quote:
Op donderdag 10 juni 2010 11:43 schreef magik7777 het volgende:Bijzonder intelligente opmerkingen weer hier,
"kunstgras is voor mensen die niet kunnen tennissen"
Omdat de ballen sneller doorkomen dan op gravel, zodat je sneller moet zijn?
Wegglijden??? Als je voetenwerk goed is, kun je makkelijk snel starten zonder weg te glijden, maar misschien is je voetenwerk niet toereikend?
Op kunstgras word in de winter, en tijdens regen gewoon doorgetennist, je hoeft niet te vluchten, en je moet goed met wisselende weersomstandigheden kunnen omgaan. Vluchten als je een break achterstaat omdat het begint te druppelen is er niet bij.
Ik ken genoeg mensen die uitsluitend op kunstgras tennissen, en jou, en menig ander gravelbijtertje, of hardcourtfanaat finaal van de baan slaan.
Dus het nivo waar je op tennist, staat totaal los van de ondergrond waar je het op doet.
Een grapje mag toch wel?
Er zijn genoeg mensen die goed tennissen op kunstgras. Dat weet ik ook wel. De vraag is alleen of je het leuk vindt.

Als je een goede service en een goede vlakke slag hebt komt je al een heel eind. Daar hoef je geen briljant voetenwerk voor te hebben. Sterker nog, kunstgras spelers hebben meestal helemaal niet zo'n briljant voetenwerk. De kans dat je een strakke bal in de hoek nog haalt is veel kleiner dan bij gravel dus ze laten eerder ballen lopen.
Waarom denk je dat spelers als Krajicek en Ivanisevic vroeger ver kwamen op Wimbledon. Echt niet vanwege hun briljante voetenwerk.
Voetenwerk heeft niets te maken met het wegglijden, maar met je bouw en gewicht. Ik ben een grote jongen. Ik moet dus veel kracht zetten om af te zetten en om te stoppen. Dat betekent dat ik niet moet glijden bij het reiken naar een bal, wat mij meer tijd kost om af te remmen. Of ik glij door en heb weinig grip meer. Net als met afzetten.
Dit geld trouwens ook voor een gedeelte voor Smashcourt. Minder voor Probounce aangezien je daar meer grip hebt.
Als je lichter bent heb je daar veel minder problemen mee. Als je in het begin van het jaar nog vrij zachte gravelbanen hebt zal ik eerder er een gat in trappen dan iemand die lichter is. Mits deze baan slecht aangelegd is trouwens. Bij mijn oude club had ik dat altijd aan het begin van het seizoen, bij mijn nieuwe club niet.
Zoals ik al zei wil ik helemaal niet in de winter als het koud is buiten tennissen aangezien ik gewoon niet in de kou wil tennissen en in de regen tennissen vind ik nog veel kutter. Ik wil gewoon de baan af als het regent. Als er een paar druppels vallen kun je op gravel trouwens ook wel doortennissen.
Maar als ik sta te serveren en het regent een beetje, ik gooi een bal op en er komt een druppel in mijn ogen waardoor ik mijn service mis op breakpunt tegen dan ben ik de sjaak. Daarom wil ik niet in de regen tennissen. Daarnaast is het slecht voor je ballen en bespanning om in de regen te tennissen en wordt je er zeiknat van als het te lang duurt. En ondertussen wel verder zwoegen

Tegen een goede kunstgrasspeler op kunstgras spelen of op gravel tegen hem spelen is zo'n groot verschil. Afgelopen competitie speelden we tegen een 3tje die bij een kunstgras vereniging speelde. Hij kreeg thuis bijna geen game tegen (op 1 wedstrijd na die hij verloor van een 2.7), maar op gravel had hij het regelmatig gewoon moeilijk. Van een 5je van ons verloor hij bijna omdat die jongen gewoon een beetje gravelspel ging spelen.
Terje Haakonsen: "Snowboarding is about fresh tracks, carving powder, being yourself and not being judged by others"
Komakie: "Van sneeuwballen gooien komt boemsen!"
Shaun Farmer: "That's gnarly"