quote:Op vrijdag 16 april 2010 20:32 schreef Mevrouw_voor_jou het volgende:
Naar aanleiding van een opmerking in het topic over spermadonoren vraag ik me af hoe het eigenlijk komt dat als je geen kinderwens hebt zoveel mensen daarover vallen.
Ikzelf heb wel een stabiele relatie maar geen kinderwens. Mijn partner heeft die ook niet en zoals ons leven er nu en de komende jaren uit gaat zien hebben we daar geen ruimte voor, daarnaast kost het enorm veel tijd, geld en toewijding om een kind goed op te voeden. Die tijd, geld en toewijding besteed ik liever aan andere dingen. Maar belangrijker nog, we hebben ook helemaal geen 'innerlijke drang' om kinderen te krijgen en vader en moeder te worden.
Ik heb trouwens ook niks tegen kinderen, ik vind ze best leuk en begrijp het dat mensen er ontzettend van genieten en het als een kroon op hun relatie zien. Ik vind het ook best leuk om met ouders over hun kinderen te praten, ik ben best geïnteresseerd in hoe zij het beleven etcetera zolang het gesprek niet alleen daarop gericht blijft maar er ook andere dingen aan bod komen.
Waar ik me wel over verbaas zijn de reacties van familie en andere mensen op dat we geen kinderen willen. Ik krijg regelmatig de opmerking 'dat komt nog wel als je wat ouder bent / de dertig gepasseerd bent / je biologische klok gaat vanzelf tikken. En mij is zelfs een keer verteld dat ik tegennatuurlijk ben omdat ik liever andere dingen doe dan kinderen opvoeden.
Pissig word ik er niet meer van, blijkbaar is het normaal om ervan uit te gaan dat iedereen kinderen wil. Maar ik begrijp alleen niet waarom iedereen daar toch vanuit gaat en nog belangrijker, waarom zoveel mensen van die 'dat komt nog wel' reacties geven. Het lijkt wel of ze het niet serieus nemen?
Iemand enig idee hoe dit zit?
En wat verandert het hebben van kinderen hieraan? Je doet je ding en voedt je kinderen op maar op een gegeven moment merk je dat je da afgelopen 16 jaar steeds hetzelfde hebt gedaan en danis het te laat om nog écht te leven (zie mannen met mid-life crisis)quote:Op zaterdag 8 mei 2010 13:13 schreef ArnoKlaassen het volgende:
Tsja zonder kinderen wordt je leven wel heel erg leeg. Je doet je ding en je hobbies jaar in jaar uit en alles blijft hetzelfde en op een gegeven moment merk je dat het leven toch wel erg leeg is en dan is het te laat.
Dat kinderen het makkelijk maken om een vol leven te hebben ben ik het wel mee eens. Maar dat betekend niet dat een leven zonder kinderen per definitie leeg moet zijn. Sommige mensen hebben wel degelijk genoeg te doen om een heel leven te vullen.quote:Op zaterdag 8 mei 2010 13:13 schreef ArnoKlaassen het volgende:
Tsja zonder kinderen wordt je leven wel heel erg leeg. Je doet je ding en je hobbies jaar in jaar uit en alles blijft hetzelfde en op een gegeven moment merk je dat het leven toch wel erg leeg is en dan is het te laat.
Je meent het.quote:Op zaterdag 8 mei 2010 13:17 schreef Ferrari_Tape het volgende:
Je valt buiten de maatschappij zonder kinderen, en mensen kijken je raar aan als je op een feestje durft te zeggen dat je geen kinderen wil.
Slotjequote:Op zaterdag 8 mei 2010 13:17 schreef Mystikvm het volgende:
Wat ik wil zeggen is dat jouw redenatie net zo goed omkeerbaar is. Niet iedereen zonder kinderen is ongelukkig omdat ze een leegte voelen, en niet iedereen met kinderen is ongelukkig omdat ze hun leven op hun kinderen in hebben moeten richten.
ik vind het dieptriest als je het leven alleen als "vol" kan ervaren door kinderen. Heb je geen passies? Geen zingeving? Heb je geen bijdrage te leveren aan deze wereld behalve een lege, oppervlakkige burgerlijkheid die dan maar opgevuld wordt met kinderen...?quote:Op zaterdag 8 mei 2010 13:13 schreef ArnoKlaassen het volgende:
deze conclusie is in voorgaande topics ook al een aantal keer getrokken, maar beide partijen willen daar niet zo aan, geloof ikquote:
Mee eens. Het zijn meestal de mensen die zichzelf niet kunnen vermaken die die drang naar kinderen dan gaan krijgen.quote:Op zaterdag 8 mei 2010 13:25 schreef Vandaag... het volgende:
[..]
ik vind het dieptriest als je het leven alleen als "vol" kan ervaren door kinderen. Heb je geen passies? Geen zingeving? Heb je geen bijdrage te leveren aan deze wereld behalve een lege, oppervlakkige burgerlijkheid die dan maar opgevuld wordt met kinderen...?![]()
Wat doe je dan in godsnaam als de kinderen het huis uit zijn en bijvoorbeeld in het buitenland gaan wonen, of simpelweg geen zin hebben om elke week bij pa en ma op de koffie te gaan?
Dan zit je weer... met je lege bestaan... kan je alsnog een hobby gaan zoeken, een boek gaan schrijven, gaan reizen.. oh wacht.. daar heb je dan de puf en het geld niet meer voor![]()
Dan maar achter de geraniums, beetje vissen, de krant lezen en wachten tot de kinderen weer iets komen melden om je bestaan op te vullen.
quote:Op zaterdag 8 mei 2010 13:13 schreef ArnoKlaassen het volgende:
De discussie is niet inhoudelijk maar bestaat vooral uit waardeoordelen over iemand die 'de andere keuze' heeft gemaakt.quote:Op zaterdag 8 mei 2010 13:25 schreef Vandaag... het volgende:
ik vind het dieptriest als je het leven alleen als "vol" kan ervaren door kinderen. Heb je geen passies? Geen zingeving? Heb je geen bijdrage te leveren aan deze wereld behalve een lege, oppervlakkige burgerlijkheid die dan maar opgevuld wordt met kinderen...?![]()
Waarom vond ze dat? Dat lijkt mij helemaal niet goed samen gaan.quote:Op zaterdag 8 mei 2010 19:29 schreef mirannie het volgende:
Een goede vriendin van mij wilde ook nooit kids, totdat ze erachter kwam dat kids wel eens heel goed samen kunnen gaan met haar borderline.
Dat afvragen alleen al getuigtvan zelfinzicht (als BLer)quote:Op zaterdag 8 mei 2010 21:01 schreef Fortitude het volgende:
[..]
Waarom vond ze dat? Dat lijkt mij helemaal niet goed samen gaan.
Door de structuur die kids doorgaans nodig hebben en borderliners ook.quote:Op zaterdag 8 mei 2010 21:01 schreef Fortitude het volgende:
[..]
Waarom vond ze dat? Dat lijkt mij helemaal niet goed samen gaan.
Maar kan een borderliner ook die structuur aan de kinderen geven?quote:Op zaterdag 8 mei 2010 21:12 schreef mirannie het volgende:
[..]
Door de structuur die kids doorgaans nodig hebben en borderliners ook.
maar dan is het nog steeds respectloos om die behoefte om geen kinderen te krijgen die deze vrouwen tot hun 30e/40e hebben niet serieus te nemen. en als je toch al weet dat iemand ze wel gaat willen: waarom vraag je het dan?quote:Op zaterdag 8 mei 2010 22:34 schreef Demarest het volgende:
De uitspraak "Geen kinderwens? Dat komt nog wel" lijkt vooral voor vrouwen toch niet ongegrond. 9 van de 10 vrouwen die voor hun 30ste ronduit anti-kind zijn, krijgen tussen het 30ste en 40ste alsnog plotsklaps een vurige kinderwens. Dat hebben ze dan puur te wijten/danken ('t is maar krek hoe je er tegenaan kijkt) aan biologische processen. Bij mannen speelt dit veel minder.
Nou dan kan je ondertussen jezelf beter een lol doen en heel hard blijven roepen dat je ze nooit wil.quote:Op zaterdag 8 mei 2010 22:45 schreef Murmeli het volgende:
maar ik zeg ook niet meer dat ik zeker weet dat ik het nooit ga willen. maar de kans wordt steeds kleiner (ben nu al 35)
Respectloos is misschien een wat groot woord; het is meer een verwachtingspatroon wat door de maatschappij op iedereen min of meer geprojecteerd wordt. Het is echter wel begrijpelijk dat je die doorsnee-vragen als irritant ervaart, en het bestempelen van een vrouw zonder kinderwens als minderwaardig is inderdaad zonder meer respectloos.quote:Op zaterdag 8 mei 2010 22:45 schreef Murmeli het volgende:
[..]
maar dan is het nog steeds respectloos om die behoefte om geen kinderen te krijgen die deze vrouwen tot hun 30e/40e hebben niet serieus te nemen. en als je toch al weet dat iemand ze wel gaat willen: waarom vraag je het dan?
tegen mij zeiden ze het ook altijd trouwens dat ik het nog wel ging willen, maar tot nu toe nog steeds niet. maar ik zeg ook niet meer dat ik zeker weet dat ik het nooit ga willen. maar de kans wordt steeds kleiner (ben nu al 35)
beter: ze ook niet gaan willen. daarbij vind ik het voor een kind ook niet leuk om oude ouders te hebben, dus ik moet het ineens wel heel graag gaan willen én sterk het gevoel hebben dat ik een kind enorm veel te bieden heb anders denk ik idd niet dat ik er iemand gelukkig mee zou makenquote:Op zaterdag 8 mei 2010 22:54 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Nou dan kan je ondertussen jezelf beter een lol doen en heel hard blijven roepen dat je ze nooit wil.
http://www.freya.nl/web_medisch/zwangers.php
ik bedoel met respectloos dat de mensen die gaan zeggen: je gaat het nog wel willen en dat soort dingen, de gevoelens/mening van degene die zegt geen kids te willen niet serieus neemt en zelfs tegenspreekt en dat vind ik respectloos.je walst keihard over iemand heen dan. ik heb me er in ieder geval altijd aan geergerd. maargoed, voordeel van ouder worden is dat dat gezeik ook wel ophoudt. nu vragen mensen er wel eens naar maar dan zijn de reacties toch wat genuanceerder gelukkigquote:Op zaterdag 8 mei 2010 22:55 schreef Demarest het volgende:
[..]
Respectloos is misschien een wat groot woord; het is meer een verwachtingspatroon wat door de maatschappij op iedereen min of meer geprojecteerd wordt. Het is echter wel begrijpelijk dat je die doorsnee-vragen als irritant ervaart, en het bestempelen van een vrouw zonder kinderwens als minderwaardig is inderdaad zonder meer respectloos.
Maakt het eigenlijk uit of de mensheid voortbestaat of niet? Het zal wat aan mijn ballen roesten namelijk. Maar goed, we blijven ook maar dieren uiteraard.quote:Op zondag 9 mei 2010 02:04 schreef Haushofer het volgende:
Tsja, we vinden ons als mens zijnde natuurlijk erg beschaafd, maar de waarheid is natuurlijk dat we nog steeds gewoon gebonden zijn aan primaire evolutionaire driften en verlangens. We willen genen doorgeven.En als je dat niet wil, dan wordt je al gauw als raar bestempeld in onze maatschappij. Een soort garantie om als soort te overleven
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |