'Downloader is beste klant entertainmentindustrie'quote:Uit onderzoek van de universiteit van Amsterdam, TNO en SEO Economisch Onderzoek is gebleken dat personen die veel films en muziek downloaden vaak ook veel geld uitgeven aan deze media. Zij gaan vaker naar concerten of een bioscoop.
Volgens de bij het onderzoek betrokken professor Nico van Eijk reageert de entertainmentindustrie verkeerd op het fenomeen downloaden. "Er komt iets nieuws, zoals downloaden en file sharing, en in plaats van dat te zien als een uitdaging, wordt er tegen gevochten." Van Eijk stelt dat deze reactie averechts werkt. "Want als je achter de downloaders aangaat, ga je achter je beste klanten aan."
De conclusie wordt ondersteund door het onderzoek. Dat stelt namelijk dat downloaders meer betalen voor bijvoorbeeld muziek dan niet-downloaders, omdat zij onder andere vaker concerten bezoeken.
Nivellerend effect
Uit het in het wetenschappelijk tijdschrift Communications and Strategies gepubliceerde onderzoek blijkt bovendien dat een een downloadverbod niet leidt tot meer inkomsten voor de entertainmentindustrie. Hoewel een relatief kleine groep van rijke artiesten inkomsten inlevert ten gevolge van filesharing, profiteert een grote groep minder bedeelde artiesten juist van het downloaden van albums.
Door het downloaden raken artiesten bekend bij een breder publiek, waardoor meer mensen naar hun concerten komen. "Downloaden lijkt zo een nivellerend effect te hebben op de inkomens van de artiesten," aldus Van Eijk.
De professor ziet dus niets in een downloadverbod. "Iedereen met een computer downloadt. Dat gaat ook niet meer weg. Het is dus onverstandig om het delen van bestanden te verbieden. Omdat je dan eigenlijk iedereen met een computer criminaliseert. Je kunt het wel doen, maar het is symboolwetgeving die niet te handhaven is. Want P2P, dus het delen van bestanden, gaat dan ondergronds. En dat leidt daar vanzelf tot andere vormen van ongecontroleerd crimineel gedrag."
Als ze dan ook stoppen met een FBI-warning, gevolgd door een Brein-waarschuwing, nog een waarschuwing, een filmlogo, een Dolby Digital logo, etc. etc. voor elke film te zetten, zonder dat ik dat kan doorspoelen, ga ik weer eens films kopen...quote:Op donderdag 6 mei 2010 08:50 schreef Loveless85 het volgende:
[..]
Tijd voor de entertainment-industrie om de verloren strijd tegen downloaden op te geven?
De filmindustrie doet nog daadwerkelijk werk voor z'n geld, de muziekindustrie niet, het niveau van "Idols" zegt genoeg... Na een paar maanden indoctrinatie denken de kijkers daadwerkelijk dat het leuke muziek is, terwijl niet-kijkers zich rotschrikken van het geluid...quote:Op donderdag 6 mei 2010 09:00 schreef BasEnAad het volgende:
De entertainmentindustrie bestaat uit een paar monsterbedrijven die nog het meest weg hebben van een corrupte dictatuur. Bovendien creeëren ze hun eigen artiesten door te pluggen en te pluggen en te pluggen. Hun tijd zou allang voorbij moeten zijn.
Ja en als je dan wat voordeligs wil kopen pak je een ex-rental ofzo, heb je nog een kwartier niet doorspoelbare trailers voor de film zittenquote:Op donderdag 6 mei 2010 09:01 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Als ze dan ook stoppen met een FBI-warning, gevolgd door een Brein-waarschuwing, nog een waarschuwing, een filmlogo, een Dolby Digital logo, etc. etc. voor elke film te zetten, zonder dat ik dat kan doorspoelen, ga ik weer eens films kopen...
Ze etteren precies de klanten waar ze geld van krijgen, en ik heb geen zin om elke keer als ik een film kijk dergelijke ongein te zien. Ironisch genoeg missen ze precies de doelgroep, want de downloader heeft er geen last van...
Idd. Op mijn Popcorn Hour kan ik dat soort meuk gewoon skippen, maar soms vervangen we een gedownloade film wel eens door een legaal exemplaar (is voor de kleine ook wat tastbaarder enzo). Maar dan zit je dus eerst echt 5 minuten naar MEUK te kijken die je helemaal niet wilt zien. Irritant.quote:Op donderdag 6 mei 2010 09:01 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Als ze dan ook stoppen met een FBI-warning, gevolgd door een Brein-waarschuwing, nog een waarschuwing, een filmlogo, een Dolby Digital logo, etc. etc. voor elke film te zetten, zonder dat ik dat kan doorspoelen, ga ik weer eens films kopen...
Het meest verbazingwekkende vind ik toch wel dat ze hiermee precies degene pesten die ze niet bedoelen... Beetje van het niveau mensen die niet te hard rijden aanhouden, omdat je mensen die wel te hard rijden niet kan bijhoudenquote:Op donderdag 6 mei 2010 09:05 schreef KingOfMars het volgende:
[..]
Idd. Op mijn Popcorn Hour kan ik dat soort meuk gewoon skippen, maar soms vervangen we een gedownloade film wel eens door een legaal exemplaar (is voor de kleine ook wat tastbaarder enzo). Maar dan zit je dus eerst echt 5 minuten naar MEUK te kijken die je helemaal niet wilt zien. Irritant.
dat is het sneue, dat soort organisaties of de politiek lijken dit soort onderzoeken (dit is zeker niet de eerste) zo naast zich neer te leggen...quote:Op donderdag 6 mei 2010 09:08 schreef Netsplitter het volgende:
En gewoon geen antwoord krijgen als je brein een maitlje stuurt met de vraag waar dat goed voor is.
Tja sommige mensen doen het nog steeds maar dan digitaalquote:Op donderdag 6 mei 2010 09:01 schreef zoalshetis het volgende:
vroeger copieerden mensen gewoon cd's die je kon lenen bij de bieb. of we namen het op van de radio.
De laatste tijd haal ik nog wel een wat blu ray films en opvallend genoeg valt het daar vaak mee. Een aantal (o.a. the dark knight en bladerunner) beginnen zelfs direct met de film zonder ook maar een menu te tonen. Hopelijk gaat dat meer gebeuren.quote:Op donderdag 6 mei 2010 09:05 schreef KingOfMars het volgende:
[..]
Idd. Op mijn Popcorn Hour kan ik dat soort meuk gewoon skippen, maar soms vervangen we een gedownloade film wel eens door een legaal exemplaar (is voor de kleine ook wat tastbaarder enzo). Maar dan zit je dus eerst echt 5 minuten naar MEUK te kijken die je helemaal niet wilt zien. Irritant.
hoezo vroeger? mijn vader doet dat nog altijdquote:Op donderdag 6 mei 2010 09:01 schreef zoalshetis het volgende:
vroeger copieerden mensen gewoon cd's die je kon lenen bij de bieb. of we namen het op van de radio.
Goede ontwikkeling inderdaad. Buiten de prachtige beeldkwaliteit nog een reden om over te stappen op bluray.quote:Op donderdag 6 mei 2010 10:00 schreef kipknots het volgende:
[..]
De laatste tijd haal ik nog wel een wat blu ray films en opvallend genoeg valt het daar vaak mee. Een aantal (o.a. the dark knight en bladerunner) beginnen zelfs direct met de film zonder ook maar een menu te tonen. Hopelijk gaat dat meer gebeuren.
En het is nog steeds gewoon legaal!quote:Op donderdag 6 mei 2010 10:35 schreef Morthill het volgende:
[..]
hoezo vroeger? mijn vader doet dat nog altijd
Doe eens bron dat het legaal is zonder het orgineel te hebben dan?quote:Op donderdag 6 mei 2010 10:39 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
En het is nog steeds gewoon legaal!
Muziek en film zijn toch altijd legaal geweest in NL? Alleen software moet je het origineel van hebben dacht ik.quote:Op donderdag 6 mei 2010 10:42 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Doe eens bron dat het legaal is zonder het orgineel te hebben dan?
Net wist je het nog zo zeker?quote:Op donderdag 6 mei 2010 11:02 schreef Morthill het volgende:
[..]
Muziek en film zijn toch altijd legaal geweest in NL? Alleen software moet je het origineel van hebben dacht ik.
Huh? Dat zeg ik nergensquote:
Ehhh de auteurswet?!quote:Op donderdag 6 mei 2010 10:42 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Doe eens bron dat het legaal is zonder het orgineel te hebben dan?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |