quote:Op donderdag 6 mei 2010 01:52 schreef DeParo het volgende:
Nee, want die is blank, en jij bent een Iranier.
quote:Op donderdag 6 mei 2010 02:17 schreef DeParo het volgende:
Voor degene die de term bedacht hebben maakte het wel degelijk uit waar je vandaan kwam.
quote:Op donderdag 6 mei 2010 02:17 schreef DeParo het volgende:
Dat vonden de mensen in de Rennaissance anders niet AR.
Alvast bedankt.quote:Op donderdag 6 mei 2010 02:17 schreef DeParo het volgende:
Begin eens bij jezelf.
Leonardo Da Vinci heeft een blanke man met blonde lokken getekend, niet echt een Iranier, dunkt me.
Dat is volgens hem het prototype voor zo iemand.
Ja.quote:Op donderdag 6 mei 2010 15:16 schreef The_stranger het volgende:
Is dit serieus?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Uomo_universalequote:Op donderdag 6 mei 2010 15:20 schreef Frollo het volgende:
Wat bedoel je precies met homo universalis?
Ga je opeens het racisme ontkennen uit vroegere tijden AR.quote:Op donderdag 6 mei 2010 15:18 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Ja.
DeParo; jij claimde dat een uomo universale enkel blank kan zijn. Dat de mensen in de renaissance niets moest weten van mensen met een ander kleurtje en dat iemand als Avicenna - een gerespecteerde wetenschapper/filosoof, ook ten tijde van de renaissance - niet werd beschouwd als een uomo universale. Ik zal hier graag iemand anders over willen horen.
Ja, dat weet ik.quote:Op donderdag 6 mei 2010 15:22 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
http://nl.wikipedia.org/wiki/Uomo_universale
Dat bedoel ik dus.quote:Op donderdag 6 mei 2010 15:25 schreef Frollo het volgende:
[..]
Ja, dat weet ik.
Alleen dat plaatje van je is nu juist geen illustratie van het begrip homo universalis, maar van het ideale lichaam. Daarom vroeg ik juist wat jij denkt dat het betekent, zodat beter weet hoe ik je posts moet interpreteren.
Het was DeParo die dat plaatje postte.quote:Op donderdag 6 mei 2010 15:25 schreef Frollo het volgende:
Ja, dat weet ik.
Alleen dat plaatje van je is nu juist geen illustratie van het begrip homo universalis, maar van het ideale lichaam.
Simpel gezegd: iemand die thuis in verscheidene takken van studies.quote:Daarom vroeg ik juist wat jij denkt dat het betekent, zodat beter weet hoe ik je posts moet interpreteren.
Jij had het over een 'uomo universale', niet enkel over het lichaam aangezien dat een minuscule rol erin speelt.quote:Op donderdag 6 mei 2010 15:27 schreef DeParo het volgende:
[..]
Dat bedoel ik dus.
Het lichaam van een Homo Universalis.
Oh sorry, was het jouw plaatje.quote:Op donderdag 6 mei 2010 15:27 schreef DeParo het volgende:
[..]
Dat bedoel ik dus.
Het lichaam van een Homo Universalis.
Dan is dat de eerste keer dat je dit verwijt maakt zogenaamde Rennaissance-kennerquote:Op donderdag 6 mei 2010 15:28 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Het was DeParo die dat plaatje postte.
[..]
Simpel gezegd: iemand die thuis in verscheidene takken van studies.
Dat is anders de eerste keer dat je dat verwijt maakt Rennaissance-kennerquote:Op donderdag 6 mei 2010 15:28 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Jij had het over een 'uomo universale', niet enkel over het lichaam aangezien dat een minuscule rol erin speelt.
Ik weet wat het inhoudt. Ik heb het alleen over de echte lichamelijke homo universalis, hoe het lichaam van zo iemand eruit ziet, AR snapt het verschil niet en blijft maar doorzeuren over filosofie-shit.quote:Op donderdag 6 mei 2010 15:29 schreef Frollo het volgende:
[..]
Oh sorry, was het jouw plaatje.
Dan vrees ik dat jij degene bent die niet begrijpt wat homo universalis inhoudt. Ik zou zeggen, lees de link van AryaMehr eens.
Jij had het niet over het lichaam van een uomo universale, maar over de criteria ervan.quote:Op donderdag 6 mei 2010 15:31 schreef DeParo het volgende:
[..]
Ik weet wat het inhoudt. Ik heb het alleen over de echte lichamelijke homo universalis, hoe het lichaam van zo iemand eruit ziet, AR snapt het verschil niet en blijft maar doorzeuren over filosofie-shit.
Het staat al in de titel AR, blank, volgens mij heeft dat heel veel te maken met lichaam.quote:Op donderdag 6 mei 2010 15:32 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Jij had het niet over het lichaam van een uomo universale, maar over de criteria ervan.
Dus er is geen vaste criteria die bepaalt dat een uomo universale enkel blank kan zijn?quote:Op donderdag 6 mei 2010 15:34 schreef Angst het volgende:
het is een beetje de ideale mens, dus denk dat het nogal verschilt met aan wie je het vraagt. Het is een abstract begrip, wat je zelf kan invullen.
Wat ben jij sneuquote:Op donderdag 6 mei 2010 15:35 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Dus er is geen vaste criteria die bepaalt dat een uomo universale enkel blank kan zijn?
Volgens mij hebben we juist jouw fout hier aangetoond. De Blanke man van Leonardo Da Vinci, denk niet een slavenvolk-man, dat die perfect zou kunnen zijn in hun ogen.quote:Op donderdag 6 mei 2010 15:39 schreef AryaMehr het volgende:
Sluit het topic overigens maar. Wilde enkel DeParo duidelijk maken dat hij er volkomen naast zit en dat is in mijn ogen duidelijk geworden.
lijkt mij niet!quote:Op donderdag 6 mei 2010 15:35 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Dus er is geen vaste criteria die bepaalt dat een uomo universale enkel blank kan zijn?
zoals het begrip werd geinterpeerd door Leonardo Da Vinci inderdaad....quote:Op donderdag 6 mei 2010 15:40 schreef DeParo het volgende:
[..]
Volgens mij hebben we juist jouw fout hier aangetoond. De Blanke man van Leonardo Da Vinci, denk niet een slavenvolk-man, dat die perfect zou kunnen zijn in hun ogen.
Zoiets zal het wel zijn.quote:Op donderdag 6 mei 2010 15:41 schreef Angst het volgende:
[..]
lijkt mij niet!
moet wel toegeven dat ik geen geschiedenis heb gestudeert![]()
Het kan wel zijn dat toen het bedacht werd, het vanzelf sprak dat zoiemand blank moest zijn, omdat ze zichzelf zwaar superieur vonden...
Maar dat komt door het tijdsbeeld dan.
En dat bedoel ik. Voor onze huidige begrippen kan iedereen het zijn mits hij aan criteria voldoet maar toen dachten ze daar heel anders over.quote:Op donderdag 6 mei 2010 15:43 schreef Frollo het volgende:
[..]
Zoiets zal het wel zijn.
Bijvoorbeeld negers werden tot in de 19e eeuw als een tussenvorm tussen mensen en apen gezien, dus die maakten sowieso al geen kans op de titel universele mens.
Zeg ik dat dan.quote:Op donderdag 6 mei 2010 15:51 schreef Peachcore het volgende:
Een niet-blanke kwam in die tijd niet eens in aanmerking om door blanke wetenschappers als homo universalis te
worden beschouwd. Dat weerhoudt iemand er overigens niet van om in heel veel takken van de wetenschap een genie te zijn. Beetje onzinnig wat DeParo zegt, als je het mij vraagt.
Wat dus ook volkomen nonsense is. In één van de werken van Voltaire:quote:Op donderdag 6 mei 2010 15:43 schreef Frollo het volgende:
[..]
Zoiets zal het wel zijn.
Bijvoorbeeld negers werden tot in de 19e eeuw als een tussenvorm tussen mensen en apen gezien, dus die maakten sowieso al geen kans op de titel universele mens.
quote:'Ja, mijnheer,' zei de neger, 'dat is zo het gebruik. Wij krijgen als enige kleding tweemaal per jaar een linnen broek. Als we werken in de suikerfabrieken en de molensteen onze vingers te pakken krijgt, snijden ze ons onze hand af; willen wij ontvluchten, dan zetten ze ons een been af; voor mij is het allebei het geval geweest. Dat is de prijs die wij betalen om jullie in Europa suiker te laten eten. En toch zei mijn moeder mij, toen ze mij op de kust van Guinea voor tien Patagonische daalders verkocht: "Mijne lieve jongen, zegen onze fetisjen, aanbid ze steeds, zij zullen je gelukkig laten leven, je hebt de eer, de slaaf te zijn van onze blanke meesters en maak daardoor je vader en moeder welvarend." Helaas! Ik weet niet of ik hen welvarend heb gemaakt [maar zij hebben het mij niet gemaakt. De honden, de apen en de papegaaien zijn duizend keer minder ongelukkig dan wij.] De Hollandse fetisjen die mij bekeerd hebben, zeggen me elke zondag, dat wij allen kinderen van Adam zijn, zowel de blanken als zwarten. Ik ben geen stamboomkundige, maar als de predikers de waarheid spreken, zijn we alle volle neven van elkaar. Nu, ge zult moeten toegeven, dat men niet gruwelijker jegens zijn naaste bloedverwant zou kunnen optreden.'
Alleen jammer dat Voltaire in een heel andere tijd heeft geleefd.quote:Op donderdag 6 mei 2010 15:53 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Wat dus ook volkomen nonsense is. In één van de werken van Voltaire:
[..]
Kijk eens op wat ik reageer.quote:Op donderdag 6 mei 2010 15:55 schreef DeParo het volgende:
[..]
Alleen jammer dat Voltaire in een heel andere tijd heeft geleefd.
dan kan homo universales dus nu gerust een neger zijn. Ik neem even aan dat de TS het immers als algemene vraag bedoelt en je er vanuit mag gaan dat hij zich dus aan de huidige normen en waarden houdtquote:Op donderdag 6 mei 2010 15:50 schreef DeParo het volgende:
[..]
En dat bedoel ik. Voor onze huidige begrippen kan iedereen het zijn mits hij aan criteria voldoet maar toen dachten ze daar heel anders over.
Gast, ik heb het over hoe er in het algemeen over niet-blanken gedacht werd en jij komt met één quote van één persoon, die ook nog eens een van de meest vooruitstrevende denkers van zijn tijd was. Een kwalificatie als 'volkomen nonsense' is iets te sterk.quote:Op donderdag 6 mei 2010 15:53 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
[..]
Dat is misschien niet zo'n heel goed voorbeeld. Voltaire heeft ook nog heel andere dingen geschreven...quote:Op donderdag 6 mei 2010 15:53 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
[..]
quote:Op donderdag 6 mei 2010 02:05 schreef DeParo het volgende:
Iraniers zijn getint m'n beste,Ik zie vooral een 'blanco' man.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En toch zie ik hier een blanke man.
[..]
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |