abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 21 mei 2010 @ 11:06:24 #251
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_81710567
Het wordt alleen maar onduidelijker.
Op de OV-Chip websites en dergeliijke vind je tegenstrijdige berichten van elkaar.
Dat zelf NS-personeel, of ander OV-personeel niet eens weet hoe en wat in een aantal kwesties, is toch zorgelijk?

Vergeet je bij de NS 4x of vaker uit te checken, waardoor je borg weg is, kan je je geld niet meer terugclaimen onder het motto van "het is je eigen fout". In sommige gevallen wordt zelf je OV-Chipkaart geblokkeerd.

Zelf zit ik momenteel ook redelijk wat na te speuren over de OV-Chipkaart. Het onderwerp boeit mij redelijk veel, en ben vooral nieuwsgierig naar de dingen die er beter kunnen, wat er fout gaat, en waarom.

Misschien dat ik binnenkort wel een PDFje maak met meer informatie over bepaalde onderwerpen, qua reizen bij de NS met de OV-Chipkaart.
pi_81711029
quote:
Op vrijdag 21 mei 2010 11:01 schreef Peterselieman het volgende:
Als de hobbyisten er al niet uitkomen, hoe moet de gewone man dit soort zaken dan weten?
De gewone man gaat ook niet van Venlo naar Weert via Eindhoven, maar via Roermond.
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 21 mei 2010 @ 11:22:36 #253
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_81711219
quote:
Op vrijdag 21 mei 2010 11:18 schreef Ascendancy het volgende:

[..]

De gewone man gaat ook niet van Venlo naar Weert via Eindhoven, maar via Roermond.
mja en dan loop je tegen het probleem aan dat je bij vervoerder 1 uit moet checken in Roermond en dan bij vervoerder 2 weer in moet checken.

Moet je weer de juiste paaltjes zoeken
Altijd onderweg naar het avontuur
  vrijdag 21 mei 2010 @ 11:29:31 #254
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_81711540
quote:
Op vrijdag 21 mei 2010 10:44 schreef greavy het volgende:
De kortste route geldt ook met Veolia, Arriva, Syntus en Connexxion treinen.
Dat kan niet want de reismogelijk 'Venlo-Weert via Roermond' bestaat helemaal niet voor de chipkaart. Als je bij NS in- en uitcheckt berekent het systeem de prijs via de route en het tarief van NS. Via Eindhoven dus.

Het zelfde bestaat nu ook al op een paar lijnen met papieren kaartjes: als je een kaartje Hengelo-Zupthen koopt betaal je voor de NS-route (en dus niet voor de kortste route). Bij de chipkaart zal het precies hetzelfde gaan.
  vrijdag 21 mei 2010 @ 11:31:14 #255
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_81711619
quote:
Op vrijdag 21 mei 2010 11:22 schreef Peterselieman het volgende:

mja en dan loop je tegen het probleem aan dat je bij vervoerder 1 uit moet checken in Roermond en dan bij vervoerder 2 weer in moet checken.
Precies ja, de gewone man weet toch zeker niet welke vervoerder nou precies op welke lijn rijdt? De gewone man reist niet met NS of Veolia of whatever, maar met de trein.
  vrijdag 21 mei 2010 @ 11:39:04 #256
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_81711997
quote:
Op vrijdag 21 mei 2010 11:29 schreef ReisT het volgende:

[..]

Dat kan niet want de reismogelijk 'Venlo-Weert via Roermond' bestaat helemaal niet voor de chipkaart. Als je bij NS in- en uitcheckt berekent het systeem de prijs via de route en het tarief van NS. Via Eindhoven dus.

Het zelfde bestaat nu ook al op een paar lijnen met papieren kaartjes: als je een kaartje Hengelo-Zupthen koopt betaal je voor de NS-route (en dus niet voor de kortste route). Bij de chipkaart zal het precies hetzelfde gaan.
Misschien dat ik het verkeerd uitlegde.

Wanneer je van Hengelo naar Zutphen wilt, geeft de reisplanner de route met Syntus aan.
Wil je persé met de NS reizen, zal je een VIA-kaartje moeten gebruiken. Reis je met de OV-Chipkaart, en ga je dus niet via het advies van de reisplanner, reis je zwart. Je beschikt dan niet over een geldig vervoersbewijs.

Ja, je betaalt aan de NS de kosten, maar de NS doet deze kosten weer verdelen aan Syntus en dergelijke.

Wil je van Venlo naar Weert, kan je echt wel een Via-route Roermond aangeven. Het tarief wordt hier niet anders door.
Wil je vanuit Venlo naar Weert, via de aangegeven route, waarbij je een geldig vervoersbewijs hebt, kan je kiezen voor de opties:
1) Volledig los kaartje; Goedkoopste oplossing op dit moment
2) Venlo - Roermond met een los kaartje, Roermond - Weert met de chipkaart
3) Los kaartje; Venlo - Weert via Eindhoven (Volledig NS)
4) Venlo - Eindhoven met de chipkaart, en Eindhoven - Weert met de chipkaart (Volledig NS)
Bij optie 3 en 4 reis je met een zogeheten omreisroute, wat je extra centen kost.

Wanneer je incheckt met je chipkaart in Venlo, je richting Eindhoven gaat, en weer uitcheckt in Weert, heb je het stuk Heeze - Weert zwart gereden. Het tarief wat hier berekend word door de chipkaart is Venlo - Weert, en dus met de overstap in Roermond.
De Chipkaart weet niet wanneer jij op een lijn reist van een andere vervoerder, en gaat van de snelste route uit, welke de reisplanner ook zal aangeven.
pi_81712560
quote:
Op vrijdag 21 mei 2010 11:31 schreef ReisT het volgende:

[..]

Precies ja, de gewone man weet toch zeker niet welke vervoerder nou precies op welke lijn rijdt? De gewone man reist niet met NS of Veolia of whatever, maar met de trein.
Dit is natuurlijk onzin, dat staat duidelijk in de reisplanner aangegeven, op de CTA's op 't station en levensgroot op de trein zelf. De persoon die dat niet ziet is niet de gewone man maar de achterlijke gladiolenman.
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 21 mei 2010 @ 11:51:49 #258
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_81712618
quote:
Op vrijdag 21 mei 2010 11:50 schreef Ireyon het volgende:

[..]

Dit is natuurlijk onzin, dat staat duidelijk in de reisplanner aangegeven, op de CTA's op 't station en levensgroot op de trein zelf. De persoon die dat niet ziet is niet de gewone man maar de achterlijke gladiolenman.
het zal je verbazen hoeveel daarvan er in Nederland rondlopen
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Sport vrijdag 21 mei 2010 @ 12:02:39 #259
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_81713106
quote:
Op vrijdag 21 mei 2010 11:39 schreef greavy het volgende:

[..]

Wanneer je van Hengelo naar Zutphen wilt, geeft de reisplanner de route met Syntus aan.
Wil je persé met de NS reizen, zal je een VIA-kaartje moeten gebruiken.
Juist niet: het probleem is dat dit traject uit het NS-tarief is gehaald, waardoor er altijd via Deventer gerekend wordt, maar je mag wel via Goor reizen. Wil je goedkoper uit zijn dan moet je juist een via-kaartje kopen via Goor.
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  vrijdag 21 mei 2010 @ 12:06:41 #260
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_81713294
En daar heb je gelijk in. Zie het nu ook staan. Syntus handhaaft een ander tariefstelsel zo te zien.

Maar zoals ik al vermeldde, als je Venlo-Weert wilt doen, met de chipkaart, en niet uitcheckt in Eindhoven en weer incheckt, zal je het rechtstreekse tarief Venlo-Weert betalen.
pi_81714230
quote:
Op vrijdag 21 mei 2010 11:51 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

het zal je verbazen hoeveel daarvan er in Nederland rondlopen
Ik ken niemand in de regio die niet snapt dat de NS hier niet meer rijdt
Wel moeten ze gewoon 1 uniform chipkaart net hebben.
En zeker een begrenzing op de kosten per dag.
Dat is ook veel makkelijker dan dagkaarten laden.
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
  vrijdag 21 mei 2010 @ 12:40:54 #262
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_81714765
quote:
Op vrijdag 21 mei 2010 12:27 schreef Ascendancy het volgende:
[....]
Dat is ook veel makkelijker dan dagkaarten laden.
Ja, en dan zeker bij een trip door Nederland 10x in- en uitchecken?
Vb: Zwijndrecht - Amsterdam - Alkmaar (in-uitcheck)- Enkhuizen - Lelystad (in-uitcheck) - Utrecht - Rhenen (In-uitcheck) - Arnhem en ga zo maar door.. Dat maakt het comfortabel zeg
Dan laad ik liever een dagkaart erop, en check pas weer op mijn eindpunt uit (wat natuurlijk hetzelfde kan zijn als je beginpunt.)
pi_81722491
Totaal ander vraagje;

http://www.koopem.nl/aanbiedingen/1745/ns-dagkaart-17-50#2192
Te vertrouwen of niet? ;o Zoek toch nog een dagkaart om een keertje weer overal heen te gaan
  vrijdag 21 mei 2010 @ 17:09:20 #264
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_81727345
quote:
Op vrijdag 21 mei 2010 12:06 schreef greavy het volgende:En daar heb je gelijk in. Zie het nu ook staan. Syntus handhaaft een ander tariefstelsel zo te zien.

Maar zoals ik al vermeldde, als je Venlo-Weert wilt doen, met de chipkaart, en niet uitcheckt in Eindhoven en weer incheckt, zal je het rechtstreekse tarief Venlo-Weert betalen.
Syntus hanteert het gewone tarief, er is alleen ruzie om de verdeling van de opbrengsten. Daarom moet je expliciet aangeven met welke vervoerder je wil reizen. En me de komst van de OV-chipkaart geldt dat niet alleen meer voor deze Syntus-lijnen maar voor alle reizen die langs verschillende routes met verschillende vervoerders mogelijk zijn. Je moet bij inchecken aangeven met welke vervoerder je gaat reizen. (het ergste voorbeeld wordt over een paar jaar Arnhem-Doetinchem waar twee verschillende vervoerders gaan rijden.)

Verder kan je helemaal niet met de chipkaart via de snelste route van Venlo naar Weert reizen. Als je incheckt bij NS geef je aan dat je alleen met NS-treinen reisten dat kan dus alleen maar via Eindhoven.
pi_81727493
quote:
Op vrijdag 21 mei 2010 12:40 schreef greavy het volgende:

[..]

Ja, en dan zeker bij een trip door Nederland 10x in- en uitchecken?
Vb: Zwijndrecht - Amsterdam - Alkmaar (in-uitcheck)- Enkhuizen - Lelystad (in-uitcheck) - Utrecht - Rhenen (In-uitcheck) - Arnhem en ga zo maar door.. Dat maakt het comfortabel zeg
Dan laad ik liever een dagkaart erop, en check pas weer op mijn eindpunt uit (wat natuurlijk hetzelfde kan zijn als je beginpunt.)
Er zijn misschien 100 mensen in Nederland die zulke treinritjes maken.
De meeste mensen kopen een dagkaart omdat het voordeeliger is dan alle losse kaartjes. En ze naar meerdere plaatsen ver van elkaar moeten
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
pi_81727602
quote:
Op vrijdag 21 mei 2010 15:28 schreef Crientj het volgende:
Totaal ander vraagje;

http://www.koopem.nl/aanbiedingen/1745/ns-dagkaart-17-50#2192
Te vertrouwen of niet? ;o Zoek toch nog een dagkaart om een keertje weer overal heen te gaan
Die site ken ik niet, maar ik weet wel dat een aantal regionale kranten ook dagkaarten verkopen voor 17,50. Je bestelt ze op internet en dan krijg je een e-ticket. Bijvoorbeeld hier.

Edit: zie net dat die site die jij had naar het bestelsysteem van de regionale kranten leidt. Maakt dus niet zo veel uit, maar zou het voor de zekerheid via zo'n krant doen.
  vrijdag 21 mei 2010 @ 17:31:09 #267
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_81728398
quote:
Op vrijdag 21 mei 2010 15:28 schreef Crientj het volgende:
Totaal ander vraagje;

http://www.koopem.nl/aanbiedingen/1745/ns-dagkaart-17-50#2192
Te vertrouwen of niet? ;o Zoek toch nog een dagkaart om een keertje weer overal heen te gaan
Die is zeker te vertrouwen.
Je moet, wanneer je de code doorkrijgt via e-mail, via E-ticket op ns.nl/eticket de couponcode invullen.
Heb er meermaals besteld, en ook al van deze actie gebruik gemaakt.

Deze aanbieding heb ik - en een ander - hier ook al eerder gepost.
pi_81746673
Even iets anders dan die OV-faalkaart: Ik zag vandaag om 21:40 uur de DE2 186 door Zutphen rijden. Toen ik een foto wilde maken was 'ie al weer weg
  zaterdag 22 mei 2010 @ 00:00:28 #269
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_81747046
Jup, dat kan kloppen. Heb dit ook vernomen van anderen. Stel kwam uit de richting van Blerick, en is via de Maaslijn richting Nijmegen / Zutphen / Winterswijk vertrokken.

Tevens een faal van de TRDL die Wierden in zijn pakket heeft zitten:
quote:
Stel 3409 had een defect en werd in Enschede gewisseld voor een ICM zodat trein 7986 tot Wierden kon worden gereden. Echter werd deze trein in Wierden op het bovenleiding loze spoor 3 binnen genomen. De stellen van trein 80180 (3x ICMm) zijn nu op weg naar Wierden om het gestrande stel weer onder de draad te trekken.
Staat op Somda.. Echt een faal.
pi_81747404
omg
pi_81751386
Aah heb daar rond half 12 niets van gemerkt, of is dit nog later gebeurt?.. Oohja 10 min geleden was er ook niets meer te zien
  zaterdag 22 mei 2010 @ 03:07:46 #272
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_81751646
Net dit weer tegengekomen, AnsaldoBreda reageert op kritiek
quote:
Kunt u dan in ieder geval verzekeren dat de treinen op 1 januari 2008 zullen rijden?
(Manager AnsaldoBreda:) ,,De datum die ik kan geven is een datum die hoe dan ook afhankelijk zou zijn van andere data. Op dit moment zijn er geen absolute data. Laten we zeggen dat we eraan werken om al in 2007 de eerste leveringen te realiseren. Maar alles is afhankelijk van het moment waarop de trein op de lijn kan rijden en getest kan worden. We moeten geen valse verwachtingen voeden met valse informatie. We zijn daar heel transparant in.´´

2010?
,,Als het 2010 wordt krijg je de sleutel van deze fabriek. Dan kunnen we wel sluiten.´´

2009?
,,Daar durf ik om te wedden.´´
!
pi_81752304
quote:
Op zaterdag 22 mei 2010 03:07 schreef James1988 het volgende:
Net dit weer tegengekomen, AnsaldoBreda reageert op kritiek
[..]

!
Gefeliciteerd U bent mogelijk een winnaar! Maak snel deze envelop open! En zie hoe U de gelukkige eigenaar kan worden van een FANTASTISCHE auto treinenfabriek!
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 22 mei 2010 @ 16:46:41 #274
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_81763891
Dat het bedrijf nog bestaat zeg ...
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_81764025
quote:
Op zaterdag 22 mei 2010 16:46 schreef Peterselieman het volgende:
Dat het bedrijf nog bestaat zeg ...
Dacht dat het NRC nu de sleutels van dat bedrijf krijgt?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')