abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_90246011
Eindresultaat:

Eerst keer dat ik zelf patat/friet gemaakt heb. Naar mijn weten is de poging goed gelukt! Het was erg lekker! :)

Heb onderstaande stappenplan gebruikt. Verder gewoon de standaard Albert Heijn kookvaste aardappelen gebruikt, aangezien ik geen bintjes kon vinden.

http://www.hoedoe.nl/eten(...)bak-ik-vlaamse-friet

[ Bericht 0% gewijzigd door GuitarJJ op 21-12-2010 23:06:25 (spelfaud) ]
pi_90261338
Mochten jullie de patat nog iets chiquer serveren : Parmezaan truffel patat. O+
Patat bakken en er Parmezaanse kaas overheen raspen en een beetje trruffelolie er overheen. Zeker een aanrader.
pi_90261569
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 december 2010 18:38 schreef GuitarJJ het volgende:
Eindresultaat:

[ afbeelding ]

Eerst keer dat ik zelf patat/friet gemaakt hebben. Naar mijn weten is de poging goed gelukt! Het was erg lekker! :)

Heb onderstaande stappenplan gebruikt. Verder gewoon de standaard Albert Heijn kookvaste aardappelen gebruikt, aangezien ik geen bintjes kon vinden.

Heerlijk :9
Op vrijdag 18 maart 2011 01:26 [b]schreef Ezio het volgende:[/b]Ik ga nu wel. Kijk uit waar je je staart steekt!
Groetjes, Ezio.
pi_90261801
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 december 2010 18:38 schreef GuitarJJ het volgende:
Eindresultaat:

[ afbeelding ]

Eerst keer dat ik zelf patat/friet gemaakt hebben. Naar mijn weten is de poging goed gelukt! Het was erg lekker! :)

Ziet er goed uit!
pi_90323833
Ossewit is in mijn lokale buurtsuper niet meer verkrijgbaar.

Iemand een tip waar ik ossewit kan verkrijgen ?
ehhhhhhuuuuuuuuuuuuuuuuuuuhhhhhh een glaasje prik
  Moderator donderdag 23 december 2010 @ 07:55:59 #56
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_90329135
Met dank aan "ik kies bewust" want we moeten allemaal aan het vloeibare vet :r
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_90329158
quote:
1s.gif Op donderdag 23 december 2010 01:34 schreef BorTheWolf het volgende:
Ossewit is in mijn lokale buurtsuper niet meer verkrijgbaar.

Iemand een tip waar ik ossewit kan verkrijgen ?
AH XL
Op vrijdag 18 maart 2011 01:26 [b]schreef Ezio het volgende:[/b]Ik ga nu wel. Kijk uit waar je je staart steekt!
Groetjes, Ezio.
pi_90333079
quote:
Op donderdag 23 december 2010 07:57 schreef Stokstaart het volgende:

[..]

AH XL
Thanx gaan we ff checken.
ehhhhhhuuuuuuuuuuuuuuuuuuuhhhhhh een glaasje prik
  maandag 7 februari 2011 @ 00:11:21 #59
89287 robber57
Lets go Brandon!
pi_92441009
Weer een stapje verder in de zoektocht naar de ideale patat-friet.

Ik kon bij een lokale groenteboer Frieslanders kopen, het waren weliswaar geen grove/grote maar toch maar gedaan, de juffrouw ging naar "achter" en kwam terug met een zelf gevuld plastic tasje met 2.5 kg van , naar verluidt, Frieslanders, hierover later meer....

En wat een teleurstelling is dat geworden ;(

Voor het bakken had ik al geprobeerd wat chips te maken, ik snij de piepers met een kaasschaaf tot dunne plakjes en dan 4 a 5 minuten op 170 graden gaf met de Victorias chips zoals de Lays superchips maar dan zonder de ribbels :9
Maar helaas werd het met deze Frieslanders 1 grote puinzooi van of slappe drab of knapperige maar donkerbruin verbrande chips ;(
Bovendien werden sommige chippies wel goed en sommige niet wat suggereert dat er twee soorten aardappels in mijn zakje zaten?
Ik had toen al het idee dat dit het niet was.

En bij het bakken van de patat bleek het ook, het voorbakken gaf al opmerkelijk gekleurde patat (8 min@160 graden) en bij het afbakken wederom de keuze: goudgele doch slappe patat of knapperige doch verbrande patat. :{

We hebben het opgegeten , de goudgele/slappe hap, want tijd om naar de super te hollen voor een zak patat was er niet meer en de rest heb ik weggegooid en das een zeldzaamheid in huize robber want ik gooi heeeeel zelden voedsel weg.

Ik denk dat dit zo'n typisch gevalletje was van te veel suikers in de aardappel waardoor deze te snel kleuren en verbranden als gevolg van caramelisering van de suikers in de aardappel.
Ik vraag me ook af of het wel echt frieslanders waren want het goudbruin en slappe spul was verdacht stevig (vastkokend) ipv bloemig/kruimig zoals frieslanders schijnen te zijn.
Het zal een mysterie blijven wat die juffrouw me uiteindelijk heeft meegegeven, wellicht hebben ze in een koeling gelegen (=slecht,veel suiker vorming) of hebben ze niet in een koeling maar gewoon heeeel koud opgeslagen gelegen, of het waren gewoon geen frieslanders...

Dit was iig naatje.
Tot nu toe heb ik nog steeds de beste resultaten met die grove Victorias die ik eigenlijk op de bonnefooi/toevallig kocht....
  maandag 7 februari 2011 @ 16:54:12 #60
334475 Yu-Kee
De oesters van...
pi_92465151
Hoe ik het doe:

- Vastkokende aardappels schillen en in reepjes snijden.
- In een pan met water en zout een aantal uren laten staan (afgedekt).
- Daarna uit laten lekken in een vergiet en afdrogen met een theedoek.
- Voorbakken in gewoon vloeibaar frituurvet 5 minuten op 160 graden (uiteraard in kleine porties).
- Daarna bakken op 200 graden (3-5 minuten, ook in kleine porties).

En dan: :9
pi_92466926
de truuk is snijden en dan lang wassen of weken.
pi_95173947
Vandaag maar weer eens wat patat/friet maken :)
pi_95174149
Ik doe er nooit zoveel moeite voor. Vastkokend of kruimig boeit me niet zo (wel bij gebakken aardappels, als je kruimige aardappels kookt en probeert te bakken voordat ze zijn afgekoeld lazeren ze uit elkaar en krijg je een soort gehandicapte rösti :P), schillen, snijden, voorbakken op iets van 150 graden (mijn frituurpan kun je alleen instellen op 160/170/180/190, alles daarboven en er tussenin is een gok :')), afbakken op 180 graden. Soms wordt het heel lekker, soms worden ze slap en zompig. Ik denk dat ik dan toch net te grote porties bak waardoor het vet teveel afkoelt, maar zeker weten doe ik het ook niet. Als ik geen zin heb in zelf maken vind ik voorgebakken frites (verse uit het koelvak, of desnoods Golden Longs van McCain uit de diepvries) ook prima :P
"You wanna be bald? Do what I did: wait a while. In the meantime, there is no excuse for running around looking like a freshly circumcised dick."
  Moderator vrijdag 8 april 2011 @ 11:34:51 #64
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_95210743
quote:
1s.gif Op maandag 7 februari 2011 17:37 schreef okiokinl het volgende:
de truuk is snijden en dan lang wassen of weken.
Direct voorbakken zonder wassen vind ik veel lekkerder.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
  vrijdag 8 april 2011 @ 19:19:45 #65
97745 Thorical
finding a way
pi_95229606
Ik eet weinig patat maar die ik eet moeten wel lekker zijn daarom volg ik dit topic.
pi_95241698
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 april 2011 11:34 schreef djkoelkast het volgende:

[..]

Direct voorbakken zonder wassen vind ik veel lekkerder.
zou kunnen, heb ik een of andere tv kok wel eens horen vertellen, dat je lang moest wassen...
pi_95247409
frietaardappelen bij de boer halen
aardappelen schillen en de geschilde aardappelen in een bak/pan met koud water doen
als je klaar met met schillen het water verversen en dan de aardappelen in repen snijden
repen weer terug doen in het water, als je klaar bent nog een keer water verversen
reepjes aardappel op een theedoek laten uitlekken en droog deppen

frietpan voorverwarmen op 150/160 graden en daarna de friet zo'n 5 minuten voorbakken
daarna frietjes in een schaal op keukenpapier laten uitlekken
frietpan verwarmen naar 180 graden, en de frietjes ongeveer 4 a 5 minuten laten afbakken

weer in keukenpapier laten uitlekken
zeezout eroverheen, dot mayo en smullen maar :P

edit: frituur eigenlijk altijd in zonnebloemolie, maar ga zeker ossenwit eens proberen :)
Op vrijdag 19 februari 2016 22:42 schreef Nizno het volgende:
je bent zelf een Pino 2.0!
pi_101380079
Vandaag weer eens wat patat gemaakt via dit recept:

Erg lekker! :Y

Verder ook nog hamburgers gemaakt volgens dit recept. Superlekker met wat cheddarkaas erbovenop!
http://www.bbq-nl.com/2010/01/hamburgers.html
  dinsdag 30 augustus 2011 @ 19:07:46 #69
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_101380435
quote:
99s.gif Op dinsdag 30 augustus 2011 19:00 schreef GuitarJJ het volgende:
Vandaag weer eens wat patat gemaakt via dit recept:

Erg lekker! :Y

Verder ook nog hamburgers gemaakt volgens dit recept. Superlekker met wat cheddarkaas erbovenop!
http://www.bbq-nl.com/2010/01/hamburgers.html
Belangrijk punt

quote:
Eet de frieten

Met mayonaise. Frietsaus is echt heel erg foute boel. Nee, serieus, bak dan geen frieten.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_101388243
Een autoriteit die op bezoek gaat bij een autoriteit om de perfecte Vlaamse friet te leren bakken:

Vanaf 2:40 gaat het over de friet.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_101402744
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2011 21:39 schreef Weltschmerz het volgende:
Een autoriteit die op bezoek gaat bij een autoriteit om de perfecte Vlaamse friet te leren bakken:

Vanaf 2:40 gaat het over de friet.
nr 3 in dit topic ;)
Bram! Boterham!
pi_101403407
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2011 10:52 schreef lj_lightning het volgende:

[..]

nr 3 in dit topic ;)
Aha, ik dacht dat dit een nieuw topic was, ik denk ik plaats hem maar weer eens.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  † In Memoriam † woensdag 31 augustus 2011 @ 11:28:32 #73
91830 MaximusTG
pi_101403620
Ik krijg zin in die Vlaamse Friet van dat filmpje..
  woensdag 31 augustus 2011 @ 11:37:09 #74
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_101403898
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 mei 2010 16:45 schreef Pietverdriet het volgende:
quote:
Op dinsdag 18 mei 2010 12:20 schreef Like-a-Bunny het volgende:

Ik wist trouwens niet dat Olijfolie vrije radicale opwekte? Gebeurt dat ook bij gebruik in keuken?

[..]

Zeker bij herhaald verhitten. Daarom komt er in het Middellandsezee gebied ook duidelijk meer maagkanker voor.
Volgens mij geldt dit vooral voor extra virgen olijfolie. Daar wordt ovver het algemeen niet in gefrituurd. Geraffineerde(gewone) olijfolie zou juist heel stabiel zijn bij hoge temperaturen. Maar daar wordt nog wel eens over getwist.

En die opmerking over maagkanker slaat helemaal nergens op. Het klopt dat Italie en Portugal hoog scoren maar Spanje heeft een cijfer vergelijkbaar met Duitsland en Oostenrijk. Oorzaken van maagkanker zijn sowieso niet zo direct aan te wijzen. Er zijn een berg risico verhogende factoren zoals maagoperaties en een of andere bacterie of voedsel dat veel zout en nitraten bevat, maar laat ik niet doordraven.....
Siesta & Fiesta!
pi_101403989
Friet frituren met een huis tuin en keuken friteuse bakken is verre van ideaal aangezien de friteuse never op temperatuur blijft.
Neem de proef maar eens op de som!
Stel je friteuse in op de temp die je wilt hebben!
Gooi je frieten erin!
Je ziet meteen het lampje aanspringen dat hij is aan het bijwarmen.
Draai de temperatuur knop terug tot het bijwarm lampje uitgaat.
Bij mijn ketel en dat is al een forse daalde de temperatuur 40 graden!
Eer de gewenste temperatuur behaald werd waren de frieten al gaar!

De lekkerste frieten die ik eet haal je in de friture in Wittem!
Ga echter niet als het druk is!

Het is spelen met het gas maar mijn Pa en oma maakte de lekkerste friet in een ketel op het gas!

[ Bericht 27% gewijzigd door dekilo op 31-08-2011 11:53:46 ]
Only when the last tree has died and the last river has been poisoned and the last fish has been caught will we realize we cannot eat money.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')