Ik ging vorige week op vakantie naar Duitsland en ben net terug. Heb lekker kunnen genieten van Dusseldorf, Frankfurt, en een treinreisje tussenin.
Wat ik ondervond op het niveau van taalgebruik echter vond ik zwaar tegenvallend. De Duitsers die ik aansprak op diverse plaatsen zoals luchthavens, treinstations, hotels, op straat, parken, woningen, etc etc leken allemaal één enkele ding gemeen te hebben:
ze waren de Engelse taal niet machtig
Ik blijf dus dringen met mijn gebrekkige Duits (voorzover dat zelfs dit er bestaat

), Engels en Nederlands taalkennis er op aan dat ze het toch proberen.
Ik vertikte het om Duits te spreken tegen die moffen. Zelfs niet toen ze zeiden "Ik verstah u nicht" zoiets.
Ik werd dus zeer van streek, en ging de volgende dagen allerlei toevallige passanten die ik op straat tegenkwam lastigvallen door hen vragen te stellen in het Nederlands en vervolgens te doen alsof ik geen Duits of Engels kon.
Ik liep dus zo naar een vrouw in een park en zei tegen haar "Hoe moet ik de trein pakken?" of "wIl je met mij een rondje slaan in het park?" Ik kreeg telkens verbaasde gezichten op terug, en kreeg daar een soort kick van.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn
ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis
Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Bovendien is er bijna geen Engels met enig regelmaat te bekennen in het land. Alles is nageschronyseerd zelfs programma's van Engelstalige origine, je kan amper een bus of tram pakken zonder in het Duits de bijbehorende kaart aan te kopen, de spreektaal is gewoon Duits, en mensen weigeren andere talen.
Maar volgens mij luidt de taal nog steeds kut, en ik zie niets in dat het zo'n mooie taal maakt en waarom ze zo dol gek en verleifd moeten zijn op die taal. Ze moeten het van ons Nederlanders leren.
Klacht: Duitsers die heel slecht of geen Engels kunnen (zo'n grove 70% van de bevolking)
Klacht2: Waar die dient die schoolopleiding echt voor dan?
Antiklacht: lekker naar mijn zin krijgen door in het NL dingen te zeuren