abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_81440675
quote:
Op vrijdag 14 mei 2010 23:05 schreef Jojoke het volgende:

[..]

Hopelijk deze keer zonder een wereldoorlog als resultaat
http://www.threeworldwars.com/
pi_81445190
Zeg, ik zit nog een paar maanden in de VS. Moet ik ff dollars inslaan voordat de euro helemaal wegzakt? of is met 1,24 het dieptepunt wel bereikt?
Soaves ne vent, smurges absent.
pi_81445941
quote:
Op zaterdag 15 mei 2010 00:49 schreef geertp het volgende:
Zeg, ik zit nog een paar maanden in de VS. Moet ik ff dollars inslaan voordat de euro helemaal wegzakt? of is met 1,24 het dieptepunt wel bereikt?
Alle fiatcurrencies gaan eraan.
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 15 mei 2010 @ 01:14:15 #164
862 Arcee
Look closer
pi_81446083
quote:
Op zaterdag 15 mei 2010 01:09 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Alle fiatcurrencies gaan eraan.
Meaning?
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_81446128
hij ijlt een beetje, zie zijn vorige posts.. Samen met wat anderen hoort hij thuis in BNW
  zaterdag 15 mei 2010 @ 01:19:01 #166
141482 Q.
JurassiQ
pi_81446227
quote:
Op zaterdag 15 mei 2010 01:15 schreef inXs het volgende:
hij ijlt een beetje, zie zijn vorige posts.. Samen met wat anderen hoort hij thuis in BNW
Ja, want een complete implosie van het systeem is natuurlijk compleet onmogelijk.
For great justice!
pi_81446525
Leuk en aardig. Maar voor mijn directe situatie schept het geen duidelijkheid. Is het verstandig even wat dollars in voorraad te halen? Ofwel Staat de euro volgende week op 1,15?
pi_81446966
quote:
Op zaterdag 15 mei 2010 01:28 schreef geertp het volgende:
Leuk en aardig. Maar voor mijn directe situatie schept het geen duidelijkheid. Is het verstandig even wat dollars in voorraad te halen? Ofwel Staat de euro volgende week op 1,15?
De forecasters die de crisis aan hebben zien komen weten het niet, kan beide kanten op, of de euro of de dollar gaat eerst, dus ik denk dat niemand je hiermee kan helpen.

Wat de meesten aanraden is goud of zilver kopen...

edit waarschijnlijk gaat de dollar eerder dan de euro, maar niets is zeker.

[ Bericht 4% gewijzigd door Ali_Kannibali op 15-05-2010 03:39:29 ]
pi_81447119
quote:
Op zaterdag 15 mei 2010 01:14 schreef Arcee het volgende:

[..]

Meaning?
Dat men voorspelt dat zowel de dollar de euro en alle andere munten zonder backup zullen instorten en we een wereldcurrency krijgen.
pi_81447590
Ok, dus het kan vriezen en het kan dooien wat betreft verhoudingen $ en ¤.

Wat ik niet snap is dat men nu zo moeilijk aan het doen is om de miljardenschulden van Griekenland en in iets mindere mate spanje en portugal. Maar dat de extreem veel hogere schulden van USA geen probleem zijn hierin. Hoe kan dit? Waarom is amerika nog niet failliet verklaard??
pi_81448168
edit

[ Bericht 19% gewijzigd door Ali_Kannibali op 15-05-2010 03:09:00 ]
  zaterdag 15 mei 2010 @ 03:33:46 #172
271876 copilco
Elvis is dead
pi_81448529
quote:
Op zaterdag 15 mei 2010 02:12 schreef geertp het volgende:

Wat ik niet snap is dat men nu zo moeilijk aan het doen is om de miljardenschulden van Griekenland en in iets mindere mate spanje en portugal. Maar dat de extreem veel hogere schulden van USA geen probleem zijn hierin. Hoe kan dit? Waarom is amerika nog niet failliet verklaard??
Omdat alle kredietbeoordelaars en media op handen zijn van de VS en de UK
"None are more hopelessly enslaved than those who falsely believe they are free."
pi_81449473
quote:
Op zaterdag 15 mei 2010 01:48 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Dat men voorspelt dat zowel de dollar de euro en alle andere munten zonder backup zullen instorten en we een wereldcurrency krijgen.
Dan kan geen enkel land meer devalueren, en simpel de concurrentiekracht herstellen zonder de lonen te hoeven verlagen.
Lonen en pensioenen verlagen is voor veel kwetsbare zuidelijke landen onmogelijk, zonder grote sociale onrust.
Devalueren merkt de bevolking niet, het levert veel importinflatie op, maar dat vinden ze niet zo erg als minder in het loonzakje.
I don't know if God exists, but it would be better for His reputation if He didn't.
Als de HEER zou mogen stemmen, dan is het zeer onwaarschijnlijk dat hij op het CDA zou stemmen
pi_81449530
quote:
Op zaterdag 15 mei 2010 02:12 schreef geertp het volgende:

Omdat de US dollar een wereldmunt is die ieder jaar de US inflatie mag bijprinten.

Stel in de wereld is 1000 triljard dollar in omloop en in de USA zelf maar 100 triljard.
Dan mag de USA ieder jaar ongestraft 100 triljard bijprinten zonder schade voor de koers

En de afgelopen tien jaar zijn er veel grootverbruikers van de dollar bijgekomen b.v Rusland en andere landen in het oostblok, dus daar is ook fors voor geprint.

De EU zou het gebruik van de euro moeten stimuleren net als in het geval van Macedonië, die puur een euro-gebruiker is, en niet zozeer iedereen lid maken van de EU.
Ze doen het nu andersom

[ Bericht 0% gewijzigd door Bruno25 op 15-05-2010 09:44:09 ]
I don't know if God exists, but it would be better for His reputation if He didn't.
Als de HEER zou mogen stemmen, dan is het zeer onwaarschijnlijk dat hij op het CDA zou stemmen
  zaterdag 15 mei 2010 @ 09:05:48 #175
279105 luckyb1rd
Hmmm lekker hmmm
pi_81449541
quote:
Op vrijdag 14 mei 2010 20:17 schreef luckyb1rd het volgende:

[..]

Ja maar toen betaalde we geen 1,55 euro aan de bezinepomp en kostte een biertje nog F 1,50
Amsterdammetje 2 euro
pi_81449566
quote:
Op zaterdag 15 mei 2010 09:05 schreef luckyb1rd het volgende:

[..]

Amsterdammetje 2 euro
In Parijs betaald ik vorig jaar zeven euro voor een halve liter op het terras
  zaterdag 15 mei 2010 @ 09:13:21 #177
279105 luckyb1rd
Hmmm lekker hmmm
pi_81449610
daar krijg je vast een lekker frans vrouwtje bij of niet?
pi_81449643
quote:
Op zaterdag 15 mei 2010 09:13 schreef luckyb1rd het volgende:
daar krijg je vast een lekker frans vrouwtje bij of niet?
IK kijk niet naar andere vrouwen. (als mijn vrouw erbij is )
pi_81450140
quote:
Op zaterdag 15 mei 2010 01:19 schreef Q. het volgende:

[..]

Ja, want een complete implosie van het systeem is natuurlijk compleet onmogelijk.
'the road' scenario's lijken me redelijk uitgesloten ja, ik snap dat sommige het graag willen (waarom mag Joost weten) en doen er ook alles aan om het zo hard mogelijk te verkondigen, want tja alles is tenslotte voorspelt. Jezus zal ook binnenkort wel weer een keer opstaan, samen met de antichrist.
  Moderator / Redactie Sport zaterdag 15 mei 2010 @ 10:03:01 #180
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_81450171
Vanavond Rondom 10 over de Euro/terug naar de gulden.
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
  zaterdag 15 mei 2010 @ 18:19:17 #181
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_81463354
Ben benieuwd wanneer de euro gaat rallyen. Iedereen zit naar Europa te kijken, maar wat dit doet voor de handelsbalans van de VS lijkt mij misschien nog wel interessanter
The more debt, the better
pi_81463449
  zaterdag 15 mei 2010 @ 18:23:27 #183
293456 aarsschimmel
Verwend kutjong
pi_81463467
Ik denk niet belachelijk veel. Import in de VS komt volgens mij vooral uit Azië.
shoarma is lekker
  zaterdag 15 mei 2010 @ 19:24:01 #184
78918 SeLang
Black swans matter
pi_81465467
Hier staat een aardig interview met Trichet
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_81473741
Het reddingsplan lijkt dus mislukt, zijn er nog andere mogelijkheden? Of zijn we gewoon fucked?
pi_81474689
quote:
Op zaterdag 15 mei 2010 18:22 schreef Bruno25 het volgende:
http://www.tvgids.nl/programma/9324970/Rondom_10/

vanavond 21:10 Ned 2
Ik heb net even een stukje op uitzendinggemist gekeken... Wat een schertsvertoning zeg! Er doen een paar mensen mee aan de discussie die zo te horen verstand van zaken hebben, maar het grootste deel komt niet verder dan een niveautje borrelpraat. Daar ga ik m'n tijd verder niet aan verdoen.

En wat hebben die programmamakers gedacht? Dat je een inhoudelijk sterk programma over ingewikkelde macro-economische problematiek krijgt als je een Portugese patatbakker en een Griekse kebapverkoper (als zogenaamde ervaringsdeskundigen door hun zelfstandig ondernemerschap) met elkaar laat discussiëren?

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 16-05-2010 00:02:20 ]
  zondag 16 mei 2010 @ 00:06:10 #187
258335 Harde_Kip
Ga eens aan het werk
pi_81474888
quote:
Op zondag 16 mei 2010 00:00 schreef Igen het volgende:

[..]

Ik heb net even een stukje op uitzendinggemist gekeken... Wat een schertsvertoning zeg! Er doen een paar mensen mee aan de discussie die zo te horen verstand van zaken hebben, maar het grootste deel komt niet verder dan een niveautje borrelpraat. Daar ga ik m'n tijd verder niet aan verdoen.

En wat hebben die programmamakers gedacht? Dat je een inhoudelijk sterk programma over ingewikkelde macro-economische problematiek krijgt als je een Portugese patatbakker en een Griekse kebapverkoper (als zogenaamde ervaringsdeskundigen door hun zelfstandig ondernemerschap) met elkaar laat discussiëren?
Precies, het mooiste vond ik nog wel wat die kerel zei over de euro. Die zei dat bankiers vonden dat de euro ons helemaal niet zoveel had gebracht.
pi_81475144
quote:
Op zaterdag 15 mei 2010 23:31 schreef JohnLocke het volgende:
Het reddingsplan lijkt dus mislukt, zijn er nog andere mogelijkheden? Of zijn we gewoon fucked?
Ik weet niet waar je dat uithaalt, maar ik lees het nergens?
pi_81475678
quote:
Op zondag 16 mei 2010 00:14 schreef inXs het volgende:

[..]

Dat kan kloppen, het is namelijk nog helemaal niet mislukt. Wat we op het ogenblik zien is inderdaad keihard gokken; op een daling van de euro in verband met angst voor 'mogelijk hogere inflatie'. Ondertussen is daar nog niks van gebleken. Kon ook helemaal niet in één week natuurlijk.
pi_81475757
quote:
Op zondag 16 mei 2010 00:14 schreef inXs het volgende:

[..]

Dat zag ik vrijdag voorbij komen toen de Euro en de beurzen verder wegzakten.
  zondag 16 mei 2010 @ 00:53:17 #191
78918 SeLang
Black swans matter
pi_81476558
Eens kijken, waar zou de volgende brand kunnen uitbreken?

Mijn reisverslagen
pi_81476854
Ik zou zeggen VK, net niet groot genoeg om onaantastbaar te zijn. Ik denk niet dat iemand dom genoeg is om zijn vingers te willen branden aan de VS.
pi_81483586
Een zijspoortje.

Vrijdag op GS 360 de nieuwe maandelijkse FX analyse uitgekomen. Misschien wel interessant voor mensen als Selang. Ik heb de pdf moeten uploaden naar een hostingsite omdat ik niet kan linken naar platformlocaties:

http://ifile.it/9xmkg0u/GoldmanSachs_FX_Monthly_05210.pdf

90 pagina's valuta analyse van de belangrijkste globale markten.
"I think greed is healthy. You can be greedy and still feel good about yourself" - Ivan Boesky.
'Only government can take perfectly good paper, cover it with perfectly good ink and make the combination worthless.' - Milton Friedman
pi_81483697
quote:
Op zondag 16 mei 2010 12:15 schreef axis303 het volgende:
Een zijspoortje.

Vrijdag op GS 360 de nieuwe maandelijkse FX analyse uitgekomen. Misschien wel interessant voor mensen als Selang. Ik heb de pdf moeten uploaden naar een hostingsite omdat ik niet kan linken naar platformlocaties:

http://ifile.it/9xmkg0u/GoldmanSachs_FX_Monthly_05210.pdf

90 pagina's valuta analyse van de belangrijkste globale markten.
beknopte samenvatting/conclusie?
pi_81484413
quote:
Op zondag 16 mei 2010 12:18 schreef inXs het volgende:

[..]

beknopte samenvatting/conclusie?
Over de ECB:
- De ECB is wellicht de meest onafhankelijke centrale bank ter wereld en stuurt enkel en alleen op inflatie
- Zelfs als de ECB obligaties zou opkopen, dan heeft dat heel weinig effect op de in de praktijk beschikbare geldhoeveelheid

Over het noodhulppakket:
- Het noodhulppakket zal wellicht een faillissement van Griekenland (default) niet kunnen voorkomen
- Het noodhulppakket zorgt wél ervoor dat het in landen als Portugal en Spanje niet zo ver hoeft te komen

Over de effecten van bezuinigingsmaatregelen op de economie:
- Het negatieve effect op de economie van de bezuinigingen in o.a. Portugal en Spanje wordt meer dan gecompenseerd door de economische stimuleringsmaatregelen in o.a. Duitsland

Over de Eurokoers:
- In de huidige koers van de Euro zijn zowat alle negatieve risico's al verwerkt
- Bij de koers $ / ¤ keek men in het verleden te veel uitsluitend naar de VS en nu te veel uitsluitend naar Europa.

Conclusie:
- De eurokoers zal op termijn weer iets stijgen naar ongeveer $1,35 : ¤1,-

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 16-05-2010 12:43:45 ]
  zondag 16 mei 2010 @ 13:11:28 #196
293456 aarsschimmel
Verwend kutjong
pi_81485495
quote:
Op zondag 16 mei 2010 12:41 schreef Igen het volgende:

[..]

Over de ECB:
- De ECB is wellicht de meest onafhankelijke centrale bank ter wereld en stuurt enkel en alleen op inflatie
- Zelfs als de ECB obligaties zou opkopen, dan heeft dat heel weinig effect op de in de praktijk beschikbare geldhoeveelheid

Over het noodhulppakket:
- Het noodhulppakket zal wellicht een faillissement van Griekenland (default) niet kunnen voorkomen
- Het noodhulppakket zorgt wél ervoor dat het in landen als Portugal en Spanje niet zo ver hoeft te komen

- Het negatieve effect op de economie van de bezuinigingen in o.a. Portugal en Spanje wordt meer dan gecompenseerd door de economische stimuleringsmaatregelen in o.a. Duitsland

Over de Eurokoers:
- In de huidige koers van de Euro zijn zowat alle negatieve risico's al verwerkt
- Bij de koers $ / ¤ keek men in het verleden te veel uitsluitend naar de VS en nu te veel uitsluitend naar Europa.

Conclusie:
Nou dat is best positief. Maar een paar dingen snap ik niet, namelijk

1. - Zelfs als de ECB obligaties zou opkopen, dan heeft dat heel weinig effect op de in de praktijk beschikbare geldhoeveelheid. Hoe kan dat?

2. - Het negatieve effect op de economie van de bezuinigingen in o.a. Portugal en Spanje wordt meer dan gecompenseerd door de economische stimuleringsmaatregelen in o.a. Duitsland.
Moeten o.a. Duitsland en wij dan niet bezuinigen?
shoarma is lekker
  zondag 16 mei 2010 @ 13:15:55 #197
78918 SeLang
Black swans matter
pi_81485658
quote:
Op zondag 16 mei 2010 12:15 schreef axis303 het volgende:
Misschien wel interessant voor mensen als Selang.
Ik had het al gezien en (globaal) doorgelezen
Mijn reisverslagen
pi_81485919
quote:
Op zondag 16 mei 2010 12:41 schreef Igen het volgende:

[..]

Over de ECB:

Over het noodhulppakket:

Over de Eurokoers:

Conclusie:
Broodje aap:
Ten 1ste worden die Noord europese stimuleringsmaatregelen gestopt en gaan over in bezuinigingen.
2e de rentes op zuid europees papier lopen alweer op dus de massive bailout van 700 miljard zal wrs geeffectueerd worden. De dollar kwam in een langdurige dalende trend na die massive bailouts. Waarom zou dat voor de euro anders zijn
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_81486070
quote:
Op zondag 16 mei 2010 13:11 schreef aarsschimmel het volgende:

[..]

Nou dat is best positief. Maar een paar dingen snap ik niet, namelijk

1. - Zelfs als de ECB obligaties zou opkopen, dan heeft dat heel weinig effect op de in de praktijk beschikbare geldhoeveelheid. Hoe kan dat?
Er worden twee verklaringen gegeven. Ten eerste zijn de banken schuw geworden door de crisis en zitten daarom effectief op een flinke berg ongebruikt potentieel geld, zodat extra geldcreatie door opkopen van obligaties sowieso geen praktische uitwerking zal hebben. En daarnaast gaat het om relatief kleine bedragen.
quote:
2. - Het negatieve effect op de economie van de bezuinigingen in o.a. Portugal en Spanje wordt meer dan gecompenseerd door de economische stimuleringsmaatregelen in o.a. Duitsland.
Moeten o.a. Duitsland en wij dan niet bezuinigen?
Wij hebben nog even lucht, dus wij kunnen ons permitteren om contracyclisch te handelen en pas na de crisis te bezuinigen.
pi_81486386
quote:
Op zondag 16 mei 2010 13:23 schreef Digi2 het volgende:

[..]

Broodje aap:
Ten 1ste worden die Noord europese stimuleringsmaatregelen gestopt en gaan over in bezuinigingen.
Het gaat om een kortetermijnprognose, tot maximaal 12 maanden.
quote:
2e de rentes op zuid europees papier lopen alweer op dus de massive bailout van 700 miljard zal wrs geeffectueerd worden. De dollar kwam in een langdurige dalende trend na die massive bailouts. Waarom zou dat voor de euro anders zijn
Ze geven daarvoor expliciet twee redenen:
1. Velen overdrijven de negatieve economische impact van de bezuinigingen in Zuid-Europa
2. Velen vergeten dat de VS ook zal moeten bezuinigen met negatieve gevolgen voor de dollar
pi_81486624
Leterme vraagt Merkel te zwijgen over euro

BRUSSEL - De Belgische demissionaire premier Yves Leterme vraagt de Duitse bondskanselier Angela Merkel en anderen om voorlopig te zwijgen over de euro en Griekenland.

Doordat Merkel vrijdag zei dat het succes van de omvangrijke reddingsoperatie nog niet verzekerd is, kelderden de koersen van de euro en aandelen.

''We hebben als eurolanden afspraken gemaakt. Het debat moet voleindigd zijn, het moet afgesloten worden. We moeten niet zoals Merkel nog twijfel opwerpen over de uitvoerbaarheid ervan'', zei Leterme zondag in tv-programma De Zevende Dag.

Hij herinnerde eraan dat Belgische Kamerleden vroeger zelfs strafbaar waren als ze de Belgische frank in diskrediet brachten.

Garanties

De regeringsleiders van de eurolanden hebben vorige zondag voor 750 miljard euro aan garanties afgegeven om noodlijdende eurolanden te helpen.

Desondanks noemde Merkel de situatie in Europa vrijdag ''zeer zeer ernstig'' en succes ''nog niet verzekerd''.
© ANP

Maul halten.
  zondag 16 mei 2010 @ 13:42:45 #202
293456 aarsschimmel
Verwend kutjong
pi_81486720
quote:
Er worden twee verklaringen gegeven. Ten eerste zijn de banken schuw geworden door de crisis en zitten daarom effectief op een flinke berg ongebruikt potentieel geld, zodat extra geldcreatie door opkopen van obligaties sowieso geen praktische uitwerking zal hebben. En daarnaast gaat het om relatief kleine bedragen.
Ja dat is dan inderdaad alleen korte termijn. Maar dit is altijd zo in laagconjunctuur. Voor nu is geld drukken geen probleem, wel als de economie weer wat beter gaat.
shoarma is lekker
pi_81487002
Als ik zie hoe men in Duitsland veel openlijker en eerlijker discussieert ben ik daar wel wat jaloers op. Nederland was een bolwerk van vrije meningsuiting maar dat blijkt nu nogal tegen te vallen. Ik kon zo bijv al vrij snel te weten komen dat nederland niet 1,8 maar tussen de 4 en 5 miljard naar Griekenland moest overmaken.
pi_81487160
quote:
Op zondag 16 mei 2010 13:42 schreef aarsschimmel het volgende:

[..]

Ja dat is dan inderdaad alleen korte termijn. Maar dit is altijd zo in laagconjunctuur. Voor nu is geld drukken geen probleem, wel als de economie weer wat beter gaat.
Jup. Ik vraag me trouwens af wat zo'n 'forecast' over de eurokoers nou helemaal zegt. Ik bedoel, koersen anticiperen toch zeker ook op verwachtingen die verder dan 12 maanden vooruit reiken?
pi_81487173
quote:
Op zondag 16 mei 2010 13:50 schreef Digi2 het volgende:
Als ik zie hoe men in Duitsland veel openlijker en eerlijker discussieert ben ik daar wel wat jaloers op. Nederland was een bolwerk van vrije meningsuiting maar dat blijkt nu nogal tegen te vallen. Ik kon zo bijv al vrij snel te weten komen dat nederland niet 1,8 maar tussen de 4 en 5 miljard naar Griekenland moest overmaken.
Vind je het gek met al die mensen die zich meteen laten opjutten.
Al de liberale partijen bijvoorbeeld overdreven al zwaar met hun nadruk op bezuinigingen en dat soort gedoe.
De oplossing is juist te investeren, Griekenland moet niet bezuinigen, maar investeren.
In betere tijden kunnen ze geld opzij leggen, maar ze moeten het aanpakken, zoals Argentinie het deed.
pi_81487494
quote:
Op zondag 16 mei 2010 13:54 schreef DeParo het volgende:

[..]

Vind je het gek met al die mensen die zich meteen laten opjutten.
Al de liberale partijen bijvoorbeeld overdreven al zwaar met hun nadruk op bezuinigingen en dat soort gedoe.
De oplossing is juist te investeren, Griekenland moet niet bezuinigen, maar investeren.
In betere tijden kunnen ze geld opzij leggen, maar ze moeten het aanpakken, zoals Argentinie het deed.
Investeren kan alleen als je gespaard hebt. Ze zitten al tot over hun oren in de schulden door "investeringen" in pensioenen, 13e en 14e maanden. En een giga overheidsapparaat waar 1/4 van de "werkenden" zijn salaris van beurt.
Eerst drastisch saneren en dan opnieuw beginnen.
pi_81487851
quote:
Op zondag 16 mei 2010 14:02 schreef Digi2 het volgende:

[..]

Investeren kan alleen als je gespaard hebt. Ze zitten al tot over hun oren in de schulden door "investeringen" in pensioenen, 13e en 14e maanden. En een giga overheidsapparaat waar 1/4 van de "werkenden" zijn salaris van beurt.
Eerst drastisch saneren en dan opnieuw beginnen.
Argentinie had ook geen cent meer te makken maar met het geleende geld van de IMF konden ze wel uit de problemen komen, maar niet op de voorwaarden van de IMF, maar hun eigen dreigement dat ze zich anders failliet zouden laten verklaren. Griekenland moet met het zelfde geld precies hetzelfde doen, investeren, in een stabiele economie en eveneens het sociale vangnet.
pi_81488164
quote:
Op zondag 16 mei 2010 14:09 schreef DeParo het volgende:

[..]

Argentinie had ook geen cent meer te makken maar met het geleende geld van de IMF konden ze wel uit de problemen komen, maar niet op de voorwaarden van de IMF, maar hun eigen dreigement dat ze zich anders failliet zouden laten verklaren. Griekenland moet met het zelfde geld precies hetzelfde doen, investeren, in een stabiele economie en eveneens het sociale vangnet.
Argentine zit al jarenlang in ernstige problemen, bij gebrek aan een liquide obligatiemarkt hebben ze maar een greep in de pensioenkassen gedaan. Op dit moment lijden ze onder een gierende inflatie een symptoom van het monetariseren van obligaties. Door hun slechte reputatie moeten ze meer dan 10% rente betalen op kortlopende dollarleningen en langlopende krijgen ze zwz niet meer vanuit de markt.

Griekenland had ook beter 1st in default kunnen gaan herstructureren en pas daarna naar het IMF gaan. Dan waren banken die te hoge risicos hebben genomen ook afgestraft.
pi_81488531
quote:
Op zondag 16 mei 2010 14:17 schreef Digi2 het volgende:

[..]

Argentine zit al jarenlang in ernstige problemen, bij gebrek aan een liquide obligatiemarkt hebben ze maar een greep in de pensioenkassen gedaan. Op dit moment lijden ze onder een gierende inflatie een symptoom van het monetariseren van obligaties. Door hun slechte reputatie moeten ze meer dan 10% rente betalen op kortlopende dollarleningen en langlopende krijgen ze zwz niet meer vanuit de markt.

Griekenland had ook beter 1st in default kunnen gaan herstructureren en pas daarna naar het IMF gaan. Dan waren banken die te hoge risicos hebben genomen ook afgestraft.
Ik heb het dan ook over de crisis waar Argentinie toentertijd wel uit is gekomen.
Dat ze toen terug zijn gegaan naar de voorwaardes van het IMF staat los van de revolutionaire stap.
pi_81489074
quote:
Op zondag 16 mei 2010 14:25 schreef DeParo het volgende:

Ik heb het dan ook over de crisis waar Argentinie toentertijd wel uit is gekomen.
Dat ze toen terug zijn gegaan naar de voorwaardes van het IMF staat los van de revolutionaire stap.
Het IMF leent geld tegen sterk gereduceerde tarieven in ruil voor herstructuringen. Landen kiezen ervoor omdat ze geen geld meer in de markt kunnen lenen tegen lage tarieven omdat die het risico op wanbetaling te groot vinden. Een land kan ook gewoon hardhandig defaulten/saneren en proberen geloofwaardigheid terug te winnen. Maar dan ben je idd wel minimaal 20/30 jaar verder voordat je zover bent, zeker als een land al vaker in default is geraakt. En het zal duidelijk zijn dat een gebrek aan vreemde valuta voor een land ernstige gevolgen heeft voor de economie. Ook eigendomsrechten komen vaak op de tocht te staan waardoor buitenlandse investeringen uitblijven.
pi_81490838
quote:
Op zondag 16 mei 2010 14:39 schreef Digi2 het volgende:

[..]

Het IMF leent geld tegen sterk gereduceerde tarieven in ruil voor herstructuringen. Landen kiezen ervoor omdat ze geen geld meer in de markt kunnen lenen tegen lage tarieven omdat die het risico op wanbetaling te groot vinden. Een land kan ook gewoon hardhandig defaulten/saneren en proberen geloofwaardigheid terug te winnen. Maar dan ben je idd wel minimaal 20/30 jaar verder voordat je zover bent, zeker als een land al vaker in default is geraakt. En het zal duidelijk zijn dat een gebrek aan vreemde valuta voor een land ernstige gevolgen heeft voor de economie. Ook eigendomsrechten komen vaak op de tocht te staan waardoor buitenlandse investeringen uitblijven.
Goh, je begrijpt dus toch waarom het slimmer was om te proberen Griekenland te redden dan het op een default aan te laten komen. Nog afgezien van het feit dat wij degenen zijn die het deel van de niet terug te betalen Griekse schuld mogen gaan afschrijven.
pi_81491009
quote:
Wat heeft vrije meningsuiting daar nou mee te maken?
pi_81491506
Een giftige cocktail http://www.fd.nl/artikel/15003741/giftige-cocktail

Europa heeft ternauwernood een complete ineenstorting van het financiële systeem voorkomen. Nu is het zaak het publiek er van te overtuigen dat er mogelijk jarenlang moet worden bezuinigd.

Houd uw huisvuil en/ of bedrijfsafval zo veel mogelijk binnen tijdens de stakingsweek’, meldt de gemeente Amsterdam op haar website. Desalniettemin hoopt het vuil zich in de hoofdstad op en waait het de grachten in. Ook in Utrecht moeten de stedelingen zich door het opgehoopte afval worstelen. De stakers eisen een loonstijging van 1,5%. Zij zijn het meest zichtbare deel van estafetteacties die de Abvakabo uitvoert voor meer loon voor de gemeenteambtenaren. Voor de laagstbetaalden gaat het om een kleine ¤20 netto per maand extra.
De vuilnisophalers en de andere gemeentecollega’s zien de financiële crisis als iets wat hen niet persoonlijk raakt, wat zich ergens onzichtbaar afspeelt in dealingrooms van banken, in Zuid-Europa en in EU-centrum Brussel. Watzegt hun de naam van Jean-Claude Trichet, de fragiele Fransman die de Europese Centrale Bank (ECB) leidt en in het financiële drama één van de hoofdrolspelers is. En wat zou het ook, er lijkt immers weinig aan de hand. De pinautomaat braakt nog gewoon biljetten uit. ‘Eerst geld, dan schoonmaken’, zeggen de vuilnismannen en het lijkt ook niet veel, minimaal ¤20 erbij. Maar voor de overheid, in dit geval de gemeenten, gaat het om ¤130 mln extra uitgaven in twee jaar tijd. Dat wordt al serieuzer.
De urgentie van beleggerswantrouwen tegen slecht sluitende overheidscijfers overal in Europa gaat echter aan de reinigingswerkers voorbij. De ambtenaren vragen zich alleen af of Griekenland goedkoper wordt als vakantieland. Verder is de algemene indruk dat de zuiderlingen hebben gesjoemeld met de cijfers en dat wij ze op de been mogen houden. ‘Ze gaan op hun 53ste met pensioen’, klinkt het smalend aan de Nederlandse borreltafel. ‘Dat kan toch niet goed gaan.’ Veel begrip is er niet voor landen die als vakantieland op goodwill mogen rekenen, maar weinig reputatie genieten als het op financiën aankomt.
In Nederland wordt indien nodig bezuinigt, maar een gevoel van urgentie ontbreekt nu. FNV eist 1,25% loonsverhoging voor zijn leden. Vergelijk dat eens met het loonoffer van 3% waarmee de vakbond akkoord ging om de recessie in de jaren tachtig te boven te komen. Intussen maken de forse bezuinigingsplannen in de verkiezingsprogramma’s van de diverse partijen duidelijk dat bij de politici het licht is aangegaan, al is het de vraag of Den Haag ten volle begrijpt wat de portee van de crisis is.
In het weekeinde van 8 en 9 mei is een mondiale financiële meltdown nog net voorkomen door regeringsleiders als de Duitse bondskanselier Angela Merkel, de Franse president Nicolas Sarkozy en op de achtergrond de Amerikaanse president Barack Obama. Dat realiseert Den Haag zich misschien, maar het grote publiek zeker niet. Voor het debacle met de IJslandse spaarbank Icesave of de overname van ABNAmro werd president Nout Wellink van de NederlandscheBank (DNB) naar Pauw &Witteman of Buitenhof geroepen om uitleg te geven.
Maar dat de handel in Europese obligaties vrijdag 7 mei nagenoeg volledig stilvalt, ontgaat velen, evenals de mogelijke effecten: een acute liquiditeitscrisis voor bijna alle eurolanden omdat lenen op de kapitaalmarkten op dat moment onmogelijk is. Het scheelde niet veel of daardoor zouden ambtenarensalarissen niet meer uitbetaald kunnen worden. Een implosie van het systeem is voorkomen, maar uiteindelijk haalt alleen het ongekende steunpakket van ¤750 mrd als resultaat van het bewuste weekeinde het nieuws. ‘Het groeide uit tot een giftige cocktail van banken-en landencrises’, zegt DNB-president Nout Wellink ongekend heftig als hij deze week op zijn kamer aan het Frederiksplein in Amsterdam terugkijkt op het steunpakket. ‘De meest giftige cocktail die ik ooit heb gezien. Het was een potentiële herhaling van de kredietcrisis en mogelijk erger dan na de val van de Amerikaanse zakenbank Lehman.’ Brussel werd dat weekeinde eindelijk wakker geschud en kwam voor zijn doen ongekend snel tot zaken.
Op vrijdag begint het allemaal. Het is in de Belgische hoofdstad nog niet te merken dat de financiële wereld op dat moment op haar grondvesten schudt. Het beraad trekt zelfs minder pers dan gebruikelijke EU-toppen. Er hangt een beetje een feestelijke sfeer in het Justus Lipsius-kantoor, het vergadergebouw. Dat komt door de voorbereidingen voor de aanstaande viering van de Dag van Europa. De gebruikelijke stapels stickers, folders en gratis paraplu’s liggen nog net niet klaar, maar uit alles blijkt dat Europa morgen zijn zestigjarige bestaan viert.
Bij de binnenkomst van de regeringsleiders is Merkel nog korter van stof dan normaal. De zorgelijk kijkende regeringsleider steekt bij binnenkomst een verhaal af over Griekenland, een strengere begrotingsmoraal en loopt weg. De bondskanselier heeft dan eerder getelefoneerd met Obama. De Amerikaanse president uit zijn bezorgdheid en suggereert dat de VS de eurozone in het uiterste geval zouden kunnen helpen. Om 20.30 uur begint de vergadering van de regeringsleiders, anderhalf uur te laat.
ECB-president Trichet heeft van alle aanwezigen de beste en actueelste blik op de rampzalige situatie op de markten. Hij neemt om halfnegen als eerste spreker van de vergadering het woord en wijst erop dat er zich een systeemcrisis aan het ontvouwen is. De handel in landenleningen is krakend tot stilstand gekomen. Met behulp van een stapel grafieken toont Trichet de regeringsleiders dat de eurozone uiteenvalt. Voor de EU-ministers van financiën zijn verhalen over de markten gesneden koek, maar hier zitten regeringsleiders van de eurozone, generalisten bij uitstek. Ze blijken amper zicht te hebben op de rampzalige situatie op de markten. Na Trichets college houdt de voorzitter van de Europese Commissie, José Barroso, een uiterst somber verhaal. Zijn boodschap en die van Trichet komen aan.
De urgentie is de vergadering inmiddels duidelijk, maar het momentum om een glasheldere en daadkrachtige verklaring uit te geven, gaat onbenut voorbij. Dat komt doordat Frankrijk en Duitsland botsen over de rol van de ECB. Sarkozy vindt dat de ECB leningen van landen in crisis moet opkopen. Maar die ongekende actie is voor Duitsland onacceptabel. Nederland steunt de Duitsers. De vergadering loopt uit op een zeer onbevredigend onbeslist, met een vervolg op zondag. Na afloop neemt Sarkozy nog even de tijd om het bereikte resultaat aan de pers toe te lichten. Merkel duikt snel haar zwarte dienst-Audi in. Premier Jan Peter Balkenende, die jarig is en daarom slingertjes heeft aan een raam van zijn auto straalt somberheid en bezorgdheid uit.
Zondag gaan de ministers van financiën het opnieuw proberen, want er moet een geloofwaardig reddingsplan op tafel liggen voordat de markten op maandag weer opengaan. Bij een mislukking zijn de gevolgen niet te overzien, met imploderende markten en rentes die alleen in ontwikkelingslanden voorkomen.
Er lijkt weinig aan de hand: de pinautomaat braakt nog geld uit Een implosie van het systeem is voorkomen, maar alleen het hulppakket haalt het nieuws Het scheelde niet veel of overheidssalarissen werden niet betaald Barack Obama en de Chinese leider Wen Jiabao manen de Europese leiders tot begrotingsdiscipline Ook Nederland moet aan de bezuinigingen want de smetteloze financiële reputatie staat op het spel

Klik op het plaatje om te vergroten
Illustratie: Rhonald Blommenstijn

Klik op het plaatje om te vergroten
Angela Merkel
Foto: Reuters

Het overleg begint zondag opnieuw te laat in deze hal, waar nog plastic bekers rondslingeren van de open dag voor de burgers. De Britse staatskasminister Alistair Darling bederft al direct de stemming door te vertellen dat Londen niet meebetaalt aan een noodfonds voor de euro. Minister Jan Kees de Jager is strijdvaardig. ‘In ruil voor steun moeten landen laten zien dat ze tot op het bot snijden.’
In en rond de vergaderzaal ontspint zich een zenuwenspel, met drama. Een ambulance moet de Duitse minister van financiën Wolfgang Schäuble plotseling afvoeren naar het hospitaal, vanwege een allergische reactie op antibiotica. Zijn collega van binnenlandse zaken, Thomas de Maizière, krijgt opdracht stante pede vanuit Berlijn naar Brussel te vliegen. Ondanks vulkaanas haast de Duitser zich naar Brussel en stort zich in de vergadering, die tot zijn komst opgeschort is. Voor hervatting van de vergadering — uiteindelijk pas om halftien ’s avonds — is er nog koortsachtig overleg in de wandelgangen. Er is onenigheid over twee cruciale punten. De Europese Commissie stelt voor zelf naar de kapitaalmarkt te gaan en dat geld vervolgens uit te lenen aan landen met financieringsproblemen. Nederland en GrootBrittannië zien daar niets in. ‘Geen blanco cheque’, maakt De Jager duidelijk. Brussel zo’n grote rol geven, betekent het voorzichtig begin van een Europees Monetair Fonds en ‘euroobligaties’. Daar wil hij niets van weten.
In de wandelgangen klinken getallen over hoeveel geld er naar het stabilisatiemechanisme moet gaan. Ondanks de toezegging van het IMF zijn bijdrage fors te willen verhogen tot de helft van de EU-bijdrage, laat een oplossing op zich wachten. Na middernacht ontstaat het gevoel dat de EU-ministers van financiën niet veel tijd meer rest zo vlak voor de opening van de cruciale beursinTokio, om 2.00 uur.‘Het gaat niet goed’, zegt een diplomaat zenuwachtig. Obama belt opnieuw met Merkel.
Even voor twee uur is het dan toch zover.De Maizière geeft zijn verzet tegen garanties op. Er is een slotverklaring. De Jager, die een flesje cola leegdrinkt, verdedigt zijn akkoord. ‘Het vertrouwen in de eurozone was heel erg hard aan het wegzakken. Er waren vrijdag signalen van grote instabiliteit, niet alleen richting ZuidEuropa, maar richting de hele eurozone en ook daarbuiten.’ De tentakels van het financiële web strekken zich van Brussel over de hele wereld uit. In Tokio zet de Japanse centrale bank kredietlijnen open, samen met de collega’s van de Amerikaanse Fed. Dat doen ook Zwitserland en Canada. Fed-voorzitter Ben Bernanke en minister Timothy Geithner houden Obama continu op de hoogte.
In de slotverklaring die nacht in Brussel wordt duidelijk dat er een ongekend hulppakket tot stand is gekomen. Vanuit de EU en het IMF komt ¤ 750 mrd beschikbaar. Nederland claimt zelfs de bedenker te zijn van het besluit de kapitaalmarkt op te gaan met een speciaal financieel vehikel, waarvan de lidstaten aandeelhouder zijn en de Commissie het beheer voert. Een absoluut novum is dat de ECB de markt op gaat om als een soort stofzuiger staatsobligaties op te kopen.
Als in Europa een paar uur later de financiële markten opengaan, heerst euforie. De aandelenkoersen schieten omhoog, vooral die van de banken. De rentes van de probleemlanden en met name Griekenland duiken omlaag. In landenleningen wordt weer gehandeld. Later in de week ebt de roes weg, maar een liquiditeitscrisis is bezworen. Nederland kan ¤2,4 mrd lenen en Portugal haalt een miljard op. De rust heeft wel een prijs. Om niet in een Griekse situatie verzeild te raken, maaktPortugal stevige bezuinigingen bekend. De ambtenarensalarissen gaan omlaag. Ook Spanje kondigt bezuinigingen aan. En wat nooit gebeurt, is dat Obama en de Chinese premier Wen Jiabao zich met de EU-begrotingsperikelen bemoeien. Telefonisch manen ze Europa tot bezuinigingen.
Of het grote publiek die accepteert, is de vraag. De rellen in Griekenland, met drie doden, maken duidelijk dat de politiek er een zware dobber aanheeft dit alles uit te leggen. Veel Griekse burgers vinden dat hen geen blaam treft omdat in hun ogen de crisis te wijten is aan buitenlandse banken. Om in dit klimaat medestanders te vinden voor jarenlang bezuinigen, lijkt voor de Griekse politiek een bijna onmogelijke opgave.Dat zal in Portugal en Spanje niet anders zijn. Ook Nederland zal eraan moeten geloven, want de huidige smetteloze internationale financiële reputatie staat op het spel. In Amsterdam en Utrecht kunnen de stakende reinigingsambtenaren nog steeds hun salaris uit de geldautomaat halen. Er lijkt niets aan de hand.Politiek Den Haag zal echter moeten uitleggen dat dat geen automatisch gegeven is.
Escaping from a liquidity trap may be impossible, much like light trapped in a black hole.
Op zaterdag 19 november 2011 13:27 schreef Perrin het volgende: En net als van voetbal, heeft iedereen verstand van macro-economie
pi_81491911
quote:
Op zondag 16 mei 2010 15:31 schreef Dichtpiet. het volgende:

[..]

Wat heeft vrije meningsuiting daar nou mee te maken?
Blijkbaar durft men niet openlijk de juiste bedragen en risicos te bespreken en dus is men beperkt in het uiten van deze feiten en meningen. Hetzelfde geldt ook voor Merckel die haar twijfels maar vooral niet moet uiten als het aan Leterme ligt.
pi_81492326
quote:
Op zondag 16 mei 2010 15:26 schreef HiZ het volgende:

Goh, je begrijpt dus toch waarom het slimmer was om te proberen Griekenland te redden dan het op een default aan te laten komen. Nog afgezien van het feit dat wij degenen zijn die het deel van de niet terug te betalen Griekse schuld mogen gaan afschrijven.
Nee, integendeel Griekenland had in default moeten raken, herstructuren en pas daarna naar het IMF gaan. Nu zijn zowel de banken als de griekse overheid gebailout wat de moral hazards die al groot waren nog eens extra heeft vergroot. Bovendien is de kans dat ze alsnog moeten herstructureren levensgroot aanwezig dan komt de klap nog harder aan omdat men nog meer geld dreigt te verliezen. Een Fanny & Freddy syndroom.
pi_81494151
quote:
Op zondag 16 mei 2010 14:39 schreef Digi2 het volgende:

[..]

Argentinie heeft het desondanks in heel korte tijd gedaan. Maar goed, wat is het handvest van het IMF, inderdaad deregulatie, opheffen van tarieven, privatisering, en weghalen blokkades voor vrije handel.
Zo werk je het niet positief uit voor dergelijke landen.
Bovendien, zeker omdat Duitsland nu zo moeilijk deed, kan je er ervan uit gaan dat ze in Pro-cyclische wijze van terugbetaling geraken. Waarbij ze altijd een tekort zullen hebben, niet kunnen investeren, vanwege terugbetalingen. Vergelijk bijvoorbeeld een land als Moldavie met Argentinie.
Moldavie heeft zich altijd keurig gehouden aan de eisen van het IMF.
Maar omdat ze niets kunnen investeren blijft de economie en het sociale vangnet in een slop.
Griekenland moet niet bezuinigen, Griekenland moet investeren, eveneens Spanje en Portugal.

Ze hebben min of meer in de eerste jaren goed geprofiteerd van de EU.

Maar het is nog niet stabiel, zeker niet sociaal, en dat moet makkelijk kunnen.
  zondag 16 mei 2010 @ 17:41:44 #217
299076 Bruno25
brunoboy
pi_81496126
quote:
Op zondag 16 mei 2010 16:53 schreef DeParo het volgende:

[..]
Griekenland moet niet bezuinigen, Griekenland moet investeren, eveneens Spanje en Portugal.
En waar moet Griekenland in investeren

Griekse saladefabrieken
Kom toch joh er is daar niets, het is tourisme en de rest is een afgeleide daarvan

Omdat Griekenland niet kan devalueren moeten ze de lonen - pensioenen en prijzen verlagen en dat zal leiden tot opstanden en hevig verzet.

Vroeger was Griekenland een extreem goedkoop vakantieland, omdat de drachme iedere jaar 10% devalueerde, de ambtenaren kregen ieder jaar 8% loonsverhoging.
Griekenland importeerde nauwelijks, leefde van eigen zaken en iedereen was tevreden.

De overheid is na de omschakeling op de Euro doorgegaan met ambtenaren en pensionado´s iedere jaar 8% loonsverhoging te geven.
En die plots rijke Grieken zijn fors gaan kopen in Noord-Europa

Wat de grieken moeten doen??
Bezuinigen en heel fors ook, asap het Griekse leger opdoeken en alle Griekse ambassades over de hele wereld sluiten

[ Bericht 4% gewijzigd door Bruno25 op 16-05-2010 20:05:24 ]
pi_81499393
quote:
Trichet: we leven in dramatische tijden

De financiële wereld beleeft de ernstigste financiële crisis in tientallen jaren. Dit zei Jean-Claude Trichet, de president van de Europese Centrale Bank (ECB), dit weekend in een interview met het Duitse weekblad der Spiegel.

Oorlog
"Sinds september 2008 zijn we geconfronteerd met de moeilijkste situatie sinds de Tweede Wereldoorlog, misschien zelfs de Eerste Wereldoorlog. We hebben echt dramatische tijden meegemaakt en maken ze nog mee", aldus Trichet.

Paniek
De centrale bankier vergeleek de paniek op de financiële markten ruim een week geleden met de situatie in het najaar van 2008. Toen leidde het omvallen van de Amerikaanse bank Lehman Brothers bijna tot een ineenstorting van het financiële stelsel.

Stevige maatregelen
Hij zei dat er stevige maatregelen moeten worden genomen om onverantwoord leengedrag door overheden te voorkomen. "De ECB vraagt om omvangrijke veranderingen en ik zal dit uitleggen in het task force voorgezeten door Herman van Rompuy." EU-president Van Rompuy werkt aan voorstellen voor onder meer aanscherping van het stabiliteitspact. Hierin zijn de begrotingsregels voor landen van de Europese Unie vastgelegd.

Onafhankelijkheid
Trichet bestreed de suggestie dat de ECB zijn onafhankelijkheid heeft verloren toen een week geleden werd besloten staatsobligaties te gaan opkopen. De ECB droeg met deze stap zijn steentje bij aan het omvangrijke steunplan voor de euro van Europese overheden. Kort daarvoor had Trichet nog gezegd dat het opkopen van staatsobligaties niet aan de orde was.

Aanbevelingen
"We hebben niet toegegeven aan regeringsleiders en staatshoofden. We baseren onze beslissingen altijd alleen op onze eigen inschatting van de situatie en niet op de aanbevelingen van overheden, markten of sociale partners", zei hij.

Spaarders
Trichet drukte Europese en vooral Duitse spaarders op het hart dat zij niet bang hoeven te zijn dat de ECB de inflatie sterk zal laten oplopen. ,,Ik begrijp de gevoeligheid van mijn Duitse vrienden. Maar de feiten zijn dat de inflatie in Duitsland nog nooit zo laag is geweest als in de afgelopen elf jaar."

Rtlz.nl
pi_81502542
quote:
Op zondag 16 mei 2010 15:46 schreef fedsingularity het volgende:
Een giftige cocktail http://www.fd.nl/artikel/15003741/giftige-cocktail

...
En wat nooit gebeurt, is dat Obama en de Chinese premier Wen Jiabao zich met de EU-begrotingsperikelen bemoeien. Telefonisch manen ze Europa tot bezuinigingen.
...
Obama maant Europa tot bezuinigen? Kennen ze dat woord wel in de V.S.?
Op donderdag 6 september 2012 @ 21:41 schreef Shakkara het volgende:
Uiteraard is het volgens Rutte en consorten de schuld van een imaginair links kabinet dat we ooit ergens in het verleden gehad schijnen te hebben.
  zondag 16 mei 2010 @ 21:25:50 #220
114335 sitting_elfling
Milkbreak Man
pi_81508488
Is het niet beter als China met een soort Marshall plan over de brug komt zoals Amerika deed na de 2e WW?

People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_81508631
quote:
Op zondag 16 mei 2010 21:25 schreef sitting_elfling het volgende:
Is het niet beter als China met een soort Marshall plan over de brug komt zoals Amerika deed na de 2e WW?

[ afbeelding ]
Dat is eigenlijk wat zal al doen naar Amerika; Ze lenen hun bakken geld wat de Amerikanen vervolgens weer uitgeven aan Chinese meuk.
pi_81509966
quote:
Op zondag 16 mei 2010 17:41 schreef Bruno25 het volgende:
[..]

Griekse saladefabrieken
Kom toch joh er is daar niets, het is tourisme en de rest is een afgeleide daarvan
[..]
Tsja, ik dacht: laat ik die Grieken eens wat extra steunen en dus koop ik wat Griekse Yoghurtjes van Elinas, maar die komen van Hoghwald Nahrungsmittel-Werke GmbH, zo blijkt
Goud kan je niet bijdrukken
pi_81513078
quote:
Op zondag 16 mei 2010 17:41 schreef Bruno25 het volgende:

[..]

Griekse saladefabrieken

Omdat Griekenland niet kan devalueren moeten ze de lonen - pensioenen en prijzen verlagen en dat zal leiden tot opstanden en hevig verzet.

Vroeger was Griekenland een extreem goedkoop vakantieland, omdat de drachme iedere jaar 10% devalueerde, de ambtenaren kregen ieder jaar 8% loonsverhoging.
Griekenland importeerde nauwelijks, leefde van eigen zaken en iedereen was tevreden.

De overheid is na de omschakeling op de Euro doorgegaan met ambtenaren en pensionado´s iedere jaar 8% loonsverhoging te geven.
En die plots rijke Grieken zijn fors gaan kopen in Noord-Europa

Wat de grieken moeten doen??
Bezuinigen en heel fors ook, asap het Griekse leger opdoeken en alle Griekse ambassades over de hele wereld sluiten
Investeren in een stabiele economie en een zeker sociaal vangnet.
Dat hoeft niet per se met nieuwe onzekere grote fabrieken.
Maar investeren bijvoorbeeld in wat er al is, werkeloosheid laaghouden, productie hoog.
Export zo veel mogelijk stimuleren en import proberen te vermijden waar het concurreert.
pi_81513321
quote:
Als ik zie hoe men in Duitsland veel openlijker en eerlijker discussieert ben ik daar wel wat jaloers op. Nederland was een bolwerk van vrije meningsuiting maar dat blijkt nu nogal tegen te vallen.
Dat heeft niets met vrije meningsuiting te maken maar met incompetente journalistiek. Af en toe wordt er in NRC, Elsevier, of FD iets verstandigs gezegd, maar mensen met visie (laat staan overtuiging) zijn met een kaarsje te zoeken. Geldt voor heel Europa trouwens. Neem een essentieel feit zoals de hoeveelheid en kwaliteit van de rommelhypotheken die de ECB inmiddels op zijn belans heeft staan - ik kan het nergens vinden. In de VS zijn de mainstream media al net zo incompetent, maar daar heb je tenminste nog een scene van bloggende deskundigen, en een overheid die veel meer relevante gegevens vrijgeeft.
pi_81516024
quote:
Op zondag 16 mei 2010 22:29 schreef dvr het volgende:
Neem een essentieel feit zoals de hoeveelheid en kwaliteit van de rommelhypotheken die de ECB inmiddels op zijn belans heeft staan - ik kan het nergens vinden.
Dat is idd handig om te weten. Zo kunnen we ook de sterilisaties volgen en of ze uberhaupt blijven steriliseren. De ECB heeft maar een beperkte ruimte om assets te swappen. Op het moment dat ze bijna nog uitsluitend junkbonds op de balans hebben en de rentes voor de PIIGS nog steeds hoog blijven zal het massive bailout pakket geeffectueerd moeten worden. En dat heeft nogal wat consequenties voor de schuldposities van de landen die het gaan financieren waaronder Nederland.
  zondag 16 mei 2010 @ 23:17:22 #226
299076 Bruno25
brunoboy
pi_81516066
quote:
Op zondag 16 mei 2010 22:26 schreef DeParo het volgende:

[..]

Investeren in een stabiele economie en een zeker sociaal vangnet.
Dat hoeft niet per se met nieuwe onzekere grote fabrieken.
Maar investeren bijvoorbeeld in wat er al is, werkeloosheid laaghouden, productie hoog.
Export zo veel mogelijk stimuleren en import proberen te vermijden waar het concurreert.
Zeg wat zeg ik nu net

Griekenland heeft geen produktie, een stel rederijen, maar die dragen ook geen belasting af

Sociaal vangnet kost nog veel meer dan nu
Griekenland heeft toerisme en daar gaat 75% zwart

Griekenland kan alleen voortbestaan bij devaluatie
pi_81516378
quote:
IMF-topman kritiseert langzame EU
Uitgegeven: 16 mei 2010 22:41

ATHENE - IMF-topman Dominique Strauss-Kahn heeft zondag harde kritiek geuit op de Europese Unie. Die zou veel te traag hebben gereageerd op de Griekse schuldencrisis.
©

''Ik ben ervan overtuigd dat de kosten minder hoog waren uitgevallen als het probleem in februari was aangepakt. Maar het duurde te lang'', zei de Fransman in een interview dat werd gepubliceerd door het Griekse dagblad Ethnos.

''Europeanen zijn er niet aan gewend om te gaan met dergelijke situaties'', aldus Strauss-Kahn.

''Het is de eerste keer in lange tijd waarin zo'n situatie zich voordoet in een Europees land, dus in eerste instantie dacht men het alleen op te kunnen lossen.''

IMF

De IMF-topman stelt dat de leiders van de EU-lidstaten zich later alsnog realiseerden dat ze de ervaring en de middelen van het Internationaal Monetair Fonds toch nodig hadden.

''We reageerden en het probleem was binnen twee weken aangepakt'', zei Strauss-Kahn met een verwijzing naar het tientallen miljarden euro kostende steunplan voor Griekenland
Nu
pi_81516778
quote:
Op zondag 16 mei 2010 23:17 schreef Bruno25 het volgende:
Griekenland heeft geen produktie, een stel rederijen, maar die dragen ook geen belasting af

En die industrie is helemaal niet competatief en leunt zwaar op ILLEGALE subsidies.
quote:
Griekenland voor EU-hof voor staatssteun
Uitgegeven: 24 februari 2010 12:54

BRUSSEL - De Europese Commissie sleept Griekenland voor het Europees Hof van Justitie in Luxemburg omdat het geweigerd heeft onrechtmatige staatssteun aan bedrijven terug te vorderen. Het dagelijks bestuur van de EU heeft dat woensdag bekendgemaakt.
© ANP

De commissie sommeerde Athene in 2008 om belastingvrijstellingen aan honderden Griekse ondernemingen in onder meer de textiel- en de automobielsector terug te vragen, omdat die in strijd waren met de EU-regels voor staatssteun.

De bedrijven in onder meer de textiel- en de automobielsector konden in 2003 en 2004 onder bepaalde voorwaarden tot 35 procent van hun belastbare winst aftrekken. Volgens de Europese Commissie werden de bedrijven daarmee ten onrechte bevoordeeld.
http://www.nu.nl/economie(...)hof-staatssteun.html

illegale staatssteun aan scheepsbouwer Hellenic Shipyards (HSY).
pi_81524964
quote:
Op zondag 16 mei 2010 15:57 schreef Digi2 het volgende:

[..]

Blijkbaar durft men niet openlijk de juiste bedragen en risicos te bespreken en dus is men beperkt in het uiten van deze feiten en meningen. Hetzelfde geldt ook voor Merckel die haar twijfels maar vooral niet moet uiten als het aan Leterme ligt.
Iets niet durven zeggen heeft niets met vrijheid van meningsuiting te maken. Dat doe je toch echt zelf, iets niet durven zeggen.
pi_81525206
quote:
Op zondag 16 mei 2010 23:31 schreef Digi2 het volgende:

[..]

En die industrie is helemaal niet competatief en leunt zwaar op ILLEGALE subsidies.
[..]

http://www.nu.nl/economie(...)hof-staatssteun.html

illegale staatssteun aan scheepsbouwer Hellenic Shipyards (HSY).
Het zoveelste akkefietje omtrend griekenland.

-Frauderen met cijfers voor toetreding EU en de jaren daarop
-Onrechtmatige bevoordelen van bedrijven.

Dit bewijst weer dat griekenland een belastingontduik paradijs is.. het zou mij niets verbazen dat straks bepaalde landen de stekkers uit het noodplan trekken
pi_81525378
quote:
Op maandag 17 mei 2010 10:10 schreef Dichtpiet. het volgende:

[..]

Iets niet durven zeggen heeft niets met vrijheid van meningsuiting te maken. Dat doe je toch echt zelf, iets niet durven zeggen.
Ligt eraan. Met het gevaar om zwaar off-topic te gaan, er zijn genoeg mensen die in de media geen woord durven te reppen over de islam en/of moslims. Uit angst voor aanslagen, etc. Ze durven hun mening dus niet te uiten. Hiermee is de vrije meningsuiting in gevaar.

Als er ook bedreigingen zijn op dit vlak (goed, dat zal geweldloos gaan, eerder economische bedreigingen), is er wel degelijk een parallel te trekken imo.
pi_81525451
quote:
Op maandag 17 mei 2010 10:25 schreef RvLaak het volgende:

[..]

Ligt eraan. Met het gevaar om zwaar off-topic te gaan, er zijn genoeg mensen die in de media geen woord durven te reppen over de islam en/of moslims. Uit angst voor aanslagen, etc. Ze durven hun mening dus niet te uiten. Hiermee is de vrije meningsuiting in gevaar.

Als er ook bedreigingen zijn op dit vlak (goed, dat zal geweldloos gaan, eerder economische bedreigingen), is er wel degelijk een parallel te trekken imo.
Er is al een jihad uitgesproken tegen belgié vanwegen het hoofdoekjes verbod door 1 of andere heilige sjeik in pakistan; men vreest daar voor vele 'lone-wolf terrorist' acties, aangezien er ook veel pakistanen naar belgié zijn geémigreerd

Maar verder heb je wel gelijk.
pi_81525474
quote:
Op maandag 17 mei 2010 10:28 schreef BattleCow het volgende:

[..]

Er is al een jihad uitgesproken tegen belgié vanwegen het hoofdoekjes verbod door 1 of andere heilige sjeik in pakistan; men vreest daar voor vele 'lone-wolf terrorist' acties, aangezien er ook veel pakistanen naar belgié zijn geémigreerd

Maar verder heb je wel gelijk.
Dat was nou net niet de kant die ik op wilde
pi_81525503
quote:
Op maandag 17 mei 2010 10:29 schreef RvLaak het volgende:

[..]

Dat was nou net niet de kant die ik op wilde
Ik snap je punt ook wel; maar ik doelde dus meer op de kant waar 'vrijheid van meningsuiting' op kan gaan. Hoe banger men is, hoe meer 'dreiging' er komt.
pi_81525550
quote:
Op maandag 17 mei 2010 10:25 schreef RvLaak het volgende:

[..]

Jaaaaa ... zo kun je overal wel een "bedreiging" in zien.
pi_81525664
quote:
Op maandag 17 mei 2010 10:32 schreef Dichtpiet. het volgende:

[..]

Jaaaaa ... zo kun je overal wel een "bedreiging" in zien.
Ik zeg niet dat het zo is, ik geef alleen maar aan hoe dit wel de vrije meningsuiting in gevaar kan brengen. Economische sancties tegen landen/mensen om ze tot iets te dwingen gebeurt regelmatig. Dus waarom niet op het vlak van het 'beschermen' van de waarde van de Euro?
  maandag 17 mei 2010 @ 10:40:11 #237
114335 sitting_elfling
Milkbreak Man
pi_81525744
Ik denk dat het beter was geweest als we Bernanke hadden gehad op de plek van Trichet. Hetgeen wat de laatstgenoemde moet doen, vertrouwen creëren in europa lukt nog van geen kant.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_81527512
quote:
Op maandag 17 mei 2010 10:40 schreef sitting_elfling het volgende:
Ik denk dat het beter was geweest als we Bernanke hadden gehad op de plek van Trichet. Hetgeen wat de laatstgenoemde moet doen, vertrouwen creëren in europa lukt nog van geen kant.
Dat lukte Bernanke toch ook niet direct na de val van Lehman, het heeft heel lang geduurd voordat de rust een beetje was teruggekeerd.
pi_81531965
quote:
Op maandag 17 mei 2010 10:40 schreef sitting_elfling het volgende:
Yeah right, dat zou hebben geholpen. Helicopter Ben als de Duitsers hysterisch zitten te doen over hyperinflatie.
pi_81537533
quote:
Op zondag 16 mei 2010 23:17 schreef Bruno25 het volgende:

[..]

Zeg wat zeg ik nu net

Sociaal vangnet kost nog veel meer dan nu
Griekenland heeft toerisme en daar gaat 75% zwart

Griekenland kan alleen voortbestaan bij devaluatie
En wat zeg ik nu, als je alleen maar gaat snijden heb je over 10 jaar nog geen stabiele economie en heb je precies hetzelfde probleem alleen met nog armere Grieken, dus investeren in de eco tot deze stabiel lijkt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')