abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_81409435
vorige deel: Vliegtuig crash in Tripoli, met 70 Nederlandse doden #7

Lichamen slachtoffers pas over week naar Nederland

Het duurt nog minstens een week voor de omgekomen Nederlanders kunnen worden teruggevlogen naar Nederland, meldt het KLPD. Medewerkers van het KLPD reizen vanavond naar Tripoli om een begin te maken met de identificaties.

In het regeringstoestel zitten onder anderen forensisch deskundigen en mensen die de Nederlandse ambassade in Tripoli gaan ondersteunen.

De Libische maatschappij Afriqiyah Airways heeft nabestaanden uitgenodigd om op kosten van de maatschappij naar Libië te gaan. Minister Verhagen van Buitenlandse Zaken vraagt familieleden juist thuis te blijven in verband met het identificatieonderzoek.

Jongetje

Bij de vliegramp in Libië zijn 103 inzittenden omgekomen, onder wie zeer waarschijnlijk 69 Nederlanders. Er zijn 96 lichamen geborgen.

Een jongetje van acht jaar heeft het ongeluk met de Airbus overleefd. Hij heeft botbreuken en is in een ziekenhuis in Tripoli geopereerd, zegt het ministerie van Buitenlandse Zaken in Den Haag. Of het om een Nederlands jongetje gaat, is nog niet helemaal zeker.

In het vliegtuig van Afriqiyah Airways dat vanochtend bij Tripoli verongelukte, zaten Nederlanders die een vakantie hadden geboekt bij KRAS.nl en STIP-reizen.
Onzeker

Dat er 70 Nederlanders in het toestel zaten, is overigens niet honderd procent zeker, heeft minister Verhagen gezegd. De cijfers zijn gebaseerd op gegevens van Kras.nl (24 passagiers) en Stip (38 passagiers), maar het is onduidelijk of ze allemaal aan boord waren.

Afriqiyah Airways maakte aan het eind van de dag de nationaliteiten op de passagierslijst bekend: 58 Nederlanders, 6 Zuid-Afrikanen, 2 Oostenrijkers, 1 Duitser, 1 Zimbabwaan, 2 Britten en 19 mensen van wie de nationaliteit nog niet is bevestigd. De crew bestond uit 11 Libiërs.

De Libische luchtvaartmaatschappij Afriqiyah Airways heeft de nabestaanden van de slachtoffers uitgenodigd om op kosten van de maatschappij naar Tripoli te gaan. De directie regelt niet alleen de vlucht en het onderdak, maar ook de vereiste visa. Afriqiyah zorgt ook voor de begeleiding, staat in een verklaring.

Minister Verhagen adviseert familie niet meteen naar Libië te reizen, omdat ze in Nederland nodig zijn in verband met de identificatie. Vanavond gaat al een regeringsvliegtuig naar Tripoli met forensisch onderzoekers.

Tussenlanding

Vlucht 771 was vanuit het Zuid-Afrikaanse Johannesburg op weg naar Londen en zou een tussenlanding maken in Tripoli. Het verongelukte om 06.00 uur vanochtend, kort voor de landing.

De oorzaak van het ongeluk is onbekend. Arabische tv-zenders melden dat het toestel voor de crash in brand stond. De zwarte dozen zijn inmiddels gevonden.

De Nederlandse passagiers moesten in Tripoli overstappen. De mensen van KRAS.nl zouden doorreizen naar Brussel en de mensen van STIP-reizen naar Düsseldorf.

Familieleden en vrienden die de passagiers zouden ophalen, worden in Brussel en Düsseldorf opgevangen. Er is psychische hulp ter plaatse.

Op internet is een condoleanceregister geopend.

• http://nos.nl/artikel/156(...)-naar-nederland.html

Meer nieuwsberichten:
  • NU.nl
  • NRC Handelsblad
  • de Volkskrant
  • CNN
  • NOS Journaal 24
  • RTL Z Livestream

Meer informatie
  • Persbericht van Afriqiyah Airways
  • Persbericht van Airbus
  • Artikel in de Nederlandstalige Wikipedia
  • Artikel in de Engelstalige Wikipedia

Beeldmateriaal
  • Fotoserie van NRC Handelsblad
  • Beeldmateriaal op de BBC-website
  • "Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
    pi_81409446
    Laatste bericht uit deel 7:
    quote:
    Op vrijdag 14 mei 2010 10:18 schreef Lagrinta het volgende:

[..]

Dat kan ook. Maar wij hebben andere gewoonten dan in Libië. Net zoals in de Angelsaksische wereld ze hem een "wonder boy" noemen. Dat vind ik ook donut-sentiment.
    "Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
      vrijdag 14 mei 2010 @ 10:50:20 #3
    145755 kahaarin
    You are my sunshine......
    pi_81409821
    quote:
    Op vrijdag 14 mei 2010 10:38 schreef Cobra4 het volgende:
    Laatste bericht uit deel 7:
    [..]

Thnx! ik zocht hem al.

*sigh* De telegraaf..... Need I say more?
    be nice or go away
    pi_81410316
    Tvp. Hoorde net op het nieuws dat ze nu meer maatregelen gaan nemen om de privacy van Ruben te beschermen, zodat er niet meer met hem gebeld kan worden oid, ze hebben het ook in Libié erg kwalijk genoemd.
    I had a signature once. It was awful.
      vrijdag 14 mei 2010 @ 11:19:00 #5
    145755 kahaarin
    pi_81410770
    quote:
    Op vrijdag 14 mei 2010 11:04 schreef zoeperzazke het volgende:
    Tvp. Hoorde net op het nieuws dat ze nu meer maatregelen gaan nemen om de privacy van Ruben te beschermen, zodat er niet meer met hem gebeld kan worden oid, ze hebben het ook in Libié erg kwalijk genoemd.
    Dat is wel prettig idd, arm kind.
    Als hij zich niet al afvroeg wat er allemaal aan de hand was dan doet hij het nu wel, belachelijk, die journaliste heeft hem dus naar zijn familie gevraagd want anders kon ze niet zeggen dat hij nog niet op de hoogte was......

De voorlopige passagierslijst: http://clubske.wordpress.(...)h-771-crash-tripoli/
    be nice or go away
      vrijdag 14 mei 2010 @ 11:24:35 #6
    23267 Roel_Jewel
    Gobbledigook
    pi_81410972
    quote:
    Op vrijdag 14 mei 2010 11:04 schreef zoeperzazke het volgende:
    Volledig terecht. Een walgelijke actie van dat kutkrantje .
    pi_81411122
    Nieuwe theorieën over de crash:
    quote:
    Airbus maakte mogelijk doorstart

TRIPOLI (AP, REUTERS, ANP) - Mogelijk probeerden de piloten van de neergestorte Airbus in Libië een doorstart te maken vanwege slecht zicht, als gevolg van de opkomende zon en nevel. Dat zeiden gisteren veiligheidsmensen en piloten in Tripoli.

Vlucht 771 van de Libische maatschappij Afriqiyah Airways stortte woensdagmorgen bij zonsopgang neer nabij de luchthaven van Tripoli. De Airbus A330-200 kwam verschillende honderden meters voor de startbaan terecht.

Het toestel was opgestegen in Johannesburg in Zuid-Afrika. Na de landing zou het doorvliegen naar Brussel. Aan boord waren 104 passagiers en bemanningsleden. Eén Nederlandse jongen overleefde de crash.

Onderzoekers uit de Verenigde Staten, Frankrijk, Zuid-Afrika, Nederland en Libië bekijken samen wat de oorzaak is van de vliegtuigcrash woensdag bij Tripoli. Dat heeft de Libische verkeersminister Mohammed Zaidan gisteren verklaard.

Formeel is het onderzoek een bevoegdheid van de Libische autoriteiten. De twee zwarte dozen die zijn gevonden zijn overgedragen aan het onderzoeksteam. Maar de analyse van de gegevens kan nog maanden op zich laten wachten.

Over een lengte van honderden meters lagen de brokstukken van de Libische Airbus verspreid. Vanaf ongeveer een kilometer voor de landingsbaan lag gisteren open en bloot de chaos van verwrongen staal, stoelen, servies, zwemvesten, kleding, boeken en andere persoonlijke bezittingen. Bezoekers en journalisten konden vrijelijk tussen de brokstukken door lopen. De stoffelijke overschotten van omgekomen passagiers en bemanningsleden waren verwijderd.

Onder meer technische mankementen als motorfalen worden als mogelijke oorzaak onderzocht. De Airbus was nieuw, hij was pas in september van vorig jaar aan de maatschappij geleverd. Ook wordt bestudeerd of de piloten door een lange nachtvlucht vermoeid waren.

Een terreuraanslag sloten de Libische autoriteiten in ieder geval uit. Ook waren er geen aanwijzingen dat de aswolk van de IJslandse vulkaan Eyjafjallajökull een storing van de motoren zou hebben veroorzaakt.

Uit beelden van de rampplek blijkt dat het vliegtuig volledig is vernietigd. Dat wijst erop dat het met grote kracht is neergekomen. Tekenen van een grote brand waren er niet, terwijl dat bij dit soort ongevallen gebruikelijk is als de brandstoftanks eveneens worden vernield. 'Ik zou dit als eerste onderzoeken, dit gebrek aan vuur. Betekent het dat de brandstof op was?' vroeg een bron binnen de luchtvaartautoriteit zich af.

Delen van de romp waren achterstevoren neergekomen, wat erop lijkt te wijzen dat het vliegtuig een radslag maakte. Dat zou weer betekenen dat het vliegtuig eerst met één vleugel de grond raakte, mogelijk omdat de piloot op het laatste moment probeerde een doorstart te maken.

De belangrijkste landingsbaan van de luchthaven in Tripoli ligt in een oost-westrichting. De meeste vliegtuigen komen vanuit het oosten aanvliegen, omdat zich aan die kant van de landingsbaan de belangrijkste navigatieapparatuur bevindt en omdat vanuit die richting de winden het gunstigst zijn. De Airbus van Afriqiyah naderde echter vanuit het westen. De wind was vanuit deze richting minder gunstig en de piloten keken recht in de opkomende zon. Bovendien moesten ze ook rekening houden met een grondnevel, waardoor het zicht slechter was. Misschien wilde de piloot daarom een doorstart maken.

Een Europese piloot die vaak naar Tripoli is gevlogen, zei dat de landingsbaan standaard vanuit het oosten wordt benaderd. De beslissing om deze keer vanuit het westen aan te vliegen noemde hij vreemd.

De Airbus A330 is van hetzelfde type als de vlucht Air France 447, die in juni vorig jaar neerstortte in de Atlantische Oceaan. De oorzaak van dat ongeluk is nog altijd niet bekend.
    http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=ID2Q6UOF

Onder meer de hypothese over de aanvliegroute (west i.p.v. oost) vind ik eigenlijk opmerkelijk.
      vrijdag 14 mei 2010 @ 11:34:53 #8
    215628 woid
    let's get Friendly
    pi_81411337
    quote:
    Op vrijdag 14 mei 2010 11:28 schreef Krantenman het volgende:
    Nieuwe theorieën over de crash:
    [..]

...
    Mogelijk probeerden de piloten van de neergestorte Airbus in Libië een doorstart te maken vanwege slecht zicht, als gevolg van de opkomende zon en nevel. Dat zeiden gisteren veiligheidsmensen en piloten in Tripoli.
    ...

http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=ID2Q6UOF

Onder meer de hypothese over de aanvliegroute (west i.p.v. oost) vind ik eigenlijk opmerkelijk.
    snap ik alleen niet dat ze vooraf al om ambulances vragen...
      vrijdag 14 mei 2010 @ 11:35:54 #9
    54408 Parzival
    Where it happens
    pi_81411372
    ik vind het opmerkelijk dat ook dat franse ding nooit gevonden is en dus ook de oorzaak niet. Boeing had ook een tijdje een dodelijk defect aan boord van elke 737.. de servoklep die het rolroel regelt kon onder omstandigheden in omgekeerde richting gaan werken.. iets wat je als piloot natuurlijk niet zomaar even hersteld..

wellicht is dit ook zoiets .. ik hoop het eigenlijk niet want dat vorige mankementje koste toch wel aardig wat levens
    Any previously enabled store events for this user, including notifications to other users, may fail to fire
    pi_81411382
    quote:
    Op vrijdag 14 mei 2010 11:34 schreef woid het volgende:

[..]

snap ik alleen niet dat ze vooraf al om ambulances vragen...
    Wat bedoel je? Zoiets staat er toch niet?
      vrijdag 14 mei 2010 @ 11:41:00 #11
    215628 woid
    let's get Friendly
    pi_81411540
    quote:
    Op vrijdag 14 mei 2010 11:36 schreef Krantenman het volgende:

[..]

Wat bedoel je? Zoiets staat er toch niet?
    dat werd toch vermeld vrij kort na de crash? dat de piloten de verkeersleiding vroegen om ambulances klaar te zetten?

of is dat intussen ontkracht.
    pi_81411862
    quote:
    Op vrijdag 14 mei 2010 11:41 schreef woid het volgende:

[..]

dat werd toch vermeld vrij kort na de crash? dat de piloten de verkeersleiding vroegen om ambulances klaar te zetten?

Nee, volgens mij is al vrij snel bevestigd dat de piloten meldden dat er een bug in het toestel zat en dat er ambulances klaargezet moesten worden.
    I had a signature once. It was awful.
      vrijdag 14 mei 2010 @ 11:56:51 #13
    145755 kahaarin
    pi_81412025
    quote:
    Op vrijdag 14 mei 2010 11:41 schreef woid het volgende:

[..]

Dat wordt ontkend door Libië maar bevestigd door anderen, zeg het maar dus....

http://www.foxnews.com/wo(...)ash-tripoli-airport/
    quote:
    Libyan state television showed a large field scattered with small and large pieces of plane debris and dozens of police and rescue workers with surgical masks and gloves, some of them carrying at least one body away. They gathered small personal items such as wallets and cell phones from the wreckage.

The speculation is that the plane came down "hard and fast" due to the disintegrated nature of the wreckage.

Others sifted through debris -- some of it still smoldering -- including a flight recorder and green seats with television screens on them. A large piece of the plane's tail was visible, bearing Afriqiyah's brightly colored logo with the numbers "9.9.99," a reference to the date of the founding of the African Union.

One passenger wrote on Twitter on approach to the airport that something was wrong with the plane, referring to a "left wing inlet," Dutch media reported. The pilot of the plane appeared to know he was in trouble upon approach, calling ahead to Tripoli to request ambulances be at the ready.
    Ik denk persoonlijk dat het wel zo is, we zullen er misschien nog wel achter komen.
    be nice or go away
    pi_81412290
    quote:
    Op vrijdag 14 mei 2010 11:56 schreef kahaarin het volgende:

[..]

Dat wordt ontkend door Libië maar bevestigd door anderen, zeg het maar dus....

http://www.foxnews.com/wo(...)ash-tripoli-airport/
    [..]

Ik denk persoonlijk dat het wel zo is, we zullen er misschien nog wel achter komen.
    Beide theorieën kunnen best samengaan natuurlijk. Bv. de 'radslag' kan veroorzaakt zijn door instabiliteit van het vliegtuig, en ze kunnen de 'ongebruikelijke' aanvliegroute gekozen hebben omdat ze wisten dat er iets mis was en zo snel mogelijk een noodlanding wilden maken of zo.
    pi_81412314
    quote:
    Op vrijdag 14 mei 2010 12:02 schreef Haantjedevoorste het volgende:

[..]

Daar ben ik het wel mee eens...
    Maar het is toch idioot dat het kan?
    Niet idioot maar inherent aan de nieuwe media. Het voor- en nadelen
    pi_81412447
    quote:
    Op vrijdag 14 mei 2010 12:04 schreef Krantenman het volgende:

[..]

Beide theorieën kunnen best samengaan natuurlijk. Bv. de 'radslag' kan veroorzaakt zijn door instabiliteit van het vliegtuig, en ze kunnen de 'ongebruikelijke' aanvliegroute gekozen hebben omdat ze wisten dat er iets mis was en zo snel mogelijk een noodlanding wilden maken of zo.
    Eea zal blijken als de Flight Datarecorder en Cockpit Voice recorder worden uitgelezen...
      vrijdag 14 mei 2010 @ 12:10:27 #17
    145755 kahaarin
    pi_81412490
    quote:
    Op vrijdag 14 mei 2010 12:04 schreef Krantenman het volgende:

[..]

Dat is waar, maar ik heb gelezen dat Libië ontkent dat er is gevraagd om ambulances, kan even niet meer vinden waar. Ik vind het dan wel weer erg vreemd dat er getwitterd werd dat het wel zo was. Ik ga nog ff zoeken naar de libische reactie daar op. brb.
    be nice or go away
      Eurovisie Songfestival Queen vrijdag 14 mei 2010 @ 12:10:50 #18
    163650 Greys
    pi_81412499
    quote:
    Op vrijdag 14 mei 2010 10:06 schreef LosPollos het volgende:

[..]

Trek anders pas conclusies als je weet wat er heeft gespeeld en hoe het is gegaan. Al die aannames vind ik minstens zo'n bedenkelijk niveau hebben als De Telegraaf.
    Ja dag Overdrijf jij anders even en ga jij het mij even kwalijk nemen en met de Telegraaf vergelijken als ik het walgelijk vind wat ze gedaan hebben. Dat is mijn mening en daar blijf ik bij, punt.
    Het is geen conclusie, het is gewoon wat ik er bij voel. Daar heb ik alle recht toe, maak het nou even. Je hoeft niet precies te weten wat hier gespeeld heeft om te kunnen voelen dat dit niet is hoe het hoort. Dat moet zélfs jij toch gewoon met me eens zijn. En anders maar niet
    IT'S GREYSIE IT'S PARTY
      vrijdag 14 mei 2010 @ 12:18:47 #19
    145755 kahaarin
    pi_81412734
    Okay, gevonden:
    http://www.velozia.com/?p=3784
    quote:
    Various unconfirmed reports have been surfacing on Libyan media. Among the most popular of these (and I stress that these are NOT CONFIRMED) being reported by major Libyan news outlets, is a report that the captain of the aircraft had called the tower stating that he had a problem and he needed emergency crews on standby at the airport. One news report claims the pilot stated that an engine was out and that the plane was on its second approach. However, Libyan officials deny any of these claims and said today that international news outlets should wait for the confirmed reports to come out.

There was also mention among pilots that the visibility was lower than reported at Tripoli and that landing into the sun made it even more difficult. As I mentioned in the original post, HLLT does not have precision landing approaches, so the approaches lack altitude information. Approaches using one of the airport navigational aids had to be extra careful because the navigational aid was suffering signal interference due to airport development work.
    Er zijn dus nieuwe tegenstrijdigheden.
    be nice or go away
    pi_81412851
    quote:
    Op vrijdag 14 mei 2010 12:18 schreef kahaarin het volgende:
    Okay, gevonden:
    http://www.velozia.com/?p=3784
    [..]

Er zijn dus nieuwe tegenstrijdigheden.
    Mmm ja, interessant. Verder onderzoek afwachten maar.
      vrijdag 14 mei 2010 @ 12:22:34 #21
    145755 kahaarin
    pi_81412856
    quote:
    Op vrijdag 14 mei 2010 12:10 schreef Greys het volgende:

[..]

Ja dag Overdrijf jij anders even en ga jij het mij even kwalijk nemen en met de Telegraaf vergelijken als ik het walgelijk vind wat ze gedaan hebben. Dat is mijn mening en daar blijf ik bij, punt.
    Het is geen conclusie, het is gewoon wat ik er bij voel. Daar heb ik alle recht toe, maak het nou even. Je hoeft niet precies te weten wat hier gespeeld heeft om te kunnen voelen dat dit niet is hoe het hoort. Dat moet zélfs jij toch gewoon met me eens zijn. En anders maar niet
    Klopt, die "journalist" zegt zelf de dokter gebeld te hebben en die heeft de telefoon doorgegeven, ik denk er precies zo over als jij. Zij heeft alle moeite gedaan om hem te spreken te krijgen terwijl er nadrukkelijk is verzocht iedereen met rust te laten.
    be nice or go away
      FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 14 mei 2010 @ 12:32:24 #22
    862 Arcee
    Look closer
    pi_81413215
    Ah, nog een topic.
    Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
      vrijdag 14 mei 2010 @ 12:33:48 #23
    168091 Cobra4
    mr. Dkut
    pi_81413271
    quote:
    Op vrijdag 14 mei 2010 12:32 schreef Arcee het volgende:
    Ah, nog een topic.
    Deel 8 van "nog een topic"
    "Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
      vrijdag 14 mei 2010 @ 12:53:16 #24
    131591 Leandra
    Is onmogelijk
    pi_81413979
    quote:
    Op vrijdag 14 mei 2010 12:22 schreef kahaarin het volgende:
    [..]
    Klopt, die "journalist" zegt zelf de dokter gebeld te hebben en die heeft de telefoon doorgegeven, ik denk er precies zo over als jij. Zij heeft alle moeite gedaan om hem te spreken te krijgen terwijl er nadrukkelijk is verzocht iedereen met rust te laten.
    En dan nu claimen dat ze Ruben "onverwacht" aan de telefoon kreeg.... alsof het wel binnen de fatsoensnormen ligt om de arts te bellen
    Wullie bin KOEL © Soneal
    Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
    pi_81414399
    quote:
    Op vrijdag 14 mei 2010 12:53 schreef Leandra het volgende:

[..]

En dan nu claimen dat ze Ruben "onverwacht" aan de telefoon kreeg.... alsof het wel binnen de fatsoensnormen ligt om de arts te bellen
    Zal me niks verbazen als ze zich heeft voorgedaan als familie.
    Wer lesen kann, ist klar im Vorteil.
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')