quote:
20:14 Acht hogesnelheidstreinen zullen vanaf 2013 dagelijks op de nieuwe lijn Den Haag-Breda-Antwerpen-Brussel rijden. Ze zullen ook stoppen in Mechelen en het nieuwe station Noorderkempen in Brecht. Dat maakte uittredend minister van Overheidsbedrijven Inge Vervotte (CD&V) dinsdag bekend.
Over de praktische uitvoering van het ministerieel akkoord over de verbinding, dat dateert van 2005, heeft Inge Vervotte een doorbraak bereikt met haar Nederlandse collega Camiel Eurlings (CDA).
Het akkoord houdt in dat acht hogesnelheidstreinen dagelijks heen en terug zullen rijden tussen Den Haag, Breda, Antwerpen en Brussel. De hogesnelheidslijn zal ook het station van Mechelen en het nieuwe station Noorderkempen in Brecht bedienen.
Volgens de huidige planning rijden de eerste treinen vanaf 2013. Een rit van Den Haag tot Brussel zal ongeveer 1 uur en 44 minuten duren.
Vervotte was erg tevreden met het akkoord. "Dit dossier was al enkele jaren een stoorzender voor de verhoudingen tussen België en Nederland op het vlak van spoorvervoer", zei ze. "Ik ben tevreden dat ik samen met mijn Nederlandse collega een oplossing heb gevonden."
www.GVA.be
Ofwel:
's ochtends vroeg - 7.30 - stap je te Den Haag HS in de fonkelnieuwe Fyra die er klaarstaat. Het valt je op hoe leeg de trein is, maar je denkt dat het wel sneller vol zal lopen - de ochtendspits is tenslotte in volle gang en deze snelle trein zal vast wel afgeladen zijn. Redelijk leeg vertrekt de trein om 7.38 richting Rotterdam.
Je komt voorbij een vol Rotterdam Centraal, waar je met lede ogen toeziet hoe reizigers in verschillende treinen stappen, maar in het luxe Fyra-rijtuig stappen hoogstens 10 mensen extra in. De trein zet vaart aan, en voor je het weet ben je bij het wissel. Met een zijwaartse schok wisselt je trein van het hogesnelheidsspoor naar het normale spoor, waar je nog minstens 7,5 minuut onderweg bent naar het station van Breda.
Eindelijk rolt je trein het station binnen. De trein stopt, de meeste reizigers staan weer op en verlaten het rijtuig. Je bent weer alleen met de slapende medelander. Minuten verstrijken, je uitzicht is een hypermodern station. Op het digitale bord staat in fonkelende rode letters "FYRA", gevolgd door "Antwerpen, Brussel-Zuid/Midi. Reservering en toeslag verplicht."
Je ziet de machinist voorbijlopen op zijn dooie gemak, hij rookt een sigaretje. Een felrode colbertje vloekt met zijn blauwe overhemd. Een stoffige baret op zijn kalende hoofd. Je voelt de trein een beetje trillen, de airco komt weer tot leven na de frontwisseling. Een automatische fluit, de deuren sluiten weer. Je hebt 15 minuten stilgestaan in Breda.
De trein is nog net zo leeg als bij het vertrek uit Den Haag, de ochtendspits loopt op zijn einde. De trein rijdt weg en is zo'n 20 minuten later in Antwerpen-Noorderkempen. Auto's, een paar bushaltes, de E19, verder is er niets. Rechts flitst een Thalys voorbij aan 300 km/h.
Na een korte haltering rijdt de trein verder, om nog voordat hij vaart heeft gemaakt weer te stoppen voor Antwerpen-Luchtbal. Hier herhaalt hetzelfde riedelte zich, niemand stapt in of uit. De trein zet weer aan en daalt af naar Antwerpen-Centraal. De slapende man is wakker geworden en stapt hier enigszins verdwaasd uit. Je blijft alleen achter.
Het rood/roze/witte vogelbekdier rijdt verder. Net na Antwerpen komt de conducteur langs... hij geeuwt luid, hij is duidelijk nog niet goed wakker. Hij controleert je kaartje - waar je toch zo'n 35 euro voor hebt betaald - en loopt verder, de lege trein door. De railcatering komt langs, en verkoopt je voor ¤ 4,25 een halfzacht pistoletje met ei van eergisteren.
Na ruim 50 minuten boemelen over het Belgische spoor ben je eindelijk in Brussel-Zuid. Je kijkt nog eens naar de trein waar je zojuist in hebt gezeten, er stappen slechts een paar mensen uit. De railcateraar, de conducteur, de machinist en een drietal reizigers.
Je pakt je laptop uit je koffertje en constateert dat hij leeg is... onderweg heb je 'm niet kunnen opladen: stopcontacten zijn tenslotte alleen in de eerste klas te verkrijgen. Werken was er ook niet bij, door een gebrek aan wifi en een slechte dekking op de HSL had je geen internetverbinding.
De volgende dag stap je in de auto.
Sorry, beetje lang.