Luister...quote:Op woensdag 19 mei 2010 12:14 schreef Lambiekje het volgende:
[..]
En hoe wordt er verklaard dat er op plekken tientallen meters steenkool/bruinkool zit met geen vegitatie. Terwijl op plekken waar het vroeger wel zag amper is.
Dat olie afkomstig is van fossielen en platgestampte plantjes berust op een onbewezen theorie.
uhh de Pangea is ook maar een theorie. Inmiddels wordt er meer en meer getwijfeld door wetenschappers aan die stelling.quote:Op zaterdag 22 mei 2010 21:28 schreef kamustra het volgende:
[..]
Luister...
Olie en andere fossiele brandstoffen worden gemaakt doordat organisch materiaal (dieren, planten, dinosaurussen, ...) doodgaan en in bijvoorbeeld een moeras blijven liggen. Door het gebrek aan zuurstof verloopt de vertering hiervan uiterst traag. Door de beweging van de aarde doorheen de geschiedenis* zijn deze lagen van organisch materiaal onder de grond verzijld geraakt en stapelden andere lagen zich op boven dit organisch materiaal. Door de druk van dit materiaal verdween de zuurstof en waterstof uit dit materiaal en bleven vooral koolstofketens over, onder de vorm van steenkool, olie en aardgas.
* De beweging van de aarde: De aarde beweegt nog voortdurend aan een ontzettend traag tempo. Continenten hebben zich door de loop van de geschiedenis al over de hele aarde verplaatst.
Zo lag België (en Nederland dus ook) vroeger aan de Zuidpool, ten tijde van het supercontinent Pangea lag het in het midden van dat continent ter hoogte van de evenaar en uiteindelijk verschoof het naar waar het nu ligt. Je snapt wel dit het klimaat over miljoenen jaren heeft bepaalt, vandaar dat er nu olie/steenkool ligt waar nu geen vegetatie meer is en vica versa.
De andere lagen bovenop dit organisch materiaal zijn meestal sedimentatie, door gletsjers en zeeafzettingen. Dit ga ik echter niet helemaal uitleggen.
Discl: Ik pas zeer uitvoerig les gehad over deze onderwerpen, vandaar dat ik nu de neiging voel deze kennis met jullie (vooral Lambiekje) te delen. Ik heb het een heel stuk ingekort.
dat zal ook allemaal best. Dat maakt het CO2 gelul dan ook zo bespottelijk triest.quote:Op zondag 23 mei 2010 13:25 schreef kamustra het volgende:
Dat is slechts een puntje van mijn betoog, feit is dat de continenten op de aarde heel veel omzwervingen gemaakt hebben totdat ze op de plaats kwamen waar ze nu liggen.Deze ligging is ook maar tijdelijk, maar naar een menseleven gekeken liggen ze vast.
Ook is het duidelijk door geologisch opgravigingen dat het klimaat in onze streken behoorlijk schommelde, van een ijstijd met bijhorende gletsjer (niet een, maar véél keer), naar (sub)tropen.
Een bron zonder goede peer review en die dus niet wetenschappelijk verantwoord genoemd kan worden is zo goed als niks waard.quote:Op zaterdag 22 mei 2010 22:52 schreef Lambiekje het volgende:
[..]
uhh de Pangea is ook maar een theorie. Inmiddels wordt er meer en meer getwijfeld door wetenschappers aan die stelling.
Deep Hot biosphere: The Myth of fossil fuels
Niet als je weet dat peer-review dus volkomen verkracht is door BigPharma en Klimaatwetenschap. Wetenschap is bedorven met ziekelijk inteelt. Reguliere wetenschap is ernstig gecorrumpeerd.quote:Op zaterdag 29 mei 2010 07:32 schreef Zanarq het volgende:
[..]
Een bron zonder goede peer review en die dus niet wetenschappelijk verantwoord genoemd kan worden is zo goed als niks waard.
De fossiele brandstof is ook een theorie.quote:Trouwens, volgens mij begrijp je het verschil tussen theorie en hypothese niet helemaal. Een hypothese is een mogelijke verklaring die iemand bedenkt voor een fenomeen dat die persoon ziet. Bijvoorbeeld een appel die naar beneden valt of het voorkomen van dezelfde soorten fossielen en afzettingen op de oostkust van zuid amerika en de westkust van afrika. Als zo'n hypothese dan voldoende bewijzen krijgt die het ondersteunt en geen tegenbewijzen wordt het een theorie (zoals respectievelijk zwaartekracht en Pangea). Een theorie is dus al geaccepteerd als de "waarheid", maar wordt theorie genoemd omdat in de wetenschap altijd de mogelijkheid bestaat, hoe klein ook, dat die theorie toch nog ontkracht wordt.
Een paar posts boven mij is al perfect uigelegd hoe fossil fuels ontstaan - geen gemuteerde magma, geen kern van de aarde die olie uit het niets tevoorschijn tovert. Maar gewoon plantenresten uit - vooral - moerassen die miljoenen jaren geleden bestonden. In al die miljoenen jaren tijd kunnen er makkelijk tot zelfs kilometers aan afzettingen overheen komen. Vergeet niet dat je bij dit soort dingen op tijdschalen van honderden miljoenen jaren moet denken. En dat er in die tijd heel veel kan gebeuren.
quote:Op zaterdag 22 mei 2010 22:52 schreef Lambiekje het volgende:
[..]
uhh de Pangea is ook maar een theorie. Inmiddels wordt er meer en meer getwijfeld door wetenschappers aan die stelling.
Deep Hot biosphere: The Myth of fossil fuels
Ja niet alles wat je geleerd hebt bij aardrijkskunde is waar.quote:
Dat bedoel ik niet. Ik doel op je stupiditeit.quote:Op zaterdag 29 mei 2010 23:17 schreef Lambiekje het volgende:
[..]
Ja niet alles wat je geleerd hebt bij aardrijkskunde is waar.
Dat het de enige en correcte werkelijkheid is en waar onder geen geding afgeweken kan worden.quote:Op zondag 30 mei 2010 00:18 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
Dat bedoel ik niet. Ik doel op je stupiditeit.
Hint: Wat houd een theorie in, in een wetenschappelijke context?
Onzin. Dat jij de capaciteiten mist om het te bevatten...quote:Op zondag 30 mei 2010 00:31 schreef Lambiekje het volgende:
[..]
Dat het de enige en correcte werkelijkheid is en waar onder geen geding afgeweken kan worden.
wetenschap >> tunnelvisie.
Wetenschap wordt afgekocht door de industrie. Wetenschap is gecorrumpeerd door BigMoney.
Wat ik dan niet kan begrijpen is als men weet dat we grote problemen hebben met olie waarom dan India en China juist nu pas (jaartje of wat) is vrij gegeven voor de gewone man om te mogen autorijden. Het strookt niet. Tenzij China/India aan het stoken is tegen VS.quote:Op dinsdag 1 juni 2010 00:02 schreef todaviamoonbathing het volgende:
Een van de beste artikelen op theoildrum.com tot nu toe denk ik.
Let vooral op de reacties, en ongeloof dat zoiets als Peak-Oil heel echt is. Totaal losstaand van de huidige status van de economie, ligt nog een ander probleem, probleem, probleem op de loer.
http://www.theoildrum.com/node/6517#more
In een documentaire op duitseland (jammer dat ik de naam niet onthouden heb) werd dit idee serieus ontkracht. Het is wel degelijk mogelijk om olie te maken onder invloed van hoge druk en temperatuur. In Rusland hebben ze hier succesvolle experimenten mee uitgevoerd. Helaas willen ze hier niet teveel ruchtbaarheid aan gevenquote:Op woensdag 19 mei 2010 11:03 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
Uh... je weet niet dat olie een fossiele brandstof is?
Fossiele brandstoffen zijn koolwaterstofverbindingen die zijn ontstaan uit resten van plantaardig en dierlijk leven in het geologisch verleden van de aarde, vooral in het Carboon maar ook uit andere tijdperken. Hieronder vallen aardolie, aardgas, steenkool en bruinkool.
Dus nee... het is geen omgezette magma.
In de bakken-formatie in Montana is die hoeveelheid 4.800000000 barrels, dat is na eerst het olieplatform en alle benodigdheden om het te verkrijgen opgezet te hebben niet veel, en aangezien we nu 80000000 barrels per dag consumeren genoeg voor 60 dagen.quote:Op woensdag 16 juni 2010 11:03 schreef UncleScorp het volgende:
Lindsey Williams: BP ramp bewijst peak oil mythe
Lindsey Williams, die ooit als pastoor betrokken raakte bij een groot olieproject en via deze weg contacten kreeg binnen de hoogste machtselite achter de schermen, zegt dat de olieramp in de Golf van Mexico eerder een experiment was dan een ongeluk.
Lindsey Williams zegt ook dat 'peak oil' een grote leugen is. Er zijn bronnen gevonden die vele malen groter dan Saudi-Arabië, Rusland, Iran en Irak zijn. Deze vondsten zouden de oliemagnaten bewust verzwijgen.
Tot nu wil men je laten geloven dat olie gevormd is uit plantaardig en dierlijk materiaal onder invloed van druk en temperatuur voor miljoenen jaren. Maar net als asfalt dat een natuurlijk product is, zou olie dat ook zijn. Dit zou volgens Lindsey de reden zijn voor BP om het experiment uit te voeren. Om een onuitputtelijke bron te isoleren en veilig te stellen. Alleen had BP niet verwacht dat er zoveel druk zou zijn op de bron tot alle gevolgen van dien.
True, een mentaliteitsverandering is meer dan welkom.quote:Op woensdag 16 juni 2010 11:43 schreef todaviamoonbathing het volgende:
Nee sorry, dit soort berichten moeten aangepakt worden aangezien de gemiddelde mens nu denkt dat ze gewoon lekker door kunnen gaan met flink consumeren.
Blijkbaar is Obama daar mee bezig:quote:Op woensdag 16 juni 2010 13:27 schreef UncleScorp het volgende:
[..]
True, een mentaliteitsverandering is meer dan welkom.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |