Woordenlijst:quote:The dynamic range (ratio between dark and bright regions) in the visible world far exceeds the range of human vision and of images that are printed or displayed on a monitor. But whereas human eyes can adapt to very different brightness levels, most cameras and computer monitors can capture and reproduce only a fixed dynamic range. Photographers, motion picture artists, and others working with digital images must be selective about what’s important in a scene because they are working with a limited dynamic range.
High Dynamic Range (HDR) images open up a world of possibilities because they can represent the entire dynamic range of the visible world. Because all the luminance values in a real-world scene are represented proportionately and stored in an HDR image, adjusting the exposure of an HDR image is like adjusting the exposure when photographing a scene in the real world. This capability lets you create blurs and other real-world lighting effects that look realistic. Currently, HDR images are used mostly in motion pictures, special effects, 3D work, and some high-end photography.
You can create an HDR image using multiple photographs, each captured at a different exposure. In Photoshop, the Merge To HDR command lets you create HDR images from multiple photographs. Because an HDR image contains brightness levels that far exceed the display capabilities of a standard 24‑bit monitor or the range of tones in a printed image, Photoshop lets you adjust the preview of the HDR image so it can be viewed on a computer monitor. Some Photoshop tools, adjustments, and filters can be used with HDR images. If you need to print the image or use Photoshop tools and filters that don’t work with HDR images, you can convert the HDR image to an 8‑ or 16‑bits-per-channel image.
(bron: Photoshop Help)
quote:Op zaterdag 8 mei 2010 15:14 schreef Pietverdriet het volgende:
Wat voor een SW gerbuiken jullie eigenlijk voor je HDR fotos?
Netjessssquote:Op zondag 9 mei 2010 21:39 schreef ducksel het volgende:
HDR is cool
Op zoom.nl staat een expertcursus HDR, van voor tot achter alles uitgelegd in normaal nederlands
Het coole is: één van mijn urbex fotos is gebruikt als feature background in de print versie in zoom magazine en staat nu ook over de hele zoom.nl site
[ link | afbeelding ]
Zeker geen verkeerde poging, alleen dat héle felle licht moet te fixen zijn als je met de instellingen speelt van je HDR programma (photomatix?)quote:Op zondag 9 mei 2010 23:14 schreef Vixxen het volgende:
Hah wat vet een HDR topic!! Zelf een beginnende fotograaf en wilde ook wel eens eens een poging wagen tot een HDR plaatje
http://farm2.static.flickr.com/1228/4592686907_648b6d9812_b.jpg
Beetje " over the top" al zeg ik zelf maar een aardige eerste poging
Ja is inderdaad met photomatix gedaan.. Hoe zou ik dat moeten aanpakken dan? het stoorde mij eigenlijk ook al een beetje maar ik moet eerlijk bekennen dat ik niet heel erg thuis ben in de foto bewerkings software.. ben gewoon een amateur die wat dingen uitprobeert en graag wat nieuws leert!quote:Op zondag 9 mei 2010 23:17 schreef Neo-Mullen het volgende:
[..]
Zeker geen verkeerde poging, alleen dat héle felle licht moet te fixen zijn als je met de instellingen speelt van je HDR programma (photomatix?)
Gewoon met de regelaartjes van links naar rechts schuiven stuk voor stuk en dan steeds kijken bij welke hoeveelheid je de foto het mooiste vindt uitzienquote:Op zondag 9 mei 2010 23:21 schreef Vixxen het volgende:
[..]
Ja is inderdaad met photomatix gedaan.. Hoe zou ik dat moeten aanpakken dan? het stoorde mij eigenlijk ook al een beetje maar ik moet eerlijk bekennen dat ik niet heel erg thuis ben in de foto bewerkings software.. ben gewoon een amateur die wat dingen uitprobeert en graag wat nieuws leert!
Haha ja zo ver was ik ook nog wel gekomenquote:Op zondag 9 mei 2010 23:24 schreef Neo-Mullen het volgende:
[..]
Gewoon met de regelaartjes van links naar rechts schuiven stuk voor stuk en dan steeds kijken bij welke hoeveelheid je de foto het mooiste vindt uitzien
Zo maak ik iig mijn HDR's
Lol, geen idee. Moet ik binnenkort ook ff checken met een foto waar de zon in beeld is.quote:Op zondag 9 mei 2010 23:30 schreef Vixxen het volgende:
[..]
Haha ja zo ver was ik ook nog wel gekomenmaar ik weet niet hoe ik daar specifiek de lichtsterkte omlaag kan krijgen zonder de hele foto in een keer donkerder te maken... in photomatix te doen of moet ik dan over naar photoshop..?
Ik dacht er al Arnhem in te herkennen, en de tags op Flickr bevestigden het.quote:Op maandag 10 mei 2010 10:58 schreef TsiisSkaaf het volgende:
Ik wil nog graag de volgende HDR met tonemapping onder de aandacht brengen:
[ link | afbeelding ]
Je hebt gelijk, hij is uit de hand geschoten. Ik ben zelf ook blij met het resultaat. Mijn volgende pogingen zijn minder mooi gelukt.quote:Op maandag 10 mei 2010 14:10 schreef Omniej het volgende:
[..]
Ik dacht er al Arnhem in te herkennen, en de tags op Flickr bevestigden het.
Mooi landschapje, vind het ook een nette plaat. Wel een beetje onscherp (geen statief gebruikt?), maar de belichting is erg prettig en gewoon natuurlijk.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |