quote:
Op zaterdag 15 mei 2010 15:25 schreef Tarak het volgende:Ooit las ik een zeer interessant artikel waarin stond dat de weerzin tegen broer/zus huwelijken in basis niet zozeer cultureel als wel erfelijk is. Het schijnt bij alle primaten voor te komen, en ook veel zoogdieren doen er niet aan. Het had er mee te maken dat het vrijwel onmogelijk is dat je aangetrokken voelt tot iemand die je als baby zeer intensief hebt meegemaakt. Zal kijken of ik het nog kan vinden.
Het artikel zelf kan ik niet meer vinden, wel verwijzingen naar de theorie van de heer Westermarck.
quote:
Incest en Exogamie
Primaten Mensen
1. gewonen patronen van ‘mating’ 1. geïnstitutionaliseerd huwelijk
2. vermijden incest 2. incesttaboe
3. verspreiding van 1 sekse op volwassen 3. exogamie: regel om buiten de groep te
leeftijd groep te huwen
Incesttaboe: a ban on sexual relations between primary kin: mother-son, brother-sister, daughter-father.
In sommige samenlevingen rekenen ze onder de categorie incestueuze eenheid ook nog andere verwanten. Maar incesttaboe is niet universeel, koninklijke familie in oud Egypte deden aan incestpraktijkenen ook in Peru en Hawaii werden/worden broer-zus relaties aangemoedigd.
Incest en exogamie zijn verschillend maar aan elkaar gerelateerd. Het verschil is dat incesttaboe te maken heeft met seksuele betrekkingen en exogamie met bepalingen wat betreft het huwelijk. De relatie tussen incesttaboe en exogamie is de volgende. Wanneer twee mensen geen seks met elkaar mogen hebben zou het dom zijn om hen toch te laten trouwen. Omgekeerd is wel mogelijk.
Exogamie zorgt voor nieuwe relaties met andere groepen (bruikbare schoonfamilie).
Door exogamie ontstaan harmonieuze relaties. Men is afhankelijk van elkaar omdat men geen huwelijkspartner uit de eigen groep mag kiezen. Men hangt dus af van de andere groep wat betreft de huwelijkspartner. (cfr. Taylor: to marry out or being killed out en ook cfr. Chimpanzees in Gombe park)
Human kinship
Niet menselijk primaten vermijden ook incest, maken ook banden met verwanten die verder gaan dan moeder-kind eenheid. En ze hebben ook een rudimentaire vorm van ‘mating allocation’. Lévi-Strauss meende dat de incesttaboe typisch menselijk was. En als er geen incesttaboe was (m.a.w. als incest was toegestaan) dan waren er geen verwantschapssystemen nodig die de menselijke voortplanting reguleerden. Maar vele studies hebben ondertussen aangetoond dat vele mammals ook zoiets kennen als incestmijding. Hieruit leiden we af dat de mens dus niet uniek is in zijn incesttaboe.
Er werden reeds vele verklaringen gegeven voor het incesttaboe. We stellen er hier drie kort voor.
1. Westermarck, E.
Mensen die samen opgroeien of personen die van jongs af aan dicht bij elkaar leven ontwikkelen van nature een aversie wat betreft seksuele relatie met elkaar
Steun voor deze verklaring
- kinderen in dezelfde kibboets opgegroeid hebben geen seksuele interesse in elkaar
- minor marriages in China: ouders adopteren een meisje en voeden haar samen op met de zoon om hen dan later te forceren tot een huwelijk. Dit zijn meestal minder gelukkige koppels.
2. Freud, S.
Een vader met een aantal vrouwen wordt door zijn zonen gedood omdat ze toegang zouden kunnen krijgen tot de vrouwen. Maar wanneer ze deze hebben, voelen ze zich zo schuldig en konden ze geen seksuele betrekkingen meer hebben met hun moeders en dochters. Het schuldgevoel werd door de geschiedenis heen doorgegeven (= het taboe)
3. Biologische verklaring
Idee dat incest nadelig zou zijn.
Bron:
http://antropolis.files.w(...)erste3hfdststone.docPas op! Doc document!
Ook interessant en wat leesbaarder wellicht:
quote:
Incest
Door de huidige belangstelling van pers en hulpverlening voor het verschijnsel incest zou de betreurenswaardige indruk kunnen ontstaan dat we te maken hebben met een normaal, haast natuurlijk verschijnsel, dat zeer veel voorkomt in brede lagen van de bevolking.
Het begon al bij Freud, die uit zijn duim gezogen had dat de mens in aanleg incestueus was en dat kinderen zich alleen netjes gedroegen uit vrees voor castratie. Oedipus en Elektra waren de modellen voor het drama van onze vroege ontwikkeling. Freud bedacht verder dat deze wijze van seksuele omgang in het gehele dierenrijk eerder regel dan uitzondering was. Zoals vrijwel het gehele ideeëngoed van deze geniale fantast bleken ook deze theorieen niet bestand tegen empirisch onderzoek.
Vanaf de zestiger jaren van de vorige eeuw is veel ethologisch onderzoek gedaan naar moeder-zoon en vader-dochter omgangswijzen bij primaten. Apen, zo blijkt uit dit onderzoek, doen niet aan incest. Ook andere zoogdieren blijken dit gedrag zodanig te vermijden dat een evolutionaire oorzaak voor de hand lijkt te liggen.
De Amerikaanse psychiater Mark Erickson meent, in Psychology today, dat vooral nabijheid en contact tussen ouders en kinderen in hun eerste levensjaren een natuurlijke aversie tegen incest veroorzaakt. Het lijkt erop dat het meemaken van die eerste jaren de seksuele aantrekkelijkheid later danig in de weg staat. Onderzoekingen in andere culturen lijken deze theorie te bevestigen.
In Taiwan bijvoorbeeld bestaat een curieuze traditie, "simpua" geheten waarbij huwelijken voltrokken worden tussen kinderen die nog geen jaar oud zijn. De gelukkige bruid trekt in bij haar bruidegom om door zijn ouders opgevoed te worden. Het kan zijn dat ze zo samen een gelukkige jeugd hebben, een gelukkig huwelijk krijgen ze niet omdat de echtelieden een sterke seksuele aversie jegens elkaar opbouwen. Vaak komen ze niet eens toe aan neuken. Het zal geen verwondering wekken dat nageslacht zeldzaam, en echtscheiding de regel is in deze huwelijken.
Ander interessant onderzoek is gedaan in Kibbutzen in Israel. Jongens en meisjes groeien hier gezamenlijk op, in hechte groepen vanaf de geboorte. De houding tegenover seks is tolerant. Gebleken is dat kinderen die samen zijn opgegroeid elkaar seksueel vermijden wanneer die tijd gekomen is. In een onderzoek onder meer dan 2700 in kibbutzen opgegroeide mensen kon niet één huwelijk gevonden worden tussen partners die van de geboorte tot zesjarige leeftijd samen waren opgegroeid.
Dit vermijdingsgedrag is volgens Erickson het gevolg van een "voedende kindertijd". Het is dan ook niet verwonderlijk dat daders en slachtoffers van incest vaak emotioneel gedepriveerde eerste jaren hebben meegemaakt. Verlating of emotionele verwaarlozing hebben de noodzakelijke bindingen beschadigd. Ook bij Oedipus was dit het geval, hij werd zeer jong in de steek gelaten door zijn moeder.
Rest de vraag hoe Freud op zijn theorie kwam. De procedure die hij voor het bedenken gebruikte was de zogenaamde vrije associatie. Hij noemde deze: Psycho-analyse. Op zichzelf toegepast: Selbst-analyse. Wat in hem opkwam beschouwde hij als universeel menselijk. Zo verzon hij een heel seksleven voor de zuigeling en peuter en omdat niet iedereen zich dat zo onmiddellijk kon herinneren, bedacht hij er later het onbewuste bij. Om deze santenkraam in toom te houden moest hij er nog een supergo bij associeren. De seksuele gevoelens voor zijn moeder zijn echter begrijpelijk: hij werd de eerste jaren van zijn leven door een kindermeisje verzorgd.
http://www.moorsmagazine.com/gasten/bugel194incest.html
If I had a world of my own, everything would be nonsense. Nothing would be what it is, because everything would be what it isn't. And contrary wise, what is, it wouldn't be. And what it wouldn't be, it would. You see?