abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 5 mei 2010 @ 01:20:35 #1
32346 Xebrozius
tactloze lul
pi_81038149
Ten eerste, gedumpt worden zuigt..hard!
Het is zelden een prettige ervaring. Ongeacht hoe lang je al bij elkaar bent of hoe goed de relatie in elkaar zat. De realisatie dat de relatie voorbij is, is een grote klap voor je ego en kan je zelfvertrouwen flink ondermijnen.

Ik ben gedumpt en heb gedumpt en kan er genoeg over vertellen aangezien er al meer dan 15 jaar ervaring is met dit vervelende hoofdstuk in een relatie.

Of dit nu je eerste relatie is of de zoveelste, als je dit advies opvolgt zul je in de loop van de tijd merken dat je de juiste stappen hebt gevolgd en de valkuilen hebt weten te vermijden. Hiermee kun je hopelijk voorkomen dat je een zielige zeurzak bent geworden die alleen nog maar over zijn/haar ex kan praten.

Voorgevoel
Je wordt nooit zomaar gedumpt, er gaat altijd een periode vooraf in de relatie dat de breuk voelbaar wordt. Dit zorgt voor de nare knoop in je maag en de ongemakkelijke stiltes als je samen bent. Je voelt gewoon dat er iets niet goed is en je weet diep van binnen al dat het de relatie betreft.
Hoe langer dit voorgevoel duurt hoe meer je geneigd bent om in de valkuilen te vallen...

Nee. Ga niet opeens onnodig vaak vertellen dat je van hem/haar houdt. Iemand heeft al een besluit gemaakt om de relatie te beëindigen, emotionele chantage zorgt alleen maar voor uitstel maar zal nooit een relatie behouden.

Nee. Ga niet depri wezen. Kom uit je bed, doe de dingen die je doorgaan ook doet. Hoe vervelend die knoop in je maag ook is en hoe erg die vreselijke gedachte in hoofd rondspookt dat er iets in de relatie staat te gebeuren, geef er niet teveel aan toe. Ook al lig je 14 uur per dag in bed te liggen en te balen dan nog is het onvermijdelijk dat de relatie beëindigd gaat worden.

Nee. Ga niet vreemd sukkel. De relatie is nog niet voorbij en misschien interpreteer je de gegevens verkeerd. Hoe kut het ook is, dit irritante voorgevoel heb je gewoon uit te zitten.

Nee. Ga het niet zelf lopen uitmaken omdat je hem/haar voor wil zijn. Hij/zij heeft heel duidelijke redenen waarom deze relatie niet meer werkt, jij niet of nauwelijks. Als jij in een zware emotionele situatie ook nog eens moet uitleggen waarom JIJ (tegen je eigen gevoel in notabene) het uitmaakt ga je stomme dingen zeggen... Dingen die enorm kwetsend of bot over kunnen komen.

Ja. Je kunt hem/haar wel vragen hoe het met de relatie staat of waarom hij/zij de laatste tijd zo afstandig is. Houdt er rekening mee dat dit gesprek juist het gedumpt worden in werking kan stellen maar dit is ook het punt. Waarom zou je het onvermijdelijke uit willen stellen? Deze gesprekken zijn nooit leuk maar je hiermee voorkom je dat er door overvallen wordt of gedumpt wordt in de bios zodat je geen scene schopt bijvoorbeeld. Je houdt in ieder geval nog een beetje de controle, hoe kut het ook is.

De relatie is voorbij

De meest belangrijke regel die er is. Op het moment dat je gedumpt bent herhaal deze regel zo vaak als nodig is om dit besef in te laten zinken. Ooit zal je je beter voelen tot die tijd heb je dit te accepteren.
Laat geen ruimte over voor hoop, dit zorgt alleen maar voor een erg lang verwerkingsproces en kan je in de lange duur alleen maar meer schaden.

Nu de relatie voorbij is kom je in de 5 fasen terecht:
- Ontkenning
- Onderhandelen
- Boosheid
- Radeloosheid
- Acceptatie

Ontkenning - Probeer dit zoveel mogelijk te voorkomen, zorgt alleen maar voor ellende,ruzie en meer verdriet. Erken de regel De relatie is voorbij

Onderhandelen - Waarom niet? Misschien zijn de verschillen in de relatie nog overbrugbaar, je weet zelf dondersgoed of je bepaalde verwachtingen waar kan maken. Ga jezelf niet lopen bullshitten, uiteindelijk trek je toch aan het kortste eind.

Boosheid - Begrijpelijk, maar boos zijn op je partner heeft geen zin en is oneerlijk. Dit is een korte fase over het algemeen. Tenzij het vreemdgaan betreft. Zie kopje vreemdgaan.

Radeloosheid - Intens, maar dan ook echt intens verdriet. Stop dit niet weg, geef er aan toe. Je hebt dit nodig om in de 5e fase terecht te komen. valkuil verdriet is iets anders dan zelfmedelijden. Schei daar mee uit. Ten eerste jaag je je vrienden/ouders/anders op den duur hiermee op de kast en ten tweede zorg je alleen maar voor een langer verwerkingsproces

Acceptatie - Tijd om het te laten gaan. De relatie is voorbij

Evaluatie

Nu de relatie is beëindigd is het contact over het algemeen niet direct verbroken, vaak wil je toch dingen nog uitspreken. Vaak wordt dit geïnitieerd door de vrouwelijke helft in de relatie, zij heeft behoefte aan feedback en zoekt een manier om de relatie op een goede manier af te sluiten.

Kerels, verwar dit signaal niet met een toenaderingspoging om de relatie nieuw leven in te blazen. De relatie is voorbij

Dit gesprek is nuttig voor beide partijen, deze vragen zijn afhankelijk van je relatie en welke voorgevoelens je had in de relatie. Hieronder een klein leidraadje:
doen
- Hoe had ik dit kunnen voorkomen?
- Wanneer begon de relatie precies bergafwaarts te gaan?
- Wat heeft je doen besluiten de relatie te beëindigen?

niet doen
- vragen of er een ander is
- of hij/zij alweer in een nieuwe relatie zit
- vragen of je de relatie nog had kunnen redden op <X> tijdstip.

Deze vragen trekken nauwelijks geheelde wonden op je ziel WAGENWIJD open en doen jullie beiden pijn.
Kerels hebben hier over het algemeen wat meer neiging toe, probeer dit te vermijden. Je probeert een relatie af te sluiten, niet opnieuw in de shit te schoppen. Dat levert dus n-i-e-t-s op voor beide partijen!

De wond op je ziel

Deze wond geneest verbazend langzaam, accepteer dit.
Praat er over met vrienden (niet die van haar!), huil, sport, sloop een verkeersbord, fiets de horizon tegemoet. Doe dingen die je genezingsproces helpen. Voorkom het verdrinken in zelfmedelijden. Mocht je hier erg veel last van hebben stel jezelf dan een doel. "okay, ik voel me extreem kut en de wereld mag dood wat mij betreft maar het aankomende uur ga ik gamen met vrienden". Zoek toch wat afleiding die je zelfmedelijden doen afnemen.
Dring je zelfmedelijden NIET op aan anderen, serieus ik weet je te vinden en zal je bewerken met een kaasschaaf. Je bent dus gewaarschuwd...

Pak je oude leventje voor de relatie weer op. DOE GEEN IMPULSIEVE SHIT Geef je niet op voor het vreemdelingen leger, loop niet weg van huis, ga niet lopen dreigen met zelfmoord, sla de nieuwe vriend/vriendin van je ex niet in elkaar. PAK. JE. OUDE. LEVEN. WEER. OP.

Vermijd je ex op elke mogelijke manier. Zoek haar niet op, ook niet stiekem door naar de ene plek te gaan waar zij ook altijd is. Elke keer als je hem/haar ziet doe je jezelf pijn en zeker als je ziet dat hij/zij al helemaal over je heen is. Waarom zou je dat jezelf aandoen, denk nu vooral aan jezelf.

1/2, 1/4 en 1/8e regel

De wat

Oké, kort gezegd komt het hier op neer:
Je hebt je ex al 2 weken niet gezien en het gaat nog niet zo goed met je. Opeens kom jij je ex weer tegen en *boem* de helft van je vooruitgang is weer teniet gedaan omdat je haar hebt gezien. Brok in je keel, tranen die branden in je ogen. Kutzooi.

Na deze periode zie je hem/haar 6 weken niet, het gaat nu redelijk met je. Plots zie jij je ex tijdens het uitgaan en *boem* een kwart van je vooruitgang is aan gort. Misselijk gevoel, je avondje uitgaan is vergald en je wilt (begrijpelijk) naar huis.

Na deze periode zie je hem/haar 8 weken niet, als jij je ex nu tegenkomt is het kut maar niet meer dat je er misselijk van wordt en je avond of dag vergald is. Je kunt voorzichtig eens hoi zeggen.
BLIJF NIET PLAKKEN! Je bent nog niet volledig over je relatie heen, haal geen domme dingen in je hoofd anders mag je straks weer door het hele proces heen sukkel...

Bovenstaande periodes zijn per persoon verschillend, de regel blijkt voor ontzettend veel mensen te gelden.

Dit moet je dus niet doen in deze periode

Ga je ex niet opnieuw toevoegen op MSN/Hyves/Facebook etc.
Geen deprimerende berichtjes achterlaten op blogs, profielen en fora in de hoop dat je ex dit gaat lezen.
Geen smsjes sturen met gemene dingen zoals "mijn bed zal nooit meer hetzelfde zijn" "ik kan niet meer leven zonder jou" "zonder jou is niets meer hetzelfde"
Zoek zijn/haar vrienden niet op, je weet dondersgoed dat wat jij zegt naar je ex doorgespeeld gaat worden. Kap daarmee, hier schiet je niets mee op. Sterker nog, zijn/haar vrienden kunnen je gewoon keihard gaan vermijden. Accepteren en uiteindelijk loslaten hoe kut ook.

Hem/haar opzettelijk opzoeken

Dat doet fucking pijn en alle signalen die je ex op dat moment afgeeft worden totaal verkeerd opgevat omdat je beheerst wordt door emotie. Een knuffel die je ex geeft betekent niet dat de relatie weer in orde komt, dit is gewoon een beleefdheid-knuffel.
Vooral vrouwen neigen naar dit soort gedrag omdat ze
a.) willen laten zien dat ze over je heen zijn en je dus als goede vriend beschouwen.
b.) zelf ook nog ontzettend onzeker zijn over deze hele nieuwe ongemakkelijke situatie en kunnen terugvallen op wat ze bekend was tijdens jullie relatie.
c.) vrouwen zijn, en soms ronduit evil zijn als het aankomt op emotie.

Om gênante zaken te voorkomen en onnodig zielenleed te vermijden hem/haar gewoon niet opzoeken. Punt.

JE EX STALKEN

Wat de neuk mankeert jou?
Het wordt tijd dat je professionele hulp inschakelt.

[ Bericht 0% gewijzigd door Xebrozius op 05-05-2010 01:36:59 ]
  Moderator woensdag 5 mei 2010 @ 01:37:34 #2
1424 crew  Jimbo
Gråtrunka
pi_81038554
Zoog het maar hard, dan had je dr nog wat aan
Op donderdag 20 augustus 2020 17:36 schreef Notorious_Roy het volgende:
Naast alle onzin die je uitkraamt heb je af en toe ook gewoon heel verstandige posts.
Op dinsdag 10 augustus 2021 16:32 schreef yvonne het volgende:
@:Jimbo voor mod, yeah *O*
pi_81039150
Bedankt. Ik zal er aan denken voor het geval ik gedumpt word.

As if

Waar heb je trouwens dat rouw-model vandaan geplukt?
  woensdag 5 mei 2010 @ 08:35:56 #4
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_81040709
tvp
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
  woensdag 5 mei 2010 @ 11:16:00 #5
273524 About2Break1
Dura lex, sed lex
pi_81043389
Goede tips, helaas heb ik zo nu zo hard nodig
  woensdag 5 mei 2010 @ 11:47:04 #6
262 Re
Kiss & Swallow
pi_81044270
het zou zo de OP kunnen worden van de omgaan met je ex reeks!

maar niet iedereen wordt natuurlijk op zo'n manier gedumpt, er zijn subtielere manieren of vriendelijkere... maar over het algemeen is er altijd 1 partij die idd aan het korste eind trek
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
  woensdag 5 mei 2010 @ 11:50:37 #7
254446 Mevrouw_voor_jou
Mevrouw_voor_jou
pi_81044376
Ik vind het allemaal niet zo zwart-wit als TS het stelt.

Natuurlijk ga je een proces in maar de 5 fasen hoeven niet persé in dezelfde volgorde te zijn.

Verder kan het radicaal omgooien van je leven er ook voor zorgen dat je weer het gevoel hebt controle te hebben, en daarnaast een positieve impuls geven aan dingen die je graag wilde veranderen.

1/2, 1/4 en 1/8e regel: dit vind ik onzinnig. Natuurlijk is de eerste keer dat je je ex tegenkomt soms enorm pijnlijk maar dit is lang niet altijd en je word niet teruggegooid, je gaat alleen opnieuw een stukje verwerken. Net zoals andere mensen verdrietig worden bij het zien van iets van een overleden dierbare. Dat gevoel slijt elke keer dat je het tegenkomt iets, maar de snelheid ervan hang af van de persoon en hoe de relatie is geweest.

Dat afstand nemen van je ex en ook van zijn vrienden lijkt me logisch. Je kunt elkaar niet steunen in dit proces. Maar je kunt wel gewoon gedag blijven zeggen en vragen hoe het gaat. Je hoeft je ex niet meteen dood te zwijgen omdat het je ex is.
pi_81045611
quote:
Op woensdag 5 mei 2010 11:50 schreef Mevrouw_voor_jou het volgende:
Ik vind het allemaal niet zo zwart-wit als TS het stelt.
Ik vind het, gezien het imago van TS, eigenlijk een buitengewoon genuanceerde en tactvolle OP. Zou zo in de Flair kunnen
  woensdag 5 mei 2010 @ 12:37:02 #9
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_81045844
quote:
Op woensdag 5 mei 2010 12:30 schreef Xennia het volgende:

[..]

Ik vind het, gezien het imago van TS, eigenlijk een buitengewoon genuanceerde en tactvolle OP. Zou zo in de Flair kunnen
Details willen we
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
  woensdag 5 mei 2010 @ 12:38:41 #10
82136 Xennia
gekroond
pi_81045905
quote:
Op woensdag 5 mei 2010 12:37 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Details willen we
Waarvan?
  woensdag 5 mei 2010 @ 12:40:22 #11
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_81045959
quote:
Op woensdag 5 mei 2010 12:38 schreef Xennia het volgende:

[..]

Waarvan?
het imago van TS in dergelijke zaken ;D
Een gedicht over Maanvis
  woensdag 5 mei 2010 @ 12:54:04 #12
82136 Xennia
gekroond
pi_81046467
quote:
Op woensdag 5 mei 2010 12:40 schreef Maanvis het volgende:

[..]

het imago van TS in dergelijke zaken ;D
http://forum.fok.nl/user/history/32346
pi_81054561
Merci.
[img]http://users.telenet.be/Noxide/lord.gif[/img]
  donderdag 6 mei 2010 @ 10:09:54 #14
63598 bigshadow
Fan van iedereen
pi_81077411
quote:
Dring je zelfmedelijden NIET op aan anderen, serieus ik weet je te vinden en zal je bewerken met een kaasschaaf. Je bent dus gewaarschuwd

Held! Alleen hiervoor ben ik je al dankbaar!
  donderdag 6 mei 2010 @ 11:04:40 #15
70514 littledrummergirl
voor uw vrijmibo
pi_81078963
tof geschreven vooral t kaasschaaf deel!
In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
Everybody needs a bosom for a pillow!
pi_81095689
Bij mij kwam het heel onverwachts, geen mooielijke periode of wat dan ook.
Na 3 jaar zomaar verlaten voor een ander en 5 dagen voor mn tentamens weer eens begonnen.

Ik moet zeggen dat het een stuk makkelijker is om over je ex heen te komen als ze zo'n doodsteek verkoopt
You sunk my battleship! :o
pi_81096364
Bedankt Dr. Phil.
pi_81099320
gewoonweg geniaal dank voor de verhelderende OP.

Edit: ik mis trouwens het kopje vreemdgaan...
quote:
Boosheid - Begrijpelijk, maar boos zijn op je partner heeft geen zin en is oneerlijk. Dit is een korte fase over het algemeen. Tenzij het vreemdgaan betreft. Zie kopje vreemdgaan.

[ Bericht 53% gewijzigd door Lallend op 06-05-2010 21:10:39 ]
pi_81104576
Ook een TVP hier. Praktijkvoorbeelden willen we hebben~!
pi_81105366
quote:
Op donderdag 6 mei 2010 21:12 schreef friekin_ het volgende:
Ook een TVP hier. Praktijkvoorbeelden willen we hebben~!
Ter info: relatie gehad van 4 jaar waarvan 2 jaar samenwonend.

Ok.. nou de eerste fase waarin ik direct dezelfde avond al in kwam was de onderhandelingsfase. Direct inspringen op het probleem omdat zodra er toch grotere plannen gemaakt zijn het naar mijn idee nutteloos zal zijn om de boel nog te gaan lijmen. (zoals het apart gaan wonen ofzo dat soort dingen..)

De eerste twee maand vanaf dag 1 heb ik in de ontkenningsfase gezeten mede omdat ze nog geen andere plek had om te slapen dus was het moeilijk om ons niet meer als "ONS" te zien.. heeft het heel moeilijk gemaakt mede omdat ze niet echt ergens anders heen kon om te verblijven...

Dus voor mij gingen Ontkenningsfase en onderhandelen tegelijk op waarbij het onderhandelingsproces in de eerste 2 week het grootste aandeel had.

Boos ben ik al die tijd wel geweest, op haar, op mezelf maar ook vooral op de manier waarop het is gebeurd en welke acties mijn ex heeft ondernomen met betrekking tot het uitmaken.

Radeloos werd ik vooral na 2 week en niet meer wist wat ik nou met de situatie aan moest. Ik ben nu volledig op mijzelf sinds een paar dagen en begin mij langzamerhand toch meer in mijn element te voelen. Komt mede ook omdat ik zelf ook wel weet dat de situatie zo beter is. Ondanks dit alles zou ik haar nog steeds dolgraag terug willen maar dit komt dan vooral uit mijn hart. Mijn verstand begint toch aardig op gang te komen en denk dat ik er niet ver vanaf zit dat het verstand het hart gaat overstemmen en orde op zaken gaat stellen. (de relatie is nu ongeveer 2 maand uit)

Langzaamaan begin ik in te zien dat ik de situatie maar zal moeten accepteren zoals die is. Is erg lastig en pijnlijk omdat je jezelf dan weer zo tegenkomt terwijl dat de afgelopen 2 week niet zo erg was en het vooral mijn ex verwijt. Ik moet nu mijn eigen boontjes gaan doppen en het voelt wel als een "slik" moment dat het even pittig is.
Ik lees mij regelmatig in over dit onderwerp en vind troost in het feit dat er lotgenoten zijn en hoe anderen ermee omgaan en wat goede tips zijn. Vooral dit topic spreekt mij erg aan omdat het toch verhelderend werkt en even mij met beide voeten op de grond zet.

Genoeg praktijk zo?
  donderdag 6 mei 2010 @ 22:48:41 #21
25878 MOD
Hee!! Bob is aan het kotsen!!
pi_81109914
tvp
Met het zelfde gemak, woon je in de afvalbak!
  vrijdag 7 mei 2010 @ 01:05:38 #22
187715 DavidBrent
I don't give shitty jobs
pi_81115769
Het model klopt over het algemeen wel. Je moet diegene gewoon uit je leven filteren op elke mogelijke manier.
What does a squirrel do in the summer? It buries nuts. Why? Cos then in winter time he's got something to eat and he won't die. So, collecting nuts in the summer is worthwhile work. Every task you do at work think, would a squirrel do that?
  vrijdag 7 mei 2010 @ 01:35:40 #23
25878 MOD
Hee!! Bob is aan het kotsen!!
pi_81116500
quote:
Op woensdag 5 mei 2010 01:20 schreef Xebrozius het volgende:
Tenzij het vreemdgaan betreft. Zie kopje vreemdgaan.
Waar is het kopje vreemdgaan?
Met het zelfde gemak, woon je in de afvalbak!
  zaterdag 8 mei 2010 @ 01:27:52 #24
301168 goofy_goober
knucklehead mcspazatron
pi_81165966
Hier:
quote:
Nee. Ga niet vreemd sukkel. De relatie is nog niet voorbij en misschien interpreteer je de gegevens verkeerd. Hoe kut het ook is, dit irritante voorgevoel heb je gewoon uit te zitten
why didn't the kid see the pirate movie? because it was rated Aarrh!
pi_81167252
Xebrozius wtf? Een lange periode lurken leerde mij dat jij de man der mannen was? Wat is dit nu???
Prins der kikkers
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')