze opeten.
Als een parkiet geen steentjes kan eten kan hij dus ook niet zijn voedsel verteren en kan hij zo veel eten als hij wil maar zal hij om komen door ondervoeding!
In het meeste vogel zand zitten schelpen stukjes die ze daarvoor kunnen gebruiken maar die gaan niet zo lang mee omdat ze vrij zacht zijn.
Het is beter om een zakje steentjes te kopen en daarvan bij iedere verschoning van de kooi wat op de bodem te strooien, bij voorkeur op de plek waar hij/zij het minste poept.
Let op; de steentjes komen in verschillende groottes voor verschillende papegaai soorten, voor parkieten moet je de allerkleinste steentjes nemen, ze zijn +/- 1 a 2 mm groot.
[ Bericht 11% gewijzigd door robber57 op 11-07-2010 21:52:25 (typos enzo) ]