abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 16 mei 2010 @ 12:24:14 #76
38223 Takkembah
Beetje gek en raar
pi_81483879
Jeeeeeee Welkom Aoraki!

Foto!
Alexa en Seth zijn lief
See everything; overlook a great deal; correct a little
pi_81484095
Gefeliciteerd met Thomas! Leuk dat je hier nu mee komt posten!

De Gordonmethode is voor mij niet weggelegd. Mijn ex-vriend heeft voor zijn werk eens een cursus communiceren gevolgd waarbij ook de ik-boodschap benadrukt werd en ik kreeg er de kriebels van. Het uitdragen van de ik-boodschap vergt een soort distantie die ik op het moment van escalatie niet heb. De methode hanteren voelt dan ook voor mij als het opvoeren van een toneelstukje.

Ik ben wel eens te laat thuisgekomen en mijn ouders waren erg bezorgd. De confrontatie bestond eruit dat ze eerst opgelucht waren me gevonden te hebben, daarna boos op me werden en al gauw duidelijk werd dat ze eigenlijk verdrietig waren. Die confrontatie was een soort proces waarbij we ons aan het einde opgelucht voelden en samen nieuwe afspraken voor de toekomst konden maken. Ik heb van dat soort situaties geleerd dat boosheid, verdriet en frustraties bij het dagelijks leven horen en dat het niet erg is om ruzie te maken.

Ik heb het al vaker gezegd, maar ik vind dat ouders niet alleen een bepaalde methode moeten hanteren voor het opvoeden van hun kind maar dat ze juist met hun geliefde om moeten gaan zoals ze willen dat het kind met anderen omgaat. Je kunt wel 'verstandig' de confrontatie aangaan met je kind, maar als je daarna foetert op je geliefde omdat die bijvoorbeeld te laat thuis is dan spiegel je niet het goede voorbeeld. Wederzijds respect onderschrijf ik dan ook volkomen, niet alleen tussen ouder en kind maar ook tussen ouders onderling en tussen ouders en overige volwassenen.

Dat 'actief luisteren' is trouwens een machtig middel, heb ik gemerkt. Ik heb die methode vaak gehanteerd toen ik nog op een middelbare school werkte en gesprekken voerde met leerlingen die problemen hadden. Ik gebruik de methode nu ook voor mijn werk, als ik leerlingen interview. Ik zeg inderdaad dingen als "hmhm" en "ohja", ik herhaal delen van de laatste zin, soms vraag ik "kun je daar meer over vertellen?" en ik vat samen om te kijken of ik de boodschap goed begrijp en om de leerlingen de ruimte te geven nog eens te reflecteren en eventueel nuances aan te brengen. Het is ongelooflijk hoeveel je kunt bereiken met een vriendelijk gezicht, een open houding en enthousiaste bevestiging. Maar ik merk ook vaak dat ik behoefte heb aan meer, bijvoorbeeld een grap hier en daar en een relativerende opmerking. Ook dat werkt heel goed, want kinderen zijn veerkrachtiger dan de meeste mensen denken en voelen zich vaak juist serieus genomen als je ze niet te veel ontziet.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_81484849
Aoraki en Thomas welkom bij de grote baby's! Wat gek, ik heb het gevoel dat Thomas nog heel klein is

Claudia wat jij beschrijft zo gaat de Gordon-methode juist. Er staat zelfs eenzelfde soort verhaal beschreven waarbij een dochter te laat thuiskomt.
Ik denk juist dat in deze methode kinderen niet ontzien worden, ze worden juist bewust van hun eigen verantwoordelijkheid voor hun problemen. Ook wordt erop gewezen dat ouders juist geen toneelstukje op moeten voeren maar hun werkelijke gevoelens moeten laten blijken aan hun kind (behalve bijvoorbeeld gevoelens als spijt dat het kind geboren is )
<a href="http://lb4m.lilypie.com/IMTfp1.png" rel="nofollow" target="_blank">Niels</a> en <a href="http://lb1m.lilypie.com/Aonnp2.png" rel="nofollow" target="_blank">Sam</a>
pi_81485023
Ik twijfel een beetje tussen er juist meer over lezen of er helemaal niets aan doen. Ik denk dat ik het intuïtief wel aardig doe, maar soms is het goed om je bewust te zijn van wat je doet en wat je daarmee bereikt.

Ik hoor je eindoordeel over het boek wel!
pi_81485045
Ik zag trouwens foto's van Thomas in het kleine baby'tjestopic en ik vind dat hij iets weg heeft van Mette!
  zondag 16 mei 2010 @ 13:01:23 #81
143848 huuphuup
Dorksided
pi_81485086
Aoraki en Thomas welkom!!
Daar hoort een foto bij <3

Over opvoeden, ik neem een beetje van dit en een beetje van dat, ik kijk vooral naar hoe ik me erbij voel en of ik erachter sta enzo, en daarom ben ik zo blij met dit topic (en andere op fok) omdat je er veel dingen uit kunt halen van hoe verschillende mensen het doen en daar je eigen opvoedingssausje van maken uiteindelijk.
Zomerkind &lt;3 & Winterkind &lt;3
Polkadotflying
Want zo is het ook!
初戀的香味就這樣被我們尋回
pi_81485241
quote:
Op zondag 16 mei 2010 13:00 schreef Claudia_x het volgende:
Ik zag trouwens foto's van Thomas in het kleine baby'tjestopic en ik vind dat hij iets weg heeft van Mette!
Ik ook

Die twijfel herken ik wel Claudia, ik wilde eerst ook niets lezen en het meer op gevoel doen omdat het anders zo gemaakt wordt misschien. Maar ik besef me ook dat ik het soms niet eens was met de methodes die mijn moeder toepaste en het is zo makkelijk om in hetzelfde gedrag te vervallen omdat het zo ingebakken zit. En ik merk dat ik nog heel wat kan verbeteren aan mijn eigen communicatie met mijn lief. Ik zeg dat bijvoorbeeld wel
"Ik vind dat...." maar dat is dan eigenlijk een verkapte beschuldiging!
&lt;a href="http://lb4m.lilypie.com/IMTfp1.png" rel="nofollow" target="_blank"&gt;Niels&lt;/a&gt; en &lt;a href="http://lb1m.lilypie.com/Aonnp2.png" rel="nofollow" target="_blank"&gt;Sam&lt;/a&gt;
pi_81485275
quote:
Op zondag 16 mei 2010 12:54 schreef Twinkly het volgende:
Ook wordt erop gewezen dat ouders juist geen toneelstukje op moeten voeren maar hun werkelijke gevoelens moeten laten blijken aan hun kind (behalve bijvoorbeeld gevoelens als spijt dat het kind geboren is )

Zo zijn er ook docenten die tegen hun leerlingen dingen zeggen als: "Je bent niet slim genoeg voor de havo." Zulke mensen hebben niet door dat dat zinnetje door het hoofd van die leerling blijft spoken en heel ondermijnend werkt. De ergste brutaaltjes hebben hevig snikkend in mijn kantoor gezeten.
pi_81485492
quote:
Op zondag 16 mei 2010 13:04 schreef Twinkly het volgende:

En ik merk dat ik nog heel wat kan verbeteren aan mijn eigen communicatie met mijn lief. Ik zeg dat bijvoorbeeld wel
"Ik vind dat...." maar dat is dan eigenlijk een verkapte beschuldiging!
Dat vind ik knap, dat je dat van jezelf weet en toe durft te geven.

Ik ben best een mopperaar. Daar bedoel ik op dat moment niet veel mee - ik wil gewoon even mijn frustratie van me af mopperen - maar dat gemopper heeft wel invloed op de sfeer in huis. Working on it.

Ik kijk trouwens wel eens dat programma van de EO over stellen die van elkaar willen scheiden en 40 dagen uit elkaar gaan om 'aan zichzelf te werken'. Ik vind het best een choquerend programma. Ongelooflijk hoe mensen van elkaar kunnen gaan walgen zelfs! En die kinderen groeien gewoon op in het besef dat hun ouders op het punt staan uit elkaar te gaan. Dat moet erg ondermijnend zijn voor hun gevoel van veiligheid.
pi_81486056
Zulke leraren herkenbaar. Dan past het leraarschap niet helemaal bij je imho, dat je je niet in kunt leven wat voor effect dat op het kind heeft.

Dat programma heb ik vorige week ook gezien, heel schokkend inderdaad. De moeder die met de kinderen erbij aangaf dat ze twijfelde of het ooit nog goed zou komen
&lt;a href="http://lb4m.lilypie.com/IMTfp1.png" rel="nofollow" target="_blank"&gt;Niels&lt;/a&gt; en &lt;a href="http://lb1m.lilypie.com/Aonnp2.png" rel="nofollow" target="_blank"&gt;Sam&lt;/a&gt;
  zondag 16 mei 2010 @ 15:32:22 #86
216602 mikoxx
Trotse tweelingmama!!
pi_81491034
Pff wat een zwaar onderwerp hier op deze zondag

Heeft iemand hier ervaring met een klamboe voor over het campingbedje? Is dat handig, of trekken ze dat er zo weer af? Ik zag laatst een klamboe die je er 'los' overheen moet leggen, maar dat lijkt mij dus niks. Ben nu op zoek naar eentje met elastiek, die je er dus overheen kunt spannen. Ik zag ze in de prenatal webshop, maar ze zijn uitverkocht
  zondag 16 mei 2010 @ 15:36:45 #87
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_81491180
Ik heb er eentje met elastiek, voor zowel hier thuis als over het campingbedje. Werkt als een trein!
  zondag 16 mei 2010 @ 15:37:47 #88
216602 mikoxx
Trotse tweelingmama!!
pi_81491221
quote:
Op zondag 16 mei 2010 15:36 schreef Brighteyes het volgende:
Ik heb er eentje met elastiek, voor zowel hier thuis als over het campingbedje. Werkt als een trein!
en waar heb je die gekocht?
pi_81492052
Wij hebben net gefietst!
  zondag 16 mei 2010 @ 16:06:16 #90
216602 mikoxx
Trotse tweelingmama!!
pi_81492247
Oeh leuk is dat he sserpente? Aan je jompels te zien was het geslaagd?!
pi_81493257
Ohh wat leuk Serpente!! Ik kan niet wachten tot we met Niels kunnen fietsen En dan de draagdoek mee en wandelen en picknicken of boodschappen doen, of winkelen

Hihi ik heb Niels omrolskillz op video
  zondag 16 mei 2010 @ 16:34:55 #92
38223 Takkembah
Beetje gek en raar
pi_81493384
Jeuj Niels! Zo cool om te zien hoe ze dat opeens doorhebben he Twinkly?

Sserpente hoe was het? Wordt een mooi weekje om wat kleine stukkies te proberen~!!!!
Alexa en Seth zijn lief
pi_81493437
Volgens mij viel hij gewoon om Hij viel trouwens mijn zijn koppie op de harde vloer maar gaf geen kik!
  zondag 16 mei 2010 @ 16:42:58 #94
38223 Takkembah
Beetje gek en raar
pi_81493726
Bedoelde door gaan hebben... Hier gebeurde dat een week per ongeluk en opeens krijgen ze door dat ze het zelf kunnen doen

Kids kunnen zo vallen en bonken en dan zitten de ouders en kinderen en doorgaan

Dat Nijntjeballetje heeft ook iedereen he
Alexa en Seth zijn lief
pi_81493967
Sorry net van mijn korte berichtje. We zijn nog zo druk bezig met vanalles. En ik MOEST buiten verven vandaag, want het is de eerste mooie dag dat het eindelijk eens kan!

Dus hier nog een foto van Thomas, er staan er nog meer in het kleine babietjes topic.

We hadden Thomas nieuwe spenen cadeau gedaan, die vanaf 6 maanden, maar die blieft meneer niet
En om zijn grote baby-zijn met ons te vieren werden we beloond met een doorgekomen tand, zijn eerste , tweede ook bijna. dat mag ook wel na 4 dagen een boze baby gehad te hebben

Ik heb (stiekum) vorige week al wat meegelezen, en ik vind het hier erg interessant. Nu gaan de opvoedkundige dingen een grotere rol spelen. Ben benieuwd de komende tijd!
  zondag 16 mei 2010 @ 17:45:31 #96
38223 Takkembah
Beetje gek en raar
pi_81496279
Wat een scheet is THomas <3
Alexa en Seth zijn lief
  zondag 16 mei 2010 @ 18:27:13 #97
100412 mefke79
komt goed!
pi_81497995
Zo bijgelezen...hehe.
Ik vind dat opvoeden maar lastig. Niet het opvoeden zelf, maar inderdaad de vraag of ik me daar nou in moet gaan verdiepen of dat ik het zo maar eens probeer. Op zich ben ik ook heel tevreden met hoe ik zelf ben opgevoed, dus ik heb ervaring om uit te putten.
Driekus kent het woord nee echt nog niet, maar hij snapt wel dat ie sommige dingen niet mag. En dan zeg ik dus wel nee, maar waarschijnlijk is het de toon die het em doet.
Voorbeeldje: Driekus is sinds een week of twee dol op de konijnen. De konijnen nog niet helemaal op hem, maar goed. Nou kan ik wel 100 keer zeggen dat ie voorzichtig moet doen, maar daar snapt ie nog geen bal van. Dus grijpen we in als hij een nijn hardhandig 'aait' en zeggen dat dat niet mag. Daarna doen we dan voor hoe het wel moet (in zijn geval met een gesloten vuistje, dat levert de minste kans op grijpen op). Tegelijk moedig ik ons domme konijn aan om toch weg te lopen als ie het niet leuk vind.

Thomas en Araoki, welkom! Dat ie maar snel een grote jongen mag worden. En die spenen, speen drie voor op de fles is vanaf 6 maanden, Driekus is er nu 7,5 maar hij vindt die speen nog steeds niets.

Ssserpente, fietsen is leuk he! Wat voor stoeltje heb je?

En of het nou zesde ziekte is, geen idee. Maar ik zie niet meer vlekjes en hij heeft nog steeds koorts. En is vrolijk en niet ziek verder...lastig hoor. Ik moet morgen echt werken, dus ik hoop dat ie gewoon naar het kdv kan. Tja, hij is er vrolijk genoeg voor...
* Mama van Driekus (0909) en Tienus (0611) *
*waarom hebben konijnen zulke grote oren als ze toch niet luisteren? *
pi_81498995
Wat lekker Sserpente, fietsen. Het was er het weer voor. Vond Lente het leuk?

Aoraki en Thomas welkom! Wat een leuk jongetje ben jij Thomas!

Jeetje wat kan Niels zich al goed opdrukken! En een mooie rol!
Die toren is leuk he? Bij ons is dat badspeelgoed, want er zitten allemaal gaatjes in en daar kan je leuk mee gieten.
quote:
Op zondag 16 mei 2010 12:59 schreef Claudia_x het volgende:
Ik twijfel een beetje tussen er juist meer over lezen of er helemaal niets aan doen. Ik denk dat ik het intuïtief wel aardig doe, maar soms is het goed om je bewust te zijn van wat je doet en wat je daarmee bereikt.

Ik hoor je eindoordeel over het boek wel!
Hier heeft alleen P. nog maar de helft van het boek gelezen. Ik denk dat ik het op vakantie ga doornemen.
Het gaat me er trouwens ook niet om zo'n methode precies aan te hangen. Absoluut niet.
Meer zoals Huup zegt, een beetje van dit en een beetje van dat.
Maar dan moet je wel weten wat er allemaal is. En daarom vind ik het wel interessant om door te nemen.
En juist dat eigen verantwoordelijkheidsgevoel en het leren van je acties vind ik er aantrekkelijk aan.

Alhoewel ik me kan voorstellen dat het boek na 2 hoofdstukken weer in een hoek eindigt.

Driekus nog steeds ziek? Wat naar.
Meer dan een paar ochtendzoenen
heb ik nood aan stoute schoenen.
https://www.etsy.com/nl/shop/byLisdottir
  zondag 16 mei 2010 @ 19:56:44 #99
216602 mikoxx
Trotse tweelingmama!!
pi_81502241
Oeke, hoe is het nu met Kobus? Heb je tips gekregen van je ha, wat je kan doen om het leed te verzachten?
  zondag 16 mei 2010 @ 20:00:40 #100
143848 huuphuup
Dorksided
pi_81502427
Thomas

Ik zie hier in de onderkaak dikke rode bobbels op de plek van de hoektandjes. nee toch hè? die komen toch pas als laatst?
Zomerkind &lt;3 & Winterkind &lt;3
Polkadotflying
Want zo is het ook!
初戀的香味就這樣被我們尋回
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')