quote:Wat zijn dan wel ongezonde vetten?
8 Alle oliën die verpakt zijn in plastic flessen. En alle oliën die in helder doorschijnend glas zitten, dus niet verpakt zijn in donkerbruin of groen glas.
Nog niet, misschien daar maar eens kijken dan de volgende keer als ik er ben. Overigens wel frappant dat ze dat bij de Aldi zo veranderd hebben. Of is het zo dat groen/donker glas duurder is in de productie ofzo?quote:Op vrijdag 7 mei 2010 16:47 schreef Marijkezwolle het volgende:
Die van de Aldi zat altijd in groene glazen flessen, maar is vervangen door plastic. Ben je al bij een Natuurwinkel oid geweest? Grote kans dat ze het daar wel in (donker) glas verpakken.
Geen flauw idee, ik gok inderdaad dat plastic goedkoper is. Het zijn in elk geval rodflessen, ze lekken bij het schenken en worden daardoor helemaal vet aan de buitenzijde...quote:Op vrijdag 7 mei 2010 16:49 schreef mediaconsument het volgende:
[..]
Nog niet, misschien daar maar eens kijken dan de volgende keer als ik er ben. Overigens wel frappant dat ze dat bij de Aldi zo veranderd hebben. Of is het zo dat groen/donker glas duurder is in de productie ofzo?
De bertolli flessen die ik normaal gesproken gebruik uit de C1000 en Albert Heijn waren gemaakt van helder glas. Weet je zeker dat het niet de kleur van de olie is die je zag? Carbonel heb ik nog niet gezien overigens.quote:Op vrijdag 7 mei 2010 16:50 schreef wdn het volgende:
Plus en Super de boer hebben beide olijfolie van Bertoli en die andere grote olijfolie fabrikant.
Beide in donkergroene flessen.
edit: carbonel is die andere maar het is hetzelfde concern
het klinkt mij ook vreemd in de oren...quote:Op vrijdag 7 mei 2010 17:01 schreef Bluezz het volgende:
Ik hoor dit voor het eerst?
Even het linkje lezen....
Het staat niet uitgelegd waarom, echter heb ik wel begrepen dat die onderzoekers redelijk betrouwbaar zijn. Dat verhaal over de vetten is sowieso erg belangrijk volgens mij.quote:Op vrijdag 7 mei 2010 17:01 schreef Bluezz het volgende:
Ik hoor dit voor het eerst?
Even het linkje lezen....
Het zal wel iets te maken hebben met de invloed van zonlicht op de olie ofzo.quote:Op vrijdag 7 mei 2010 17:04 schreef Lienekien het volgende:
Het staat inderdaad in het stuk, maar de reden waarom het slecht zou zijn, wordt niet genoemd.
Nou, dan zet je de fles toch uit de zon?quote:Op vrijdag 7 mei 2010 17:05 schreef mediaconsument het volgende:
[..]
Het zal wel iets te maken hebben met de invloed van zonlicht op de olie ofzo.
Hoeveel kans is er dat hij voordat je hem thuis hebt, al dagenlang in de zon heeft gestaan?quote:Op vrijdag 7 mei 2010 17:06 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Nou, dan zet je de fles toch uit de zon?
Je weet niet eens waarom dat zo slecht zou zijn!quote:Op vrijdag 7 mei 2010 17:10 schreef mediaconsument het volgende:
[..]
Hoeveel kans is er dat hij voordat je hem thuis hebt, al dagenlang in de zon heeft gestaan?
Daar ga ik nog achteraan, al lijkt me dat het er niet voor niets staat. Het zal verder ook niets extra kosten, als ze dat al bij de lidl zo verkopen.quote:Op vrijdag 7 mei 2010 17:06 schreef rijsttafel het volgende:
Bij de Lidl heb je dat inderdaad. Uiteraard ook bij de speciaalzaak.
Vind het overigens wel vergezocht. Wat kan er nu mis zijn met olie uit een lichte of plastic fles?
http://www.inuwvoordeel.nl/webwinkel/index.php?item=extra-vierge-olijfolie-inwendig&action=page&group_id=57&lang=NLquote:Onze olijfolie wordt geleverd in plastic flessen van 500ml (voor verzendingen bij afname meerdere flessen scheelt het aanmerkelijk in kilo gewicht, minder verzendkosten, geen kans op flessenbreuk). U wordt geadviseerd om de olijfolie niet aan zonlicht bloot te stellen en donker en koel te bewaren. Het beste kunt u de olie in een donkere fles of aardewerkkruik overgieten.
http://olio-doliva.mysites.nl/mypages/olio-doliva/295251.htmlquote:De olijven worden op grote netten van nylon opgevangen. Het is belangrijk dat de olijven niet gekneusd zijn om de smaak zo min mogelijk te beïnvloeden en zo snel mogelijk worden gewassen en gemalen tot pulp. Deze pulp wordt vervolgens geperst. Vervolgens wordt de olie (circa 30%) van het water gescheiden, gefilterd en in donkere flessen bewaard. Zonlicht tast de kwaliteit van de olie namelijk aan. De olijfolie is in deze donkere flessen goed een jaar te bewaren. Na dit jaar zal de kwaliteit achteruit gaan.
quote:Op vrijdag 7 mei 2010 17:03 schreef Mirjam het volgende:
anyway, ik heb hier toevallig olie in een groene fles staan, volgens mij komt die van de lidl als ik me niet vergis
quote:Op vrijdag 7 mei 2010 17:03 schreef Mirjam het volgende:
[..]
het klinkt mij ook vreemd in de oren...
anyway, ik heb hier toevallig olie in een groene fles staan, volgens mij komt die van de lidl als ik me niet vergis
Dat zonlicht effect kan hebben op een olie lijkt mij niet zo vreemd eerlijk gezegd, net zoals dat vergane olie niet gezond zou kunnen zijn.quote:
Oh god, en de dood komt nu met de dag dichterbij! Snelheid is geboden!quote:Op vrijdag 7 mei 2010 16:45 schreef mediaconsument het volgende:
en heb ik helaas nog niet kunnen slagen.
quote:Op vrijdag 7 mei 2010 18:45 schreef RobinOok het volgende:
[..]
Oh god, en de dood komt nu met de dag dichterbij! Snelheid is geboden!
Waarom?quote:
In de bron worden héél veel "feiten" verkondigd, terwijl er nooit zo intensief onderzoek naar het onderwerp is gedaan dat je zulke dingen zeggen kan. In 99 vd 100 keer was een héél voorzichtig "men vermoed..." meer op z'n plaats geweest dan het als hard feit te presenteren.quote:
Daarom is het ook belangrijk de eerste paragraaf te lezen.quote:Op vrijdag 7 mei 2010 18:54 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
In de bron worden héél veel "feiten" verkondigd, terwijl er nooit zo intensief onderzoek naar het onderwerp is gedaan dat je zulke dingen zeggen kan. In 99 vd 100 keer was een héél voorzichtig "men vermoed..." meer op z'n plaats geweest dan het als hard feit te presenteren.
Lijkt mij dat die mensen wel weten waar ze over praten eigenlijk.quote:De algemeen verspreide mening dat alle vetten slecht zijn en dat vetten dik maken, heeft ervoor gezorgd dat overgewicht epidemisch is geworden. Dat komt omdat men zich sindsdien volpropte met geraffineerde koolhydraten en suiker” aldus voedingswetenschapper Dr. Willit. Hij staat niet alleen in deze mening. Een grote deskundige -in het bijzonder van feiten over vetten- is vetexpert en voedingsdeskundige Mary G. Enig. In haar boek ‘Feiten over vetten’ beschrijft ze technische moleculaire feiten over vetten, de invloed van vetten op het lichaam, de natuurlijke bronnen van vetten en een overzicht van aanbevelingen.
Zij zegt over vet: “Het idee dat verzadigd vet hartziekten veroorzaakt is volkomen verkeerd! Maar deze vetgedachte is door de vele campagnes zo diep in de hersenen van de mensen gestampt dat het moeilijk is hen te overtuigen van het tegendeel, tenzij ze er iets over willen lezen op diverse websites.”
Gezonde vetten zijn even belangrijk als groenten en fruit. U heeft ze elke dag nodig voor uw vitaliteit!
Andere wetenschappelijke vetexperts bevestigen de bovengenoemde uitspraken. Enkele daarvan zijn Michael Gurr (prof en biochemicus in Oxford), George Mann (prof en biochemicus Vanderbilt universiteit), Michael Oliver (prof Wynn instituut voor metabolisch onderzoek Londen), Raymond Reiser (prof en biochemicus universiteit Texas), Paul Rosch (prof, medisch college New York).
Het zijn dan ook weinig wereldschokkende feiten lijkt mij, dat van de kleur fles vind ik dan ook erg logisch klinken. Verder gaat dit topic niet over de bron, daar ik ook al aangegeven heb dat je zo een aantal andere bronnen hebt gevonden die dezelfde mening hebben. Dat neemt overigens niet weg dat de bron uit de OP goede stof bevat om over na te denken eigenlijk.quote:Op vrijdag 7 mei 2010 19:04 schreef Jordy-B het volgende:
Ik vind het nogal storend dat je denkt dat ik dat niet gelezen zou hebben...
Die mensen weten heus wel waar ze over praten. Iemand die slechts een rijtje namen opnoemt, hoeft echter niet dezelfde kennis in huis te hebben als de eerder genoemde namen, of wèl?
Bij een onderwerp als voeding, kàn je bijna niets als feit geven... Er is véél meer onderzoek nodig om èchte zekerheid te kunnen bieden. Voor alsnog is het veelal theorie. Het zal dus ook als theorie gebracht moeten worden.
Jouw bron is echter een tussenpersoon die het als feiten brengt en daarbij terloops een paar extra's toevoegt.
Nee, het topic gaat over een conclusie die jij getrokken hebt uit die bron. Die bron is onbetrouwbaar, jouw conclusie is dat daarom ook.quote:Op vrijdag 7 mei 2010 19:06 schreef mediaconsument het volgende:
[..]
Het zijn dan ook weinig wereldschokkende feiten lijkt mi, dat van de kleur fles vind ik dan ook erg logisch klinken. Verder gaat dit topic niet over de bron, daar ik ook al aangegeven heb dat je zo een aantal andere bronnen hebt gevonden die dezelfde mening hebben.
Dan begrijp ik het doel van jouw posts in dit topic niet en als je op die manier redeneert, dan is zowat elke bron wel onbetrouwbaar. Bedankt verder voor je uitleg, je laat zien dat de bron het toch wel bij het rechte eind heeft.quote:Op vrijdag 7 mei 2010 19:19 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
Nee, het topic gaat over een conclusie die jij getrokken hebt uit die bron. Die bron is onbetrouwbaar, jouw conclusie is dat daarom ook.
Het klopt dat olie beter bewaard kan worden in een donkere fles, hoor... Onder invloed van UV-licht ontstaan vrije radicalen die het beginpunt vormen voor verdere chemische reacties, waardoor de kwaliteit van de olie achteruit kan gaan. Maar dat zeggen ze er bij jouw bron niet bij.
Nee, dat laat ik niet zien. Knap dat je dat eruit weet op te maken.quote:Op vrijdag 7 mei 2010 19:22 schreef mediaconsument het volgende:
[..]
Dan begrijp ik het doel van jouw posts in dit topic niet en als je op die manier redeneert, dan is zowat elke bron wel onbetrouwbaar. Bedankt verder voor je uitleg, je laat zien dat de bron het toch wel bij het rechte eind heeft.
Perfectie blijft een streven uiteraard, daarom helpen alle kleine beetjes mee.quote:Op vrijdag 7 mei 2010 19:26 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
Nee, dat laat ik niet zien. Knap dat je dat eruit weet op te maken.
Je bent prima in staat om ranzige olie te herkennen... dat gebruik je dus niet.
En ik betwijfel of de invloed van iets mindere olie op de gezondheid te merken is. In theorie is er een effect, natuurlijk. Maar da's theorie. En dat is dus het hele euvel met jouw bron. Die brengt theorie als feit, met als gevolg dat jij je druk zit te maken om een kleinigheidje dat een verwaarloosbare verbetering geeft qua gezond eten. Zet je olie gewoon niet in de zon.
Bij plastic verpakkingen is het een iets ander verhaal, maar je vindt praktisch altijd iets uit de plastic verpakking terug in je voedsel. Dan moet je alle plastic verpakkingen maar uit je leven bannen. Veel succes daarmee.
Dat klopt. Wat niet klopt is dat jij door verkeerde bronnen en verkeerde conclusies met de verkeerde dingen bezig bent. En dat is dus het punt dat ik probeer te maken. Jij maakt je nu druk om een héél miniem dingetje, dat praktisch geen invloed heeft. Nu heb je een héél klein beetje, terwijl er gewoon veel grotere beetjes zijn die je ook had kunnen aanpakken.quote:Op vrijdag 7 mei 2010 19:28 schreef mediaconsument het volgende:
[..]
Perfectie blijft een streven uiteraard, daarom helpen alle kleine beetjes mee.
En om ook even duidelijk te zijn: ik denk dat het verschil boter vs olijfolie vele malen groter is en dat het verschil olijfolie gele fles vs olijfolie groene fles nihil zal zijn.quote:De Bio+ extra vierge olijfolie (500 ml) is afkomstig uit de Franse Provençe en is op biologische wijze geproduceerd. De olijfolie heeft een heerlijke geur en zeer bijzonder is de harmonisch, afgeronde smaak. Bio+ extra vierge olijfolie is een rijke bron aan voedingsstoffen. De olijfolie is uitstekend geschikt voor de bereiding van warme en koude gerechten.
De olijfolie is koud geperst, zorgvuldig gefilterd en is, na een rustperiode, gebotteld in een donkergroene fles van 500 ml.
Natuurazijn en zonnebloemole zijn inmiddels ook toegevoegd aan het Bio+ assortiment.
Ja, dat klopt. En er wordt een groene fles gebruikt, omdat plantaardige olie kan niet zo goed tegen zonlicht kan. Daarom staat er ook altijd "beschermen tegen licht en warmte" of "koel en donker bewaren" op de fles.quote:Op vrijdag 7 mei 2010 19:43 schreef wdn het volgende:
Enige logica achter dit verhaal die ik kan bedenken:
een donkergroene fles zal beduidend minder licht door laten.
Nou ja, plastic is niet inert, zoals glas dat is. Maar de TS gaat vast niet alle plastic verpakkingen uit z'n leven weren, dus dat boeit niet.quote:Op vrijdag 7 mei 2010 20:08 schreef wdn het volgende:
TS. Gewoon in een kast bewaren en dan maakt het helemaal niet uit welke soort fles
bij Albert Heijn hebben ze wel olijfolie in donkere flessen hoorquote:Op vrijdag 7 mei 2010 16:45 schreef mediaconsument het volgende:
De TT lijkt me duidelijk, verder:
[..]
Ik ben namelijk op zoek naar winkels waar ze extra vergine olijfolie in een donkere glazen fles verkopen, dit omdat ik heb begrepen dat helder glas en plastic flessen een slecht effect zouden hebben op de olie mbt. de gezondheid. Daarbij ben ik al bij een aantal supermarkten langs geweest zoals de Albert Heijn en C1000, en heb ik helaas nog niet kunnen slagen.
De informatie mbt. de olie heb ik overigens van deze site: http://www.natuurdietisten.nl/detail.php?id=531&cod=530&page=9
Alvast bedankt voor de antwoorden.
Het blijft bocht die AH olijfolie, donkere fles of nietquote:Op vrijdag 7 mei 2010 20:36 schreef FANN het volgende:
[..]
bij Albert Heijn hebben ze wel olijfolie in donkere flessen hooren bij de Hema ook trouwens...
[ afbeelding ]
deze komt van AH
Olijfolie behoort altijd donker en koel bewaard te worden is dus geen fabeltje.
nee hoor da's prima olijfolie eerste persing.quote:Op vrijdag 7 mei 2010 20:37 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Het blijft bocht die AH olijfolie, donkere fles of niet
Nope, dat is het niet, eerste persing is sowieso een onzinnige aanduiding, en het is smerig smakend bocht.quote:Op vrijdag 7 mei 2010 20:38 schreef FANN het volgende:
[..]
nee hoor da's prima olijfolie eerste persing.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |