http://www.threeworldwars.com/quote:Op vrijdag 14 mei 2010 23:05 schreef Jojoke het volgende:
[..]
Hopelijk deze keer zonder een wereldoorlog als resultaat
Alle fiatcurrencies gaan eraan.quote:Op zaterdag 15 mei 2010 00:49 schreef geertp het volgende:
Zeg, ik zit nog een paar maanden in de VS. Moet ik ff dollars inslaan voordat de euro helemaal wegzakt? of is met 1,24 het dieptepunt wel bereikt?
Meaning?quote:Op zaterdag 15 mei 2010 01:09 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Alle fiatcurrencies gaan eraan.
Ja, want een complete implosie van het systeem is natuurlijk compleet onmogelijk.quote:Op zaterdag 15 mei 2010 01:15 schreef inXs het volgende:
hij ijlt een beetje, zie zijn vorige posts.. Samen met wat anderen hoort hij thuis in BNW
De forecasters die de crisis aan hebben zien komen weten het niet, kan beide kanten op, of de euro of de dollar gaat eerst, dus ik denk dat niemand je hiermee kan helpen.quote:Op zaterdag 15 mei 2010 01:28 schreef geertp het volgende:
Leuk en aardig. Maar voor mijn directe situatie schept het geen duidelijkheid. Is het verstandig even wat dollars in voorraad te halen? Ofwel Staat de euro volgende week op 1,15?
Dat men voorspelt dat zowel de dollar de euro en alle andere munten zonder backup zullen instorten en we een wereldcurrency krijgen.quote:
Omdat alle kredietbeoordelaars en media op handen zijn van de VS en de UKquote:Op zaterdag 15 mei 2010 02:12 schreef geertp het volgende:
Ok, dus het kan vriezen en het kan dooien wat betreft verhoudingen $ en ¤.
Wat ik niet snap is dat men nu zo moeilijk aan het doen is om de miljardenschulden van Griekenland en in iets mindere mate spanje en portugal. Maar dat de extreem veel hogere schulden van USA geen probleem zijn hierin. Hoe kan dit? Waarom is amerika nog niet failliet verklaard??
Dan kan geen enkel land meer devalueren, en simpel de concurrentiekracht herstellen zonder de lonen te hoeven verlagen.quote:Op zaterdag 15 mei 2010 01:48 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dat men voorspelt dat zowel de dollar de euro en alle andere munten zonder backup zullen instorten en we een wereldcurrency krijgen.
Omdat de US dollar een wereldmunt is die ieder jaar de US inflatie mag bijprinten.quote:Op zaterdag 15 mei 2010 02:12 schreef geertp het volgende:
Ok, dus het kan vriezen en het kan dooien wat betreft verhoudingen $ en ¤.
Wat ik niet snap is dat men nu zo moeilijk aan het doen is om de miljardenschulden van Griekenland en in iets mindere mate spanje en portugal. Maar dat de extreem veel hogere schulden van USA geen probleem zijn hierin. Hoe kan dit? Waarom is amerika nog niet failliet verklaard??
Amsterdammetje 2 euroquote:Op vrijdag 14 mei 2010 20:17 schreef luckyb1rd het volgende:
[..]
Ja maar toen betaalde we geen 1,55 euro aan de bezinepomp en kostte een biertje nog F 1,50
In Parijs betaald ik vorig jaar zeven euro voor een halve liter op het terrasquote:
IK kijk niet naar andere vrouwen. (als mijn vrouw erbij isquote:Op zaterdag 15 mei 2010 09:13 schreef luckyb1rd het volgende:
daar krijg je vast een lekker frans vrouwtje bij of niet?
'the road' scenario's lijken me redelijk uitgesloten ja, ik snap dat sommige het graag willen (waarom mag Joost weten) en doen er ook alles aan om het zo hard mogelijk te verkondigen, want tja alles is tenslotte voorspelt. Jezus zal ook binnenkort wel weer een keer opstaan, samen met de antichrist.quote:Op zaterdag 15 mei 2010 01:19 schreef Q. het volgende:
[..]
Ja, want een complete implosie van het systeem is natuurlijk compleet onmogelijk.
Ik heb net even een stukje op uitzendinggemist gekeken... Wat een schertsvertoning zeg! Er doen een paar mensen mee aan de discussie die zo te horen verstand van zaken hebben, maar het grootste deel komt niet verder dan een niveautje borrelpraat. Daar ga ik m'n tijd verder niet aan verdoen.quote:Op zaterdag 15 mei 2010 18:22 schreef Bruno25 het volgende:
http://www.tvgids.nl/programma/9324970/Rondom_10/
vanavond 21:10 Ned 2
Precies, het mooiste vond ik nog wel wat die kerel zei over de euro. Die zei dat bankiers vonden dat de euro ons helemaal niet zoveel had gebracht.quote:Op zondag 16 mei 2010 00:00 schreef Igen het volgende:
[..]
Ik heb net even een stukje op uitzendinggemist gekeken... Wat een schertsvertoning zeg! Er doen een paar mensen mee aan de discussie die zo te horen verstand van zaken hebben, maar het grootste deel komt niet verder dan een niveautje borrelpraat. Daar ga ik m'n tijd verder niet aan verdoen.
En wat hebben die programmamakers gedacht? Dat je een inhoudelijk sterk programma over ingewikkelde macro-economische problematiek krijgt als je een Portugese patatbakker en een Griekse kebapverkoper (als zogenaamde ervaringsdeskundigen door hun zelfstandig ondernemerschap) met elkaar laat discussiëren?
Ik weet niet waar je dat uithaalt, maar ik lees het nergens?quote:Op zaterdag 15 mei 2010 23:31 schreef JohnLocke het volgende:
Het reddingsplan lijkt dus mislukt, zijn er nog andere mogelijkheden? Of zijn we gewoon fucked?
Dat kan kloppen, het is namelijk nog helemaal niet mislukt. Wat we op het ogenblik zien is inderdaad keihard gokken; op een daling van de euro in verband met angst voor 'mogelijk hogere inflatie'. Ondertussen is daar nog niks van gebleken. Kon ook helemaal niet in één week natuurlijk.quote:Op zondag 16 mei 2010 00:14 schreef inXs het volgende:
[..]
Ik weet niet waar je dat uithaalt, maar ik lees het nergens?
Dat zag ik vrijdag voorbij komen toen de Euro en de beurzen verder wegzakten.quote:Op zondag 16 mei 2010 00:14 schreef inXs het volgende:
[..]
Ik weet niet waar je dat uithaalt, maar ik lees het nergens?
beknopte samenvatting/conclusie?quote:Op zondag 16 mei 2010 12:15 schreef axis303 het volgende:
Een zijspoortje.
Vrijdag op GS 360 de nieuwe maandelijkse FX analyse uitgekomen. Misschien wel interessant voor mensen als Selang. Ik heb de pdf moeten uploaden naar een hostingsite omdat ik niet kan linken naar platformlocaties:
http://ifile.it/9xmkg0u/GoldmanSachs_FX_Monthly_05210.pdf
90 pagina's valuta analyse van de belangrijkste globale markten.
Over de ECB:quote:
Nou dat is best positief. Maar een paar dingen snap ik niet, namelijkquote:Op zondag 16 mei 2010 12:41 schreef Igen het volgende:
[..]
Over de ECB:
- De ECB is wellicht de meest onafhankelijke centrale bank ter wereld en stuurt enkel en alleen op inflatie
- Zelfs als de ECB obligaties zou opkopen, dan heeft dat heel weinig effect op de in de praktijk beschikbare geldhoeveelheid
Over het noodhulppakket:
- Het noodhulppakket zal wellicht een faillissement van Griekenland (default) niet kunnen voorkomen
- Het noodhulppakket zorgt wél ervoor dat het in landen als Portugal en Spanje niet zo ver hoeft te komen
Over de effecten van bezuinigingsmaatregelen op de economie:
- Het negatieve effect op de economie van de bezuinigingen in o.a. Portugal en Spanje wordt meer dan gecompenseerd door de economische stimuleringsmaatregelen in o.a. Duitsland
Over de Eurokoers:
- In de huidige koers van de Euro zijn zowat alle negatieve risico's al verwerkt
- Bij de koers $ / ¤ keek men in het verleden te veel uitsluitend naar de VS en nu te veel uitsluitend naar Europa.
Conclusie:
- De eurokoers zal op termijn weer iets stijgen naar ongeveer $1,35 : ¤1,-
Ik had het al gezien en (globaal) doorgelezenquote:Op zondag 16 mei 2010 12:15 schreef axis303 het volgende:
Misschien wel interessant voor mensen als Selang.
Broodje aap:quote:Op zondag 16 mei 2010 12:41 schreef Igen het volgende:
[..]
Over de ECB:
- De ECB is wellicht de meest onafhankelijke centrale bank ter wereld en stuurt enkel en alleen op inflatie
- Zelfs als de ECB obligaties zou opkopen, dan heeft dat heel weinig effect op de in de praktijk beschikbare geldhoeveelheid
Over het noodhulppakket:
- Het noodhulppakket zal wellicht een faillissement van Griekenland (default) niet kunnen voorkomen
- Het noodhulppakket zorgt wél ervoor dat het in landen als Portugal en Spanje niet zo ver hoeft te komen
Over de effecten van bezuinigingsmaatregelen op de economie:
- Het negatieve effect op de economie van de bezuinigingen in o.a. Portugal en Spanje wordt meer dan gecompenseerd door de economische stimuleringsmaatregelen in o.a. Duitsland
Over de Eurokoers:
- In de huidige koers van de Euro zijn zowat alle negatieve risico's al verwerkt
- Bij de koers $ / ¤ keek men in het verleden te veel uitsluitend naar de VS en nu te veel uitsluitend naar Europa.
Conclusie:
- De eurokoers zal op termijn weer iets stijgen naar ongeveer $1,35 : ¤1,-
Er worden twee verklaringen gegeven. Ten eerste zijn de banken schuw geworden door de crisis en zitten daarom effectief op een flinke berg ongebruikt potentieel geld, zodat extra geldcreatie door opkopen van obligaties sowieso geen praktische uitwerking zal hebben. En daarnaast gaat het om relatief kleine bedragen.quote:Op zondag 16 mei 2010 13:11 schreef aarsschimmel het volgende:
[..]
Nou dat is best positief. Maar een paar dingen snap ik niet, namelijk
1. - Zelfs als de ECB obligaties zou opkopen, dan heeft dat heel weinig effect op de in de praktijk beschikbare geldhoeveelheid. Hoe kan dat?
Wij hebben nog even lucht, dus wij kunnen ons permitteren om contracyclisch te handelen en pas na de crisis te bezuinigen.quote:2. - Het negatieve effect op de economie van de bezuinigingen in o.a. Portugal en Spanje wordt meer dan gecompenseerd door de economische stimuleringsmaatregelen in o.a. Duitsland.
Moeten o.a. Duitsland en wij dan niet bezuinigen?
Het gaat om een kortetermijnprognose, tot maximaal 12 maanden.quote:Op zondag 16 mei 2010 13:23 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Broodje aap:
Ten 1ste worden die Noord europese stimuleringsmaatregelen gestopt en gaan over in bezuinigingen.
Ze geven daarvoor expliciet twee redenen:quote:2e de rentes op zuid europees papier lopen alweer op dus de massive bailout van 700 miljard zal wrs geeffectueerd worden. De dollar kwam in een langdurige dalende trend na die massive bailouts. Waarom zou dat voor de euro anders zijn
Ja dat is dan inderdaad alleen korte termijn. Maar dit is altijd zo in laagconjunctuur. Voor nu is geld drukken geen probleem, wel als de economie weer wat beter gaat.quote:Er worden twee verklaringen gegeven. Ten eerste zijn de banken schuw geworden door de crisis en zitten daarom effectief op een flinke berg ongebruikt potentieel geld, zodat extra geldcreatie door opkopen van obligaties sowieso geen praktische uitwerking zal hebben. En daarnaast gaat het om relatief kleine bedragen.
Jup. Ik vraag me trouwens af wat zo'n 'forecast' over de eurokoers nou helemaal zegt. Ik bedoel, koersen anticiperen toch zeker ook op verwachtingen die verder dan 12 maanden vooruit reiken?quote:Op zondag 16 mei 2010 13:42 schreef aarsschimmel het volgende:
[..]
Ja dat is dan inderdaad alleen korte termijn. Maar dit is altijd zo in laagconjunctuur. Voor nu is geld drukken geen probleem, wel als de economie weer wat beter gaat.
Vind je het gek met al die mensen die zich meteen laten opjutten.quote:Op zondag 16 mei 2010 13:50 schreef Digi2 het volgende:
Als ik zie hoe men in Duitsland veel openlijker en eerlijker discussieert ben ik daar wel wat jaloers op. Nederland was een bolwerk van vrije meningsuiting maar dat blijkt nu nogal tegen te vallen. Ik kon zo bijv al vrij snel te weten komen dat nederland niet 1,8 maar tussen de 4 en 5 miljard naar Griekenland moest overmaken.
Investeren kan alleen als je gespaard hebt. Ze zitten al tot over hun oren in de schulden door "investeringen" in pensioenen, 13e en 14e maanden. En een giga overheidsapparaat waar 1/4 van de "werkenden" zijn salaris van beurt.quote:Op zondag 16 mei 2010 13:54 schreef DeParo het volgende:
[..]
Vind je het gek met al die mensen die zich meteen laten opjutten.
Al de liberale partijen bijvoorbeeld overdreven al zwaar met hun nadruk op bezuinigingen en dat soort gedoe.
De oplossing is juist te investeren, Griekenland moet niet bezuinigen, maar investeren.
In betere tijden kunnen ze geld opzij leggen, maar ze moeten het aanpakken, zoals Argentinie het deed.
Argentinie had ook geen cent meer te makken maar met het geleende geld van de IMF konden ze wel uit de problemen komen, maar niet op de voorwaarden van de IMF, maar hun eigen dreigement dat ze zich anders failliet zouden laten verklaren. Griekenland moet met het zelfde geld precies hetzelfde doen, investeren, in een stabiele economie en eveneens het sociale vangnet.quote:Op zondag 16 mei 2010 14:02 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Investeren kan alleen als je gespaard hebt. Ze zitten al tot over hun oren in de schulden door "investeringen" in pensioenen, 13e en 14e maanden. En een giga overheidsapparaat waar 1/4 van de "werkenden" zijn salaris van beurt.
Eerst drastisch saneren en dan opnieuw beginnen.
Argentine zit al jarenlang in ernstige problemen, bij gebrek aan een liquide obligatiemarkt hebben ze maar een greep in de pensioenkassen gedaan. Op dit moment lijden ze onder een gierende inflatie een symptoom van het monetariseren van obligaties. Door hun slechte reputatie moeten ze meer dan 10% rente betalen op kortlopende dollarleningen en langlopende krijgen ze zwz niet meer vanuit de markt.quote:Op zondag 16 mei 2010 14:09 schreef DeParo het volgende:
[..]
Argentinie had ook geen cent meer te makken maar met het geleende geld van de IMF konden ze wel uit de problemen komen, maar niet op de voorwaarden van de IMF, maar hun eigen dreigement dat ze zich anders failliet zouden laten verklaren. Griekenland moet met het zelfde geld precies hetzelfde doen, investeren, in een stabiele economie en eveneens het sociale vangnet.
Ik heb het dan ook over de crisis waar Argentinie toentertijd wel uit is gekomen.quote:Op zondag 16 mei 2010 14:17 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Argentine zit al jarenlang in ernstige problemen, bij gebrek aan een liquide obligatiemarkt hebben ze maar een greep in de pensioenkassen gedaan. Op dit moment lijden ze onder een gierende inflatie een symptoom van het monetariseren van obligaties. Door hun slechte reputatie moeten ze meer dan 10% rente betalen op kortlopende dollarleningen en langlopende krijgen ze zwz niet meer vanuit de markt.
Griekenland had ook beter 1st in default kunnen gaan herstructureren en pas daarna naar het IMF gaan. Dan waren banken die te hoge risicos hebben genomen ook afgestraft.
Het IMF leent geld tegen sterk gereduceerde tarieven in ruil voor herstructuringen. Landen kiezen ervoor omdat ze geen geld meer in de markt kunnen lenen tegen lage tarieven omdat die het risico op wanbetaling te groot vinden. Een land kan ook gewoon hardhandig defaulten/saneren en proberen geloofwaardigheid terug te winnen. Maar dan ben je idd wel minimaal 20/30 jaar verder voordat je zover bent, zeker als een land al vaker in default is geraakt. En het zal duidelijk zijn dat een gebrek aan vreemde valuta voor een land ernstige gevolgen heeft voor de economie. Ook eigendomsrechten komen vaak op de tocht te staan waardoor buitenlandse investeringen uitblijven.quote:Op zondag 16 mei 2010 14:25 schreef DeParo het volgende:
Ik heb het dan ook over de crisis waar Argentinie toentertijd wel uit is gekomen.
Dat ze toen terug zijn gegaan naar de voorwaardes van het IMF staat los van de revolutionaire stap.
Goh, je begrijpt dus toch waarom het slimmer was om te proberen Griekenland te redden dan het op een default aan te laten komen. Nog afgezien van het feit dat wij degenen zijn die het deel van de niet terug te betalen Griekse schuld mogen gaan afschrijven.quote:Op zondag 16 mei 2010 14:39 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Het IMF leent geld tegen sterk gereduceerde tarieven in ruil voor herstructuringen. Landen kiezen ervoor omdat ze geen geld meer in de markt kunnen lenen tegen lage tarieven omdat die het risico op wanbetaling te groot vinden. Een land kan ook gewoon hardhandig defaulten/saneren en proberen geloofwaardigheid terug te winnen. Maar dan ben je idd wel minimaal 20/30 jaar verder voordat je zover bent, zeker als een land al vaker in default is geraakt. En het zal duidelijk zijn dat een gebrek aan vreemde valuta voor een land ernstige gevolgen heeft voor de economie. Ook eigendomsrechten komen vaak op de tocht te staan waardoor buitenlandse investeringen uitblijven.
Wat heeft vrije meningsuiting daar nou mee te maken?quote:Op zondag 16 mei 2010 13:50 schreef Digi2 het volgende:
Als ik zie hoe men in Duitsland veel openlijker en eerlijker discussieert ben ik daar wel wat jaloers op. Nederland was een bolwerk van vrije meningsuiting maar dat blijkt nu nogal tegen te vallen. Ik kon zo bijv al vrij snel te weten komen dat nederland niet 1,8 maar tussen de 4 en 5 miljard naar Griekenland moest overmaken.
Blijkbaar durft men niet openlijk de juiste bedragen en risicos te bespreken en dus is men beperkt in het uiten van deze feiten en meningen. Hetzelfde geldt ook voor Merckel die haar twijfels maar vooral niet moet uiten als het aan Leterme ligt.quote:Op zondag 16 mei 2010 15:31 schreef Dichtpiet. het volgende:
[..]
Wat heeft vrije meningsuiting daar nou mee te maken?
Nee, integendeel Griekenland had in default moeten raken, herstructuren en pas daarna naar het IMF gaan. Nu zijn zowel de banken als de griekse overheid gebailout wat de moral hazards die al groot waren nog eens extra heeft vergroot. Bovendien is de kans dat ze alsnog moeten herstructureren levensgroot aanwezig dan komt de klap nog harder aan omdat men nog meer geld dreigt te verliezen. Een Fanny & Freddy syndroom.quote:Op zondag 16 mei 2010 15:26 schreef HiZ het volgende:
Goh, je begrijpt dus toch waarom het slimmer was om te proberen Griekenland te redden dan het op een default aan te laten komen. Nog afgezien van het feit dat wij degenen zijn die het deel van de niet terug te betalen Griekse schuld mogen gaan afschrijven.
Argentinie heeft het desondanks in heel korte tijd gedaan. Maar goed, wat is het handvest van het IMF, inderdaad deregulatie, opheffen van tarieven, privatisering, en weghalen blokkades voor vrije handel.quote:Op zondag 16 mei 2010 14:39 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Het IMF leent geld tegen sterk gereduceerde tarieven in ruil voor herstructuringen. Landen kiezen ervoor omdat ze geen geld meer in de markt kunnen lenen tegen lage tarieven omdat die het risico op wanbetaling te groot vinden. Een land kan ook gewoon hardhandig defaulten/saneren en proberen geloofwaardigheid terug te winnen. Maar dan ben je idd wel minimaal 20/30 jaar verder voordat je zover bent, zeker als een land al vaker in default is geraakt. En het zal duidelijk zijn dat een gebrek aan vreemde valuta voor een land ernstige gevolgen heeft voor de economie. Ook eigendomsrechten komen vaak op de tocht te staan waardoor buitenlandse investeringen uitblijven.
En waar moet Griekenland in investerenquote:Op zondag 16 mei 2010 16:53 schreef DeParo het volgende:
[..]
Griekenland moet niet bezuinigen, Griekenland moet investeren, eveneens Spanje en Portugal.
quote:Trichet: we leven in dramatische tijden
De financiële wereld beleeft de ernstigste financiële crisis in tientallen jaren. Dit zei Jean-Claude Trichet, de president van de Europese Centrale Bank (ECB), dit weekend in een interview met het Duitse weekblad der Spiegel.
Oorlog
"Sinds september 2008 zijn we geconfronteerd met de moeilijkste situatie sinds de Tweede Wereldoorlog, misschien zelfs de Eerste Wereldoorlog. We hebben echt dramatische tijden meegemaakt en maken ze nog mee", aldus Trichet.
Paniek
De centrale bankier vergeleek de paniek op de financiële markten ruim een week geleden met de situatie in het najaar van 2008. Toen leidde het omvallen van de Amerikaanse bank Lehman Brothers bijna tot een ineenstorting van het financiële stelsel.
Stevige maatregelen
Hij zei dat er stevige maatregelen moeten worden genomen om onverantwoord leengedrag door overheden te voorkomen. "De ECB vraagt om omvangrijke veranderingen en ik zal dit uitleggen in het task force voorgezeten door Herman van Rompuy." EU-president Van Rompuy werkt aan voorstellen voor onder meer aanscherping van het stabiliteitspact. Hierin zijn de begrotingsregels voor landen van de Europese Unie vastgelegd.
Onafhankelijkheid
Trichet bestreed de suggestie dat de ECB zijn onafhankelijkheid heeft verloren toen een week geleden werd besloten staatsobligaties te gaan opkopen. De ECB droeg met deze stap zijn steentje bij aan het omvangrijke steunplan voor de euro van Europese overheden. Kort daarvoor had Trichet nog gezegd dat het opkopen van staatsobligaties niet aan de orde was.
Aanbevelingen
"We hebben niet toegegeven aan regeringsleiders en staatshoofden. We baseren onze beslissingen altijd alleen op onze eigen inschatting van de situatie en niet op de aanbevelingen van overheden, markten of sociale partners", zei hij.
Spaarders
Trichet drukte Europese en vooral Duitse spaarders op het hart dat zij niet bang hoeven te zijn dat de ECB de inflatie sterk zal laten oplopen. ,,Ik begrijp de gevoeligheid van mijn Duitse vrienden. Maar de feiten zijn dat de inflatie in Duitsland nog nooit zo laag is geweest als in de afgelopen elf jaar."
Rtlz.nl
Obama maant Europa tot bezuinigen? Kennen ze dat woord wel in de V.S.?quote:Op zondag 16 mei 2010 15:46 schreef fedsingularity het volgende:
Een giftige cocktail http://www.fd.nl/artikel/15003741/giftige-cocktail
...
En wat nooit gebeurt, is dat Obama en de Chinese premier Wen Jiabao zich met de EU-begrotingsperikelen bemoeien. Telefonisch manen ze Europa tot bezuinigingen.
...
Dat is eigenlijk wat zal al doen naar Amerika; Ze lenen hun bakken geld wat de Amerikanen vervolgens weer uitgeven aan Chinese meuk.quote:Op zondag 16 mei 2010 21:25 schreef sitting_elfling het volgende:
Is het niet beter als China met een soort Marshall plan over de brug komt zoals Amerika deed na de 2e WW?
[ afbeelding ]
Tsja, ik dacht: laat ik die Grieken eens wat extra steunen en dus koop ik wat Griekse Yoghurtjes van Elinas, maar die komen van Hoghwald Nahrungsmittel-Werke GmbH, zo blijktquote:Op zondag 16 mei 2010 17:41 schreef Bruno25 het volgende:
[..]
En waar moet Griekenland in investeren
Griekse saladefabrieken![]()
Kom toch joh er is daar niets, het is tourisme en de rest is een afgeleide daarvan
[..]
Investeren in een stabiele economie en een zeker sociaal vangnet.quote:Op zondag 16 mei 2010 17:41 schreef Bruno25 het volgende:
[..]
En waar moet Griekenland in investeren
Griekse saladefabrieken![]()
Kom toch joh er is daar niets, het is tourisme en de rest is een afgeleide daarvan
Omdat Griekenland niet kan devalueren moeten ze de lonen - pensioenen en prijzen verlagen en dat zal leiden tot opstanden en hevig verzet.
Vroeger was Griekenland een extreem goedkoop vakantieland, omdat de drachme iedere jaar 10% devalueerde, de ambtenaren kregen ieder jaar 8% loonsverhoging.
Griekenland importeerde nauwelijks, leefde van eigen zaken en iedereen was tevreden.
De overheid is na de omschakeling op de Euro doorgegaan met ambtenaren en pensionado´s iedere jaar 8% loonsverhoging te geven.
En die plots rijke Grieken zijn fors gaan kopen in Noord-Europa
Wat de grieken moeten doen??
Bezuinigen en heel fors ook, asap het Griekse leger opdoeken en alle Griekse ambassades over de hele wereld sluiten
Dat heeft niets met vrije meningsuiting te maken maar met incompetente journalistiek. Af en toe wordt er in NRC, Elsevier, of FD iets verstandigs gezegd, maar mensen met visie (laat staan overtuiging) zijn met een kaarsje te zoeken. Geldt voor heel Europa trouwens. Neem een essentieel feit zoals de hoeveelheid en kwaliteit van de rommelhypotheken die de ECB inmiddels op zijn belans heeft staan - ik kan het nergens vinden. In de VS zijn de mainstream media al net zo incompetent, maar daar heb je tenminste nog een scene van bloggende deskundigen, en een overheid die veel meer relevante gegevens vrijgeeft.quote:Op zondag 16 mei 2010 13:50 schreef Digi2 het volgende:
Als ik zie hoe men in Duitsland veel openlijker en eerlijker discussieert ben ik daar wel wat jaloers op. Nederland was een bolwerk van vrije meningsuiting maar dat blijkt nu nogal tegen te vallen.
Dat is idd handig om te weten. Zo kunnen we ook de sterilisaties volgen en of ze uberhaupt blijven steriliseren. De ECB heeft maar een beperkte ruimte om assets te swappen. Op het moment dat ze bijna nog uitsluitend junkbonds op de balans hebben en de rentes voor de PIIGS nog steeds hoog blijven zal het massive bailout pakket geeffectueerd moeten worden. En dat heeft nogal wat consequenties voor de schuldposities van de landen die het gaan financieren waaronder Nederland.quote:Op zondag 16 mei 2010 22:29 schreef dvr het volgende:
Neem een essentieel feit zoals de hoeveelheid en kwaliteit van de rommelhypotheken die de ECB inmiddels op zijn belans heeft staan - ik kan het nergens vinden.
Zeg wat zeg ik nu netquote:Op zondag 16 mei 2010 22:26 schreef DeParo het volgende:
[..]
Investeren in een stabiele economie en een zeker sociaal vangnet.
Dat hoeft niet per se met nieuwe onzekere grote fabrieken.
Maar investeren bijvoorbeeld in wat er al is, werkeloosheid laaghouden, productie hoog.
Export zo veel mogelijk stimuleren en import proberen te vermijden waar het concurreert.
Nuquote:IMF-topman kritiseert langzame EU
Uitgegeven: 16 mei 2010 22:41
ATHENE - IMF-topman Dominique Strauss-Kahn heeft zondag harde kritiek geuit op de Europese Unie. Die zou veel te traag hebben gereageerd op de Griekse schuldencrisis.
©
''Ik ben ervan overtuigd dat de kosten minder hoog waren uitgevallen als het probleem in februari was aangepakt. Maar het duurde te lang'', zei de Fransman in een interview dat werd gepubliceerd door het Griekse dagblad Ethnos.
''Europeanen zijn er niet aan gewend om te gaan met dergelijke situaties'', aldus Strauss-Kahn.
''Het is de eerste keer in lange tijd waarin zo'n situatie zich voordoet in een Europees land, dus in eerste instantie dacht men het alleen op te kunnen lossen.''
IMF
De IMF-topman stelt dat de leiders van de EU-lidstaten zich later alsnog realiseerden dat ze de ervaring en de middelen van het Internationaal Monetair Fonds toch nodig hadden.
''We reageerden en het probleem was binnen twee weken aangepakt'', zei Strauss-Kahn met een verwijzing naar het tientallen miljarden euro kostende steunplan voor Griekenland
En die industrie is helemaal niet competatief en leunt zwaar op ILLEGALE subsidies.quote:Op zondag 16 mei 2010 23:17 schreef Bruno25 het volgende:
Griekenland heeft geen produktie, een stel rederijen, maar die dragen ook geen belasting af
http://www.nu.nl/economie(...)hof-staatssteun.htmlquote:Griekenland voor EU-hof voor staatssteun
Uitgegeven: 24 februari 2010 12:54
BRUSSEL - De Europese Commissie sleept Griekenland voor het Europees Hof van Justitie in Luxemburg omdat het geweigerd heeft onrechtmatige staatssteun aan bedrijven terug te vorderen. Het dagelijks bestuur van de EU heeft dat woensdag bekendgemaakt.
© ANP
De commissie sommeerde Athene in 2008 om belastingvrijstellingen aan honderden Griekse ondernemingen in onder meer de textiel- en de automobielsector terug te vragen, omdat die in strijd waren met de EU-regels voor staatssteun.
De bedrijven in onder meer de textiel- en de automobielsector konden in 2003 en 2004 onder bepaalde voorwaarden tot 35 procent van hun belastbare winst aftrekken. Volgens de Europese Commissie werden de bedrijven daarmee ten onrechte bevoordeeld.
Iets niet durven zeggen heeft niets met vrijheid van meningsuiting te maken. Dat doe je toch echt zelf, iets niet durven zeggen.quote:Op zondag 16 mei 2010 15:57 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Blijkbaar durft men niet openlijk de juiste bedragen en risicos te bespreken en dus is men beperkt in het uiten van deze feiten en meningen. Hetzelfde geldt ook voor Merckel die haar twijfels maar vooral niet moet uiten als het aan Leterme ligt.
Het zoveelste akkefietje omtrend griekenland.quote:Op zondag 16 mei 2010 23:31 schreef Digi2 het volgende:
[..]
En die industrie is helemaal niet competatief en leunt zwaar op ILLEGALE subsidies.
[..]
http://www.nu.nl/economie(...)hof-staatssteun.html
illegale staatssteun aan scheepsbouwer Hellenic Shipyards (HSY).
Ligt eraan. Met het gevaar om zwaar off-topic te gaan, er zijn genoeg mensen die in de media geen woord durven te reppen over de islam en/of moslims. Uit angst voor aanslagen, etc. Ze durven hun mening dus niet te uiten. Hiermee is de vrije meningsuiting in gevaar.quote:Op maandag 17 mei 2010 10:10 schreef Dichtpiet. het volgende:
[..]
Iets niet durven zeggen heeft niets met vrijheid van meningsuiting te maken. Dat doe je toch echt zelf, iets niet durven zeggen.
Er is al een jihad uitgesproken tegen belgié vanwegen het hoofdoekjes verbod door 1 of andere heilige sjeik in pakistan; men vreest daar voor vele 'lone-wolf terrorist' acties, aangezien er ook veel pakistanen naar belgié zijn geémigreerdquote:Op maandag 17 mei 2010 10:25 schreef RvLaak het volgende:
[..]
Ligt eraan. Met het gevaar om zwaar off-topic te gaan, er zijn genoeg mensen die in de media geen woord durven te reppen over de islam en/of moslims. Uit angst voor aanslagen, etc. Ze durven hun mening dus niet te uiten. Hiermee is de vrije meningsuiting in gevaar.
Als er ook bedreigingen zijn op dit vlak (goed, dat zal geweldloos gaan, eerder economische bedreigingen), is er wel degelijk een parallel te trekken imo.
Dat was nou net niet de kant die ik op wildequote:Op maandag 17 mei 2010 10:28 schreef BattleCow het volgende:
[..]
Er is al een jihad uitgesproken tegen belgié vanwegen het hoofdoekjes verbod door 1 of andere heilige sjeik in pakistan; men vreest daar voor vele 'lone-wolf terrorist' acties, aangezien er ook veel pakistanen naar belgié zijn geémigreerd
Maar verder heb je wel gelijk.
Ik snap je punt ook wel; maar ik doelde dus meer op de kant waar 'vrijheid van meningsuiting' op kan gaan. Hoe banger men is, hoe meer 'dreiging' er komt.quote:Op maandag 17 mei 2010 10:29 schreef RvLaak het volgende:
[..]
Dat was nou net niet de kant die ik op wilde
Jaaaaa ... zo kun je overal wel een "bedreiging" in zien.quote:Op maandag 17 mei 2010 10:25 schreef RvLaak het volgende:
[..]
Als er ook bedreigingen zijn op dit vlak (goed, dat zal geweldloos gaan, eerder economische bedreigingen), is er wel degelijk een parallel te trekken imo.
Ik zeg niet dat het zo is, ik geef alleen maar aan hoe dit wel de vrije meningsuiting in gevaar kan brengen. Economische sancties tegen landen/mensen om ze tot iets te dwingen gebeurt regelmatig. Dus waarom niet op het vlak van het 'beschermen' van de waarde van de Euro?quote:Op maandag 17 mei 2010 10:32 schreef Dichtpiet. het volgende:
[..]
Jaaaaa ... zo kun je overal wel een "bedreiging" in zien.
Dat lukte Bernanke toch ook niet direct na de val van Lehman, het heeft heel lang geduurd voordat de rust een beetje was teruggekeerd.quote:Op maandag 17 mei 2010 10:40 schreef sitting_elfling het volgende:
Ik denk dat het beter was geweest als we Bernanke hadden gehad op de plek van Trichet. Hetgeen wat de laatstgenoemde moet doen, vertrouwen creëren in europa lukt nog van geen kant.
Yeah right, dat zou hebben geholpen. Helicopter Ben als de Duitsers hysterisch zitten te doen over hyperinflatie.quote:Op maandag 17 mei 2010 10:40 schreef sitting_elfling het volgende:
Ik denk dat het beter was geweest als we Bernanke hadden gehad op de plek van Trichet. Hetgeen wat de laatstgenoemde moet doen, vertrouwen creëren in europa lukt nog van geen kant.
En wat zeg ik nu, als je alleen maar gaat snijden heb je over 10 jaar nog geen stabiele economie en heb je precies hetzelfde probleem alleen met nog armere Grieken, dus investeren in de eco tot deze stabiel lijkt.quote:Op zondag 16 mei 2010 23:17 schreef Bruno25 het volgende:
[..]
Zeg wat zeg ik nu net![]()
Griekenland heeft geen produktie, een stel rederijen, maar die dragen ook geen belasting af
Sociaal vangnet kost nog veel meer dan nu
Griekenland heeft toerisme en daar gaat 75% zwart
Griekenland kan alleen voortbestaan bij devaluatie
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |