abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_81555760
quote:
Op maandag 17 mei 2010 21:23 schreef SjerpJaarsma het volgende:
Ik de 8 miljoen terug geven omdat je nu toch niks meer met die guldens kunt.
Denk dat degenen die die 8 miljoen in bezit hebben/hadden daar wel op hebben geanticipeerd.

Een vraag:

in het boek van Peter R. de Vries wordt telkens gesproken over een tip nummer (nummer ben ik even kwijt) die de sleutel tot de oplossing zou zijn en waar men nooit nadere toelichting over heeft gegeten. Weet u daar iets meer van?
pi_81555794
Madmaster

Werkte je vader bij Heineken ten tijde van de ontvoering?
Martin Erkamps haalt op zondag 27 november 1983 om 16.25 uur bij restaurant Man Hing aan de Dennenlaan in Zwanenburg twee porties chinees. Twee kippensoep, twee porties nasi goreng waarvan een met gesneden kip en een met garnalen, en twee kroepoek. Een rechercheur in burger staat achter Erkamps in de rij en groet hem gewoon.
Deze twee porties brengt Remmetje naar de loods. De andere ontvoerders zijn daar aanwezig. Vrij snel daarna vertrekken ze alle vijf. De twee porties chinees achterlatend. Diezelfde middag ziet de politie Erkamps ook nog een beker ingraven bij een een vlaggenmast bij Motel Maarsbergen. In de beker zit een brief met met de codenamen De Uil en De Muis en aanwijzingen voor de losgeldchauffeur.
  maandag 17 mei 2010 @ 21:58:12 #103
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_81556368
quote:
Op maandag 17 mei 2010 21:49 schreef SjerpJaarsma het volgende:
Madmaster

Werkte je vader bij Heineken ten tijde van de ontvoering?
Martin Erkamps haalt op zondag 27 november 1983 om 16.25 uur bij restaurant Man Hing aan de Dennenlaan in Zwanenburg twee porties chinees. Twee kippensoep, twee porties nasi goreng waarvan een met gesneden kip en een met garnalen, en twee kroepoek. Een rechercheur in burger staat achter Erkamps in de rij en groet hem gewoon.
Deze twee porties brengt Remmetje naar de loods. De andere ontvoerders zijn daar aanwezig. Vrij snel daarna vertrekken ze alle vijf. De twee porties chinees achterlatend. Diezelfde middag ziet de politie Erkamps ook nog een beker ingraven bij een een vlaggenmast bij Motel Maarsbergen. In de beker zit een brief met met de codenamen De Uil en De Muis en aanwijzingen voor de losgeldchauffeur.
Ja, mijn vader werkte bij Heineken (Amstel Brouwerij) aan de Mauritskade in Amsterdam als medewerker distributie Amsterdam (bevoorrading horeca Amsterdam). Het nummer van die afdeling stond in het telefoonboek voor bestellingen en er kwamen ook veel (onzin) telefoontjes binnen van o.a. waarschijnlijke ambtenaren die stelden dat ze Heineken hadden ontvoerd uit protest tegen de door politicus Koos Rietveld niet ingewilligde looneisen e.d. In die periode waren er ambtenaren stakingen/akties.
Mijn vader en z'n collega's werden knettergek van al die telefoontjes.
Die telefoon werd volledigheidshalvedoor de politie afgetapt voor het geval dat, maar er is nooit contact opgenomen daar door de ontvoerders.

Staat in het boek ook hoe/waarom de recherche Remmetje heeft gespot bij die Chinees?
Heb het boek zojuist besteld, dus daar zal ik het hopelijk aantreffen...
pi_81556375
Volgens mij hadden ze Heineken en Doderer gewoon vrij gelaten. Veel politiemensen denken daar trouwens anders over. Namelijk dat ze Heineken en Doderer er niet levend uit hun cellen waren gekomen. Ik deel deze mening niet om het simple feit. Dat ze dan al veer erder Doderer wat hadden aangedaan om het Heinekenconcern onder druk te zetten. Bovendien zijn de ontvoerders steeds vermomd geweest. als je van plan bent je slachtoffers te doden, heeft dit geen nut.

quote:
Op maandag 17 mei 2010 21:41 schreef senesta het volgende:

[..]

Voor een eerste keer ging het toch heel erg goed

Je kunt een vraag quoten door op de dubbele aanhalingstekentjes rechts boven de post (vraag) te klikken. De betreffende vraag word dan gequote in het invoerveld en dan kun je daaronder de vraag beantwoorden.

Ik had ook nog een vraagje. Stel dat de politie Meneer Heineken en Meneer Doderen niet bevrijd had, wat zou dan volgens jou het scenario zijn geweest?
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 maandag 17 mei 2010 @ 22:01:27 #105
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_81556553
quote:
Op maandag 17 mei 2010 21:58 schreef SjerpJaarsma het volgende:
Volgens mij hadden ze Heineken en Doderer gewoon vrij gelaten. Veel politiemensen denken daar trouwens anders over. Namelijk dat ze Heineken en Doderer er niet levend uit hun cellen waren gekomen. Ik deel deze mening niet om het simple feit. Dat ze dan al veer erder Doderer wat hadden aangedaan om het Heinekenconcern onder druk te zetten. Bovendien zijn de ontvoerders steeds vermomd geweest. als je van plan bent je slachtoffers te doden, heeft dit geen nut.

[..]

Dus niet a la Gerrit Jan Heijn die al vrij snel gedood werdt door Ferdi E.
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
pi_81556878
quote:
Op maandag 17 mei 2010 21:58 schreef MadMaster het volgende:

[..]

Ja, mijn vader werkte bij Heineken (Amstel Brouwerij) aan de Mauritskade in Amsterdam als medewerker distributie Amsterdam (bevoorrading horeca Amsterdam). Het nummer van die afdeling stond in het telefoonboek voor bestellingen en er kwamen ook veel (onzin) telefoontjes binnen van o.a. waarschijnlijke ambtenaren die stelden dat ze Heineken hadden ontvoerd uit protest tegen de door politicus Koos Rietveld niet ingewilligde looneisen e.d. In die periode waren er ambtenaren stakingen/akties.
Mijn vader en z'n collega's werden knettergek van al die telefoontjes.
Die telefoon werd volledigheidshalvedoor de politie afgetapt voor het geval dat, maar er is nooit contact opgenomen daar door de ontvoerders.

Staat in het boek ook hoe/waarom de recherche Remmetje heeft gespot bij die Chinees?
Heb het boek zojuist besteld, dus daar zal ik het hopelijk aantreffen...
De politie besluit op op 26 november de groep te gaan observeren. Van die observatie doen we in het boek verslag. We citeren hierbij soms letterllijk uit vertrouwelijke politieverslagen. Dit maakt het boek zeer uniek.
pi_81556898
Dat geld (die 8 miljoen) had Thomas Bijl voor ze bewaard toch ?, en wat is nou het ware verhaal achter die geheime tip ? want van dat verhaal over die chinees geloof ik niks van (wat holleeder ook concludeerde)
pi_81556909
quote:
Op maandag 17 mei 2010 22:01 schreef Netsplitter het volgende:

[..]

Als ze Doderer en Heineken hadden willen doden, dan hadden ze dat wel gedaan. Ze hebben er genoeg gelegenheid voor gehad en het had hun job ook wat eenvoudiger gemaakt. Volgens mij waren ze er vrij snel uit dat ze juist niet wilden doden, maar wilden cashen en dan Dodereren en Heineken vrij wilden laten. Boelaard ging er toen ze al een behoorlijk hete adem in hun nek voelden zelfs speciaal voor terug naar de loods.
pi_81556960
quote:
Op maandag 17 mei 2010 22:01 schreef Netsplitter het volgende:

[..]

Is dat ook een zaak die zich eventueel zou kunnen lenen voor een nieuw boek?
"Bijna niemand durft de islam te bekritiseren en te bespotten zoals dat met het christendom werd en wordt gedaan, terwijl daar gezien het totalitaire en onderdrukkende karakter van de islam toch alle reden toe is." ~ H.Heeresma
pi_81557038
quote:
Op maandag 17 mei 2010 22:08 schreef Ferdo het volgende:

[..]

Ik vind die zaak een stuk minder interessant dan de Heineken-ontvoering.
  maandag 17 mei 2010 @ 22:09:59 #111
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_81557073
quote:
Op maandag 17 mei 2010 22:06 schreef SjerpJaarsma het volgende:

[..]

De politie besluit op op 26 november de groep te gaan observeren. Van die observatie doen we in het boek verslag. We citeren hierbij soms letterllijk uit vertrouwelijke politieverslagen. Dit maakt het boek zeer uniek.
OK, dank voor het antwoord weer.
Ben benieuwd hoe het in het boek staat, want ik ken een iets andere versie van het hoe en waarom bij die Chinees...
pi_81557434
quote:
Op maandag 17 mei 2010 21:48 schreef Halcon het volgende:

[..]

Denk dat degenen die die 8 miljoen in bezit hebben/hadden daar wel op hebben geanticipeerd.

Een vraag:

in het boek van Peter R. de Vries wordt telkens gesproken over een tip nummer (nummer ben ik even kwijt) die de sleutel tot de oplossing zou zijn en waar men nooit nadere toelichting over heeft gegeten. Weet u daar iets meer van?
Tip 547. Ik weet daar wel iets meer van. Uit veiligheidsoverwegingen is dit niet gepubliceerd. Panorama weet bijvoorbeeld ook bij wie de tip vandaan komt over de verblijfplaats van Frans Meijer in Paraguay.
Ook deze naam is om dezelfde reden buiten het boek gehouden. Ik weet trouwens ook niet waar die tip vandaan kwam.
pi_81557611
quote:
Op maandag 17 mei 2010 22:16 schreef SjerpJaarsma het volgende:

[..]

Tip 547. Ik weet daar wel iets meer van. Uit veiligheidsoverwegingen is dit niet gepubliceerd. Panorama weet bijvoorbeeld ook bij wie de tip vandaan komt over de verblijfplaats van Frans Meijer in Paraguay.
Ook deze naam is om dezelfde reden buiten het boek gehouden. Ik weet trouwens ook niet waar die tip vandaan kwam.
Bedankt voor het antwoord. Het geheim achter tip 547 heb ik altijd al willen weten, maar zullen we wsl. nooit te weten gaan komen.

Weet je iets meer over de tip over Frans Meijer en de eerste jaren van Frans Meijer in Asuncion?
pi_81557712
zijn het mischien 2 dezelfde namen ?
pi_81557917
quote:
Op maandag 17 mei 2010 22:08 schreef Ferdo het volgende:

[..]

Wat mij betreft niet. Er is trouwens wel een boek over verschenen van Alex Verburg 'De Verzoening. Hank Heijn, de weduwe van Gerrit Jan Heijn, verleent haar medewerking.
Bert Huisjes en John van den Heuvel komen volgende maand met een boek over meerdere Nederlandse ontvoeringen. Deze ontvoering komt daar ook in voor. John van den Heuvel noemt ons boek 'absoluut een aanrader'. Dat is altijd leuk om te horen.
Trouwens een duidelijk verschil met de Heineken ontvoering is natuurlijk dat de slachtoffers het overleefd hebben.
pi_81558136
quote:
Op maandag 17 mei 2010 22:09 schreef MadMaster het volgende:

[..]

OK, dank voor het antwoord weer.
Ben benieuwd hoe het in het boek staat, want ik ken een iets andere versie van het hoe en waarom bij die Chinees...
Ben benieuwd naar jou versie.
pi_81558350
quote:
Op maandag 17 mei 2010 22:19 schreef Halcon het volgende:

[..]

Bedankt voor het antwoord. Het geheim achter tip 547 heb ik altijd al willen weten, maar zullen we wsl. nooit te weten gaan komen.

Weet je iets meer over de tip over Frans Meijer en de eerste jaren van Frans Meijer in Asuncion?
Dat staat zeer uitgebreid beschreven in het boek. We hebben zelfs een heel hoofdstuk over Frans Meijer in het boek. Met unieke jeugdfoto's.
pi_81558396
quote:
Op maandag 17 mei 2010 22:30 schreef SjerpJaarsma het volgende:

[..]

Dat staat zeer uitgebreid beschreven in het boek. We hebben zelfs een heel hoofdstuk over Frans Meijer in het boek. Met unieke jeugdfoto's.
Toch maar eens het boek kopen
pi_81558516
quote:
Op maandag 17 mei 2010 22:09 schreef Halcon het volgende:

[..]

Ik vind die zaak een stuk minder interessant dan de Heineken-ontvoering.
Ik ook. Daar is trouwens wel een Amerikaanse film over gemaakt door een Nederlander Pieter Jan Brugge,
The Clearing.
Deze Pieter Jan Brugge zou samen met Micheal Mann een film over de Heineken ontvoering moeten maken.
  maandag 17 mei 2010 @ 22:35:33 #120
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_81558618
quote:
Op maandag 17 mei 2010 22:27 schreef SjerpJaarsma het volgende:

[..]

Ben benieuwd naar jou versie.
Ik ga eerst het boek even lezen en kom er zo nodig later op terug...
  Moderator maandag 17 mei 2010 @ 22:39:22 #121
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_81558835
quote:
Op maandag 17 mei 2010 22:33 schreef SjerpJaarsma het volgende:

[..]

Ik ook. Daar is trouwens wel een Amerikaanse film over gemaakt door een Nederlander Pieter Jan Brugge,
The Clearing.
Deze Pieter Jan Brugge zou samen met Micheal Mann een film over de Heineken ontvoering moeten maken.
Er was vorig jaar toch ook sprake van een film over de Heineken ontvoering? Daar heb ik verder niet veel meer over gehoord. Het is ook eigenlijk vreemd dat er niet eerder een grote film over gemaakt is.
JoOlz: "So much good shit in senesta's head, I call it Ideahhrea."
pi_81559228
quote:
Op maandag 17 mei 2010 21:45 schreef paddy het volgende:

[..]

Volgens mij kan je die nog gewoon inwisselen wanneer het bankbiljetten zijn tot 2032 dacht ik

En bedankt voor uw komst
Je hebt gelijk.

Bankbiljet: M. Adriaansz. de Ruyter
Coupure: 100
Datum tekening: 14 mei 1970
Datum uitgifte: 15 december 1972
Buiten omloop gesteld: van 23 oktober 1985 tot
23 juli 1986
Laatste inleverdatum: 23 juli 2016

Bankbiljet: Snip
Coupure: 100
Datum tekening: 28 juli 1977
Datum uitgifte: 16 maart 1981
Buiten omloop gesteld: van 1 januari 2002 tot 28 januari 2002
Laatste inleverdatum: 1 januari 2032
pi_81559376
quote:
Op maandag 17 mei 2010 22:20 schreef Buschetta1 het volgende:
zijn het mischien 2 dezelfde namen ?
Ik denk het niet.
pi_81559487
quote:
Op maandag 17 mei 2010 22:47 schreef SjerpJaarsma het volgende:

[..]

Ik denk het niet.
De heineken ontvoering. Best wel fasinerend.
Vooral omdat zowat niemand weer wat er met die andere 8 miljoen losgeld is gebeurt?
Ofwel?
pi_81559509
Interessant om te leven dit

Heb verder geen vragen.
Ben gewoon een sjonnie. Veel skijt, ken geen sorry.
pi_81559527
quote:
Op maandag 17 mei 2010 22:39 schreef senesta het volgende:

[..]

Er was vorig jaar toch ook sprake van een film over de Heineken ontvoering? Daar heb ik verder niet veel meer over gehoord. Het is ook eigenlijk vreemd dat er niet eerder een grote film over gemaakt is.
In 2004 en vorig jaar rond deze tijd was er sprake van. Maar ook weer vorige maand. Het gaat om hetzelfde bericht. IDTV film heeft nu 1,8 miljoen euro susidie gekregen. De film komt dus dichterbij.
pi_81559546
Vraag:

Waarom heeft u zich verdiept in '' De heineken ontvoering '' ?
pi_81559718
quote:
Op maandag 17 mei 2010 22:35 schreef MadMaster het volgende:

[..]

Ik ga eerst het boek even lezen en kom er zo nodig later op terug...
Het boek gaat morgen op de brievenbus.
pi_81559789
EDIT: kappen

[ Bericht 96% gewijzigd door Greys op 17-05-2010 22:59:15 ]
pi_81559811
EDIT - doe normaal

[ Bericht 88% gewijzigd door Greys op 17-05-2010 22:57:10 ]
  maandag 17 mei 2010 @ 22:56:39 #131
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_81559867
quote:
Op maandag 17 mei 2010 22:55 schreef Bobbanz het volgende:

[..]

U negeert me?

Sjerp is niet zo snel als de meeste rammelaars hier...
pi_81559873
Is het nog mogelijk om vragen te stellen?
Zoja, wat vindt u van de straffen in Nederland?
Ben gewoon een sjonnie. Veel skijt, ken geen sorry.
pi_81560244
quote:
Op maandag 17 mei 2010 22:51 schreef Bobbanz het volgende:
Vraag:

Waarom heeft u zich verdiept in '' De heineken ontvoering '' ?
Ik was 15 toen de zaak speelde en werd als True Crime liefhebber erdoor gegrepen.
pi_81560286
quote:
Op maandag 17 mei 2010 22:56 schreef BarrieButsers het volgende:
Is het nog mogelijk om vragen te stellen?
Zoja, wat vindt u van de straffen in Nederland?
Soms te hoog soms te laag
pi_81560345
quote:
Op maandag 17 mei 2010 22:56 schreef MadMaster het volgende:

[..]

Sjerp is niet zo snel als de meeste rammelaars hier...
inderdaad, dit is de eerste keer dat ik chat.
  Eurovisie Songfestival Queen maandag 17 mei 2010 @ 23:13:03 #136
163650 Greys
pi_81560781
quote:
Op maandag 17 mei 2010 23:05 schreef SjerpJaarsma het volgende:

[..]

inderdaad, dit is de eerste keer dat ik chat.
Nog even en u bent een geoefend FOK!er
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_81561538
quote:
Op maandag 17 mei 2010 22:07 schreef Buschetta1 het volgende:
Dat geld (die 8 miljoen) had Thomas Bijl voor ze bewaard toch ?, en wat is nou het ware verhaal achter die geheime tip ? want van dat verhaal over die chinees geloof ik niks van (wat holleeder ook concludeerde)
Van der Bijl verklaart, vlak voor zijn dood, dat hij in 1986 5 a 6 miljoen gulden van het losgeld heeft opgegraven in een bos bij Parijs.
pi_81561569
quote:
Op maandag 17 mei 2010 23:13 schreef Greys het volgende:

[..]

Nog even en u bent een geoefend FOK!er
Dank je. Zeg maar jij.
  maandag 17 mei 2010 @ 23:33:12 #139
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_81561785
quote:
Op maandag 17 mei 2010 22:07 schreef Buschetta1 het volgende:
want van dat verhaal over die chinees geloof ik niks van (wat holleeder ook concludeerde)
Ik heb het verhaal over de Chinees in 1991 rechtstreeks, min of meer toevallig, van een betrokken rechercheur te horen gekregen.
Ik ben dan ook nieuwsgierig of hetgeen in het boek staat overeen komt met wat ik toen te horen heb gekregen.
Sinds 1991 heb ik het verhaal nog wel ergens gehoord/gelezen, maar weet niet meer welke bron dat was...
pi_81561950
quote:
Op maandag 17 mei 2010 22:50 schreef BarrieButsers het volgende:
Interessant om te leven dit

Heb verder geen vragen.

En ik heb geen antwoorden meer. Mochten er nog vragen komen. Dan antwoord ik deze woensdagavond.
pi_81562072
quote:
Op maandag 17 mei 2010 23:33 schreef MadMaster het volgende:

[..]

Ik heb het verhaal over de Chinees in 1991 rechtstreeks, min of meer toevallig, van een betrokken rechercheur te horen gekregen.
Ik ben dan ook nieuwsgierig of hetgeen in het boek staat overeen komt met wat ik toen te horen heb gekregen.
Sinds 1991 heb ik het verhaal nog wel ergens gehoord/gelezen, maar weet niet meer welke bron dat was...
Er gaat inderdaad ook een ander verhaal over de chinees. Het een hoeft het ander niet uit te sluiten.
  Boks-Chick dinsdag 18 mei 2010 @ 05:48:01 #142
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_81566105
Wat gaaf dat u (je ) dit heeft willen doen! Interessant topic.
lolwut
pi_81569106
Meeleespost
  Moderator woensdag 19 mei 2010 @ 16:47:57 #144
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_81632084
quote:
Op maandag 17 mei 2010 22:50 schreef SjerpJaarsma het volgende:

[..]

In 2004 en vorig jaar rond deze tijd was er sprake van. Maar ook weer vorige maand. Het gaat om hetzelfde bericht. IDTV film heeft nu 1,8 miljoen euro susidie gekregen. De film komt dus dichterbij.
Zo´n gebeurtenis verdiend ook absoluut een film

Waarom denkt u eigenlijk dat ze meneer Heineken en meneer Doderer niet meteen vrij lieten na het betalen van het losgeld? Was dat deel van het plan minder goed voorbereid of was het juist onderdeel van het plan om te wachten?
JoOlz: "So much good shit in senesta's head, I call it Ideahhrea."
pi_81654623
quote:
Op woensdag 19 mei 2010 16:47 schreef senesta het volgende:

[..]

Zo´n gebeurtenis verdiend ook absoluut een film

Waarom denkt u eigenlijk dat ze meneer Heineken en meneer Doderer niet meteen vrij lieten na het betalen van het losgeld? Was dat deel van het plan minder goed voorbereid of was het juist onderdeel van het plan om te wachten?
Het losgeld werd betaald in de vroege ochtend van maandag 28 november 1983. De ontvoerders hadden een briefje getikt voor Heineken en Doderer waarop o.a. stond: morgen laten we u vrij, heeft u nog wensen voor het eten en drinken vanavond? Dit briefje gaven zij na het incasseren van de 35 miljoen gulden losgeld aan Heineken en Doderer. Nadat de slachtoffers het gewenste eten en drinken hebben gehad, gaan de ontvoerders de bloemetjes buiten zetten in Amsterdam. die maandagavond ontdekken ze dat de politie hun in de gaten houdt. Ze moeten improviseren en komen met een vluchtplan. Dit moet eerst voor elkaar, voordat ze Heineken en Doderer willen vrijlaten. Jan Boellaard wil niet vluchten. Hij wil eerst H+D vrijlaten. Terwijl Cor van Hout en Willem Holleeder naar Frankrijk zijn gevlucht, Frans Meijer in Amsterdam zit ondergedoken, worden Martin Erkamps en Jan Boellaard gearresteerd in de vroege ochtend van 30 november 1983. De politie is hun zodoende voor met het vrijlaten van Heineken en Doderer.
pi_81686832
quote:
Op maandag 17 mei 2010 23:27 schreef SjerpJaarsma het volgende:

[..]

Van der Bijl verklaart, vlak voor zijn dood, dat hij in 1986 5 a 6 miljoen gulden van het losgeld heeft opgegraven in een bos bij Parijs.
Wat heeft van der Bijl er mee gedaan?
  Jubileum moderator vrijdag 28 mei 2010 @ 14:37:11 #147
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_82021299
Even een TVP ivm het boek wat ik ga reviewen voor de FP.
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
pi_121512931
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 mei 2010 14:37 schreef Lois het volgende:
Even een TVP ivm het boek wat ik ga reviewen voor de FP.
En al gereviewed?
  Jubileum moderator maandag 14 januari 2013 @ 09:09:59 #149
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_121536417
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')