Dit doe ik dus ookquote:Op zaterdag 15 mei 2010 21:56 schreef oeke het volgende:
Ik zeg gewoon tegen Ko dat ik begrijp dat de vuilnisbak leuk is om mee te spelen omdat de klep open en dicht gaat, maar dat dat niet mag. En hier mag je wel mee spelen.
Volgens mij kan ik dat heel lang volhouden.
Hij hoort dat bepaalde dingen niet mogen.
Verder laat ik hem weten dat ik hem begrijp of dat ik zijn verlangens onderken en geef ik hem een ander spel idee aan.
Da's waar.quote:Op zaterdag 15 mei 2010 21:56 schreef Jore het volgende:
[..]
Maar dat is een heel ander nee dan een nee bij niet aankomen, vind ik. Dat exploreren/op dingen klimmen/overal aanzitten/de hond pesten gaat op termijn wel een beetje over, en kinderen worden ook steeds meer voor rede vatbaar. Ik maak het mijzelf en mijn kind nu liever makkelijk door de frustratie zoveel mogelijk te beperken (dus veel dingen wegzetten) en af te leiden. En zelfs dan blijven er echt nog meer dan genoeg momenten over om nee te zeggen en uit te leggen, omdat je daar op sommige momenten niet onderuit komt. Leerzaam genoeg.
quote:Op zaterdag 15 mei 2010 21:18 schreef miss_sly het volgende:
Ow, Senna onze hond kan prima met nee omgaan. Dan gaat ze hij heel lief duivels lachen en doet het toch![]()
Same herequote:Op zaterdag 15 mei 2010 22:09 schreef Ssserpente het volgende:
[..]
Da's waar.![]()
Ik probeer ook wel bewust om Lente dingen zelf te laten ontdekken en me te beseffen dat veel gewone dingen voor haar helemaal niet zo voor de hand liggend zijn. Zo was ze laatst d'r sok in de drinkbak van de hond aan het soppen. En ik zag gewoon dat ze verbaasd leek omdat ie er nat en zwaar en koud van werd. Voor mij erg logisch, maar voor haar een ontdekking. Dan word ik er weer aan herinnerd dat ik haar echt de kans wil geven om zulke dingen zelf te ondekken en niet meteen 'niet doen' te roepen omdat ik 'bang' ben voor een natte sok. So what?
Hij is zó ondeugend. Hij heeft gister heel erg op z'n kop gehad van m'n lief omdat hij razendsnel Ivans rijstwafel uit zijn handen griste. Vandaag heb ik al uit zijn bek moeten trekken: een blokje uit de nieuwe blokkendoos, een luier, een sok die ik even op de grond had gegooid (what was I thinking?), een schroef, een kassabon uit de prullenbak en boontjes uit de prullenbak. Ivan opvoeden wordt een eitje vergeleken met de beproevingen die we hebben moeten doorstaan bij het opvoeden van een jonge hond.quote:Op zaterdag 15 mei 2010 22:13 schreef miss_sly het volgende:
hahaha, ik vind die hond van jullie gewoon helemaal geweldig, alleen al door jouw verhalen![]()
![]()
quote:Op zaterdag 15 mei 2010 22:25 schreef McLaura het volgende:
Thijs is een stouterd. Hij gaat doelgericht op Harolds pc af en zet hem aan.
Oh, dat is echt té schattig! Ik vind het nog zo onwerkelijk dat Ivan ook ooit zulke dingen zal gaan doen.quote:Op zaterdag 15 mei 2010 22:35 schreef miss_sly het volgende:
Senna weet sommige dingen echt al wel. De bak met brokjes van de kat staat hier gewoon nog in de keuken. Eigenlijk wil ik er een andere plek voor, maar geen idee welke plek dat moet worden, dus het staat er nog. Toen ze pas begon te kruipen, kroop ze daarheen en moest natuurlijk voelen enzo. Nou ja, liever niet natuurlijkDus gezegd, nee, dat is vies, bah, dat is eten voor poes.
Inmiddels kruipt ze dus tot het hoekje van het aanrecht, kijkt om het hoekje naar de bak en gaat dan heel hard bah roepen
Ik denk daar hetzelfde over. Volgens mij vind Kobus sommige dingen gewoon fascinerend en die moeten doorgrond worden. Maar soms zijn dat dingen die ik niet wil.quote:Op zaterdag 15 mei 2010 22:35 schreef McLaura het volgende:
@ Claudia : Echt uitproberen/ondeugend is het natuurlijk nog lang niet. Misschien is het zelfs wel 'gewoon' een Pavlovreactie : 'als ik op dat knopje druk, komt er een lampje en dat is mooi'.
Ik denk dat Thijs nog geen benul heeft van 'dat mag niet en ik doe het toch!'. Hij kijkt me heel grappig aan als ik hem bij die pc weghaal. Je zou het kunnen interpreteren als 'nananananaaaaaaaaaaaanaaaaa' maar ik denk dat hij dan gewoon denkt 'hoi mama!'.
Oh dat is eigenlijk best wel goed je bent toch al snel geneigd zelf alleen ''nee, niet doen'' te zeggen.quote:Op zaterdag 15 mei 2010 21:56 schreef oeke het volgende:
Ik zeg gewoon tegen Ko dat ik begrijp dat de vuilnisbak leuk is om mee te spelen omdat de klep open en dicht gaat, maar dat dat niet mag. En hier mag je wel mee spelen.
Volgens mij kan ik dat heel lang volhouden.
Hij hoort dat bepaalde dingen niet mogen.
Verder laat ik hem weten dat ik hem begrijp of dat ik zijn verlangens onderken en geef ik hem een ander spel idee aan.
Ja he, dat vind ik nou ook.quote:Op zaterdag 15 mei 2010 23:43 schreef tessie het volgende:
Ik vind het echt leuk om te lezen over al jullie kindjes. Vaak zo herkenbaar, en soms ook helemaal niet, goed voor nieuwe inzichten.
quote:Op zondag 16 mei 2010 11:22 schreef oeke het volgende:
[..]
Ja he, dat vind ik nou ook.![]()
Fijn McLaura, dat jullie nog lekker op vakantie kunnen voor de operatie.![]()
Arme Alexa, ik vind dat ook herkenbaar, hoe laat je je kind zo vrij en ondernemend mogelijk zijn, maar bescherm je het ook tegen de gevaren in huis.
Grappig Twinkly dat je dat boek hebt gevonden, het ligt hier ook.
Een tijd geleden ging het in het AP topic oa over deze opvoedtechniek en veel mensen begrepen het niet goed. Ze zien de methode als een discussiemethode. dus dat je met krijsend kind in de winkel in discussie gaat.
En wat Groof zegt, dat je dus geen nee tegen je kind kan/wil/durft te zeggen.
We willen Ko erg graag naar het kdv brengen waar ze deze methode volgen. Omdat mijn neefje en nichtje hiermee worden opgevoed zien we ook hoe het werkt in de praktijk.
Ik ookquote:Op zondag 16 mei 2010 13:00 schreef Claudia_x het volgende:
Ik zag trouwens foto's van Thomas in het kleine baby'tjestopic en ik vind dat hij iets weg heeft van Mette!
quote:Op zondag 16 mei 2010 12:54 schreef Twinkly het volgende:
Ook wordt erop gewezen dat ouders juist geen toneelstukje op moeten voeren maar hun werkelijke gevoelens moeten laten blijken aan hun kind (behalve bijvoorbeeld gevoelens als spijt dat het kind geboren is)
Dat vind ik knap, dat je dat van jezelf weet en toe durft te geven.quote:Op zondag 16 mei 2010 13:04 schreef Twinkly het volgende:
En ik merk dat ik nog heel wat kan verbeteren aan mijn eigen communicatie met mijn lief. Ik zeg dat bijvoorbeeld wel
"Ik vind dat...." maar dat is dan eigenlijk een verkapte beschuldiging!
en waar heb je die gekocht?quote:Op zondag 16 mei 2010 15:36 schreef Brighteyes het volgende:
Ik heb er eentje met elastiek, voor zowel hier thuis als over het campingbedje. Werkt als een trein!
Hier heeft alleen P. nog maar de helft van het boek gelezen. Ik denk dat ik het op vakantie ga doornemen.quote:Op zondag 16 mei 2010 12:59 schreef Claudia_x het volgende:
Ik twijfel een beetje tussen er juist meer over lezen of er helemaal niets aan doen. Ik denk dat ik het intuïtief wel aardig doe, maar soms is het goed om je bewust te zijn van wat je doet en wat je daarmee bereikt.
Ik hoor je eindoordeel over het boek wel!
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |