abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_81574252
Het vervolg vd discussie uit deel 2 gaat hier verder Israel wil mensenrechten organisaties illegaal maken. Deel 2

Norman Finkelstein reageert op aanhouding Noam Chomsky in dit RT news interview

Israel Being Exposed And Feels Threatened

Israel has refused to permit Noam Chomsky, the linguist and icon of the American left, to enter the occupied West Bank from Jordan. Some argue that Chomsky, an 81-year-old professor emeritus at the Massachusetts Institute of Technology, could pose a risk to Israel. Norman Finkelstein says that Israel has been exposed to the world during the Gaza conflict and now feels threatened.
  dinsdag 18 mei 2010 @ 12:42:25 #2
111528 Viajero
Who dares wins
pi_81574932
Kan de TT iets objectiever aub? Er is een kleine minderheid in de knesset die hier achter staat.

De TT is even objectief als zeggen: "Nederland wil Koran verbieden" omdat Wilders dat wil.
It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
pi_81575649
Een van de grootste denkers van onze tijd. Zo wordt Noam Chomsky vaak omschreven. Hij is wetenschapper en politiek activist. Een Joodse Amerikaan, maar ook criticaster van het Israëlische beleid ten opzichte van de Palestijnen en het buitenlands beleid van de Verenigde Staten.

Op uitnodiging van het Palestijnse parlementslid Mustafa al Barghouti zou hij vandaag om 12.00 uur een lezing houden op de Palestijnse Bir Zeit Universiteit. Maar dat gaat hij niet halen. Gistermiddag werd hij na vijf uur ondervraging bij de grensovergang met Jordanië terug gestuurd.

In de Jordaanse hoofdstad Amman sprak ik met hem. Om 9 uur 's avonds komt hij het kantoor van Al Jazeera binnen lopen. De 81-jarige vertoont geen tekenen van vermoeidheid. Hij heeft een boodschap. Maar eerst wil hij wel weten waar ik dan studeerde. Nederland, dat kent ie wel. Hij hield er eens de Huizinga-lezing: Het was zo koud dat het publiek kacheltjes bij de voeten had staan.

Zijn vader was hoogleraar Hebreeuws, de eerste taal van zijn ouders was Jiddisch. Hij groeide op in een Joods getto in de Verenigde Staten, zo vertelde hij later zelf. Met zijn vrouw woonde hij in de jaren 50 enige tijd in een Kibboetz.

In de jaren 60 leerde de wereld zijn taaltheorieën kennen. Zijn boeken ken ik uit mijn studietijd. Over de generatieve grammatica. Kort door de bocht: het stelsel van taalregels die alle mensen in hun hoofd hebben zitten. Het bepaalt de manier waarop kinderen taal leren. Niet alles is aangeleerd, er zit veel in het hoofd van een mens.

Chomsky verdedigde zijn cognitieve theorieën tegenover de behaviorists, de wetenschappers die meer de nadruk legden op aangeleerd gedrag. Zijn opvattingen motiveerden mijn studiekeuze en die van velen in mijn jaar.

Niet lang daarna vestigde hij ook naam als politiek activist. "De oplossing voor Israel en Palestina is zo simpel: terug naar de grenzen van 1967 (voor de zesdaagse oorlog, red.)", zo betoogt Chomsky. De Amerikaanse opstelling verhindert deze uitkomst, vindt Chomsky.

Met een paar vrienden en zijn dochter meldde hij zich tegen de middag aan de Israëlische kant van de grensovergang. Zijn vrienden werden doorgelaten, maar Chomsky werd samen met zijn dochter teruggestuurd. Een reden werd niet gegeven.

Uit de vragen leidt hij af dat zijn opvattingen de Israëlische autoriteiten niet aanstaan. Hij bezocht Palestina eerder en sprak ook eerder op de Bir Zeit Universiteit, maar tijdens die bezoeken gaf hij ook lezingen in Israel. Het feit dat dit keer geen Israëlische ontmoetingen op het programma stonden, zou tot de weigering hebben geleid, denkt hij zelf.

"Een misverstand", zegt een woordvoerster van het Israëlische ministerie van Binnenlandse Zaken tegen de persbureaus (Chomsky zelf is van mening dat de vragen aan de grens door datzelfde ministerie werden ingefluisterd).

"De Israëlische overheid toont maar weer eens aan hoe ze omgaat met vrijheid van meningsuiting", zegt het Palestijnse parlementslid Mustafa Al Barghouti dat Chomsky uitnodigde. Alle Arabische media bellen om een reactie te krijgen van de man die strijdt voor de rechten van de Palestijnen, een beroemd wetenschapper, een Amerikaan nog wel en Jood bovendien.

Het weigeren van een Amerikaans staatsburger die een lezing komt houden voor studenten, is geen al te beste reclame voor Israël. De motivatie van de Israëlische autoriteiten zal kenbaar worden gemaakt aan de Amerikaanse ambassade. Chomsky en dochter moeten zich daar vanochtend melden.

Chomsky voelt daar niets voor. Hij wacht af in zijn hotel. Waar na de Arabische ook de Israëlische media hem hebben gevonden. De Israëlische journalisten houden hem op de hoogte van de stand van zaken.

Hij wil zijn lezing op de Bir Zeit universiteit alsnog houden, maar hij wil dan wel de garantie dat hij wordt toegelaten. De Palestijnse Autoriteit zou de Israëliërs kunnen vragen om toestemming voor Chomsky, maar daar ziet men van af: het zou een ongewenst precedent scheppen als de Palestijnen toestemming vragen voor het ontvangen van een gast.

Mocht Chomsky geen garantie krijgen, dan houdt hij zijn lezing alsnog. Morgen, op de Jordaanse Universiteit in Amman. De beelden zullen via videoconferentie op de Bir Zeit Universiteit te volgen zijn. Onderwerp: het falen van het Amerikaanse beleid.

http://nos.nl/artikel/157931-israel-weert-noam-chomsky.html

http://nos.nl/l/tcm:5-721782/

http://www.chomsky.info/
pi_81576118
Aan de ene kant mooi om te lezen, aan de andere kant lelijk.

Verschrikkelijk om te zien hoeveel macht er bij 1 partij ligt, en hoeveel onmacht en frustratie dat oplevert bij de andere partij. Mooi om te zien dat 'er ook goede Joden zijn' (sorry voor deze uitdrukking).

Ik denk dan: als we nou eens 10 Chomsky's in de Isrealische regering zouden hebben was de oorlog allang voorbij geweest. Als we dan ook nog eens 10 arabische Chomsky's bij Hamas hebben rondlopen zouden alle grenzen gewoon weer open kunnen.
Het kan allemaal zo simpel zijn, maar er is zoveel haat en onrecht dat ik twijfel of het ooit nog goed komt.
pi_81577257
quote:
Op dinsdag 18 mei 2010 13:17 schreef Noin het volgende:
Aan de ene kant mooi om te lezen, aan de andere kant lelijk.

Verschrikkelijk om te zien hoeveel macht er bij 1 partij ligt, en hoeveel onmacht en frustratie dat oplevert bij de andere partij. Mooi om te zien dat 'er ook goede Joden zijn' (sorry voor deze uitdrukking).

Ik denk dan: als we nou eens 10 Chomsky's in de Isrealische regering zouden hebben was de oorlog allang voorbij geweest. Als we dan ook nog eens 10 arabische Chomsky's bij Hamas hebben rondlopen zouden alle grenzen gewoon weer open kunnen.
Het kan allemaal zo simpel zijn, maar er is zoveel haat en onrecht dat ik twijfel of het ooit nog goed komt.
Dat is wel heel kort door de bocht.
Er zit meer tussen, namelijk het onrecht wat de Palestijnen sinds de jaren 40 is aangedaan. Hun land is veroverd door de israeli's. Ze leven in een gevangenis. Miljoenen leven in vluchtelingenkampen. Geen economie. Daar moet een vorm van compensatie tegenover staan, primair de volledige terugtrekking tot de VN grenzen van 1947, daarnaast financiele compensatie en excuses van de toekomstige chomsky-premier van israel.

Anders blijft het broeien en misbruiken extremisten die woede en ongeloof.

dinsdag 18 mei 2010 @ 13:52:35 #6
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_81577392
wetenschappelijk een bewonderingswaardige man. maar verder? mensen lijken te denken dat een professor altijd op elk gebied de waarheid in pacht heeft. wrong.
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
pi_81577705
quote:
Ik denk dan: als we nou eens 10 Chomsky's in de Isrealische regering zouden hebben was de oorlog allang voorbij geweest.
Natuurlijk, oorlog bestaat alleen maar omdat mensen dat willen. Als die aan de macht zijn dan krijg je oorloge. Israël heeft niets maar dan ook helemaal niets gedaan waaruit blijkt dat ze vrede willen. Ooit was er eentje aan de macht, maar diens beveiliging bleek nogal ver onder normaal Israelisch peil.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_81577728
quote:
Op dinsdag 18 mei 2010 13:52 schreef zoalshetis het volgende:
wetenschappelijk een bewonderingswaardige man. maar verder? mensen lijken te denken dat een professor altijd op elk gebied de waarheid in pacht heeft. wrong.
Afgezien daarvan zou de vrijheid van meningsuiting belangrijker moeten zijn dan het minderwaardigheidscomplex van een paar rechtse zionistische fanaten die zich verschuilen achter een davidster.

Diezelfde fanaten vreten namelijk nog steeds uit de ruif van de Amerikaanse belastingbetaler (waaronder die van Chomsky).
  dinsdag 18 mei 2010 @ 14:09:50 #9
79262 Dwersdriever
Justified Ancient of MuMu
pi_81578000
quote:
Op dinsdag 18 mei 2010 14:02 schreef HAKIM_1988 het volgende:

[..]

Afgezien daarvan zou de vrijheid van meningsuiting belangrijker moeten zijn dan het minderwaardigheidscomplex van een paar rechtse zionistische fanaten die zich verschuilen achter een davidster.

Diezelfde fanaten vreten namelijk nog steeds uit de ruif van de Amerikaanse belastingbetaler (waaronder die van Chomsky).
Dit soort postings lijken me een juiste illustratie van het feit dat het conflict in het Midden-Oosten voorlopig niet kan worden opgelost. Jouw postings komen net zo dogmatisch en fanatiek over als die van overtuigde zionisten.

Dit soort topics lokken louter de voortdurend zelfde discussie uit.
We Came A Long Time Ago
Nine Nine Two - But You Did Not Know
  † In Memoriam † dinsdag 18 mei 2010 @ 14:18:59 #10
137949 Disana
pi_81578325
quote:
Op dinsdag 18 mei 2010 14:09 schreef Dwersdriever het volgende:

[..]

Dit soort postings lijken me een juiste illustratie van het feit dat het conflict in het Midden-Oosten voorlopig niet kan worden opgelost. Jouw postings komen net zo dogmatisch en fanatiek over als die van overtuigde zionisten.

Hoe meer discussie over het handelen van Israël, hoe beter. Decennialang was dat in het Westen niet mogelijk. Israël was heilig en alle Palestijnen waren terroristen. Het is geweldig dat dit tij nu aan het keren is.
pi_81578409
quote:
En dan ook nog wat wijze functionarissen in elk ander land in het Midden Oosten natuurlijk. Israël is niet het enige probleemland.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_81578517
quote:
Op dinsdag 18 mei 2010 14:18 schreef Disana het volgende:

[..]

Hoe meer discussie over het handelen van Israël, hoe beter. Decennialang was dat in het Westen niet mogelijk. Israël was heilig en alle Palestijnen waren terroristen. Het is geweldig dat dit tij nu aan het keren is.
Het zal pas effect hebben als evangelisch Amerika anders over Israël (en moslims) gaat denken.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
  † In Memoriam † dinsdag 18 mei 2010 @ 14:27:52 #13
137949 Disana
pi_81578677
quote:
Op dinsdag 18 mei 2010 14:23 schreef waht het volgende:

[..]

Het zal pas effect hebben als evangelisch Amerika anders over Israël (en moslims) gaat denken.
Dat is een kwestie van tijd. Je hoort steeds vaker de voorspelling dat Israël over 50 jaar niet meer bestaat.
  dinsdag 18 mei 2010 @ 14:31:45 #14
79262 Dwersdriever
pi_81578837
quote:
Op dinsdag 18 mei 2010 14:18 schreef Disana het volgende:

[..]

Hoe oud ben jij als ik vragen mag? De Palestijnen zijn al sinds de jaren zeventig het troetelkindje van progressief Nederland. Jouw stelling is dan ook volstrekte onzin.
We Came A Long Time Ago
  † In Memoriam † dinsdag 18 mei 2010 @ 14:32:56 #15
137949 Disana
pi_81578885
quote:
Op dinsdag 18 mei 2010 14:31 schreef Dwersdriever het volgende:

[..]

Hoe oud ben jij als ik vragen mag? De Palestijnen zijn al sinds de jaren zeventig het troetelkindje van progressief Nederland. Jouw stelling is dan ook volstrekte onzin.
Inderdaad, uitsluitend onder groeperingen die geen standing hadden en niets in de melk te brokkelen. Dat begint nu te veranderen.
  dinsdag 18 mei 2010 @ 14:34:53 #16
79262 Dwersdriever
pi_81578950
quote:
Op dinsdag 18 mei 2010 14:21 schreef waht het volgende:

[..]

En dan ook nog wat wijze functionarissen in elk ander land in het Midden Oosten natuurlijk. Israël is niet het enige probleemland.
En onder de Palestijnen natuurlijk. Ook daar is amper bereidheid tot compromissen. De eenzijdige benadering van de problematiek zoals je die in verschillende postings hier ziet, zijn daar typische voorbeelden van.
We Came A Long Time Ago
  dinsdag 18 mei 2010 @ 14:36:05 #17
79262 Dwersdriever
pi_81579001
quote:
Op dinsdag 18 mei 2010 14:32 schreef Disana het volgende:

[..]

Inderdaad, uitsluitend onder groeperingen die geen standing hadden en niets in de melk te brokkelen. Dat begint nu te veranderen.
Ook al onzin. Het waren ook toen veelal opinieleiders. De jaren zeventig waren de gloriejargen voor progressief Nederland. Het door jou geuite Calimero-gevoel komt niet overeen met de werkelijkheid.
We Came A Long Time Ago
  † In Memoriam † dinsdag 18 mei 2010 @ 14:37:21 #18
137949 Disana
pi_81579045
quote:
Op dinsdag 18 mei 2010 14:36 schreef Dwersdriever het volgende:

[..]

Ook al onzin. Het waren ook toen veelal opinieleiders. Het door jou geuite Calimero-gevoel komt niet overeen met de werkelijkheid.
Opinieleiders? Daar mag je me voorbeelden van geven. Het was kritiek in de marge die niet serieus werd genomen of opgevolgd.
  dinsdag 18 mei 2010 @ 14:43:16 #19
111528 Viajero
Who dares wins
pi_81579244
quote:
Op dinsdag 18 mei 2010 14:01 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Natuurlijk, oorlog bestaat alleen maar omdat mensen dat willen. Als die aan de macht zijn dan krijg je oorloge. Israël heeft niets maar dan ook helemaal niets gedaan waaruit blijkt dat ze vrede willen. Ooit was er eentje aan de macht, maar diens beveiliging bleek nogal ver onder normaal Israelisch peil.
http://en.wikipedia.org/wiki/Egypt%E2%80%93Israel_Peace_Treaty
http://en.wikipedia.org/wiki/Israel-Jordan_Treaty_of_Peace
http://en.wikipedia.org/w(...)st-withdrawal_period
http://en.wikipedia.org/wiki/Gaza_withdrawal

Nee, stelletje oorlogszuchtig tuig dat onder geen enkele voorwaarde vrede sluit, met niemand.
It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
pi_81579660
quote:
Op dinsdag 18 mei 2010 14:09 schreef Dwersdriever het volgende:

[..]

Wat precies klopt er niet aan mijn reactie?
pi_81579726
quote:
Op dinsdag 18 mei 2010 14:34 schreef Dwersdriever het volgende:

[..]

En onder de Palestijnen natuurlijk. Ook daar is amper bereidheid tot compromissen. De eenzijdige benadering van de problematiek zoals je die in verschillende postings hier ziet, zijn daar typische voorbeelden van.
Dit terwijl de Sabra's (originele joodse inwoners van Israel) bloedbroeders zijn van de Palestijnen, en ze dus buiten hun verschillende geloven beiden evenveel "recht" hebben om daar te wonen als je het van die kant bekijkt.

Het blijft lastig, als ik hoor dat een Israelische zakenvriend van mijn vader elke dag weer hoopt en bid dat zijn dochter (in het leger) niet wordt geraakt door een palestijnse hobbyraket, en zijn schoonzoon als buschauffeur doodsbang is als er een persoon in een regenjas in stapt, dan is het nog een lange weg.
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
  dinsdag 18 mei 2010 @ 14:57:23 #22
79262 Dwersdriever
pi_81579763
quote:
Op dinsdag 18 mei 2010 14:54 schreef HAKIM_1988 het volgende:

[..]

Wat precies klopt er niet aan mijn reactie?
Jouw postings zijn eenzijdig, ongenuanceerd en simplistisch. Ze komen ook behoorlijk ongeïnformeerd over trouwens. Dat komt een genuanceerde discussie over het onderwerp niet ten goede. Ze zijn typerend voor de benadering waarbij er in dit conflict sprake zou zijn van 'goed' en 'fout', zoals je die ook aan de andere kant van het spectrum tegenkkomt.
We Came A Long Time Ago
  dinsdag 18 mei 2010 @ 15:01:07 #23
79262 Dwersdriever
pi_81579923
quote:
Op dinsdag 18 mei 2010 14:37 schreef Disana het volgende:

[..]

Opinieleiders? Daar mag je me voorbeelden van geven. Het was kritiek in de marge die niet serieus werd genomen of opgevolgd.
Dagbladen als De Volkskrant en weekbladen als Vrij Nederland stonden in die tijd vol met verhalen over die prachtige bevrijdingsbewegingen als de PLO. Ook binnen Nieuw Links waren veel mensen met sympathie voor de Palestijnse zaak.
We Came A Long Time Ago
pi_81579944
quote:
Op dinsdag 18 mei 2010 14:56 schreef fruityloop het volgende:

[..]

Dit terwijl de Sabra's (originele joodse inwoners van Israel) bloedbroeders zijn van de Palestijnen, en ze dus buiten hun verschillende geloven beiden evenveel "recht" hebben om daar te wonen als je het van die kant bekijkt.

Het blijft lastig, als ik hoor dat een Israelische zakenvriend van mijn vader elke dag weer hoopt en bid dat zijn dochter (in het leger) niet wordt geraakt door een palestijnse hobbyraket, en zijn schoonzoon als buschauffeur doodsbang is als er een persoon in een regenjas in stapt, dan is het nog een lange weg.
Ik bedoel niets met de volgende vraag, maar hoe zou jij - als Palestijn - het verzet organiseren? Ben ik eigenlijk best benieuwd naar.
  dinsdag 18 mei 2010 @ 15:02:26 #25
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_81579968
quote:
Op dinsdag 18 mei 2010 14:27 schreef Disana het volgende:

[..]

Dat is een kwestie van tijd. Je hoort steeds vaker de voorspelling dat Israël over 50 jaar niet meer bestaat.
en wat vind jij van die voorspellingen?
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')