quote:Het zal ook wel per vakgebied verschillen. Waar ik zit ligt de arbeidsmarkt gewoon op zijn gat dus er is enorm veel concurrentie. Ik ben na mijn afstuderen ook gevraagd of ik even wilde blijven, maar dan voor een gewoon onderzoek en niet voor een promotieplaats. Met die baan ben ik al een enorme bofkont want een groot deel van mijn medeafstudeerders zit nu werkeloos thuis.Op zondag 24 oktober 2010 17:58 schreef Rubber_Johnny het volgende:
Dat is niet zo fijn dan..
Bij een voorlichtingsdag voor mijn master werd er gezegd dat als je goed was, en wilde promoveren dat er dan wel wat voor je geregeld werd.. Waar ik studeer zijn al wel mensen gevraagd of ze na hun afstuderen 'niet even wilden blijven', maar kennelijk was er op dat moment geld beschikbaar.
Sowieso hoop ik niet dat er een cuttroat-competitie heerst om beschikbare plekken.
Ik ben op zich wel goed in wat ik doe, heb tot nu toe hoge cijfers gehaald, hnrs gedaan, en heb ook aardig wat contacten binnen de academische wereld..
MAAR.. Op het moment ontvang in een arbeidsongeschiktheidsuitkering, en als er ook veel cum-laude mensen zonder 'vlekje' zijn vrees ik dat ik dan toch het nakijken heb.
Hoe zijn universiteiten tegenover ' niet standaard' werknemers?
quote:Dat klopt zeker ja. Een docent zal niet snel een onzekere streber aannemen als promovendus, je moet wel een beetje stabiel zijn, met stress kunnen omgaan en kunnen relativeren, al is het alleen maar omdat de docent zelf ook het liefst een promotie heeft die een beetje soepeltjes loopt en geen tijd/zin heeft om de hele tijd iemands handje te gaan vasthouden (al heft diegene nog zovel potentie). Beetje ontnuchterend misschien, maar het zijn soms net gewone mensen.Op zondag 24 oktober 2010 18:30 schreef Chanty het volgende:
[..]
Het zal ook wel per vakgebied verschillen. Waar ik zit ligt de arbeidsmarkt gewoon op zijn gat dus er is enorm veel concurrentie. Ik ben na mijn afstuderen ook gevraagd of ik even wilde blijven, maar dan voor een gewoon onderzoek en niet voor een promotieplaats. Met die baan ben ik al een enorme bofkont want een groot deel van mijn medeafstudeerders zit nu werkeloos thuis.
Verder zou ik me niet te druk maken om de hoge cijfers. Het schijnt dat sommigen daar veel waarde aan hechten, maar er zijn genoeg andere zaken waarmee je ook een goede indruk kunt maken: motivatie, doorzettingsvermogen, werkervaring, etc. Meer dan je best doen kun je niet
quote:Ik maak me juist niet druk om de hoge cijfers, dat is mijn ' selling point'Op zondag 24 oktober 2010 18:30 schreef Chanty het volgende:
[..]
Het zal ook wel per vakgebied verschillen. Waar ik zit ligt de arbeidsmarkt gewoon op zijn gat dus er is enorm veel concurrentie. Ik ben na mijn afstuderen ook gevraagd of ik even wilde blijven, maar dan voor een gewoon onderzoek en niet voor een promotieplaats. Met die baan ben ik al een enorme bofkont want een groot deel van mijn medeafstudeerders zit nu werkeloos thuis.
Verder zou ik me niet te druk maken om de hoge cijfers. Het schijnt dat sommigen daar veel waarde aan hechten, maar er zijn genoeg andere zaken waarmee je ook een goede indruk kunt maken: motivatie, doorzettingsvermogen, werkervaring, etc. Meer dan je best doen kun je niet
quote:Gelukkig ken ik heel veel mensen op de uni die over het algemeen wel tevreden met me zijn..En ik heb nog 2 jaar, ruim tijd om nog meer in positieve zin op te vallen..Op zondag 24 oktober 2010 18:41 schreef keesjeislief het volgende:
[..]
Dat klopt zeker ja. Een docent zal niet snel een onzekere streber aannemen als promovendus, je moet wel een beetje stabiel zijn, met stress kunnen omgaan en kunnen relativeren, al is het alleen maar omdat de docent zelf ook het liefst een promotie heeft die een beetje soepeltjes loopt en geen tijd/zin heeft om de hele tijd iemands handje te gaan vasthouden (al heft diegene nog zovel potentie). Beetje ontnuchterend misschien, maar het zijn soms net gewone mensen.. Naast wetenschappelijk talent uitgedrukt in cijfers is karakter en persoonlijkheid dus ook een heel belangrijke factor imho. En imho ook een van de redenen dat men nogal eens graag via-via recruteert, omdat je dan veel meer weet over iemand dan wanneer je dat in 1 of 2 gesprekjes moet zien in te schatten.
quote:Tenzij je heel uitzonderlijk bent is de docent waar je het van moet hebben qua promotie over het algemeen degene bij wie je je afstudeerscriptie schrijft. Ik zou me nu dus nog maar niet al te druk maken, maar je zou je in je laatste jaar eens kunnen orienteren, bekijken welke docent veel promovendi heeft gehad de laatste jaren en bezien of je bij hem/haar een afstudeerproject kunt regelen.Op zondag 24 oktober 2010 18:54 schreef Rubber_Johnny het volgende:
[..]
Ik maak me juist niet druk om de hoge cijfers, dat is mijn ' selling point'![]()
Qua concurrentie kan het niet erger dan bij mij. Ik doe wijsbegeerte. Dubbelop dus, mijn master trekt een hoop nieuwsgierige mensen aan, het slag dat over het algemeen graag promoveert, en buiten promoveren is er niet zo heel veel te doen in het vakgebied, crisis of niet..
Als je gevraagd wordt even te blijven lijkt mij dat ook ideaal, zit je weer even onder de pannen.
[..]
Gelukkig ken ik heel veel mensen op de uni die over het algemeen wel tevreden met me zijn..En ik heb nog 2 jaar, ruim tijd om nog meer in positieve zin op te vallen..
quote:Bedankt voor de tip!Op zondag 24 oktober 2010 19:04 schreef keesjeislief het volgende:
[..]
Tenzij je heel uitzonderlijk bent is de docent waar je het van moet hebben qua promotie over het algemeen degene bij wie je je afstudeerscriptie schrijft. Ik zou me nu dus nog maar niet al te druk maken, maar je zou je in je laatste jaar eens kunnen orienteren, bekijken welke docent veel promovendi heeft gehad de laatste jaren en bezien of je bij hem/haar een afstudeerproject kunt regelen.. Want zo willekeurig is het ook nog: de ene docent is veel meer geinteresseerd in promovendi als de andere...
quote:Ik ben dan wel een student, maar ik heb tijdens het schrijven van een essay altijd een synoniemenwoordenboek openstaan. erg handig als je niet steeds in herhaling wil vallenOp zondag 24 oktober 2010 13:10 schreef bloempje-moi het volgende:
[..]
Ik hoop over twee uur mijn eerste artikel af te hebben. Over de inhoud en opbouw ben ik tevreden maar iedere keer als ik het teruglees vind ik mijn taalgebruik zo saai en slecht. Het is een kunsthistorisch artikel, dus een beetje smeuiig schrijven mag op zich wel. Ik merk alleen dat ik blijf hangen in steeds dezelfde formuleringen.
quote:Ik zie wel eens vacatures voorbijkomen ja. Die nog gewoon 2000 euro betalen.Op dinsdag 26 oktober 2010 12:19 schreef speknek het volgende:
Is dat nu nog mogelijk dan?.
De 'eerstegeldstroom' promovendus wordt betaald door de universiteit, maar dat kan alleen omdat ze lesgeven en zo zichzelf min of meer terugverdienen, de tweede en derde geldstroom zitten al op een beurs. Je ziet door verschuiving van het geld naar NWO dat je vrijwel alleen nog maar 2e/3e stroom krijgt inderdaad. Doordat ook postdocs en andere medewerkers zelf afhankelijk worden van beurzen zal het me niet verbazen als op termijn promovendi zelf een beurs moeten zien te regelen. Aan de andere kant krijgt de faculteit (en daarmee de vaste medewerkers) ook weer betaald voor het aantal promovendi dat ze hebben, dus het blijft onoverzichtelijk.
quote:Dat is alweer een hele geruststelling.Op dinsdag 26 oktober 2010 13:00 schreef Grumpey het volgende:
Naar mijn weten vallen alle promovendi van de faculteit gewoon onder de CAO Universiteiten, en hebben daarmee gewoon vaststaande salarisschalen. Universiteiten die dit enkele jaren geleden probeerde te omzeilen met dat beurs-systeem hebben dacht ik een berisping gekregen, alhoewel helemaal juridisch dit niet te verbieden was ofzo. In ieder geval is het gross gewoon normaal in dienst en ik vermoed ook niet dat dit opeens in 2 jaar tijd gaat veranderen (hooguit in 10 jaar tijd).
quote:Het gekke is.. die hebben we dus al op onze uni..Misschien een workaround?Op dinsdag 26 oktober 2010 13:13 schreef speknek het volgende:
Mocht het ooit veranderen, dan zullen we wel helemaal naar een Amerikaans systeem gaan met graduate schools, waar je na je bachelor in kunt stromen, en geld verdient als parttime docent.
quote:Er is een gerechtelijke uitspraak tegen beurspromovendi: omdat er sprake is van een werknemer/werkgever relatie moet de promovendus ook als zodanig betaald worden. Meer info op he site van het Promovendi netwerk.Op dinsdag 26 oktober 2010 11:50 schreef Rubber_Johnny het volgende:
Hoe zit het eigenlijk met de opmars van de beurspromovendus?
Is het over een jaar of twee überhaupt nog wel mogelijk om volwaardig betaald te promoveren?
quote:Klopt, die berisping hebben ze gehad, desalniettemin lopen er hier nog genoeg bursalen rond...Op dinsdag 26 oktober 2010 13:00 schreef Grumpey het volgende:
Naar mijn weten vallen alle promovendi van de faculteit gewoon onder de CAO Universiteiten, en hebben daarmee gewoon vaststaande salarisschalen. Universiteiten die dit enkele jaren geleden probeerde te omzeilen met dat beurs-systeem hebben dacht ik een berisping gekregen, alhoewel helemaal juridisch dit niet te verbieden was ofzo. In ieder geval is het gross gewoon normaal in dienst en ik vermoed ook niet dat dit opeens in 2 jaar tijd gaat veranderen (hooguit in 10 jaar tijd).
quote:Het gaat mij er om dat je niet alleen maar als bursaal aan je PHd kan komen.Op dinsdag 26 oktober 2010 13:23 schreef SuperWeber het volgende:
[..]
Klopt, die berisping hebben ze gehad, desalniettemin lopen er hier nog genoeg bursalen rond...
quote:Rijksuniversiteit Groningen, Wiskunde en natuurwetenschappen.Op dinsdag 26 oktober 2010 13:30 schreef speknek het volgende:
Ik ben voor naming and shaming, welke universiteit/faculteit?
quote:Ik had je geheugen beter ingeschatOp dinsdag 26 oktober 2010 13:35 schreef Grumpey het volgende:
SuperWeber is volgens mij een echte groninger met een scheikunde achtergrond, dus ik heb zo'n vermoeden dat je het in die hoek moet zoeken
quote:Vroege dementieOp dinsdag 26 oktober 2010 13:38 schreef SuperWeber het volgende:
[..]
Ik had je geheugen beter ingeschat
Ik heb een biologische achtergrond
quote:Zeker met jouw achtergrondOp dinsdag 26 oktober 2010 13:39 schreef Grumpey het volgende:
[..]
Vroege dementiehet is maar te hopen dat het niet doorzet voordat ik mijn proefschrift af heb
quote:Persoonlijk vind ik het misplaatste prestige. Of je nu promoveert aan de hand van geld dat je door een quiz van NWO/uni hebt gewonnen of omdat je promoveert omdat je via derde geldstroom een vraag vanuit de samenleving beantwoord, ik vind het een niet onder doen voor het ander.Op dinsdag 26 oktober 2010 16:07 schreef Shivo het volgende:
Het zou volgens mij een goed idee zijn om in elk geval een deel van de promotie plekken te verdelen aan de hand van een beurs. Een beurs is toch een soort prestige ding, waarmee je aantoont inzicht en ambitie te hebben, staat goed op je CV.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |