Weer een stapje verder in de zoektocht naar de ideale patat-friet.
Ik kon bij een lokale groenteboer Frieslanders kopen, het waren weliswaar geen grove/grote maar toch maar gedaan, de juffrouw ging naar "achter" en kwam terug met een zelf gevuld plastic tasje met 2.5 kg van , naar verluidt, Frieslanders, hierover later meer....
En wat een teleurstelling is dat geworden
Voor het bakken had ik al geprobeerd wat chips te maken, ik snij de piepers met een kaasschaaf tot dunne plakjes en dan 4 a 5 minuten op 170 graden gaf met de Victorias chips zoals de Lays superchips maar dan zonder de ribbels
Maar helaas werd het met deze Frieslanders 1 grote puinzooi van of slappe drab of knapperige maar donkerbruin verbrande chips
Bovendien werden sommige chippies wel goed en sommige niet wat suggereert dat er twee soorten aardappels in mijn zakje zaten?
Ik had toen al het idee dat dit het niet was.
En bij het bakken van de patat bleek het ook, het voorbakken gaf al opmerkelijk gekleurde patat (8 min@160 graden) en bij het afbakken wederom de keuze: goudgele doch slappe patat of knapperige doch verbrande patat.
We hebben het opgegeten , de goudgele/slappe hap, want tijd om naar de super te hollen voor een zak patat was er niet meer en de rest heb ik weggegooid en das een zeldzaamheid in huize robber want ik gooi heeeeel zelden voedsel weg.
Ik denk dat dit zo'n typisch gevalletje was van te veel suikers in de aardappel waardoor deze te snel kleuren en verbranden als gevolg van caramelisering van de suikers in de aardappel.
Ik vraag me ook af of het wel echt frieslanders waren want het goudbruin en slappe spul was verdacht stevig (vastkokend) ipv bloemig/kruimig zoals frieslanders schijnen te zijn.
Het zal een mysterie blijven wat die juffrouw me uiteindelijk heeft meegegeven, wellicht hebben ze in een koeling gelegen (=slecht,veel suiker vorming) of hebben ze niet in een koeling maar gewoon heeeel koud opgeslagen gelegen, of het waren gewoon geen frieslanders...
Dit was iig naatje.
Tot nu toe heb ik nog steeds de beste resultaten met die grove Victorias die ik eigenlijk op de bonnefooi/toevallig kocht....