abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 19 mei 2010 @ 21:35:22 #151
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_81646877
quote:
Op woensdag 19 mei 2010 21:33 schreef De_Hertog het volgende:

[..]

En waar moet je die koffers laten als je niet in Brussel woont?
Expediteur, verhuiswagen, thuislaten, zie betoog hierboven
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 19 mei 2010 @ 21:59:31 #152
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_81648557
quote:
20:14 Acht hogesnelheidstreinen zullen vanaf 2013 dagelijks op de nieuwe lijn Den Haag-Breda-Antwerpen-Brussel rijden. Ze zullen ook stoppen in Mechelen en het nieuwe station Noorderkempen in Brecht. Dat maakte uittredend minister van Overheidsbedrijven Inge Vervotte (CD&V) dinsdag bekend.

Over de praktische uitvoering van het ministerieel akkoord over de verbinding, dat dateert van 2005, heeft Inge Vervotte een doorbraak bereikt met haar Nederlandse collega Camiel Eurlings (CDA).

Het akkoord houdt in dat acht hogesnelheidstreinen dagelijks heen en terug zullen rijden tussen Den Haag, Breda, Antwerpen en Brussel. De hogesnelheidslijn zal ook het station van Mechelen en het nieuwe station Noorderkempen in Brecht bedienen.

Volgens de huidige planning rijden de eerste treinen vanaf 2013. Een rit van Den Haag tot Brussel zal ongeveer 1 uur en 44 minuten duren.

Vervotte was erg tevreden met het akkoord. "Dit dossier was al enkele jaren een stoorzender voor de verhoudingen tussen België en Nederland op het vlak van spoorvervoer", zei ze. "Ik ben tevreden dat ik samen met mijn Nederlandse collega een oplossing heb gevonden."

www.GVA.be
Ofwel:

's ochtends vroeg - 7.30 - stap je te Den Haag HS in de fonkelnieuwe Fyra die er klaarstaat. Het valt je op hoe leeg de trein is, maar je denkt dat het wel sneller vol zal lopen - de ochtendspits is tenslotte in volle gang en deze snelle trein zal vast wel afgeladen zijn. Redelijk leeg vertrekt de trein om 7.38 richting Rotterdam.

Je komt voorbij een vol Rotterdam Centraal, waar je met lede ogen toeziet hoe reizigers in verschillende treinen stappen, maar in het luxe Fyra-rijtuig stappen hoogstens 10 mensen extra in. De trein zet vaart aan, en voor je het weet ben je bij het wissel. Met een zijwaartse schok wisselt je trein van het hogesnelheidsspoor naar het normale spoor, waar je nog minstens 7,5 minuut onderweg bent naar het station van Breda.

Eindelijk rolt je trein het station binnen. De trein stopt, de meeste reizigers staan weer op en verlaten het rijtuig. Je bent weer alleen met de slapende medelander. Minuten verstrijken, je uitzicht is een hypermodern station. Op het digitale bord staat in fonkelende rode letters "FYRA", gevolgd door "Antwerpen, Brussel-Zuid/Midi. Reservering en toeslag verplicht."

Je ziet de machinist voorbijlopen op zijn dooie gemak, hij rookt een sigaretje. Een felrode colbertje vloekt met zijn blauwe overhemd. Een stoffige baret op zijn kalende hoofd. Je voelt de trein een beetje trillen, de airco komt weer tot leven na de frontwisseling. Een automatische fluit, de deuren sluiten weer. Je hebt 15 minuten stilgestaan in Breda.

De trein is nog net zo leeg als bij het vertrek uit Den Haag, de ochtendspits loopt op zijn einde. De trein rijdt weg en is zo'n 20 minuten later in Antwerpen-Noorderkempen. Auto's, een paar bushaltes, de E19, verder is er niets. Rechts flitst een Thalys voorbij aan 300 km/h.

Na een korte haltering rijdt de trein verder, om nog voordat hij vaart heeft gemaakt weer te stoppen voor Antwerpen-Luchtbal. Hier herhaalt hetzelfde riedelte zich, niemand stapt in of uit. De trein zet weer aan en daalt af naar Antwerpen-Centraal. De slapende man is wakker geworden en stapt hier enigszins verdwaasd uit. Je blijft alleen achter.

Het rood/roze/witte vogelbekdier rijdt verder. Net na Antwerpen komt de conducteur langs... hij geeuwt luid, hij is duidelijk nog niet goed wakker. Hij controleert je kaartje - waar je toch zo'n 35 euro voor hebt betaald - en loopt verder, de lege trein door. De railcatering komt langs, en verkoopt je voor ¤ 4,25 een halfzacht pistoletje met ei van eergisteren.

Na ruim 50 minuten boemelen over het Belgische spoor ben je eindelijk in Brussel-Zuid. Je kijkt nog eens naar de trein waar je zojuist in hebt gezeten, er stappen slechts een paar mensen uit. De railcateraar, de conducteur, de machinist en een drietal reizigers.

Je pakt je laptop uit je koffertje en constateert dat hij leeg is... onderweg heb je 'm niet kunnen opladen: stopcontacten zijn tenslotte alleen in de eerste klas te verkrijgen. Werken was er ook niet bij, door een gebrek aan wifi en een slechte dekking op de HSL had je geen internetverbinding.

De volgende dag stap je in de auto.

Sorry, beetje lang.
pi_81649041
Maar dan nu de vraag:
Waar staat dat 'ie ook in Antwerpen Luchtbal gaat stoppen? Lijkt mij een beetje overbodig aangezien daar welgeteld 125 mensen per dag instappen...
  woensdag 19 mei 2010 @ 22:09:15 #154
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_81649179
quote:
Volgens de huidige planning rijden de eerste treinen vanaf 2013. Een rit van Den Haag tot Brussel zal ongeveer 1 uur en 44 minuten duren.

Vervotte was erg tevreden met het akkoord. "Dit dossier was al enkele jaren een stoorzender voor de verhoudingen tussen België en Nederland op het vlak van spoorvervoer", zei ze. "Ik ben tevreden dat ik samen met mijn Nederlandse collega een oplossing heb gevonden."
Huh? Oplossing zeg je?

Den Haag - Brussel-Zuid kan nu al in 1:35, maar okee. Wat een grensverleggende idioten zijn het ook daar. Eurlings en de Belgen.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 19 mei 2010 @ 22:09:57 #155
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_81649220
quote:
Op woensdag 19 mei 2010 22:06 schreef KapiteinT het volgende:
Maar dan nu de vraag:
Waar staat dat 'ie ook in Antwerpen Luchtbal gaat stoppen? Lijkt mij een beetje overbodig aangezien daar welgeteld 125 mensen per dag instappen...
De huidige pendel Antwerpen C - Noorderkempen stopt daar ook. Vandaar.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 19 mei 2010 @ 22:10:10 #156
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_81649237
Dat is mijn gok... het boemeltje wat er nu rijdt (Antwerpen - Noorderkempen v.v.) rijdt immers als IR en stopt ook te Luchtbal. Ik weet niet of je dat zomaar kan opheffen, dan zullen de Brechtenaren wel weer gaan janken.

Het zou me trouwens niet verbazen als je van/naar Brecht wel zonder reservering mee mag: de NMBS heeft flinke subsidie van de Belgische overheid ontvangen (bij het aanleggen van HSL 4) omdat ze het zouden integreren in het nationale net.
  woensdag 19 mei 2010 @ 22:14:07 #157
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_81649525
Voorlopig zit er geen kat in heel die trein hoor, ben maar niet bang. Die rijdt alleen maar zodat de NMBS tegen NS kan zeggen "Jah, ONS deel van de HSL was al in 2008 in gebruik " verder dient dat ding geen enkel zinnig doel. Behalve dan een bordje Noorderkempen voor mij he, je weet hoe dat werkt
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_81649685
Vanuit Den Haag is het ook nauwelijks sneller.
Met een goede overstap zou je beter via Rotterdam kunnen reizen.
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
  woensdag 19 mei 2010 @ 22:17:05 #159
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_81649733
quote:
Op woensdag 19 mei 2010 22:16 schreef Ascendancy het volgende:
Vanuit Den Haag is het ook nauwelijks sneller.
Met een goede overstap zou je beter via Rotterdam kunnen reizen.
Precies. 9 minuten langzamer zelfs
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_81649850
Hij dient doel voor mij. Een verbinding vanuit Nederland naar station Noorderkempen komt mij wel goed uit.
pi_81649854
quote:
Op woensdag 19 mei 2010 22:17 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Precies. 9 minuten langzamer zelfs
De thalys is toch zeker wel duurder dan de fyra?
En ik doelde meer op de niet op kleine kutstations stoppende fyra Amsterdam-Brussel.

Echt, dat Noorderkempen. Hoe kan je een stadje van 18000 mensen nu zo'n station geven.
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
  woensdag 19 mei 2010 @ 22:19:13 #162
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_81649878
quote:
Op woensdag 19 mei 2010 22:18 schreef KapiteinT het volgende:
Hij dient doel voor mij. Een verbinding vanuit Nederland naar station Noorderkempen komt mij wel goed uit.
Je moet ERGENS uniek in zijn, niewaar?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 19 mei 2010 @ 22:21:54 #163
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_81650058
quote:
Op woensdag 19 mei 2010 22:18 schreef Ascendancy het volgende:
De thalys is toch zeker wel duurder dan de fyra?
NOG duurder??
quote:
En ik doelde meer op de niet op kleine kutstations stoppende fyra Amsterdam-Brussel.

Echt, dat Noorderkempen. Hoe kan je een stadje van 18000 mensen nu zo'n station geven.
Dat Noorderkempen is natuurlijk niet het station voor dat ene pornodorp, maar voor de hele STREEK Noorderkempen. Daarom heet het ook geen "Brecht" maar "Noorderkempen". Analoog aan de TGV's in Frankrijk. Hoeveel mensen wonen er nou binnen een straal van 5 km rondom station TGV Haute Picardie? Ik denk ongeveer twaalf. Maar dat is het punt dus niet
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_81650167
quote:
Op woensdag 19 mei 2010 22:18 schreef Ascendancy het volgende:

[..]

Echt, dat Noorderkempen. Hoe kan je een stadje van 18000 mensen nu zo'n station geven.
Station Noorderkempen is niet alleen voor Brecht bedoeld, maar (zoals de naam al zegt) voor de hele Noorderkempen. De verbinding vanaf daar naar Antwerpen is nu nogal slecht, een stel oude en langzame bussen die eens in het uur rijden. Wat dat betreft is station Noorderkempen dus wel een uitkomst. Volgens mij wordt er nu ook redelijk gebruik van de pendeltrein. Ik vind het dan ook niet zo gek dat er vanaf daar ook een trein naar Nederland gaat.

Edit: wat Fles zegt dus.
pi_81650202
De vraag is alleen in hoeverre dat station gaat lopen.
Welke lul gaat er nu eerst een kwartier rijden om vervolgens 5x zoveel te betalen als met de auto en dan ook nog eens een kwartier stil te staan op Breda
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
  woensdag 19 mei 2010 @ 22:27:06 #166
258802 Yreal
henk..!
pi_81650419
quote:
Op woensdag 19 mei 2010 22:23 schreef Ascendancy het volgende:
De vraag is alleen in hoeverre dat station gaat lopen.
Welke lul gaat er nu eerst een kwartier rijden om vervolgens 5x zoveel te betalen als met de auto en dan ook nog eens een kwartier stil te staan op Breda
Dit he
pi_81650659
quote:
Op woensdag 19 mei 2010 22:23 schreef Ascendancy het volgende:
De vraag is alleen in hoeverre dat station gaat lopen.
Welke lul gaat er nu eerst een kwartier rijden om vervolgens 5x zoveel te betalen als met de auto en dan ook nog eens een kwartier stil te staan op Breda
Ja dat is een tweede.

Of ik er gebruik van ga maken ligt aan de prijs. Als het niet al te duur wordt (weinig kans...) zou Hoofddorp - Schiphol - Breda - Noorderkempen een goede verbinding voor mij zijn, maar anders is Hoofddorp - Schiphol - Roosendaal - Heide ook prima.
  woensdag 19 mei 2010 @ 22:35:34 #168
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_81651035
Hou er wel rekening mee dat de enige rechtstreekse trein tussen Rotterdam en Schiphol straks de Fyra is. De rest wordt ofwel via Haarlem omgeleid, of geknipt (in Den Haag, bijv.) of je bent aangewezen op de stoptreinen.
pi_81651231
quote:
Op woensdag 19 mei 2010 22:10 schreef James1988 het volgende:

Het zou me trouwens niet verbazen als je van/naar Brecht wel zonder reservering mee mag: de NMBS heeft flinke subsidie van de Belgische overheid ontvangen (bij het aanleggen van HSL 4) omdat ze het zouden integreren in het nationale net.
Subsidie van de Belgische overheid? De Nederlandse overheid heeft heel de HSL 4 toch betaald omdat-ie zo idioot ver om moest komen te liggen?

Verder een leuk verhaal, misschien nog aan toe te voegen dat reizigers uit Dordrecht en Roosendaal nog altijd in de overvolle Beneluxtrein stappen, die na veel protest en wegens grote populariteit ook met het in gebruik nemen van de HSL nog zal blijven rijden.
  woensdag 19 mei 2010 @ 22:38:50 #170
258802 Yreal
henk..!
pi_81651267
Totdat fairytale rail gaat rijden
pi_81651324
quote:
Op woensdag 19 mei 2010 22:35 schreef James1988 het volgende:
Hou er wel rekening mee dat de enige rechtstreekse trein tussen Rotterdam en Schiphol straks de Fyra is. De rest wordt ofwel via Haarlem omgeleid, of geknipt (in Den Haag, bijv.) of je bent aangewezen op de stoptreinen.
Weet ik, maar als ik Breda de Fyra neem, kan ik net zo goed al te Schiphol in een Fyra stappen. Ben toch al een godsvermogen kwijt waarschijnlijk.
pi_81651369
quote:
Op woensdag 19 mei 2010 22:38 schreef Ireyon het volgende:

[..]

Subsidie van de Belgische overheid? De Nederlandse overheid heeft heel de HSL 4 toch betaald omdat-ie zo idioot ver om moest komen te liggen?
Sowieso hoogstens niet meer dan de meerkosten die het omleggen met zich mee bracht.
  woensdag 19 mei 2010 @ 22:45:57 #173
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_81651781
quote:
Op woensdag 19 mei 2010 22:38 schreef Ireyon het volgende:

[..]

Subsidie van de Belgische overheid? De Nederlandse overheid heeft heel de HSL 4 toch betaald omdat-ie zo idioot ver om moest komen te liggen?
De Nederlandse overheid heeft de meerkosten betaald voor de route langs de E19. De Belgische overheid heeft de NMBS daarnaast - voor zover mij bekend - een subsidie toegekend voor de bouwkosten van de HSL, dit omdat de NMBS dus de Brechtshuttle heeft beloofd.
quote:
Verder een leuk verhaal, misschien nog aan toe te voegen dat reizigers uit Dordrecht en Roosendaal nog altijd in de overvolle Beneluxtrein stappen, die na veel protest en wegens grote populariteit ook met het in gebruik nemen van de HSL nog zal blijven rijden.
Maar dat klopt niet. De Benelux zal worden omgelegd over de HSL en dan Fyra heten, en de reizigers stikken er maar in.
  woensdag 19 mei 2010 @ 22:51:08 #174
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_81652175
quote:
Op woensdag 19 mei 2010 22:23 schreef KapiteinT het volgende:

[..]

Station Noorderkempen is niet alleen voor Brecht bedoeld, maar (zoals de naam al zegt) voor de hele Noorderkempen. De verbinding vanaf daar naar Antwerpen is nu nogal slecht, een stel oude en langzame bussen die eens in het uur rijden.
Plus, de E19 staat iedere keer als ik in België ben vast. Niet dat dat zo representatief is, maar toch
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 19 mei 2010 @ 22:51:13 #175
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_81652182
quote:
Op woensdag 19 mei 2010 22:35 schreef James1988 het volgende:
Hou er wel rekening mee dat de enige rechtstreekse trein tussen Rotterdam en Schiphol straks de Fyra is. De rest wordt ofwel via Haarlem omgeleid, of geknipt (in Den Haag, bijv.) of je bent aangewezen op de stoptreinen.
Als je vanuit Rotterdam naar Schiphol via het reguliere net wilt moet je in Leiden overstappen. Is een zogenaamde halve aansluiting. 7 à 8 minuten overstap.
Altijd onderweg naar het avontuur
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')