quote:
Op dinsdag 18 mei 2010 10:09 schreef loveli het volgende:[..]
Aan de ene kant ben ik zo iemand die makkelijk praten heeft. Tot m'n 28ste was het echt eten wat ik wilde zonder aan te komen, hoewel ik tot die tijd wel aardig wat fysieke inspanning had en 1 keer in de week voetbalde. Dat gezegd hebbende... Mijn basisvoeding was wel redelijk gezond en wat ik extra at was bagger/dikmakend.
Aan de andere kant... Als ik me je lijstjes van de laatste tijd herinner zie ik dat je zelf zeker ook een aandeel hebt. Je uitgangspunt is door de weeks met mate eten, zodat je in het weekeinde kunt genieten van je stokbroodje + wijn. Maar door de weeks zijn er ook regelmatig eetmomentjes van 'ik wil mezelf niet alles ontzeggen'. Hoe gezonder je je dagelijkse voedsel houdt, des te makkelijker is het vol te houden om niet terug te vallen in slechte eetgewoontes.
Ja, de een heeft het makkelijker dan de ander, maar dat betekent niet dat je 100% slachtoffer bent. In je lijstjes van de afgelopen tijd zit behoorlijk wat zelfsabottage. Luister ook naar wat Kwak zegt over gewichtsbeheersing en let op dat je haalbare doelen neerzet. Je komt van 100+ en waar je nu bent is pure winst. Dat je zwaar overgewicht hebt gehad betekent helaas wel dat je de rest van je leven moet oppassen om niet terug te vallen.
Dus: kies een doel (gelijk blijven, afvallen, niet boven de 80 komen) en pas je leefwijze erop aan. En onthou, niemand kan ongestraft troep eten, vroeger of later krijgt je gezondheid de rekening gepresenteerd. Ook al kom je er geen gram van aan.
verder: een gewichtsverlies van meer dan 10% kunnen behouden is echt al heel bijzonder. ik wilde van 85 terug naar 80 en kwam al lijnende 26 kilo aan... er is geen beter recept voor aankomen dan aan de lijn doen/willen afvallen volgens mijn behandelaars, en ik begin te denken dat ze gelijk hebben. stabiliseren is echt al heel belangrijk. en helaas, als je stabiliseert kan dat in t begin best wel voelen alsof je aan de lijn bent. je kunt namelijk nooit meer alles zomaar eten.
het punt is, slanke mensen eten meestal ook niet zomaar alles. alleen voor veel van hen is het alleen een proces waar ze niet zoveel over nadenken als wij.
voor sarabi: ik herken je gevoel wel. maar je moet niet onderschatten wat "normale" mensen laten staan zónder dat dat moeilijk voor ze is, of liever, zonder dat ze er een issue van maken voor zichzelf....ik denk dat die mensen beter luisteren naar hun ratio en hun buikhonger/buikgevoel, ipv die eeuwige mentale onderhandeling die veel obese mensen met zichzelf voeren als het om wel/niet eten gaat. true, er zijn een aantal mensen die alles kunnen eten,en slanke mensen die aan de lijn doen omdat ze nog wat slanker willen worden. er zijn ook slanke mensen met gewichts en body issues en met eetproblemen, maar over de hele bevolking gezien is dat echt een minderheid.
het is mij afgelopen jaar gaan opvallen, dat de meeste slanke mensen degenen zijn die níet bij elk bakje pinda's dat ergens staat een handje nemen. niet altijd ja zeggen tegen een traktatie, geen ijsje nemen na het eten omdat ze er niet zoveel trek meer in hebben/vol zitten (ipv ondanks de volle buik toch een isjsje willen omdat het nu wel kan/mag/hoort/lekker is). en vooral: dat ze zich daardoor niet zielig/benadeeld voelen.
het soort argumenten dat wij in ons hoofd hebben als we dingen wel of niet nemen, de innerlijke strijd, die hebben veel mensen helemaal niet. en dat kun je ze niet kwalijk nemen: zij zijn normaal... wij hebben een abnormale emotionele band met eten of niet eten (zelfs als je vindt dat je geen emotie-eter bent, meestal hecht je wel op een hele andere manier waarde aan eten, een manier die niet normaal is)
het is een strijd, en dat zal het altijd blijven. obesitas is een chronische ziekte - ook als je bmi lager wordt heb je vaak nog wel een restje verstoord eetgedrag om tegen te strijden. je maakt het jezelf makkelijker als je niety teveel nadenkt over wat je allemaal niet mag. het is namelijk een keuze, en die keuze maken slanke mensen óók...alleen wij maken onszelf de keuze moeilijker door onze innerlijek dialoog...