Hi!
Allemaal bezorgde berichtjes, dus ik zal me nog maar eens even melden...
Weer terug uit Cuba. Echt een heeeerlijke drie weken gehad, beetje rondgereden, in zee gedobberd, mensen bezocht die ik 5 jaar geleden had leren kennen daar en in het algemeen genoten van Cubaanse muziek, humor en gastvrijheid (iets minder van de keuken en helemaal niet van de mojitos helaas). De groeiende buik baarde veel opzien (echt mensen die vanaf de andere kant van de straat gaan roepen "ze is zwanger!" en in het algemeen veel voorspellingen over het geslacht (als wij aangaven dat we het niet wisten ging men heel behulpzaam uitleggen dat zij zoiets hadden als een echo, waarmee je het geslacht kon zien...

). Het was sowieso heerlijk om nu even weg te zijn samen. Geen werk en praktische dingen en babyboeken, maar gewoon even met zijn tweeën en mi pancita

.
Cuba lijkt overigens nog meer ingestort dan 5 jaar geleden. De verschillen worden groter, de dollarstores liggen vol, maar de onderklasse lijkt het toch echt beroerder te hebben. Ook zijn er echt véél minder toeristen. Echt alleen in Havana kwamen we veel mensen tegen en in Santiago een paar, maar verder leek het toch behoorlijk uitgestorven. Buiten Havana is het vervoerssysteem echt nog verder afgetakeld en we hebben dan ook heel wat lifters meegenomen.
Ow, en we hebben nog 3 uur vastgezeten bij immigratie op de heenweg

. Ik had boeken meegenomen (www.boekenvoorcuba.nl) en dat ging niet helemaal goed toen ik (dom dom) had gezegd dat ik voor een NGO werk.

. Anyway...
En nu... weer heul druk. Eind van deze maand gaan de definitieve aanvragen (naar het ministerie) voor Nederlandse NGOs de deur uit en dat is ontzettend veel werk. Pffff...
Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.