De hoeveelheid stof?quote:'Mijn kennis van het lichaam is dramatisch'
door Arianne Mantel en Chris Ververs
HILVERSUM - ’Wat komt er bij een vrouw uit haar lichaam bij een bevalling?’ Dat was een van de vragen die de vmbo’ers van het Comenius College in Hilversum gisteren voorgeschoteld kregen bij het eindexamenvak biologie.
„De vragen over het menselijk lichaam waren erg pittig”, zucht de 16-jarige Jesse Vos uit Loenen. Toch hield Jesse geen slecht gevoel over aan het examen. „Het ging best aardig. Behalve de vraag wat er bij een vrouw allemaal uit haar lichaam komt als ze een kind baart”, lacht hij. „Ik weet dat er placenta meekomt, maar verder…”
Zijn klasgenoot Tom van Alphen schiet in de lach. „Een kind natuurlijk”, zo geeft hij het correcte antwoord. „Ach, mijn kennis van het menselijk lichaam is gewoon dramatisch”, reageert Jesse. „Daar ligt mijn interesse niet. Dit vergeet ik straks allemaal weer.”
Ook Tom kijkt niet ontevreden terug op het schriftelijk examen. „Het ging redelijk goed, denk ik. Maar de vragen over bloedvaten vond ik maar moeilijk. Gelukkig sta ik voor geen enkel vak onvoldoende, dus ik heb er wel vertrouwen in dat ik het heb gehaald. Toch was ik in het begin wel een beetje gespannen. Maar dat heb ik bij elk examen.”
Volgens vakdocent biologie Sjoerd Zuidema is het grootste struikelblok de hoeveelheid stof die zijn leerlingen moeten beheersen. „De stof bestond uit twaalf hoofdstukken met veel vragen over het menselijk lichaam. Daarbij zijn veel vragen heel specifiek. Ze moeten bijvoorbeeld weten hoe het menselijk oog werkt, dat is best lastig natuurlijk”, weet de docent. „Maar ik denk dat de meesten het examen wel halen, hoor.”
Dit dus. Als ze er nou 5 jaar school van maken leren ze wat meerquote:Op woensdag 19 mei 2010 14:08 schreef BroodjePindakaas het volgende:
VMBO: royal_________________________________________!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Dat dus.quote:Op woensdag 19 mei 2010 14:02 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
Dat die leerlingen placenta antwoorden in plaats van kind is niet meer dan logisch, en zegt meer over het niveau van het examen dan over de leerlingen. Dat een kind geboren wordt tijdens een bevalling is zo verschrikkelijk overduidelijk dat het niet het antwoord kan zijn op een examenvraag die je kennis moet toetsen over vier jaar middelbare school. En dan ga je verder denken inderdaad.
Dat is dan ook wel stemmingmakerij van de journalist inderdaad.quote:Op woensdag 19 mei 2010 14:12 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
http://www2.cito.nl/vo/ex2010/KB-0191-a-10-1-o.pdf
[ afbeelding ]
Wie is er nou een sukkel, de leerlingen of de "journalist" die niet eens de moeite neemt de daadwerkelijke examenvraag op te zoeken.
Tja, die leerling had dan nog in elk geval één punt. Dat die de navelstreng vergat, lijkt me minder erg dan op die vraag 'kind' antwoorden.quote:Op woensdag 19 mei 2010 14:12 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
[ afbeelding ]
Wie is er nou een sukkel, de leerlingen of de "journalist" die niet eens de moeite neemt de daadwerkelijke examenvraag op te zoeken.
Van vrienden met kinderen begreep ik iig een hoop stront.quote:Op woensdag 19 mei 2010 23:18 schreef Loedertje het volgende:
Noem mij maar dom maar ik zou écht niet weten wat er buiten de placenta en navelstreng meekomt tijdens een bevalling. Het kind is té logisch.
Ah, Marokkanen en jodenbashis zijn niet meer hot zie ik, dus zoeken we een andere groep uitquote:Op woensdag 19 mei 2010 14:12 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
[ afbeelding ]
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.http://www2.cito.nl/vo/ex2010/KB-0191-a-10-1-c.pdfOp dinsdag 23 augustus 2011 23:18 schreef problematiQue het volgende:
Mensen die zomaar claimen dat A beter is dan B moet je gewoon negeren. Internetruis.
Ik dacht precies hetzelfde. Vliezen breken, maar maken toch deel uit van de nageboorte?quote:Op woensdag 19 mei 2010 23:54 schreef Loedertje het volgende:
Nageboorte is toch de placenta?
Hoe kan dat dan 1 van de mogelijke antwoorden zijn?
Heb je de vraag gelezen?quote:Op woensdag 19 mei 2010 23:18 schreef Loedertje het volgende:
Noem mij maar dom maar ik zou écht niet weten wat er buiten de placenta en navelstreng meekomt tijdens een bevalling. Het kind is té logisch.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |