http://www.elsevier.nl/we(...)ael-kunstproject.htmquote:Duitse verontwaardiging over anti-Israël 'kunstproject'
dinsdag 4 mei 2010 13:40
Deense kunstenaars hebben in Berlijn verontwaardiging gewekt met een 'kunstproject', waarin zij op een afbeelding de staat Israël van de aardbodem laten verdwijnen.
Het gewraakte kunstwerk (foto Der Tagesspiegel)
In enkele wijken in de Duitse hoofdstad hing het Deense duo Jan Egesborg en Pia Bertelsen plakkaten op met de titel 'Endlösung' (de nazi-term voor vernietiging van de Joden). Op de affiches is een landkaart afgebeeld van het Midden-Oosten zónder Israël. Op het grondgebied van het huidige Israël figureert de fictieve Palestijnse staat Ramallah.
Discussie
De kunstenaars zeggen een discussie over de 'agressieve en negatieve houding van Israël in het Midden-Oosten' op gang te willen brengen 'vooral binnen de Duitse context'. Volgens Jan Egesborg, die zelf joods is, is de oprichting van de staat Israël een 'historische vergissing'. 'Als jood vond ik het altijd al problematisch dat Israël op gestolen land gebouwd werd.'
De Berlijnse burgemeester Klaus Wowereit (SPD) en vertegenwoordigers van de joods-Berlijnse gemeenschap vinden het Deense project 'smakeloos'. 'Er kan geen enkele twijfel bestaan aan het bestaansrecht van Israël,' zei Wowereit tegen het dagblad Der Tagesspiegel.
Veroordeling
Joodse woordvoerders zijn radicaler in hun veroordeling. 'De kunstenaars spreken als Ahmadinejad,' zei Shimon Samuels, directeur van het Simon Wiesenthal Centrum in Parijs. Wegens 'oproepen tot volkerenmoord' wil Samuels een aanklacht tegen de kunstenaars indienen.
Kunstenaar Jan Egesborg vindt dat de joden uit Israël 'in Duitsland, de Verenigde Staten of Denemarken' een nieuw thuis moeten vinden.
Volgens critici ontstijgt het project de kwalificatie 'artistieke provocatie' en is er sprake van politieke propaganda. 'Hier wordt door een joodse kunstenaar de grens van antisemitisme overschreden',' reageerde Lala Süsskind, de voorzitter van de joodse gemeente in Berlijn. 'Dit is onacceptabel.
fijne afwisseling iddquote:Op zondag 16 mei 2010 10:50 schreef KingOfMars het volgende:
Ahja, boze Joden. Hadden we al een tijdje niet gehad natuurlijk..
Mwoh, dat bepaal ik zelf wel. "Elk weldenkend mens weet..."quote:De Berlijnse burgemeester Klaus Wowereit (SPD) en vertegenwoordigers van de joods-Berlijnse gemeenschap vinden het Deense project 'smakeloos'. 'Er kan geen enkele twijfel bestaan aan het bestaansrecht van Israël,' zei Wowereit tegen het dagblad Der Tagesspiegel.
quote:Veroordeling
Joodse woordvoerders zijn radicaler in hun veroordeling. 'De kunstenaars spreken als Ahmadinejad,' zei Shimon Samuels, directeur van het Simon Wiesenthal Centrum in Parijs. Wegens 'oproepen tot volkerenmoord' wil Samuels een aanklacht tegen de kunstenaars indienen.
En waarom kan provocatie geen kunst zijn?quote:Op zondag 16 mei 2010 11:30 schreef Gulo het volgende:
'Kunst' is een ruim begrip zullen we maar zeggen.
Gezien de eerdere 'werken' van dit duo lijkt mij er meer sprake van provocateurs dan van kunstenaars.
Waarom zou ik daar een topic over maken, als ik ook in een dergelijk topic kan reageren (aangezien die topics meteen door andere usual suspects aangemaakt worden).quote:Op zondag 16 mei 2010 11:40 schreef Pietverdriet het volgende:
Zit nog steeds te wachten op een topic van Mutant01 of Bansheboy waar ze zich opwinden over de moslim slachtoffers van fundamenteel islamitisch geweld, in bijvoorbeeld Egypte of Algarije.
Tevens ben ik benieuwd naar hun mening over de grensconflicten tussen China en de Sovjet-Unie in de jaren zestig, maar daar hoor je deze hufters niet over,quote:Op zondag 16 mei 2010 11:40 schreef Pietverdriet het volgende:
Zit nog steeds te wachten op een topic van Mutant01 of Bansheboy waar ze zich opwinden over de moslim slachtoffers van fundamenteel islamitisch geweld, in bijvoorbeeld Egypte of Algarije.
Omdat je laat zien dat het je alleen voor moslimbroederslachtoffers intresseert als het door niet moslims wordt veroorzaakt. Dat er itt de palestijnse slachtoffers gewone moslim burgers worden vermoord in de tienduizenden door de fundamentalistische islam hoor ik nooit wat over van jouw kant.quote:Op zondag 16 mei 2010 11:41 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Waarom zou ik daar een topic over maken, als ik ook in een dergelijk topic kan reageren (aangezien die topics meteen door andere usual suspects aangemaakt worden).
Ten tweede, wat heeft dat hiermee te maken. Vanwaar de behoefte om ineens over moslims te gaan praten. Je zou haast denken dat er sprake is van een obsessie.
Ach kijk, de Gretta Duijsenberg van Fokquote:Op zondag 16 mei 2010 11:44 schreef Monidique het volgende:
[..]
Tevens ben ik benieuwd naar hun mening over de grensconflicten tussen China en de Sovjet-Unie in de jaren zestig, maar daar hoor je deze hufters niet over,. Ik moet bijna huilen, echt waar, van dit hypocriete gedrag.
. Nee, grapje. Ik denk dat de beste benaming voor het bericht waarop ik reageer is: Calimero-by-proxy.
Zou je dit durven toelichten?quote:Op zondag 16 mei 2010 11:59 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ach kijk, de Gretta Duijsenberg van Fok
In ieder geval delen ze geen kopstoten of brandbommen uit, dat scheelt.quote:Op zondag 16 mei 2010 10:50 schreef KingOfMars het volgende:
Ahja, boze Joden. Hadden we al een tijdje niet gehad natuurlijk..
Je hebt ongelijk.quote:Op zondag 16 mei 2010 11:57 schreef PhalanX het volgende:
Iets zegt me dat de kunstenaars weinig te vrezen hebben van degene die kritiek uiten.
In Europa is hun machtigste wapen nog altijd een doortastend schuldgevoel opleggen zoals normale beschaafde mensen... in plaats van een brandbom, een onthoofding, of iets anders dat als doel de dood tot gevolg heeft.
http://en.wikipedia.org/wiki/Laws_against_Holocaust_denialquote:Holocaust denial is explicitly or implicitly illegal in 14 countries: Austria, Belgium, Czech Republic, France, Germany, Hungary, Israel, Liechtenstein, Lithuania, Luxembourg, Poland, Portugal, Romania, Slovakia and Switzerland.
Jij hebt ongelijk, want dat is geen blijk van eigenrichting.quote:Op zondag 16 mei 2010 12:17 schreef Martin73 het volgende:
[..]
Je hebt ongelijk.
http://en.wikipedia.org/wiki/Laws_against_Holocaust_denial
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |