Ik ken vrij veel starters en mensen die in hun tweede huis zittenquote:Op woensdag 19 mei 2010 19:14 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik weet niet wie jij kent. Maar ik weet wel dat de belangrijkste reden dat de markt zo goed als stilligt en dat er een recordaantal huizen te koop zijn eenvoudigweg is dat met name de starters het benodigde hypotheekbedrag niet meer verstrekt krijgen. Zelfs in de tijd dat de banken maximaal financierden werd dat wel een probleem, nu ze veel voorzichtiger zijn geworden is dat alleen maar groter geworden.
Ok. Maar wat is dan de reden dat de huizenmarkt voor een groot deel op slot zit?quote:Op woensdag 19 mei 2010 20:19 schreef du_ke het volgende:
[..]
Ik ken vrij veel starters en mensen die in hun tweede huis zitten
Ik zie dat VVD en PvdA nu vooraan lopen in de peilingen en dat zou weleens een goede zaak kunnen zijn. VVD zal onder druk van de PvdA toch wel overstag moeten op het gebied van HRA, maar de kans is dan groter dat de afschaffing niet alleen voor "de rijken" gaat gelden maar voor iedereen. Dat zou de meest gunstige eerste stap zijn. En de kabinetten daarna kunnen de HRA daarna verder slopen zodat er rond 2018 weer betaalbare huizen zijn.quote:Op woensdag 19 mei 2010 18:06 schreef du_ke het volgende:
[..]
Uiteraard komt er een aanpassing. Is ook gewoon nodig. Alleen moet de VVD nog even overtuigd worden
Momenteel algehele terughoudendheid vanwege economische onzekerheid.quote:Op woensdag 19 mei 2010 20:31 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ok. Maar wat is dan de reden dat de huizenmarkt voor een groot deel op slot zit?
Salarissen vooral voor instappers staan onder druk, overstappers blijven zitten vanwege onzekerheid over de toekomst van hun baan, banken hanteren strakkere regels voor het verkrijgen van een hypotheek.quote:Op woensdag 19 mei 2010 20:39 schreef du_ke het volgende:
[..]
Momenteel algehele terughoudendheid vanwege economische onzekerheid.
En in de vrij gangbare segmenten valt het met dat op slot zitten nog wel een beetje mee.
Nee meer vanwege de onzekerheid over de verkoopbaarheid van hun huidige woning.quote:Op woensdag 19 mei 2010 21:03 schreef sig000 het volgende:
[..]
Salarissen vooral voor instappers staan onder druk, overstappers blijven zitten vanwege onzekerheid over de toekomst van hun baan,
Tja maar starters zorgden meestal toch wel dat ze binnen de NHG-regels vallen en voor die groepen is financiering niet zo'n probleem.quote:banken hanteren strakkere regels voor het verkrijgen van een hypotheek.
Gaat met een overgangsperiode en is daarmee nauwelijks een argument.quote:Daar komt nog bij de onzekerheid over voortbestaan van HRA.
quote:Op woensdag 19 mei 2010 21:47 schreef SeLang het volgende:
Is het niet simpelweg zo dat iemand die bij z'n volle verstand is niet bereid is om de huidige prijzen te betalen? En de huidige huizenbezitters zijn nog in denial en hebben een onrealistisch beeld wat hun huis werkelijk waard is. Dat creëert de impasse.
De tijd van 8 jaarsalarissen hypotheek is gewoon voorbij, en de huizenprijzen zullen zich uiteindelijk gaan aanpassen aan die realiteit.
Mensen zoeken langer omdat de kans op een relatief 'koopje' groter is.quote:Op woensdag 19 mei 2010 21:47 schreef SeLang het volgende:
Is het niet simpelweg zo dat iemand die bij z'n volle verstand is niet bereid is om de huidige prijzen te betalen? En de huidige huizenbezitters zijn nog in denial en hebben een onrealistisch beeld wat hun huis werkelijk waard is. Dat creëert de impasse.
Maar zoveel hypotheken van die hoogte waren er niet. De bulk zat binnen de normen op dat punt van de NHG.quote:De tijd van 8 jaarsalarissen hypotheek is gewoon voorbij, en de huizenprijzen zullen zich uiteindelijk gaan aanpassen aan die realiteit.
Voor de vergrijzing echt effect gaat hebben op de huizenmarkt zijn we 10-20 jaar verder. Ouderen blijven steeds langer zelfstandig wonen. Ik zie eerder de vraag naar aangepaste woningen stijgen dan dat er netto meer woningen op markt zullen komen hierdoor.quote:Op woensdag 19 mei 2010 21:51 schreef sig000 het volgende:
[..]
Daarbij komen er de komende jaren steeds meer huizen op de markt simpelweg door overlijden van de bezitter of naar verzorgingshuis enzo.
Er staan en komen nu al woningen te koop van mensen die het eind van hun werkzaam leven aan het voorbereiden zijn en vast willen cashen om vervolgens een andere fase in te gaanquote:Op woensdag 19 mei 2010 22:13 schreef du_ke het volgende:
[..]
Voor de vergrijzing echt effect gaat hebben op de huizenmarkt zijn we 10-20 jaar verder. Ouderen blijven steeds langer zelfstandig wonen. Ik zie eerder de vraag naar aangepaste woningen stijgen dan dat er netto meer woningen op markt zullen komen hierdoor.
QFTquote:Op woensdag 19 mei 2010 21:47 schreef SeLang het volgende:
De tijd van 8 jaarsalarissen hypotheek is gewoon voorbij, en de huizenprijzen zullen zich uiteindelijk gaan aanpassen aan die realiteit.
Nog een bezoekje gebracht aan funda.nl de laatste keer.quote:Op woensdag 19 mei 2010 22:13 schreef du_ke het volgende:
[..]
Voor de vergrijzing echt effect gaat hebben op de huizenmarkt zijn we 10-20 jaar verder. Ouderen blijven steeds langer zelfstandig wonen. Ik zie eerder de vraag naar aangepaste woningen stijgen dan dat er netto meer woningen op markt zullen komen hierdoor.
Daar is een bescheiden stijging te zien maar zou dat komen doordat ouderen naar bejaardentehuizen gaan? Lijkt me niet toch?quote:Op woensdag 19 mei 2010 22:31 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Nog een bezoekje gebracht aan funda.nl de laatste keer.
Door meer aanbod dan vraag denk ikquote:Op woensdag 19 mei 2010 22:42 schreef du_ke het volgende:
[..]
Daar is een bescheiden stijging te zien maar zou dat komen doordat ouderen naar bejaardentehuizen gaan? Lijkt me niet toch?
Het aanbod van de vrijblijvende verkopers die hun huis voor topprijs willen verkopen om een dikke keet te kopen is al aardig verdwenen uit de markt.quote:
Het nieuwbouw aanbod is nog nooit zo hoog geweest, de kranten staan vol met advertenties, met dikke vette letters "pak deze kans, het is nu of nooit" en zelfs het woord "korting" komt in elke advertentie terug. Dat je weinig nieuwbouw ziet verrijzen komt niet door het gebrekkige aanbod, maar het uitblijven van geplaatste ordersquote:Op donderdag 20 mei 2010 08:06 schreef du_ke het volgende:
Een veel lagere prijs accepteren is dan ook nog nergens voor nodig. Het nieuwbouwaanbod is aardig ingestort en aan de koperskant is sprake van licht herstel. Daardoor valt de negatieve druk op de prijzen momenteel wel weer wat mee.
Idd het niet bouwen voor lagere prijzen zegt voldoende. Dat houdt dus toch in dat die hele goedkope huizen er echt niet gaan komen, helaas.quote:Op donderdag 20 mei 2010 09:04 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Het nieuwbouw aanbod is nog nooit zo hoog geweest, de kranten staan vol met advertenties, met dikke vette letters "pak deze kans, het is nu of nooit" en zelfs het woord "korting" komt in elke advertentie terug. Dat je weinig nieuwbouw ziet verrijzen komt niet door het gebrekkige aanbod, maar het uitblijven van geplaatste orders
Bij mij is het meer terughoudendheid vanwege politieke onzekerheid. Wil eerst weleens zien wat ze gaan doen met de huizenmarkt.quote:Op woensdag 19 mei 2010 20:39 schreef du_ke het volgende:
[..]
Momenteel algehele terughoudendheid vanwege economische onzekerheid.
En in de vrij gangbare segmenten valt het met dat op slot zitten nog wel een beetje mee.
Precies, bouwen voor lagere prijzen in vrijwel niet meer mogelijk, hoewel ik wel laatst hoorde dat het aantal illegale werknemers in de bouw de afgelopen tijd is toegenomen. Vermoedelijk een poging van aannemers om de kosten te drukken. De echte woekerwinsten worden gemaakt door de projectontwikkelaars en grondeigenaren. Degene die dus moeten gaan inleveren zitten ook in die hoek. Kees de Kort heeft het laatst al eens genoemd, het is vreemd dat de politici niet kijken naar degene die een huis willen kopen, maar enkel en alleen oog heeft voor degene die al reeds een huis hebben. Dat is toch bizar!quote:Op donderdag 20 mei 2010 11:07 schreef SeLang het volgende:
Je hoeft ook niet te bouwen voor lagere prijzen. Dezelfde huizen gaan gewoon voor lagere prijzen weg. Zoals LXIV hierboven terecht schrijft: de gemiddelde financieringsmogelijkheid is lager dan de gemiddelde vraagprijs.
En los van de financierings mogelijkheid is ook de financierings bereidheid er niet meer.
Dus om die paar HRA centen kan jij geen huis kopen? Wat een pauper ben je danquote:Op donderdag 20 mei 2010 11:12 schreef antfukker het volgende:
Bij mij is het meer terughoudendheid vanwege politieke onzekerheid. Wil eerst weleens zien wat ze gaan doen met de huizenmarkt.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |