Verder nog een serieuze reactie:
Ik heb ook veel moeite met de mensheid. Had men in de jaren '70 nog idealen, nu volgt de massa blind de media (pulpzenders als SBS) en mensen die zelf na durven te denken zijn een uitstervend ras geworden.
Ik wil graag een redelijk normaal bestaan opbouwen, echter omdat ik zie dat de samenleving en de media er zo ver naast zitten en zulk debiel geblaat laten horen, lukt het me gewoonweg niet af te zakken naar dit niveau. Omwille van de lieve vrede ben ik best bereid wat water bij de wijn te doen, maar hoe zeer ik ook probeer mijn niveau aan te passen aan dat van de massa (handig als je maatschappelijk iets wilt bereiken), het lukt me niet.
Twintig jaar geleden was het me wel gelukt denk ik, toen had je ook domme mensen, maar nu zijn mensen die zelf nadenken dermate zeldzaam (inclusief in universiteiten), dat het eenzaam is aan de top.
Ik was liever wat dommer geweest, dan had ik nu maatschappelijke carrière gemaakt en had ik lekker met iedereen mee kunnen blaten dat er toch echt strenger gestraft moet worden, dat Griekenland de oorzaak is van de val van de euro en dat het hedendaags westers feminisme een Zegen voor de mensheid is.
Maar ik kan het niet. Een half uurtje, prima, maar daarna wil ik er echt vandoor en me weer omringen met intelligente mensen, mensen met inzicht (intelligentie heeft niet veel met IQ of schoolprestaties van doen, ik ken een ingenieur die echt ongelooflijk dom is bijvoorbeeld).
Grote denkers, het zijn allemaal mensen uit het verleden. Wanneer staat er in deze tijd een grote denker op?
Het klinkt erg arrogant, maar echt, het is eenzaam aan de top. Ik had liever dit inzicht niet.
Ik ken zoveel mensen met goede banen, diploma's, echter de meesten hebben totaal geen inzicht en zijn met al hun diploma's ongelooflijk dom. Soms vind je wijsheid bij een zwerver op straat, veel eerder dan bij een doctorandus verbonden aan de universiteit van Leiden.
"Wie kinderen heeft, is bezorgd om zijn kinderen. Wie runderen heeft, is bezorgd om zijn runderen.
Wie niets heeft, kent geen zorgen.", Bhoedda
"Voorwaar, de vermindering wordt vaak tot aanwinst,
de vermeerdering vaak tot verlies.", Lao Tzu