Waarom is het Ev. van Thomas het 'meest voor de hand liggend evangelie'?quote:Op donderdag 6 mei 2010 16:25 schreef Spanky78 het volgende:
Zolang er in de bijbel het meest voor de hand liggende evangelie (Thomas) niet wordt geratificeerd.... Vast omdat er in staat: don't build tall buildings to honor me. SPlit a piece of wood and i'll be there, lift a rock and i'll be there. Daar heeft de kerk natuurlijk niet veel aan.
Omdat het het enige is dat gedateerd is vlak nadat de historische figuur jezus is gestorven (en wie dat dan was is weer een ander onderwerp). Maargoed, ik wil het daar verder niet over hebben. Georganiseerd religie heeft voor mij al tijden geleden afgedaan. Geloof dat vind ik wel een mooi iets, maar daar heb je geen leiders, schapen en mensen die andere onderdrukken voor nodig....quote:Op donderdag 6 mei 2010 16:34 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Waarom is het Ev. van Thomas het 'meest voor de hand liggend evangelie'?
Je laat klinken alsof dat consensus is. Het is allesbehalve consensus dat het Thomas evangelie zelfs nog voor de andere evangelieën is geschreven. Meestal wordt het circa 140 na Christus gedateerd.quote:Op donderdag 6 mei 2010 16:38 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Omdat het het enige is dat gedateerd is vlak nadat de historische figuur jezus is gestorven (en wie dat dan was is weer een ander onderwerp)
Lijkt me onwaarschijnlijk. Een datering van 120-150 n.c. lijkt me waarschijnlijker. De bijbelse evangeliën zijn tussen 65-100 n.c. geschreven.quote:Op donderdag 6 mei 2010 16:38 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Omdat het het enige is dat gedateerd is vlak nadat de historische figuur jezus is gestorven
Er is zeker geen consensus over. De laatste keer dat ik er naar keek was het thomas evangelie het oudst gedateerd. (mijn bron gaf toen aan zo'n 40 n.c.). Wellicht is eea weer veranderd. Neemt niet weg dat hetegeen er in dat evangelie astaat de kerk niet goed uit zal komen. Het wordt daarom nooit geratificeerd.quote:Op donderdag 6 mei 2010 16:40 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Je laat klinken alsof dat consensus is. Het is allesbehalve consensus dat het Thomas evangelie zelfs nog voor de andere evangelieën is geschreven. Meestal wordt het circa 140 na Christus gedateerd.
Wat voor bron was dat? Ik ken geen enkele geleerde die het in de jaren 40 n.c. dateert.quote:Op donderdag 6 mei 2010 16:47 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Er is zeker geen consensus over. De laatste keer dat ik er naar keek was het thomas evangelie het oudst gedateerd. (mijn bron gaf toen aan zo'n 40 n.c.).
Define: beterquote:Op donderdag 6 mei 2010 16:51 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Wat voor bron was dat? Ik ken geen enkele geleerde die het in de jaren 40 n.c. dateert.
Het heeft in de vroege kerk nooit een hoge status gehad. Bij de vaststelling van de canon was het ev. van Thomas niet eens een issue. Men had betrouwbaardere en betere evangeliën om uit te kiezen.
Welke bron is dat? Dat is zelfs voor de vroegere datering erg oudquote:Op donderdag 6 mei 2010 16:47 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Er is zeker geen consensus over. De laatste keer dat ik er naar keek was het thomas evangelie het oudst gedateerd. (mijn bron gaf toen aan zo'n 40 n.c.). Wellicht is eea weer veranderd. Neemt niet weg dat hetegeen er in dat evangelie astaat de kerk niet goed uit zal komen. Het wordt daarom nooit geratificeerd.
Ze bevatten meer informatie over Jezus dan alleen 'citaten'.quote:
Ouder. Duidelijkere oorsprong. Sluit beter aan bij wat men vanuit tradities e.a. bronnen al wist over Jezus.quote:Op donderdag 6 mei 2010 16:52 schreef Spanky78 het volgende:
Define: betrouwbaarder
Dat is waarschijnlijk gebaseerd op de mening van Quispel, die daar een standaardwerk over geschreven heeft: Het evangelie van Thomasquote:Op donderdag 6 mei 2010 16:53 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Welke bron is dat? Dat is zelfs voor de vroegere datering erg oud
http://www.bol.com/nl/p/n(...)#product_descriptionquote:Deze nieuwe editie van het Evangelie van Thomas bevat, naast een integrale vertaling uit het Koptisch van de 114 logoi of Spreuken van Jezus, ook een inleiding en commentaar op iedere logos. De tekst uit 140 n. Chr. berust op twee vroegere bronnen, een Alexandrijnse en een Judese. De laatste, van rond 40 n. Chr. en daarmee de oudst bekende christelijke bron, blijkt getrouwer de woorden van Jezus weer te geven dan de kerkelijke evangeliën. Quispel maakt de lezer duidelijk dat het Nieuwe Testament een zeer eenzijdig beeld schetst van het oerchristendom. Hij toont aan dat de Jezus van het Thomas Evangelie een wijsheidsleraar was; de Jezus uit de kerkelijke evangeliën - die aan het einde der tijden als Zoon des Mensen en rechter het Laatste Oordeel uitspreekt - is vreemd aan het Evangelie van Thomas.
Recensie(s)
NBD|Biblion recensie
Een voornaam uitgegeven vertaling van en toelichting op het Evangelie van Thomas door de 'ontdekker' (in 1952) van dit evangelie, Gilles Quispel (1916), emeritus-hoogleraar Geschiedenis van de vroege kerk te Utrecht. Het evangelie dan Thomas staat niet in de canon; het behoort tot de Nag Hammadi-geschriften. Het bevat 114 'woorden van Jezus' die de lezer kennis laten maken met de geheimen die Jezus voor zijn ware leerlingen bestemde, waarmee eeuwige leven te verwerven is. Quispel behandelt elk 'woord' afzonderlijk en voorziet het van commentaar, waarin zijn grote kennis van gnosis en christendom naar voren komt. Verder behandelt hij de relatie met het Nieuwe Testament, de stand van het onderzoek en meer (met Griekse en Latijnse woorden). In zijn hoge ouderdom geeft hij ook zijn persoonlijke visie op dit evangelie dat hij als echt afkomstig van Jezus beschouwt. Dit laatste is niet algemeen aanvaard. Een mooie uitgave van een erudiet kenner. Een standaardwerk voor de bestudering van het Evangelie van Thomas.
(Biblion recensie, Drs. J. Wilts)
Zoals?quote:Op vrijdag 7 mei 2010 10:30 schreef Spanky78 het volgende:
Bedankt voor het opzoeken van deze bron. Er is trouwens ook heel vel interessants over de historische figuur Jezus, waar het vaticaan uiteraard niets van wil weten.
Er is onduidelijkheid over de historische persoon Jezus, wie hij nu was en wanneer hij precies leefde. Dit is uiteraard geen evrsie die het vaticaan heeft bedacht.. Maar gewoon een historisch-wetenschappelijke. Er zijn verschillende personen die die historische persoon geweest kunnen zijn, allemaal hebben ze een wat andere achtergrond en dat kan interessant zijn voor de context van evangelien etc. Maar het is nogal lastig te verifieren allemaal, dus er is nogal wat discussie over. het is al even geleden dat ik me hiermee heb bezig gehouden, dus de lijsten met bronnen etc heb ik niet meer.quote:
Er is dusdanig weinig concreet bewijs van zijn bestaan dat het een reele mogelijkheid is dat JC volledig fictief is. De profeet die de religie altijd al wilde hebben maar nooit heeft gehad. En als hij al heeft bestaan dan is er waarschijnlijk heel weinig verband tussen de echte persoon en wat men nu van hem denkt of gelooft. Het beeld dat nu bestaat van de (eventuele) historische JC is zonder twijfel sterk vervormd door 2000 jaar religie.quote:Op zaterdag 8 mei 2010 12:36 schreef Spanky78 het volgende:
Er is onduidelijkheid over de historische persoon Jezus, wie hij nu was en wanneer hij precies leefde. Dit is uiteraard geen evrsie die het vaticaan heeft bedacht.. Maar gewoon een historisch-wetenschappelijke. Er zijn verschillende personen die die historische persoon geweest kunnen zijn, allemaal hebben ze een wat andere achtergrond en dat kan interessant zijn voor de context van evangelien etc. Maar het is nogal lastig te verifieren allemaal, dus er is nogal wat discussie over. het is al even geleden dat ik me hiermee heb bezig gehouden, dus de lijsten met bronnen etc heb ik niet meer.
Dat ookquote:Op zaterdag 8 mei 2010 12:42 schreef Molurus het volgende:
[..]
Er is dusdanig weinig concreet bewijs van zijn bestaan dat het een reele mogelijkheid is dat JC volledig fictief is. De profeet die de religie altijd al wilde hebben maar nooit heeft gehad. En als hij al heeft bestaan dan is er waarschijnlijk heel weinig verband tussen de echte persoon en wat men nu van hem denkt of gelooft. Het beeld dat nu bestaat van de (eventuele) historische JC is zonder twijfel sterk vervormd door 2000 jaar religie.
En dan heb ik het niet eens over de maagdelijke bevlekking van Maria of het idee dat Jezus zou zijn opgestaan uit de dood. Dat kunnen we op basis van wetenschap met voldoende vertrouwen afschuiven als klinkklare onzin.
Nee, dat is geen reëele mogelijkheid. De bronnen voor zijn bestaan zijn overdadig en van zo'n diverse afkomst dat we de mogelijkheid dat Jezus niet bestaat heeft op zo'n 0,01% kunnen schalen.quote:Op zaterdag 8 mei 2010 12:42 schreef Molurus het volgende:
[..]
Er is dusdanig weinig concreet bewijs van zijn bestaan dat het een reele mogelijkheid is dat JC volledig fictief is.
Hoe dan precies?quote:Op zaterdag 8 mei 2010 12:42 schreef Molurus het volgende:
De profeet die de religie altijd al wilde hebben maar nooit heeft gehad. En als hij al heeft bestaan dan is er waarschijnlijk heel weinig verband tussen de echte persoon en wat men nu van hem denkt of gelooft. Het beeld dat nu bestaat van de (eventuele) historische JC is zonder twijfel sterk vervormd door 2000 jaar religie.
Nee hoor. Er is maar één historisch persoon bekend die we als 'de historische Jezus' kunnen betitelen.quote:Op zaterdag 8 mei 2010 12:36 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Er is onduidelijkheid over de historische persoon Jezus, wie hij nu was en wanneer hij precies leefde. Dit is uiteraard geen evrsie die het vaticaan heeft bedacht.. Maar gewoon een historisch-wetenschappelijke. Er zijn verschillende personen die die historische persoon geweest kunnen zijn
Jouw vertrouwen in je geloof is goed om te zien, maar wordt ook erg hoogmoedig als je dit soort teksten durft te typen. Er zijn zeker veel bronnen over Jezus, maar ook veel tegenstrijdigheden. In de Bijbel misschien niet, maar dat is een TE glad verhaal, dat je kan zeggen dat het selectief gegrepen is uit de bronnen die over Jezus vertellen. Je kan ook doen alsof de vier evangeliën in de Bijbel het betrouwbaarst zijn, en de evangeliën van de andere discipelen naast je neer leggen, als stamt af in twee eeuw, of nog later. Maar of je daarmee de waarheid eer aan doet, waag ik (en veel wetenschappers) te betwijfelen.quote:Op zaterdag 8 mei 2010 13:09 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Nee hoor. Er is maar één historisch persoon bekend die we als 'de historische Jezus' kunnen betitelen.
Je hebt het dan vooral over bronnen die geen direct verslag geven van zijn leven en die sterk zijn beinvloed door religie.quote:Op zaterdag 8 mei 2010 13:08 schreef koningdavid het volgende:
Nee, dat is geen reëele mogelijkheid. De bronnen voor zijn bestaan zijn overdadig en van zo'n diverse afkomst dat we de mogelijkheid dat Jezus niet bestaat heeft op zo'n 0,01% kunnen schalen.
Religie is geen discipline die zich bezighoudt met het zo waarheidsgetrouw mogelijk beschrijven van de geschiedenis. We hebben het over maatschappelijke en politieke belangen die altijd een grote invloed hebben gehad op 'de waarheid'. Zelfs historici en geschiedenisboeken zijn niet vrij van dit soort invloeden. En religie, nogmaals een discipline die helemaal niet gericht is op het waarheidsgetrouw documenteren van de geschiedenis, al helemaal niet.quote:Op zaterdag 8 mei 2010 13:08 schreef koningdavid het volgende:
Hoe dan precies?
Welke andere evangeliën had de vroege kerk in de bijbel op moeten nemen dan? En waarom?quote:Op zaterdag 8 mei 2010 13:31 schreef Berjan1986 het volgende:
[..]
Jouw vertrouwen in je geloof is goed om te zien, maar wordt ook erg hoogmoedig als je dit soort teksten durft te typen. Er zijn zeker veel bronnen over Jezus, maar ook veel tegenstrijdigheden. In de Bijbel misschien niet, maar dat is een TE glad verhaal, dat je kan zeggen dat het selectief gegrepen is uit de bronnen die over Jezus vertellen.
Waarom heerst er dan (zover ik weet) onder historici de consensus dat Hij daadwerkelijk bestaan heeft? Natuurlijk kan het zijn dat Hij nooit feitelijk bestaan heeft, maar wat verklaar je daarmee?quote:Op zaterdag 8 mei 2010 12:42 schreef Molurus het volgende:
[..]
Er is dusdanig weinig concreet bewijs van zijn bestaan dat het een reele mogelijkheid is dat JC volledig fictief is.
Dat is een beetje flauw, want de evangelieën en de brieven van Paulus zijn binnen 10 tot 70 jaar na Zijn dood opgeschreven. Hoeveel die verschillen van de kopieën die we nu hebben is natuurlijk de hamvraag, maar ook weer hier: hoe waarschijnlijk is het dat er een compleet ander beeld van Christus geschetst is in die paar eeuwen? (de oudste manuscripten die we hebben dateren geloof ik uit de 3e/4e eeuw).quote:profeet die de religie altijd al wilde hebben maar nooit heeft gehad. En als hij al heeft bestaan dan is er waarschijnlijk heel weinig verband tussen de echte persoon en wat men nu van hem denkt of gelooft. Het beeld dat nu bestaat van de (eventuele) historische JC is zonder twijfel sterk vervormd door 2000 jaar religie.
Ik heb het over christelijke bronnen als Markus, Matteüs, Lukas, Johannes, Paulus, Jakobus, e.a..quote:Op zaterdag 8 mei 2010 13:34 schreef Molurus het volgende:
[..]
Je hebt het dan vooral over bronnen die geen direct verslag geven van zijn leven en die sterk zijn beinvloed door religie.
Dit is vrij algemeen. Hoe is het beeld over Jezus vervormd?quote:Op zaterdag 8 mei 2010 13:34 schreef Molurus het volgende:
Religie is geen discipline die zich bezighoudt met het zo waarheidsgetrouw mogelijk beschrijven van de geschiedenis. We hebben het over maatschappelijke en politieke belangen die altijd een grote invloed hebben gehad op 'de waarheid'. Zelfs historici en geschiedenisboeken zijn niet vrij van dit soort invloeden. En religie, nogmaals een discipline die helemaal niet gericht is op het waarheidsgetrouw documenteren van de geschiedenis, al helemaal niet.
Dat is een vraag die theologen natuurlijk bezighoudt: in hoeverre kun je de evangelieën als klassieke biografieën lezen? Iemand als Van Kooten (RUG) meent dat je de evangelieën inderdaad als zodanig kunt lezen, waar ik zelf wat twijfels bij heb.quote:Op zaterdag 8 mei 2010 13:34 schreef Molurus het volgende:
[..]
Je hebt het dan vooral over bronnen die geen direct verslag geven van zijn leven en die sterk zijn beinvloed door religie.
Ik ook.quote:Op zaterdag 8 mei 2010 13:44 schreef Haushofer het volgende:
Dat is een vraag die theologen natuurlijk bezighoudt: in hoeverre kun je de evangelieën als klassieke biografieën lezen? Iemand als Van Kooten (RUG) meent dat je de evangelieën inderdaad als zodanig kunt lezen, waar ik zelf wat twijfels bij heb.
Reken maar dat zeker dat soort oude geschiedenis zeer kritisch beschouwd wordt, ook door historici.quote:Op zaterdag 8 mei 2010 13:44 schreef koningdavid het volgende:
Als je al niet gelooft dat Jezus bestaan heeft moet je echt 99% van de geschiedenis uit die tijd wegkrassen uit je geschiedenisboek.
Dat valt 2000 jaar na dato bijna niet te zeggen. Dat is nu precies het punt.quote:Op zaterdag 8 mei 2010 13:44 schreef koningdavid het volgende:
Dit is vrij algemeen. Hoe is het beeld over Jezus vervormd?
Aan wat voor belangen denk je dan?quote:Op zaterdag 8 mei 2010 13:51 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik ook.Er zijn evident veel belangen gemoeid met de 'waarheid' van de evangelien die weinig verband houden met feitelijke gebeurtenissen.
Volgens mij valt dat wel mee hoor, met die consensus. Er is vrijwel geen enkele eigenschap van JC waar historici het echt over eens zijn, anders dan zijn naam. Ik zeg niet dat het al dan niet bestaan van JC iets verklaart, ik denk eerlijk gezegd niet dat de historische Jezus van groot belang is geweest voor het christelijke geloof op zich.quote:Op zaterdag 8 mei 2010 13:43 schreef Haushofer het volgende:
Waarom heerst er dan (zover ik weet) onder historici de consensus dat Hij daadwerkelijk bestaan heeft? Natuurlijk kan het zijn dat Hij nooit feitelijk bestaan heeft, maar wat verklaar je daarmee?
Ik acht het niet-bestaan van de historische Jezus veel waarschijnlijker dan het niet-bestaan van evolutie.quote:Op zaterdag 8 mei 2010 13:43 schreef Haushofer het volgende:
Het is in mijn ogen een beetje hetzelfde als wanneer een creationist zegt dat we de waarnemingen verkeerd interpreteren en de evolutietheorie niet deugt. Die mogelijkheid is er, maar hoe waarschijnlijk is het?
Hoe waarschijnlijk is het dat Maria onbevlekt is ontvangen of dat Jezus is opgestaan uit de dood? Dat er een groot gat zit tussen het beeld dat nu van hem bestaat en de eventuele historische Jezus staat als een paal boven water. De vraag is: hoe groot is dat gaat precies?quote:Op zaterdag 8 mei 2010 13:43 schreef Haushofer het volgende:
Dat is een beetje flauw, want de evangelieën en de brieven van Paulus zijn binnen 10 tot 70 jaar na Zijn dood opgeschreven. Hoeveel die verschillen van de kopieën die we nu hebben is natuurlijk de hamvraag, maar ook weer hier: hoe waarschijnlijk is het dat er een compleet ander beeld van Christus geschetst is in die paar eeuwen? (de oudste manuscripten die we hebben dateren geloof ik uit de 3e/4e eeuw).
Maatschappelijke en politieke belangen. Tegenwoordig zien we dat niet meer zo, maar in vroeger tijden (niet eens zo heel lang geleden) was religie van groot politiek belang. Bij vrijwel elke religie is er een duidelijk belang om de ideologie te verspreiden en tegenstanders van de ideologie te bestrijden. En alles dat mensen kan overtuigen is daarbij welkom. 'Wonderen' doen het wat dat betreft van oudsher heel goed, ongeacht of het echt wonderen zijn.quote:Op zaterdag 8 mei 2010 13:53 schreef Haushofer het volgende:
Aan wat voor belangen denk je dan?
Dat kunnen we ook zeggen van Boeddha. Die heeft ook geschreven TOT 100 jaar na zijn dood. Daar zijn ook verhalen over geschreven, dat er een olifant in de buik van zijn moeder kroop, en dat Boeddha (zijn echte naam is te moeilijk om hier te spellenquote:Dat is een beetje flauw, want de evangelieën en de brieven van Paulus zijn binnen 10 tot 70 jaar na Zijn dood opgeschreven. Hoeveel die verschillen van de kopieën die we nu hebben is natuurlijk de hamvraag, maar ook weer hier: hoe waarschijnlijk is het dat er een compleet ander beeld van Christus geschetst is in die paar eeuwen? (de oudste manuscripten die we hebben dateren geloof ik uit de 3e/4e eeuw).
Denk je echt dat er maar vier mensen een evangelie hadden geschreven? Er zijn er honderden, waarvan de meeste pas in 1945 weer zijn opgedoken. De rest is verbrand en vernietigd. Waarom was dat? Misschien omdat ze Jezus meer als mens, in plaats van God neerzetten?quote:Welke andere evangeliën had de vroege kerk in de bijbel op moeten nemen dan? En waarom?
Maar vergis je wel niet in de gnostiek. In de gnostiek was Jezus nog geestelijker en Goddelijker dan in de orthodoxie.quote:Op zaterdag 8 mei 2010 14:04 schreef Berjan1986 het volgende:
[..]
Denk je echt dat er maar vier mensen een evangelie hadden geschreven? Er zijn er honderden, waarvan de meeste pas in 1945 weer zijn opgedoken. De rest is verbrand en vernietigd. Waarom was dat? Misschien omdat ze Jezus meer als mens, in plaats van God neerzetten?
Ik doel niet op de Essenen. In veel esoterische literatuur wordt gezegd dat de Essenen met Jezus meewerkten en dat Hij daar nauwe contacten mee onderhield.quote:Op donderdag 6 mei 2010 09:26 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
De Joden uit de 1e eeuw waren een groep met zeer verschillende ideeen. Als jij stelt dat Jezus een visie had die de joden vreemd was, dan zul je die hard moeten maken. We weten van Farizeeën, Sadduceeën, Essenen en een onbekende groep. In al die groepen heeft men Jezus proberen in te delen omdat men elementen zag die overeen kwamen.
Het kritisch beschouwen: ok. Het totaal niet meer serieus nemen: nee.quote:Op zaterdag 8 mei 2010 13:52 schreef Molurus het volgende:
[..]
Reken maar dat zeker dat soort oude geschiedenis zeer kritisch beschouwd wordt, ook door historici.
Jawel hoor. We weten verrassned goed hoe men over Jezus dacht vlak na zijn leven en dood. En we weten hoe men nu over Jezus dacht. Dat kunnen we toch met elkaar vergelijken? Wat hebben er voor schokkende veranderingen plaatsgevonden dan, volgens jou?quote:Op zaterdag 8 mei 2010 13:52 schreef Molurus het volgende:
Dat valt 2000 jaar na dato bijna niet te zeggen. Dat is nu precies het punt.
Nee hoor, dat valt niet mee. Dat Jezus bestaan heeft is een wetenschappelijke consensus. Ik geen enkele historicus, aangesloten bij een universiteit, die niet in de historiciteit van Jezus gelooft. Sterker nog, ik interviewde ooit de bekendste en mees gewaardeerde Jezus-historicus van Nederland, zij zei me dat ze ook niemand kende uit het geleerdencircuit die niet dacht dat Jezus bestaan heeft. Ook zei ze dat de kans dat Jezus niet bestaan heeft kleiner is dan 0,01%.quote:Op zaterdag 8 mei 2010 13:57 schreef Molurus het volgende:
Volgens mij valt dat wel mee hoor, met die consensus.
Dat ligt er maar aan wat je met die wetenschap doet. Als je de resultaten alleen maar voor kennisgeving aanneemt is er ook niets aan de hand. Maar als je je "geschiedenis" ziet als absolute waarheid en grond om respect te eisen en anderen zaken te verbieden, dan mag je wel iets veeleisender zijn.quote:Op zaterdag 8 mei 2010 22:00 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Het kritisch beschouwen: ok. Het totaal niet meer serieus nemen: nee.
Jij legt een bom onder de totale geschiedkundige wetenschap op deze manier. Met een dergelijke hypersceptische houding kunnen we echt vrijwel niets meer weten over de klassieke oudheid. Dat is niet alleen ontzettend onhandig maar ook vooral totaal onnodig.
[..]
De verhalen over Boeddha zijn volgens mij pas iets van 300, 400 jaar na zijn dood opgeschreven. Totaal niet te vergelijken met Jezus dus.quote:Op zaterdag 8 mei 2010 14:04 schreef Berjan1986 het volgende:
[..]
Dat kunnen we ook zeggen van Boeddha. Die heeft ook geschreven TOT 100 jaar na zijn dood
Wat is het verschil dan?quote:Op zaterdag 8 mei 2010 14:04 schreef Berjan1986 het volgende:
En noem geen Christus, maar JEZUS. Die twee zijn namelijk nogal verschillend![]()
Uhm... nee.quote:Op zaterdag 8 mei 2010 14:04 schreef Berjan1986 het volgende:
Denk je echt dat er maar vier mensen een evangelie hadden geschreven?
Bron?quote:Op zaterdag 8 mei 2010 14:04 schreef Berjan1986 het volgende:
Er zijn er honderden, waarvan de meeste pas in 1945 weer zijn opgedoken. De rest is verbrand en vernietigd.
Hier ga je weer flink de mist in. Al die latere evangeliën, zoals bijv. de gnostische evangeliën, kennen vaak zoveel mythevorming en verzinsels dat Jezus daarin niet eens meer mens is maar een soort goddelijk wezen. Dit heet docetisme en daar heb ik je al vaker over verteld, maar je blijft maar in dezelfde valkuilen vallen. Een beetje vermoeiend is het wel.quote:Op zaterdag 8 mei 2010 14:04 schreef Berjan1986 het volgende:
Waarom was dat? Misschien omdat ze Jezus meer als mens, in plaats van God neerzetten?
Dat zijn er niet veel.quote:Op zaterdag 8 mei 2010 14:04 schreef Berjan1986 het volgende:
Er zijn wetenschappers die het evangelie van Thomas als de oudste evangelie neerzetten
Er zijn meer redenen hoor. En die heb ik al zo vaak hier gegeven.quote:Op zaterdag 8 mei 2010 14:04 schreef Berjan1986 het volgende:
En als de kerk hier aandacht aan besteed en dan nog met goede redenen die geschriften afwijst, dan is dat stukje onduidelijkheid ook meteen weg. Maar de enige redenen die ik tot nu toe gehoord heb zijn: Ze zijn jonger dan de vier evangeliën, en ze zijn niet geïnspireerd door de Geest. Maar dat is wel een flauwe kul opmerking. Kun je ruiken dat iets wel of niet geïnspireerd is?
Het gaat ook vrij uitvoerig over Jezus zelf. En dat is natuurlijk zeer waardevol omdat Josephus een van de belangrijkste en meest betrouwbare historici is uit die tijd. Bovendien heeft hij geen enkel motief om Jezus te 'verzinnen' of positiever neer te zetten dan hij is, hij was immers geen christen.quote:Op zaterdag 8 mei 2010 14:34 schreef Berjan1986 het volgende:
Ik ben nu aan het kijken naar de "bewijzen" voor een historische Jezus, en een van die Buiten Bijbelse bewijzen worden ontleend aan de woorden van Flavius Josephus, een Jood die leefde in de eerste eeuw. Ik had verwacht dat deze man een soort ooggetuige was, van Jezus en Zijn leer. Maar wat blijkt (tot mijn eigen verbazing): Deze man leefde pas van 37-100 NC. En dus niet tot Jezus nog leefde. Hoe kunnen we er dan vanuit gaan dat dit authentieke en eerlijke verslagen zijn?
Het gaat ook meer over de Christenen, waar deze man over praat, dan over Jezus zelf.
Tegenwoordig hebben we foto's, video en geboorteaktes. Nee, dat hadden ze toen niet. Het is ook tamelijk onrealistisch om dat te verwachten.quote:Op zaterdag 8 mei 2010 14:34 schreef Berjan1986 het volgende:
De eerste mensen die over Jezus praatten zijn dus Paulus, en zijn metgezellen en die hebben Jezus nooit ontmoet, en dan hebben we nog de beroemde Josephus die verhaald naar de Christenen en twee zinnen over ene Jezus, de BROER van Jacobus. Niet echt glasheldere bewijzen voor het bestaan van Jezus zoals wij die tegenwoordig kennen he?
De katholieke kerk heeft in de wereld behoorlijk wat macht...Ze hebben nog wel wat te verliezen, al zou je dat vanuit ons perspectief neit zieggen. Het vaticaan heeft in heel de spaans- sprekende wereld een flinke vinger in de pap, net als in francofoon gebied (Afrika).quote:
Zij is primair een historicus, geen theoloog. Zij schreef ook samen met de bekende 'Jezus-historicus' Gerd Theissen het gezaghebbende boek The Historical Jesus: A Comprehensive Guide.quote:Op zaterdag 8 mei 2010 22:36 schreef Spanky78 het volgende:
P.S. koningdavid, haal eens geen theologen aan, maar echte geschiedkundigen en archeologen... Want tsja.. wij van wc-eend....
quote:Op zaterdag 8 mei 2010 22:36 schreef Spanky78 het volgende:
P.S. koningdavid, haal eens geen theologen aan, maar echte geschiedkundigen en archeologen... Want tsja.. wij van wc-eend....
Kan jij een historicus noemen, aangesloten bij een universiteit, die niet gelooft dat Jezus bestaat?quote:
quote:While scholars often draw a distinction between the Jesus of history and the Christ of faith, and while scholars further debate what can specifically be known concerning Jesus' character and ministry, essentially all scholars in the relevant fields agree that the mere historical existence of Jesus can be established using documentary and other evidence.
http://en.wikipedia.org/wiki/Historicity_of_Jesusquote:The scholarly mainstream not only rejects the myth thesis, but identifies serious methodological deficiencies in the approach. For this reason, many eminent scholars consider engaging proponents of the myth theory a waste of time, comparing it to a professional astronomer having to debate whether the moon is made of cheese. As such, the New Testament scholar James Dunn describes the mythical Jesus theory as a "thoroughly dead thesis".
Heeft bestaan bedoel je. Nee, en sterker nog: dat is helemaal niet wat ik hier beweer. Wat ik zeg is dat, gegeven het vrijwel totale gebrek aan directe bewijzen, er sprake is van een reele mogelijkheid dat Jezus geheel fictief is. Niets meer en niets minder. Het zou heel goed kunnen, en dan lijkt mij zelfs waarschijnlijk, dat hij wel heeft bestaan. Er valt echter heel weinig concreets van te zeggen, en al zeker niet over wat voor soort persoon hij was of hoe hij leefde. Maar ik durf in elk geval wel met zekerheid te zeggen dat als hij is opgestaan hij zeker niet dood was.quote:Op zaterdag 8 mei 2010 22:44 schreef koningdavid het volgende:
Kan jij een historicus noemen, aangesloten bij een universiteit, die niet gelooft dat Jezus bestaat?
In dezelfde zin dat het een reëele mogelijkheid is dat Napoleon een paarse eskimo was, ja.quote:Op zaterdag 8 mei 2010 22:52 schreef Molurus het volgende:
[..]
Heeft bestaan bedoel je. Nee, en sterker nog: dat is helemaal niet wat ik hier beweer. Wat ik zeg is dat, gegeven het vrijwel totale gebrek aan directe bewijzen, er sprake is van een reele mogelijkheid dat Jezus geheel fictief is.
Dat is weer zo overdreven, er valt genoeg over te zeggen.quote:Op zaterdag 8 mei 2010 22:52 schreef Molurus het volgende:
Niets meer en niets minder. Het zou heel goed kunnen, en dan lijkt mij zelfs waarschijnlijk, dat hij wel heeft bestaan. Er valt echter heel weinig concreets van te zeggen
Gelukkig dat de wetenschap jouw mening niet belangrijk vind. 100 jaar na Boeddha is er een concilie geweest, en daarna heeft men niks meer veranderd aan de zaken, zoals ze waren. Dat is de Pali Canon. Als ik je een tip mag geven, dan moet je minder op de Christelijk georiënteerd sites kijken, misschien dat je ogen dan opener gaan wordenquote:De verhalen over Boeddha zijn volgens mij pas iets van 300, 400 jaar na zijn dood opgeschreven. Totaal niet te vergelijken met Jezus dus.
Ik word ook een beetje moe van jou, met je: De evangeliën zoals in de Bijbel staan, daar is niet aan geknoeid en we moeten het letterlijk nemen. Vooral dat toontje, van in dezelfde valkuilen vallen. Man, je weet absoluut niet hoeveel boeken en sites ik bekeken heb. En zo duidelijk als jij dat stelt is het niet. Sterker nog, ik kan je zo wat wetenschappers noemen die het EvT als eerder inschatten, en authentieker dan de vier evangeliën in de bijbel. Maar dat zal jij toch niet geloven.quote:Hier ga je weer flink de mist in. Al die latere evangeliën, zoals bijv. de gnostische evangeliën, kennen vaak zoveel mythevorming en verzinsels dat Jezus daarin niet eens meer mens is maar een soort goddelijk wezen. Dit heet docetisme en daar heb ik je al vaker over verteld, maar je blijft maar in dezelfde valkuilen vallen. Een beetje vermoeiend is het wel.
Bijbelonline.netquote:De auteurs van de “Synopse des quatre Évangiles” van de “École Biblique de Jérusalem”, het meest gezaghebbende instituut voor bijbelstudie binnen de katholieke Kerk, beschouwen dit evangelie als voorafgaand aan de canonische evangeliën. [1] Helmut Koester van de Harvard University situeert de oorsprong ervan rond het jaar 50. [2] In die vroege datering wordt hij door een aantal collega’s gevolgd o.m. door Ron Cameron, S.L. Davis en C.W. Hedrick. [3] Een niet onbelangrijke indicatie is de vaststelling dat de woorden van Paulus in zijn eerste brief aan de korinthiërs (1 Korintiërs 2:9) nagenoeg letterlijk overeenkomen met logion 17 uit dit evangelie. [4]
Iemand die nog niet leefde toen Jezus er niet meer was, en dat is erg waardevol? Als ik over 50 jaar iets verhaal over een voetballer die voor mijn tijd leefde, is mijn "herinnering" aan die man dan betrouwbaar? Of heb ik van mensen dingen gehoord, die steeds mooier en fantasierijker werden, omdat het een legende betreft?quote:Het gaat ook vrij uitvoerig over Jezus zelf. En dat is natuurlijk zeer waardevol omdat Josephus een van de belangrijkste en meest betrouwbare historici is uit die tijd. Bovendien heeft hij geen enkel motief om Jezus te 'verzinnen' of positiever neer te zetten dan hij is, hij was immers geen christen
En nog wat: Jij bent al zo ver geïndoctrineerd, dat je niet eens in de gaten hebt dat over water lopen als iets Goddelijks gezien kan worden, of mensen uit de doden doen opstaan, of zelf uit de dood opstaan. Als je dan geen Goddelijk persoon meer bent, dan weet ik het ook niet meer.quote:Hier ga je weer flink de mist in. Al die latere evangeliën, zoals bijv. de gnostische evangeliën, kennen vaak zoveel mythevorming en verzinsels dat Jezus daarin niet eens meer mens is maar een soort goddelijk wezen. Dit heet docetisme en daar heb ik je al vaker over verteld, maar je blijft maar in dezelfde valkuilen vallen. Een beetje vermoeiend is het wel.
Leuk dat je mij een bijdehant toontje verwijt en dan zelf hier zo badinerend praat. En je hebt nog eens falikant ongelijk ook.quote:Op zaterdag 8 mei 2010 23:08 schreef Berjan1986 het volgende:
[..]
Gelukkig dat de wetenschap jouw mening niet belangrijk vind. 100 jaar na Boeddha is er een concilie geweest, en daarna heeft men niks meer veranderd aan de zaken, zoals ze waren. Dat is de Pali Canon. Als ik je een tip mag geven, dan moet je minder op de Christelijk georiënteerd sites kijken, misschien dat je ogen dan opener gaan worden.
Je hebt nogal een antipathie tegen alles wat orthodox is, daarom lijk je je vooral te verdiepen in wat psuedowetenschappelijke complottheorieachtige boeken en sites. Althans dat is wat ik opmaak uit jouw posts.quote:Op zaterdag 8 mei 2010 23:08 schreef Berjan1986 het volgende:
Ik word ook een beetje moe van jou, met je: De evangeliën zoals in de Bijbel staan, daar is niet aan geknoeid en we moeten het letterlijk nemen. Vooral dat toontje, van in dezelfde valkuilen vallen. Man, je weet absoluut niet hoeveel boeken en sites ik bekeken heb.
Die website bestaat niet?quote:Op zaterdag 8 mei 2010 23:08 schreef Berjan1986 het volgende:
En zo duidelijk als jij dat stelt is het niet. Sterker nog, ik kan je zo wat wetenschappers noemen die het EvT als eerder inschatten, en authentieker dan de vier evangeliën in de bijbel. Maar dat zal jij toch niet geloven
[..]
Bijbelonline.net
Bron? Dat is namelijk absoluut niet het officiële standpunt van de katholieke kerk.quote:Op zaterdag 8 mei 2010 23:08 schreef Berjan1986 het volgende:
Wat dat betreft zijn Rooms Katholieken wat losser in dit soort dingen. Zij vinden bijvoorbeeld de Bijbel ook niet geïnspireerd DOOR God, maar geschreven door mensen OVER God.
Ja. Het meeste wat wij uit die tijd weten is opgeschreven door latere historici. De belangrijkste bron over Alexander de Grote is 400 jaar na zijn dood geschreven. Wat dat betreft zijn de bronnen over Jezus verbazingwekkend snel.quote:Op zaterdag 8 mei 2010 23:08 schreef Berjan1986 het volgende:
Iemand die nog niet leefde toen Jezus er niet meer was, en dat is erg waardevol?
Dat laatste is, sorry voor de toon, weer esoterische kolder. Paulus had het duidelijk, net zoals vrijwel iedereen in de vroege kerk, over een letterlijke kruisiging en opstandingquote:Op zaterdag 8 mei 2010 23:08 schreef Berjan1986 het volgende:
Wat ik maar wil zeggen is dat deze Flavio Joshepius er zelf niet bij was, net als Paulus. Ook Paulus heeft het in zijn brieven nooit over het leven van Jezus, over zijn boodschappen. Het enige wat voor Paulus belangrijk is is dat Christus Jezus gekruisigd is, en weer opgewekt uit de doden. Dat waren termen voor ingewijden, over het kruisigen van de materie (mens) en de Geest die de overhand neemt in iemand leven. De Christus geest.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |