abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_81174233
Geen kinderwens
Geen kinderwens # 2

Originele OP:
quote:
Op vrijdag 16 april 2010 20:32 schreef Mevrouw_voor_jou het volgende:
Naar aanleiding van een opmerking in het topic over spermadonoren vraag ik me af hoe het eigenlijk komt dat als je geen kinderwens hebt zoveel mensen daarover vallen.

Ikzelf heb wel een stabiele relatie maar geen kinderwens. Mijn partner heeft die ook niet en zoals ons leven er nu en de komende jaren uit gaat zien hebben we daar geen ruimte voor, daarnaast kost het enorm veel tijd, geld en toewijding om een kind goed op te voeden. Die tijd, geld en toewijding besteed ik liever aan andere dingen. Maar belangrijker nog, we hebben ook helemaal geen 'innerlijke drang' om kinderen te krijgen en vader en moeder te worden.

Ik heb trouwens ook niks tegen kinderen, ik vind ze best leuk en begrijp het dat mensen er ontzettend van genieten en het als een kroon op hun relatie zien. Ik vind het ook best leuk om met ouders over hun kinderen te praten, ik ben best geïnteresseerd in hoe zij het beleven etcetera zolang het gesprek niet alleen daarop gericht blijft maar er ook andere dingen aan bod komen.

Waar ik me wel over verbaas zijn de reacties van familie en andere mensen op dat we geen kinderen willen. Ik krijg regelmatig de opmerking 'dat komt nog wel als je wat ouder bent / de dertig gepasseerd bent / je biologische klok gaat vanzelf tikken. En mij is zelfs een keer verteld dat ik tegennatuurlijk ben omdat ik liever andere dingen doe dan kinderen opvoeden.

Pissig word ik er niet meer van, blijkbaar is het normaal om ervan uit te gaan dat iedereen kinderen wil. Maar ik begrijp alleen niet waarom iedereen daar toch vanuit gaat en nog belangrijker, waarom zoveel mensen van die 'dat komt nog wel' reacties geven. Het lijkt wel of ze het niet serieus nemen?

Iemand enig idee hoe dit zit?
  zaterdag 8 mei 2010 @ 13:13:07 #2
21112 ArnoKlaassen
The Magnificient One
pi_81174507
Tsja zonder kinderen wordt je leven wel heel erg leeg. Je doet je ding en je hobbies jaar in jaar uit en alles blijft hetzelfde en op een gegeven moment merk je dat het leven toch wel erg leeg is en dan is het te laat.
pi_81174629
Je valt buiten de maatschappij zonder kinderen, en mensen kijken je raar aan als je op een feestje durft te zeggen dat je geen kinderen wil.
5 Ferrari's op videoband!
pi_81174636
quote:
Op zaterdag 8 mei 2010 13:13 schreef ArnoKlaassen het volgende:
Tsja zonder kinderen wordt je leven wel heel erg leeg. Je doet je ding en je hobbies jaar in jaar uit en alles blijft hetzelfde en op een gegeven moment merk je dat het leven toch wel erg leeg is en dan is het te laat.
En wat verandert het hebben van kinderen hieraan? Je doet je ding en voedt je kinderen op maar op een gegeven moment merk je dat je da afgelopen 16 jaar steeds hetzelfde hebt gedaan en danis het te laat om nog écht te leven (zie mannen met mid-life crisis)

Wat ik wil zeggen is dat jouw redenatie net zo goed omkeerbaar is. Niet iedereen zonder kinderen is ongelukkig omdat ze een leegte voelen, en niet iedereen met kinderen is ongelukkig omdat ze hun leven op hun kinderen in hebben moeten richten.
pi_81174645
quote:
Dat kinderen het makkelijk maken om een vol leven te hebben ben ik het wel mee eens. Maar dat betekend niet dat een leven zonder kinderen per definitie leeg moet zijn. Sommige mensen hebben wel degelijk genoeg te doen om een heel leven te vullen.
pi_81174728
quote:
Op zaterdag 8 mei 2010 13:17 schreef Ferrari_Tape het volgende:
Je valt buiten de maatschappij zonder kinderen, en mensen kijken je raar aan als je op een feestje durft te zeggen dat je geen kinderen wil.
Je meent het.
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 8 mei 2010 @ 13:21:44 #7
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_81174793
quote:
Op zaterdag 8 mei 2010 13:17 schreef Mystikvm het volgende:
Wat ik wil zeggen is dat jouw redenatie net zo goed omkeerbaar is. Niet iedereen zonder kinderen is ongelukkig omdat ze een leegte voelen, en niet iedereen met kinderen is ongelukkig omdat ze hun leven op hun kinderen in hebben moeten richten.
Slotje
pi_81174933
Kinderen nemen/krijgen is een levensbepalende keuze.
In feite is geen kinderen krijgen/willen dat ook.

Dan is het toch niet vreemd dat mensen vragen: "goh, hoe zit dat".

Stel dat je een discussie hebt met iemand die gelooft. Ook zo'n levensvraagstuk. Dan kun je diegene toch vragen waarom-ie zijn gezond verstand aan de kant zet voor een ingebeeld vriendje? En evenzo kan hij jou vragen waarom jij de rest van de tijd in het hellevuur wilt branden.
Het is niet zo dat alleen de ene partij zich hoeft te verantwoorden; beide levensrichtingen (met en zonder kinderen) zijn bewuste keuzes - dus dingen die je ter discussie kan stellen.
  zaterdag 8 mei 2010 @ 13:25:57 #9
140414 Vandaag...
overwegend zonnig
pi_81174940
quote:
ik vind het dieptriest als je het leven alleen als "vol" kan ervaren door kinderen. Heb je geen passies? Geen zingeving? Heb je geen bijdrage te leveren aan deze wereld behalve een lege, oppervlakkige burgerlijkheid die dan maar opgevuld wordt met kinderen...?

Wat doe je dan in godsnaam als de kinderen het huis uit zijn en bijvoorbeeld in het buitenland gaan wonen, of simpelweg geen zin hebben om elke week bij pa en ma op de koffie te gaan?

Dan zit je weer... met je lege bestaan... kan je alsnog een hobby gaan zoeken, een boek gaan schrijven, gaan reizen.. oh wacht.. daar heb je dan de puf en het geld niet meer voor

Dan maar achter de geraniums, beetje vissen, de krant lezen en wachten tot de kinderen weer iets komen melden om je bestaan op te vullen.
  Moderator zaterdag 8 mei 2010 @ 13:52:51 #10
5428 crew  miss_sly
pi_81175772
quote:
Op zaterdag 8 mei 2010 13:21 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Slotje
deze conclusie is in voorgaande topics ook al een aantal keer getrokken, maar beide partijen willen daar niet zo aan, geloof ik
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_81179156
quote:
Op zaterdag 8 mei 2010 13:25 schreef Vandaag... het volgende:

[..]

ik vind het dieptriest als je het leven alleen als "vol" kan ervaren door kinderen. Heb je geen passies? Geen zingeving? Heb je geen bijdrage te leveren aan deze wereld behalve een lege, oppervlakkige burgerlijkheid die dan maar opgevuld wordt met kinderen...?

Wat doe je dan in godsnaam als de kinderen het huis uit zijn en bijvoorbeeld in het buitenland gaan wonen, of simpelweg geen zin hebben om elke week bij pa en ma op de koffie te gaan?

Dan zit je weer... met je lege bestaan... kan je alsnog een hobby gaan zoeken, een boek gaan schrijven, gaan reizen.. oh wacht.. daar heb je dan de puf en het geld niet meer voor

Dan maar achter de geraniums, beetje vissen, de krant lezen en wachten tot de kinderen weer iets komen melden om je bestaan op te vullen.
Mee eens. Het zijn meestal de mensen die zichzelf niet kunnen vermaken die die drang naar kinderen dan gaan krijgen.
Ik geef toe dat er ook mensen zijn die het gewoon hartstikke leuk vinden om met kinderen om te gaan en om ze op te zien groeien etc bla bla. Maar dat opgroeien maak ik indirect wel mee met mijn neefjes enzo. Beetje de leuke kanten zonder de vele negatieve kanten erbij te moeten ondergaan

Helaas ben ik nog de enige van mijn ruime vriendenkring die er nog zo over denkt, en zijn jullie (helaas) de enigen die als klankbord kunnen dienen.

Ws eindig ik alsnog alleen achter die geraniums...
pi_81180422
Op jonge leeftijd voelt het misschien voor veel mensen als een last om kinderen te krijgen, dat snap ik ook wel, omdat je juist allemaal andere bezigheden (studies, werk, carrière maken, reizen etc). het voelt dan niet echt als noodzaak om aan kinderen te beginnen.

Op latere leeftijd, bijvoorbeeld als veertiger, kan ik me voorstellen dat er dan wel een zekere behoefte is aan nageslacht, aangezien de meeste mensen op die leeftijd alles al voor elkaar hebben. Kinderen maakt het dan net ff af. Helaas is het dan al vaak te laat om kinderen te krijgen.

Dergelijke keuzes moeten vaak al rond de 30 gemaakt worden, zowel door man als vrouw. Een moeilijke keuze voor veel mensen.
pi_81186071
quote:
quote:
Op zaterdag 8 mei 2010 13:25 schreef Vandaag... het volgende:
De discussie is niet inhoudelijk maar bestaat vooral uit waardeoordelen over iemand die 'de andere keuze' heeft gemaakt.
pi_81186700
Ik vind het niet vreemd dat mensen een reactie geven als "dat komt nog wel", aangezien ik dat in mijn omgeving nogal vaak heb meegemaakt. In de meeste gevallen gebeurt dit inderdaad.
Een collega raakte er overspannen van toen ze in de overgang ging en zich ineens realiseerde dat ze toch wel kids had gewild.
Mijn nicht die echt een onwijs grote hekel aan kinderen had, veranderde van gedachten toen ze zo rond de 40 was ineens, met het gevolg 4 miskramen en geen kind.
Mijn zusje wilde ook nooit kids, maar alleen een leuke tante zijn, nu ze een wat serieuzere relatie heeft, denkt ze er toch anders over.
Een goede vriendin van mij wilde ook nooit kids, totdat ze erachter kwam dat kids wel eens heel goed samen kunnen gaan met haar borderline.
Tja, zo zijn er legio mogelijkheden, en dus begrijp ik wel dat mensen zo reageren, omdat het in veel gevallen ook gewoon zo is.

Overigens vind ik het prima als mensen geen kids willen. Heb er zelf 1 van 8 en denk dat ik er ook niet opnieuw aan zou beginnen. Begrijp me niet verkeerd, ik ben dol op mijn kind, maar om het nu allemaal nog een keer te beleven heb ik geen behoefte aan. Ook dit zou best wel weer kunnen veranderen, je weet nooit van te voren hoe je leven loopt.
pi_81190673
quote:
Op zaterdag 8 mei 2010 19:29 schreef mirannie het volgende:

Een goede vriendin van mij wilde ook nooit kids, totdat ze erachter kwam dat kids wel eens heel goed samen kunnen gaan met haar borderline.
Waarom vond ze dat? Dat lijkt mij helemaal niet goed samen gaan.
  zaterdag 8 mei 2010 @ 21:08:04 #16
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_81190952
quote:
Op zaterdag 8 mei 2010 21:01 schreef Fortitude het volgende:

[..]

Dat afvragen alleen al getuigtvan zelfinzicht (als BLer)
pi_81191166
quote:
Op zaterdag 8 mei 2010 21:01 schreef Fortitude het volgende:

[..]

Door de structuur die kids doorgaans nodig hebben en borderliners ook.
pi_81194037
quote:
Op zaterdag 8 mei 2010 21:12 schreef mirannie het volgende:

[..]

Door de structuur die kids doorgaans nodig hebben en borderliners ook.
Maar kan een borderliner ook die structuur aan de kinderen geven?
ROBODEMONS..................|:(
  zaterdag 8 mei 2010 @ 22:34:20 #19
119507 Demarest
Mission Phailed
pi_81194447
De uitspraak "Geen kinderwens? Dat komt nog wel" lijkt vooral voor vrouwen toch niet ongegrond. 9 van de 10 vrouwen die voor hun 30ste ronduit anti-kind zijn, krijgen tussen het 30ste en 40ste alsnog plotsklaps een vurige kinderwens. Dat hebben ze dan puur te wijten/danken ('t is maar krek hoe je er tegenaan kijkt) aan biologische processen. Bij mannen speelt dit veel minder.
Onopvallend doch zeer scherpzinnig...
  zaterdag 8 mei 2010 @ 22:45:58 #20
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_81194867
quote:
Op zaterdag 8 mei 2010 22:34 schreef Demarest het volgende:
De uitspraak "Geen kinderwens? Dat komt nog wel" lijkt vooral voor vrouwen toch niet ongegrond. 9 van de 10 vrouwen die voor hun 30ste ronduit anti-kind zijn, krijgen tussen het 30ste en 40ste alsnog plotsklaps een vurige kinderwens. Dat hebben ze dan puur te wijten/danken ('t is maar krek hoe je er tegenaan kijkt) aan biologische processen. Bij mannen speelt dit veel minder.
maar dan is het nog steeds respectloos om die behoefte om geen kinderen te krijgen die deze vrouwen tot hun 30e/40e hebben niet serieus te nemen. en als je toch al weet dat iemand ze wel gaat willen: waarom vraag je het dan?

tegen mij zeiden ze het ook altijd trouwens dat ik het nog wel ging willen, maar tot nu toe nog steeds niet. maar ik zeg ook niet meer dat ik zeker weet dat ik het nooit ga willen. maar de kans wordt steeds kleiner (ben nu al 35)
Spelende vrouw, wat heeft u nu geleerd?
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 8 mei 2010 @ 22:54:01 #21
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_81195199
quote:
Op zaterdag 8 mei 2010 22:45 schreef Murmeli het volgende:
maar ik zeg ook niet meer dat ik zeker weet dat ik het nooit ga willen. maar de kans wordt steeds kleiner (ben nu al 35)
Nou dan kan je ondertussen jezelf beter een lol doen en heel hard blijven roepen dat je ze nooit wil.
http://www.freya.nl/web_medisch/zwangers.php
  zaterdag 8 mei 2010 @ 22:55:48 #22
119507 Demarest
Mission Phailed
pi_81195273
quote:
Op zaterdag 8 mei 2010 22:45 schreef Murmeli het volgende:

[..]

maar dan is het nog steeds respectloos om die behoefte om geen kinderen te krijgen die deze vrouwen tot hun 30e/40e hebben niet serieus te nemen. en als je toch al weet dat iemand ze wel gaat willen: waarom vraag je het dan?

tegen mij zeiden ze het ook altijd trouwens dat ik het nog wel ging willen, maar tot nu toe nog steeds niet. maar ik zeg ook niet meer dat ik zeker weet dat ik het nooit ga willen. maar de kans wordt steeds kleiner (ben nu al 35)
Respectloos is misschien een wat groot woord; het is meer een verwachtingspatroon wat door de maatschappij op iedereen min of meer geprojecteerd wordt. Het is echter wel begrijpelijk dat je die doorsnee-vragen als irritant ervaart, en het bestempelen van een vrouw zonder kinderwens als minderwaardig is inderdaad zonder meer respectloos.
Onopvallend doch zeer scherpzinnig...
  zaterdag 8 mei 2010 @ 23:06:54 #23
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_81195776
quote:
Op zaterdag 8 mei 2010 22:54 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Nou dan kan je ondertussen jezelf beter een lol doen en heel hard blijven roepen dat je ze nooit wil.
http://www.freya.nl/web_medisch/zwangers.php
beter: ze ook niet gaan willen. daarbij vind ik het voor een kind ook niet leuk om oude ouders te hebben, dus ik moet het ineens wel heel graag gaan willen én sterk het gevoel hebben dat ik een kind enorm veel te bieden heb anders denk ik idd niet dat ik er iemand gelukkig mee zou maken
quote:
Op zaterdag 8 mei 2010 22:55 schreef Demarest het volgende:

[..]

Respectloos is misschien een wat groot woord; het is meer een verwachtingspatroon wat door de maatschappij op iedereen min of meer geprojecteerd wordt. Het is echter wel begrijpelijk dat je die doorsnee-vragen als irritant ervaart, en het bestempelen van een vrouw zonder kinderwens als minderwaardig is inderdaad zonder meer respectloos.
ik bedoel met respectloos dat de mensen die gaan zeggen: je gaat het nog wel willen en dat soort dingen, de gevoelens/mening van degene die zegt geen kids te willen niet serieus neemt en zelfs tegenspreekt en dat vind ik respectloos.je walst keihard over iemand heen dan. ik heb me er in ieder geval altijd aan geergerd. maargoed, voordeel van ouder worden is dat dat gezeik ook wel ophoudt. nu vragen mensen er wel eens naar maar dan zijn de reacties toch wat genuanceerder gelukkig
Spelende vrouw, wat heeft u nu geleerd?
pi_81202118
Tsja, we vinden ons als mens zijnde natuurlijk erg beschaafd, maar de waarheid is natuurlijk dat we nog steeds gewoon gebonden zijn aan primaire evolutionaire driften en verlangens. We willen genen doorgeven. En als je dat niet wil, dan wordt je al gauw als raar bestempeld in onze maatschappij. Een soort garantie om als soort te overleven
  zondag 9 mei 2010 @ 03:23:00 #25
187715 DavidBrent
I don't give shitty jobs
pi_81203014
quote:
Op zondag 9 mei 2010 02:04 schreef Haushofer het volgende:
Tsja, we vinden ons als mens zijnde natuurlijk erg beschaafd, maar de waarheid is natuurlijk dat we nog steeds gewoon gebonden zijn aan primaire evolutionaire driften en verlangens. We willen genen doorgeven. En als je dat niet wil, dan wordt je al gauw als raar bestempeld in onze maatschappij. Een soort garantie om als soort te overleven
Maakt het eigenlijk uit of de mensheid voortbestaat of niet? Het zal wat aan mijn ballen roesten namelijk. Maar goed, we blijven ook maar dieren uiteraard.
What does a squirrel do in the summer? It buries nuts. Why? Cos then in winter time he's got something to eat and he won't die. So, collecting nuts in the summer is worthwhile work. Every task you do at work think, would a squirrel do that?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')