Heb je je excuses al aangeboden voor de foute informatie die je heb gegeven aan Juicyhill ?quote:Op woensdag 19 mei 2010 20:02 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Ja.
Met de OV chipkaart ga je per gereisde KM betalen. Zones houden dan op te bestaan.
Ik verval in herhaling. Dat ik het niet goed onderbouwd heb is jouw mening.quote:Op woensdag 19 mei 2010 20:07 schreef Zelva het volgende:
[..]
Ik moet wel, want jij komt weer met hetzelfde 'argument', een van je vele onzinnige stokpaardjes, aanzetten. En je hebt het nog steeds niet onderbouwd, op geen enkele wijze.
Nee hoor, dat is gewoon de waarheid.quote:Op woensdag 19 mei 2010 20:13 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Ik verval in herhaling. Dat ik het niet goed onderbouwd heb is jouw mening.
Jouw waarheid, niet de mijne.quote:
Onder andere het bewaren van de reisgegevens voor 7 jaar.quote:Op woensdag 19 mei 2010 19:59 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
De redenen voor wat zijn niet bekend?
Je kan reisgegevens ook 1 dag bewaren en dan wissen...quote:En hij geeft aan dat de klachten afhandeling van de studenten beter moet.
Dat voorstel dat mensen op de hoogte moeten worden gebracht om uit te checken is natuurlijk ook hilarisch. Hoe ziet men dat voor zich? Om de 10 minuten een SMS met de txt check uit?
Mail sturen als men niet heeft uitgecheckt, ik dat de privacy zo belangrijk was en dat niemand mag weten waar je gereisd had.
Ja goed idee. Bij een discussie hoort het onderbouwen van je stellingen. Tot op heden doe je dat niet, dus ik vind dit inderdaad een hele goede suggestie van je.quote:Op woensdag 19 mei 2010 20:25 schreef VancouverFan het volgende:
Nog wat zinnigs te melden om een echte discussie te starten
Er is maar één die hier een spelletje speelt en dat ben jij. Het spelletje heet 'ontwijk te moeilijke vragen of vragen waar ik toch eigenlijk geen antwoord op weet'.quote:of gaan we dit spelletje nog langer spelen?
Tot ziens dan. Kom nog eens terug als je wat hebt waar we een zinnige discussie over kunnen voeren.quote:Op woensdag 19 mei 2010 20:28 schreef Zelva het volgende:
[..]
Ja goed idee. Bij een discussie hoort het onderbouwen van je stellingen. Tot op heden doe je dat niet, dus ik vind dit inderdaad een hele goede suggestie van je.
[..]
Er is maar één die hier een spelletje speelt en dat ben jij. Het spelletje heet 'ontwijk te moeilijke vragen of vragen waar ik toch eigenlijk geen antwoord op weet'.
Kan. Maar daar is de belasting dienst niet blij mee. En als ze het ene jaar zeggen dat het 7 jaar bewaard moet worden en het andere jaar zeggen dat dat helemaal niet hoeft, moet dat onderzocht worden.quote:Op woensdag 19 mei 2010 20:26 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Onder andere het bewaren van de reisgegevens voor 7 jaar.
[..]
Je kan reisgegevens ook 1 dag bewaren en dan wissen...
Is er iemand hier met wie je wel een discussie wil voeren ?quote:Op woensdag 19 mei 2010 20:31 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Tot ziens dan. Kom nog eens terug als je wat hebt waar we een zinnige discussie over kunnen voeren.
Oh, maar ik vind de stelling dat het ov-chipkaartuitstel is veroorzaakt door buitenstaanders een hele interessante en daar kunnen we een hele zinnige discussie over voeren. Het zou alleen een hoop schelen als je die uitspraak dan ook even onderbouwt. Op een loze, uit de lucht gegrepen stelling an sich is het vrij moeilijk schieten.quote:Op woensdag 19 mei 2010 20:31 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Tot ziens dan. Kom nog eens terug als je wat hebt waar we een zinnige discussie over kunnen voeren.
Ik heb nergens gezegd dat de uitstel van de OV chipkaart alleen door buitenstaanders is veroorzaakt.quote:Op woensdag 19 mei 2010 20:33 schreef Zelva het volgende:
[..]
Oh, maar ik vind de stelling dat het ov-chipkaartuitstel is veroorzaakt door buitenstaanders een hele interessante en daar kunnen we een hele zinnige discussie over voeren. Het zou alleen een hoop schelen als je die uitspraak dan ook even onderbouwt. Op een loze, uit de lucht gegrepen stelling an sich is het vrij moeilijk schieten.
Waar zeg ik dan dat jij dat zegt? Ik ben gewoon razend benieuwd welke zaken, let wel, nieuwe zaken, waar de ov-chipkaart in de plannen niet over zou moeten beschikken, de oorzaak zijn van vertragingen door buitenstaanders en daar krijg ik geen antwoord op. En als je die niet hebt, is je uitspraak gewoon compleet irrelevant.quote:Op woensdag 19 mei 2010 20:38 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Ik heb nergens gezegd dat de uitstel van de OV chipkaart alleen door buitenstaanders is veroorzaakt.
Even doorklikken naar de beschikbare informatie:quote:Op woensdag 19 mei 2010 20:32 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Kan. Maar daar is de belasting dienst niet blij mee. En als ze het ene jaar zeggen dat het 7 jaar bewaard moet worden en het andere jaar zeggen dat dat helemaal niet hoeft, moet dat onderzocht worden.
In de tussentijd is mij geen nieuwe regelgeving hieromtrent bekend, dus als jij die wel weet, link er maar naar toe. En anders is het dus niet verplicht om die gegevens te bewaren, in tegenspraak tot wat Translink en de minister tot nu toe constant beweren.quote:7 jaar centrale opslag OV-reisgegevens niet nodig
Gepubliceerd: Maandag 17 november 2008 /// Auteur: Brenno de Winter
Langdurige centrale opslag van alle reisdata van de OV-chipkaart is overbodig. Trans Link Systems dacht dat de fiscus dit verplichtte, maar dat is niet het geval.
Dat blijkt uit antwoorden op vragen van Webwereld aan de Belastingdienst en het Ministerie van Financiën wie nou precies wat voor hoe lang moet bewaren.
Noodzakelijk voor fiscus
Op dit moment slaat het systeem van Trans Link Systems alle reisbewegingen van mensen in een centrale database op. De informatie daarin wordt zeven jaar lang bewaard om de financiële administratie te onderbouwen naar de fiscus toe. Het bedrijf vertelt Webwereld al acht maanden dat het nog overleg met de Belastingdienst voert. Een tipgever wees Webwereld erop dat de reisbewegingen niet voor de fiscale administratie nodig zijn. Hij wees erop dat facturen de basis van een administratie vormen en dat bijvoorbeeld in de telecomindustrie niet de losse telefoongesprekken maar de totalen van belang zijn voor afrekening tussen de bedrijven en met de klanten. Desgevraagd bevestigen medewerkers van telecombedrijven dit.
Werkgevers verantwoordelijk voor administratie
Navraag bij het Ministerie van Financiën leert dat reisbewegingen zeven jaar lang bewaard moeten worden, maar niet door Trans Link Systems. Werkgevers die reiskosten vergoeden moeten hun administratie onderbouwen met een overzicht van gemaakte reizen. Dat is nu ook al zo voor papieren kaartjes of registratie van autoritten. Omdat de OV-chipkaart eigenlijk onvoldoende bewijs levert zouden de bonnetjes niet gelden. Maar in een besluit van de Belastingdienst wordt dat probleem verholpen door het uitprinten overzichten van vervoerders toch goed te keuren.
"Ik keur goed dat door of vanwege het vervoerbedrijf gemaakte overzichten van transacties met de OV-chipkaart worden gelijkgesteld met vervoerbewijzen voor de overhandigingsplicht ingevolge de Wet LB", schrijft J. Thunnissen, directeur-generaal Belastingdienst. Een voorlichter verduidelijkt: "De werknemer heeft een overhandigingsplicht aan zijn werkgever. De werkgever heeft een bewaarplicht voor de vervoerbewijzen."
OV-chipkaart website
Trans Link heeft nu al een website om overzichten op te vragen en vervolgens af te drukken. Wie zich registreert kan volgens een zegsvrouw Jannemieke Zandee gedurende anderhalf jaar de transacties teruglezen. Daarna zijn ze niet meer online beschikbaar. Het bedrijf zegt nog steeds in overleg te zijn met de Belastingdienst over wat er nou precies bewaard moet worden, maar denkt dat ze toch de reisgegevens zeven jaar lang moeten bewaren.
Problemen met privacy wetgeving
De discussie over de noodzaak is belangrijk, omdat de Wet Bescherming Persoonsgegevens alleen opslag toestaat als de verwerking noodzakelijk is. Wanneer dat niet het geval is dan is langdurige opslag niet toegestaan. Trans Link heeft meer ingewikkelde discussies te voeren, want niet iedere reis is een betaalde rit. Bezitters van een abonnement betalen voor al hun reizen. Zij genereren transacties met een waarde van nul euro, waardoor er geen noodzaak is ook die gegevens jaren te bewaren.
CBP deal met NS
Recentelijk sloot het College Bescherming Persoonsgegevens een overeenkomst met de Nederlandse Spoorwegen over het verwerken van gegevens. In de brief aan de staatssecretaris vroeg het CBP hulp om de kwestie met de fiscus sneller op te lossen.
Lijkt me handig als dat dan eens goed onderzocht wordt. En dat is wat Eurlings nu gaat doen.quote:Op woensdag 19 mei 2010 20:43 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Even doorklikken naar de beschikbare informatie:
[..]
In de tussentijd is mij geen nieuwe regelgeving hieromtrent bekend, dus als jij die wel weet, link er maar naar toe. En anders is het dus niet verplicht om die gegevens te bewaren, in tegenspraak tot wat Translink en de minister tot nu toe constant beweren.
Dat jij bepaalde voorwaarden stelt aan mijn onderbouwing zegt alweer genoeg. Ik doe een stelling maar die moet onderbouwd worden met speciale eisen van jou. Blijkbaar weet je ook wel dat mijn stelling klopt. Anders zou je geen "let wel" nodig hebben.quote:Op woensdag 19 mei 2010 20:42 schreef Zelva het volgende:
[..]
Waar zeg ik dan dat jij dat zegt? Ik ben gewoon razend benieuwd welke zaken, let wel, nieuwe zaken, waar de ov-chipkaart in de plannen niet over zou moeten beschikken, de oorzaak zijn van vertragingen door buitenstaanders en daar krijg ik geen antwoord op. En als je die niet hebt, is je uitspraak gewoon compleet irrelevant.
En sowieso is de Tweede Kamer geen buitenstaander, maar opdrachtgever en primaire financier met ettelijke miljarden, veelal weggegooid overheidsgeld, dus je voorbeeld uit dit topic slaat echt kant nog wal.
Wat mij meteen nieuwsgierig maakt aan dit bericht is of de NS tot heden dan ook alle gegevens van uitgeprinte kaartjes voor 7 jaar bewaarde, want dat is de enigste reden die ik hier ze zie noemen. En als ik hier op oude treinkaartjes kijk staat er op beide zijde van een kaartje een uniek nummer. Ik kan me niet voorstellen dat de NS weet op welk serienummer kaartje ze welke reis hebben uitgegeven.quote:Op woensdag 19 mei 2010 20:43 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Even doorklikken naar de beschikbare informatie:
[..]
In de tussentijd is mij geen nieuwe regelgeving hieromtrent bekend, dus als jij die wel weet, link er maar naar toe. En anders is het dus niet verplicht om die gegevens te bewaren, in tegenspraak tot wat Translink en de minister tot nu toe constant beweren.
Volgens mij is het daarom ook enkel een smoes geweest om toch maar al die gegevens te kunnen verzamelen. Zou heel goed kunnen dat nu 'opeens' blijkt dat het dan toch maar moet. Want hoe de overheid denkt om te gaan met de privacy van de mensen die zij behoort te dienen:quote:Op woensdag 19 mei 2010 21:15 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Wat mij meteen nieuwsgierig maakt aan dit bericht is of de NS tot heden dan ook alle gegevens van uitgeprinte kaartjes voor 7 jaar bewaarde, want dat is de enigste reden die ik hier ze zie noemen. En als ik hier op oude treinkaartjes kijk staat er op beide zijde van een kaartje een uniek nummer. Ik kan me niet voorstellen dat de NS weet op welk serienummer kaartje ze welke reis hebben uitgegeven.
Wat dan ook weer een enorme k*tsmoes is, want je kan perfect reizigers lokken mét kennis van persoonsgegevens zonder de privacy te schenden, maar is het is een gebrek aan wil en aan verstand, kortom, de welbekende ziekte van Nederland...quote:Voorloper abonnement
Een zegsvrouw van de Stadsregio Arnhem-Nijmegen is duidelijk over het belang van een persoonsgebonden OV-chipkaart. “Wij willen dat omdat een persoonlijke kaart wat meer mogelijkheden geeft om wat meer informatie op de kaart te krijgen”, zegt ze in een reactie tegenover Webwereld. Wat ze precies met de informatie willen, kan ze niet aangeven, maar ze ziet wel voordelen.
quote:OV-chipkaart mag reizen niet duurder maken
Uitgegeven: 20 mei 2010 22:45 /// Laatst gewijzigd: 20 mei 2010 23:20
AMSTERDAM - Reizen met de OV-chipkaart mag voor reizigers gemiddeld niet duurder worden. De Tweede Kamer schaarde zich donderdagavond achter een motie van PVV-kamerlid Richard de Mos. Eerder was de regel dat de overstap op het digitale reisbiljet de vervoerders niets extra mag opleveren.
Demissionair verkeersminister Camiel Eurlings (CDA) had eerder al opdracht gegeven om het prijsbeleid in alle regio's te onderzoeken. Ook zegt hij toe zich in te zetten om de kosten voor reizigers in de hand te houden. Een motie van het GroenLinks-kamerlid Ineke van Gent om reizigers een herinnering te sturen als zij vergeten uit te checken haalde ook een meerderheid.
Nu weten reizigers vaak niet dat voor een reis standaard vier, tien of 20 euro van hun OV-chipkaart wordt afgeschreven. Een applicatie zou met behulp van bijvoorbeeld een e-mail klanten moeten uitnodigen dit geld terug te vorderen. Dit zou jaarlijks om miljoenen transacties gaan.
Reisbeweging
Een derder motie, die van VVD'er Charlie Aptroot om reisbewegingen van klanten niet zeven jaar maar twee maanden te bewaren, werd weggestemd. Ook zijn wens om te voorkomen dat provincies persoonlijke informatie bewaren kreeg geen kamermeerderheid. Wel krijg hij steun voor spoedoverleg om problemen voor gehandicapten met de OV-chipkaart snel aan te pakken.
Teleurgesteld
"Ik ben heel erg teleurgesteld in het CDA dat kennelijk privacy niet zo serieus neemt", reageert Aptroot tegen NU.nl. “De minister zou net bezorgd moeten zijn als de kamer”, vult Van Gent aan. "Er komt vast een moment dat we hier wel stappen op kunnen zetten. De aanhouder wint." Het voorstel van de SP om studenten niet de dupe te laten zijn van problemen met de invoering van de studenten OV-kaart, haalde het ook niet. Kamerlid Manja Smits wilde dat incassobureaus pas op de plaats maken, totdat alle distributieperikelen achter de rug zijn.
© NU.nl/Brenno de Winter
Ik vind het echt bizar dat aan de ene kant wordt gelklaagd dat de privacy in gevaar is, maar men moet wel achter de vodden worden gezeten als je niet uitgecheckt hebt.quote:
Nou, nee. In het ene geval wordt zonder dat daar noodzaak toe is alles wat ze met die chipkaart van je kunnen registreren ook geregistreerd en voor 7 jaar opgeslagen, en in het andere geval wordt je er aan herinnerd dat je bent vergeten uit te checken.quote:Op vrijdag 21 mei 2010 17:33 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Ik vind het echt bizar dat aan de ene kant wordt gelklaagd dat de privacy in gevaar is, maar men moet wel achter de vodden worden gezeten als je niet uitgecheckt hebt.
Dat is pas Big Brother....
Zo kan ik ook wel zeggen dat het een service is om bij te houden waar veel mensen reizen en waar er dus meer/minder treinen / bussen nodig zijn.quote:Op vrijdag 21 mei 2010 20:19 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Nou, nee. In het ene geval wordt zonder dat daar noodzaak toe is alles wat ze met die chipkaart van je kunnen registreren ook geregistreerd en voor 7 jaar opgeslagen, en in het andere geval wordt je er aan herinnerd dat je bent vergeten uit te checken.
Privacy-schending versus service.
Als je kan aangeven dat je er geen gebruik van wil maken, dan zou je een punt kunnen hebben. Maar dat kan nu net niet. Sterker: voor het gebruik van de chipkaart is het standaard om al je gegevens bij te houden, tenzij je er extra voor betaald. Iets wat volgens het CBP niet de bedoeling is, privacy is namelijk een recht, niet iets wat je geld moet kosten.quote:Op vrijdag 21 mei 2010 20:30 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Zo kan ik ook wel zeggen dat het een service is om bij te houden waar veel mensen reizen en waar er dus meer/minder treinen / bussen nodig zijn.
En door dat registreren kun je makkelijk je declaraties indienen. In plaats van alle bonnetjes bewaren hoef je nu maar eens in de zoveel tijd een uitdraai te maken. Ook service toch?
Waar staat dat het CBP zegt dat je niet moet betalen voor je privacy?quote:Op vrijdag 21 mei 2010 20:47 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Als je kan aangeven dat je er geen gebruik van wil maken, dan zou je een punt kunnen hebben. Maar dat kan nu net niet. Sterker: voor het gebruik van de chipkaart is het standaard om al je gegevens bij te houden, tenzij je er extra voor betaald. Iets wat volgens het CBP niet de bedoeling is, privacy is namelijk een recht, niet iets wat je geld moet kosten.
Overigens is het de verantwoording van de werkgever om een reisoverzicht bij te houden, niet van de reiziger. En voor de belastingdienst is een uitdraai van periode x ook voldoende (wat betekent dat die gegevens daarna weg kunnen)
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |