Gefeliciteerd met Thomas!

Leuk dat je hier nu mee komt posten!
De Gordonmethode is voor mij niet weggelegd. Mijn ex-vriend heeft voor zijn werk eens een cursus communiceren gevolgd waarbij ook de ik-boodschap benadrukt werd en ik kreeg er de kriebels van. Het uitdragen van de ik-boodschap vergt een soort distantie die ik op het moment van escalatie niet heb. De methode hanteren voelt dan ook voor mij als het opvoeren van een toneelstukje.
Ik ben wel eens te laat thuisgekomen en mijn ouders waren erg bezorgd. De confrontatie bestond eruit dat ze eerst opgelucht waren me gevonden te hebben, daarna boos op me werden en al gauw duidelijk werd dat ze eigenlijk verdrietig waren. Die confrontatie was een soort proces waarbij we ons aan het einde opgelucht voelden en samen nieuwe afspraken voor de toekomst konden maken. Ik heb van dat soort situaties geleerd dat boosheid, verdriet en frustraties bij het dagelijks leven horen en dat het niet erg is om ruzie te maken.
Ik heb het al vaker gezegd, maar ik vind dat ouders niet alleen een bepaalde methode moeten hanteren voor het opvoeden van hun kind maar dat ze juist met hun geliefde om moeten gaan zoals ze willen dat het kind met anderen omgaat. Je kunt wel 'verstandig' de confrontatie aangaan met je kind, maar als je daarna foetert op je geliefde omdat die bijvoorbeeld te laat thuis is dan spiegel je niet het goede voorbeeld. Wederzijds respect onderschrijf ik dan ook volkomen, niet alleen tussen ouder en kind maar ook tussen ouders onderling en tussen ouders en overige volwassenen.
Dat 'actief luisteren' is trouwens een machtig middel, heb ik gemerkt. Ik heb die methode vaak gehanteerd toen ik nog op een middelbare school werkte en gesprekken voerde met leerlingen die problemen hadden. Ik gebruik de methode nu ook voor mijn werk, als ik leerlingen interview. Ik zeg inderdaad dingen als "hmhm" en "ohja", ik herhaal delen van de laatste zin, soms vraag ik "kun je daar meer over vertellen?" en ik vat samen om te kijken of ik de boodschap goed begrijp en om de leerlingen de ruimte te geven nog eens te reflecteren en eventueel nuances aan te brengen. Het is ongelooflijk hoeveel je kunt bereiken met een vriendelijk gezicht, een open houding en enthousiaste bevestiging. Maar ik merk ook vaak dat ik behoefte heb aan meer, bijvoorbeeld een grap hier en daar en een relativerende opmerking. Ook dat werkt heel goed, want kinderen zijn veerkrachtiger dan de meeste mensen denken en voelen zich vaak juist serieus genomen als je ze niet te veel ontziet.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.