quote:
Op zaterdag 8 mei 2010 22:44 schreef Yoewie het volgende:[..]
merk je dat dan ook in de praktijk?
dat je door te weinig melatonine slecht in slaap valt?
waar prikken ze precies op, qua bloed?
Dat heb ik juist altijd gemerkt, zo'n beetje m'n hele leven lang

Maar toen wisten we dus nog niet dat 't aan m'n melatonine lag.
Ik heb altijd al slaapproblemen gehad. Zonder pillen of wat dan ook val ik tussen 2 en 4 uur 's nachts in slaap (terwijl ik er dan rond 10/11 uur al in lig, da's echt een hel

) en word ik ook pas midden op de dag wakker.
Waar ze precies op prikken weet ik niet meer.
Dat stond wel op het formulier dat ik meekreeg van de huisarts om naar de polikliniek te gaan, maar die moet je daar ook gelijk inleveren..
Maar 't bloed boeit ze eigenlijk niet zo veel, daar kunnen ze niet echt heel veel uit aflezen (tenzij je nog pfeiffer hebt of andere dingen die wél makkelijk te lezen zijn vanuit het bloed).
Het ging vooral om m'n speeksel; melatonine is vooral terug te vinden in je speeksel (voornamelijk in het donker).
Eerst moest ik 's avonds voor het naar bed gaan 1 (heel ranzig) steriel watje kauwen en in een potje doen. 30 minuten van te voren niets eten/drinken en een kwartier van te voren al in 't donker gaan zitten.
Daarna moest ik 24 uur een onderzoek ondergaan. Dat kon gelukkig gewoon thuis.
Maar dat hield in dat ik ieder uur zo'n watje moest kauwen; 24 in totaal.
Dat is dus vréselijk als je slaapproblemen hebt en oververmoeid bent en dan nog niet eens langer dan 3 kwartier kunt slapen! Telkens als je wat wil eten/drinken moet dat dus gelijk ná het watje omdat je daarna al niet meer mag voor het vólgende watje.
Ik ben er toen zelfs een paar vergeten omdat ik 't midden in de nacht gewoon niet volhield om ieder uur wakker te worden; gelukkig waren dat er maar 2 midden in de nacht dus dat maakte niet zoveel uit

Daarbij had ik overdag ook nog repetitieweek (2 repetities die dag), dus ik moest soms middenin de repetitie de les uit om in 't kamertje van de afdelingsleider te zitten (met de lamellen dicht en het licht uit

) en daar een kwartier te wachten om vervolgens m'n watje te kauwen

Zo, dat was mijn verhaal.