quote:
Nou ja,... je kunt op de gok goede HDR's maken, maar er zit toch wel een systeem in wat het je makkelijker maakt. En het begint allemaal met een set belichte foto's die je gehele dynamisch bereik van je plaatje beslaat.
Ik heb ooit een simpel plaatje gemaakt met uitleg over hoe je je set opbouwt voor HDR met bijbehorende histogrammen.
[klik]Ik schoot die dag met iso 200 en een diafragma van 6,3. Het enige wat je mag veranderen bij HDR is sluitertijd. (Iso kan verandering in ruis geven en je diafragma veranderen levert een andere scherptediepte).
Links zie je dus het histogram dat hoort bij de rode cirkel. Wat je dus wilt is dat alle lichte delen niet verzadigd op je foto komen, maar aangezien er een 'bloot' stukje zon bij zit kan het bijna niet anders dat er nog een uitgebeten stukje in zit. Hiervoor moest ik dus 1/8000 gebruiken. Het histogram laat zien dat er voor de rest niet echt een uitbijting is in de lichte delen.
Rechts zie je een histogram dat hoort bij de donkere delen. Om alle donkere delen goed uit de verf te laten komen heb ik dus een sluitertijd van 1/320 nodig gehad en je ziet aan het histogram dat er geen uitbijting is in de donkere delen (da's aan de linkerkant van je histogram).
Zo zou je dus je twee uiterste plaatjes moeten maken. En dan kan je dus zelf bepalen of je in die range van 1/8000 en 1/320 een set van 3 of 5 foto's maakt. Ik maak liever wat meer, want dan zie ik later wel welke het beste resultaat opleveren.
Dit plaatje heeft een totaal bereik van meer dan 4 stops, dus met 2 stops onder en 2 stops boven had ik het niet gered.
Photoshop heeft wel een aardige HDR functie, maar je zou eens Photomatix moeten proberen. Werkt veel fijner kwa tonemapping.
Succes
...kan het geen beat schelen...
D700 Nikonian
www.schiet7kleuren.nl