abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 11 mei 2010 @ 01:39:14 #76
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_81282062
Er doen meerdere verhalen de rondte over het 'jodendom' van Ajax, maar wat mij het meest waarschijnlijke lijkt is deze: Amsterdam was een stad waar vroeger, voor de Tweede-Wereldoorlog, veel joden woonden en als die joden dan van voetbal hielden gingen ze naar Ajax. Einde verhaal.
Pas veel later, jaren zeventig, zijn een hoop ajaxsupporters met de opkomst van hooliganisme dat vermaande jodendom als een soort gezeuennaam gaan gebruiken, tot grote, gróte ergernis van de joodse gemeenschap in Nederland. Ajax, noch de spelers nochde supporters, hebben ook maar iets met het jodendom te maken hebben - niet meer of minder dan welke andere voetbalploeg in Nederland dan ook. De joden die je al had bij Ajax hebben in ieder geval nooit zo met hun afkomst te koop gelopen.
Dan dat nog in combinatie met dat diezelfde 'Joden' op de wijs van Tulpen uit Amsterdam in perfecte harmonie teksten als '‘Als de lente komt/ dan gooien wij / bommen op Rotterdam’, de proloog tot het deporteren en vergassen van tienduizenden joden van de tribunes laten rollen, nou, ik kan ik niet rijmen. Een volkomen achterlijke bedoening, al zeg ik het zelf.
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
pi_81282065
quote:
Op dinsdag 11 mei 2010 01:26 schreef PatrickHenry het volgende:

[..]

Prima, maar dat doet niets af aan het feit dat de Feyenoord groep hoger aangeschreven staat. Dan maakt het niet uit welke groep de afgelopen jaren meer actiever is geweest; het gaat om de capaciteiten.
Er bestaan geen lijstjes, waarom zijn ze hoger aangeschreven dan? Ze maken sowieso niet meer acties dan Ajax, wel krijgen ze meer media aandacht omdat ze vaak dingen slopen..
pi_81282078
ajax was toch opgericht door joden?
Vretend in de regen op de camping met me vriendinnetje zonder reet en geen hersens.
I get a clean shave , bathe go to a rave , die from an overdose and dig myself outta my grave.
pi_81282080
quote:
Op dinsdag 11 mei 2010 01:38 schreef Sinnie het volgende:

[..] Dus dat zou ik dan voor waarheid aannemen.
Is goed, joh. Dan neem jij dat toch aan. (jij gelooft alles wat er op internet staat?)
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
  dinsdag 11 mei 2010 @ 01:41:39 #80
241838 Sinnie
Feyenoordert
pi_81282113
quote:
Op dinsdag 11 mei 2010 01:36 schreef Pannengkoek het volgende:

[..]

Is inderdaad Feyenoord - Twente.

Welke rellen, jij haalt je info uit de krant?
De krant bij wijzen van natuurlijk, het internet had er ook vol mee gestaan. Jij denkt omdat jullie 1 of andere code onderling hebben dat er niks in de media terecht komt? Als er echt wat is gebeurt daar in Marseille dan is dat terug te lezen op internet en de krant of dergelijke. Als ik jou zo hoorde is er bar weinig gebeurt behalve dat er een groep fransozen de benen nam. Nou dat is niet echt wat je noemt 'groots' en zeker geen 'rellen'.

En die persoon is 1 van zovelen. Daar stonden echt geen kerels tussen die de supporters-kern moet voorstellen. Bij Feyenoord-Twente is er niks gebeurt behalve wat 'zelfmoord-acties' van mensen die het niet eens waren met de M.E (en terecht, ze behandelde ons als vuil terwijl er niks aan de hand was noch gebeurde)
Wat is dat voor een club
Die club uit Rotterdam
Daar aan de Maas, bij Brienenoord
Dat is Feijenoord
pi_81282116
quote:
Op dinsdag 11 mei 2010 01:37 schreef Cantona_No.7 het volgende:

[..]

Vertel, wat doe ik stoer?
Nee , jij niet jij bent ook één van de weinige die hier niet effe doodleuk over hooligan vertelsels waar ie wrs zelfs niets mee te maken heeft komt vertellen.
Vretend in de regen op de camping met me vriendinnetje zonder reet en geen hersens.
I get a clean shave , bathe go to a rave , die from an overdose and dig myself outta my grave.
  dinsdag 11 mei 2010 @ 01:42:25 #82
148749 Cantona_No.7
Numquam Moribimur
pi_81282132
quote:
Op dinsdag 11 mei 2010 01:41 schreef Nocturnal_Johnny het volgende:

[..]

Nee , jij niet jij bent ook één van de weinige die hier niet effe doodleuk over hooligan vertelsels waar ie wrs zelfs niets mee te maken heeft komt vertellen.
GREEN AND GOLD TILL THE CLUB IS SOLD
LUHG
  dinsdag 11 mei 2010 @ 01:42:38 #83
241838 Sinnie
Feyenoordert
pi_81282139
quote:
Op dinsdag 11 mei 2010 01:40 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Is goed, joh. Dan neem jij dat toch aan. (jij gelooft alles wat er op internet staat?)
Jij gelooft niks wat op internet staat? Voorlopig is het gewoon in de historie van Rotterdam terug te vinden dat er een kakkerlakken-plaag heersde. Waar wil jij het dan aan wijten als ik vragen mag?
Wat is dat voor een club
Die club uit Rotterdam
Dat is Feijenoord
pi_81282145
quote:
Op dinsdag 11 mei 2010 01:39 schreef JAM het volgende:
Er doen meerdere verhalen de rondte over het 'jodendom' van Ajax, maar wat mij het meest waarschijnlijke lijkt is deze: Amsterdam was een stad waar vroeger, voor de Tweede-Wereldoorlog, veel joden woonden en als die joden dan van voetbal hielden gingen ze naar Ajax. Einde verhaal.
Pas veel later, jaren zeventig, zijn een hoop ajaxsupporters met de opkomst van hooliganisme dat vermaande jodendom als een soort gezeuennaam gaan gebruiken, tot grote, gróte ergernis van de joodse gemeenschap in Nederland. Ajax, noch de spelers nochde supporters, hebben ook maar iets met het jodendom te maken hebben - niet meer of minder dan welke andere voetbalploeg in Nederland dan ook. De joden die je al had bij Ajax hebben in ieder geval nooit zo met hun afkomst te koop gelopen.
Klopt.
quote:
Dan dat nog in combinatie met dat diezelfde 'Joden' op de wijs van Tulpen uit Amsterdam in perfecte harmonie teksten als '‘Als de lente komt/ dan gooien wij / bommen op Rotterdam’, de proloog tot het deporteren en vergassen van tienduizenden joden van de tribunes laten rollen, nou, ik kan ik niet rijmen. Een volkomen achterlijke bedoening, al zeg ik het zelf.
Komt natuurlijk doordat Feyenoorders het welbekende "Hamas, Hamas, Joden aan het gas" zingen. Je eigen stad is plat gebombardeerd door de nazi's en dan ga je antisemitische liederen zingen?

De Ajax supporters komen dan natuurlijk een liedje als dit. Wat je trouwens niet te serieus moet nemen, het zelfde geld voor het liedje wat Feyenoord supporters zingen.
  dinsdag 11 mei 2010 @ 01:45:55 #85
302659 PatrickHenry
Give me liberty or dead!
pi_81282191
quote:
Op dinsdag 11 mei 2010 01:43 schreef Pannengkoek het volgende:

[..]

Klopt.
[..]

Komt natuurlijk doordat Feyenoorders het welbekende "Hamas, Hamas, Joden aan het gas" zingen. Je eigen stad is plat gebombardeerd door de nazi's en dan ga je antisemitische liederen zingen?
Ik vind het nog een stuk triester dat men met termen als 'Joden' smijt, maar aan de andere kant het bombardement op Rotterdam verheerlijkt.
In the home of the brave.
  dinsdag 11 mei 2010 @ 01:46:16 #86
241838 Sinnie
Feyenoordert
pi_81282197
Klopt volgens mij niet helemaal. Van wat ik heb begrepen is dat de ajacieden destijds werden bestempeld als joden vanwege de joodse achtergrond en dat ze die naam aannamen als geuzennaam om de supporters-kernen van de andere clubs (Feyenoord etc.) een stap voor te zijn.
Wat is dat voor een club
Die club uit Rotterdam
Dat is Feijenoord
  dinsdag 11 mei 2010 @ 01:48:04 #87
37950 JAM
pi_81282227
Laat ik het kortsluiten door te zeggen: het gaat gewoon helemaal nergens over. Ik denk dat de link tussen Feyenoord en Hamas nóg verder weg ligt dan die tussen het jodendom en Ajax. Dan is er ook nog de vraag hoe vele joden denken over het bestaansrecht van de staat Israël en etc. etc.,- met VOETBAL heeft het in ieder geval geen ruk te maken.
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
pi_81282236
quote:
Op dinsdag 11 mei 2010 01:41 schreef Sinnie het volgende:

[..]

De krant bij wijzen van natuurlijk, het internet had er ook vol mee gestaan. Jij denkt omdat jullie 1 of andere code onderling hebben dat er niks in de media terecht komt? Als er echt wat is gebeurt daar in Marseille dan is dat terug te lezen op internet en de krant of dergelijke. Als ik jou zo hoorde is er bar weinig gebeurt behalve dat er een groep fransozen de benen nam. Nou dat is niet echt wat je noemt 'groots' en zeker geen 'rellen'.
Wat is jou definitie van rellen? Dingen slopen of vechten? Die groep fransozen nam overigens 3 keer de benen, ik ga er niet meer over vertellen, maar als jij zo je bronnen hebt kan je er wel achterkomen.

Als er in beverwijk niemand was vermoord, er geen camera beelden waren geweest en de hele snelweg niet stil had gelegen was het amper in het nieuws geweest, waarom zou het dan in de media komen? En via welke weg?
quote:
En die persoon is 1 van zovelen. Daar stonden echt geen kerels tussen die de supporters-kern moet voorstellen. Bij Feyenoord-Twente is er niks gebeurt behalve wat 'zelfmoord-acties' van mensen die het niet eens waren met de M.E (en terecht, ze behandelde ons als vuil terwijl er niks aan de hand was noch gebeurde)
Dit wist ik ook wel, neemt niet weg dat het gewoon dom is..
pi_81282238
quote:
Op dinsdag 11 mei 2010 01:42 schreef Sinnie het volgende:

[..]

Jij gelooft niks wat op internet staat? Voorlopig is het gewoon in de historie van Rotterdam terug te vinden dat er een kakkerlakken-plaag heersde. Waar wil jij het dan aan wijten als ik vragen mag?
Jij kent het begrip urban myth niet?

Nogmaals: kakkerlakkenplagen kwamen overal voor waar mensen woonden. Dat was niet uniek voor Rotterdam (omdat we toevallig een haven hebben? Er zijn in Nederland genoeg steden met een redelijke haven, zeker in vergelijking met de grootte van overslag van vroeger (want daar zou dat verhaal vandaan komen; lang geleden). Er is dus niet één plaag geweest in Rotterdam.

Omdat er 'ergens' door iemand ooit eens een verhaal het internet ingeslingerd is (en ik zie ook niet echt waarom het plausibel zou zijn, gezien het feit dat het geen unieke gebeurtenis is), wordt dat verhaal niet ineens 'waar'.

Nogmaals: dat artikel moet vast terug te vinden zijn. Zo niet: dan is het vooralsnog gewoon een urban myth.
  dinsdag 11 mei 2010 @ 01:48:49 #90
302659 PatrickHenry
Give me liberty or dead!
pi_81282243
Ajax is nooit een 'jodenclub' geweest in Amsterdam, in tegenstelling tot Wilhelmina Vooruit en Hortus Eendracht Doet Winnen. Nu gefuseerd en bekend als WV/HEDW.
pi_81282258
quote:
Op dinsdag 11 mei 2010 01:46 schreef Sinnie het volgende:
Klopt volgens mij niet helemaal. Van wat ik heb begrepen is dat de ajacieden destijds werden bestempeld als joden vanwege de joodse achtergrond en dat ze die naam aannamen als geuzennaam om de supporters-kernen van de andere clubs (Feyenoord etc.) een stap voor te zijn.
Ja is toch ook want JAM zei. Overigens niet de joodse achtergrond van de club maar van de stad Amsterdam.
pi_81282284
quote:
Op dinsdag 11 mei 2010 01:45 schreef PatrickHenry het volgende:

[..]

Ik vind het nog een stuk triester dat men met termen als 'Joden' smijt, maar aan de andere kant het bombardement op Rotterdam verheerlijkt.
Is toch gewoon vice-versa. Feyenoord zingt antisemitische (nazi) spreekkoren, Ajax wijst Feyenoord erop dan hun stad is platgebombardeerd door nazi's...
pi_81282345
quote:
Op dinsdag 11 mei 2010 01:48 schreef JAM het volgende:
Laat ik het kortsluiten door te zeggen: het gaat gewoon helemaal nergens over. Ik denk dat de link tussen Feyenoord en Hamas nóg verder weg ligt dan die tussen het jodendom en Ajax. Dan is er ook nog de vraag hoe vele joden denken over het bestaansrecht van de staat Israël en etc. etc.,- met VOETBAL heeft het in ieder geval geen ruk te maken.
Inderdaad. Bij Feyenoord zitten er (hopelijk) geen nazi's. Bij Ajax is nog niet 1% van de supporters of van de club Joods.
  dinsdag 11 mei 2010 @ 01:56:55 #94
302659 PatrickHenry
Give me liberty or dead!
pi_81282357
quote:
Op dinsdag 11 mei 2010 01:51 schreef Pannengkoek het volgende:

[..]

Is toch gewoon vice-versa. Feyenoord zingt antisemitische (nazi) spreekkoren, Ajax wijst Feyenoord erop dan hun stad is platgebombardeerd door nazi's...
'Hamas, Hamas, Joden aan het gas' is geen nazi spreekkoor noch verwijst het enigszins naar de nazi's, maar daarentegen naar de Palestijnen. Ik zie in dat lied de nazi's niet verheerlijkt worden, al doen de woorden 'Joden' en 'gas' daar natuurlijk wel aan denken.
pi_81282375
quote:
Op dinsdag 11 mei 2010 01:56 schreef PatrickHenry het volgende:

[..]

'Hamas, Hamas, Joden aan het gas' is geen nazi spreekkoor noch verwijst het enigszins naar de nazi's, maar daarentegen naar de Palestijnen. Ik zie in dat lied de nazi's niet verheerlijkt worden, al doen de woorden 'Joden' en 'gas' daar natuurlijk wel aan denken.
Ehhh, zijn er in de tweede wereldoorlog in Nederland (en vooral in Amsterdam) geen joden door nazi's "vergast"? Hamas Hamas is alleen omdat rijmt slimpie..
  dinsdag 11 mei 2010 @ 01:58:26 #96
37950 JAM
pi_81282379
Dat van die kakkerlakken ga ik nog eens goed nazoeken, in Den Haag wordt het ook gezegd, zij het minder. Den Haag is maf in dat opzicht, de ene helft kan de 'kakkerlakken' niet uitstaan, de andere helft vindt het wel gezellig met de Rotterdammers. De animositeit tussen Den Haag en Amsterdam komt dan weer voort uit het hele regerings- en hoofdstadgebeuren (ze mogen allebei graag denken dat ze het belangrijkste zijn in Nederland) maar óók uit een incident met een worstenkraam na een wedstrijd die overigens door Den Haag gewonnen werd (toen men nog aan de Suezkade speelde). Hoe dat precies zit, dat zoek ik nog eens na. Het schijnt dat de Amsterdammers toen die worstenkraam omver hebben gegooid en er zodoende meer geen warme worst meer te verkrijgen was na afloop van de wedstrijd en dat, ja, dat kan een hagenees nou net niet hebben. Die mot nu eenmaal wogst vreten. Ráár verhaal.
pi_81282389
quote:
Op dinsdag 11 mei 2010 01:51 schreef Pannengkoek het volgende:

[..]

Sommigen kunnen het ook gewoon niet los zien, hoor. Jaaren geleden (jaren negentig, volgens mij, of net in de jaren '00) zat ik nog op T in de Kuip. Volgens mij was het Feyenoord - Ajax. We waren laat en zaten toen helemaal beneden in het vak, bij de trappen.

Komt er een voetbalteam uit Israël (geen grap, echt niet) met Hebreeuwse tekens op de trainingspakken op de trappen zitten. Die arme kereltjes werden nog net niet het vak uitgemept, maar veel scheelde het niet.
  dinsdag 11 mei 2010 @ 02:00:50 #98
302659 PatrickHenry
Give me liberty or dead!
pi_81282415
quote:
Op dinsdag 11 mei 2010 01:58 schreef Pannengkoek het volgende:

[..]

Ehhh, zijn er in de tweede wereldoorlog in Nederland (en vooral in Amsterdam) geen joden door nazi's "vergast"? Hamas Hamas is alleen omdat rijmt slimpie..
Wat heet de Palestijnse groep Hamas met de nazi's te maken? Ik zie nergens het woord 'nazi's' voorbijkomen in het lied.
pi_81282425
quote:
Op dinsdag 11 mei 2010 01:58 schreef JAM het volgende:
Dat van die kakkerlakken ga ik nog eens goed nazoeken, in Den Haag wordt het ook gezegd, zij het minder. Den Haag is maf in dat opzicht, de ene helft kan de 'kakkerlakken' niet uitstaan, de andere helft vindt het wel gezellig met de Rotterdammers.
Komt er op neer dat het door Ajax supporters verzonnen is. De hagenezen hebben het van de Amsterdammers over genomen, bij Twente zeggen ze het ook, en ik geloof bij PSV ook.
pi_81282429
quote:
Op dinsdag 11 mei 2010 02:00 schreef PatrickHenry het volgende:

[..]

Wat heet de Palestijnse groep Hamas met de nazi's te maken? Ik zie nergens het woord 'nazi's' voorbijkomen in het lied.
Kom op....
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')