Zoals ik al zei: ik ben volledig bekend met de stof. Maar toch bedankt.quote:Op dinsdag 11 mei 2010 00:05 schreef kleinduimpje3 het volgende:
[..]
Ik wist niet dat het onderdeel uitmaakte van die film, dat is voor de inhoud hiervan ook niet van veel belang.
Maar toch, om jou een plezier te doen, hier een wetenschappelijk verantwoordere benadering van het experiment:
http://en.wikipedia.org/wiki/Double-slit_experiment
Veel leesplezier
"Ik weet iets niet dus er is een God"quote:Op dinsdag 11 mei 2010 00:06 schreef Molurus het volgende:
[..]
Zoals ik al zei: ik ben volledig bekend met de stof. Maar toch bedankt.Dat het double slit experiment zo werkt staat wat mij betreft ook helemaal niet ter discussie. Heel vreemd. Maar onnatuurlijk? Dat gaat me te ver.
Daar lijkt het inderdaad op neer te komen. Dat wij mensen iets niet begrijpen wordt van oudsher vaak gebruikt als argument voor god. En steeds weer gaat het over zaken die heel verklaarbaar blijken te zijn zonder god.quote:Op dinsdag 11 mei 2010 01:00 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
"Ik weet iets niet dus er is een God"
Ik ben alvast begonnen als je het niet erg vindt.quote:Op dinsdag 11 mei 2010 00:56 schreef P8 het volgende:
Edit: Het combineren van dit met de relativiteitstheorie is bijvoorbeeld een taak waar we nog niet eens aan hoeven te beginnen. En als dat al te doen is, is het (voorlopig) volledig onbegrijpelijk voor de menselijke psyche.
Ik vraag me dus af in hoeverre je dit met de opkomst van het Christendom kunt vergelijken.quote:Op maandag 10 mei 2010 19:55 schreef Molurus het volgende:
[..]
De huidige geschiedenisboeken die gaan over de tweede wereldoorlog zijn toch net zo goed enkele decennia na dato?
[..]
We hebben in elk geval sterke indicatiesquote:Ach ja, we slagen er nu al niet echt in om het succes van Wilders te verklaren. Hoe zou dat zijn voor een historicus over 2000 jaar?
Boefje!quote:Op dinsdag 11 mei 2010 10:25 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik ben alvast begonnen als je het niet erg vindt.
Yep. De mens heeft een horizon nodig om dingen te kunnen verklaren die hij niet begrijpt. Achter de horizon woont (onzichtbaar uiteraard) God. God kan alles en weet alles. Het grappige is ook dat die God gewoon met de horizon meeschuift naarmate wij (door voortschrijdend inzicht, noem het wetenschap) steeds meer kunnen verklaren. De aarde is niet plat, er zijn geen "wateren onder de aarde" en de aarde is al helemaal niet het middelpunt van de schepping (het heelal). Geen probleem voor gelovigen (gelovig zijn is een vereiste). Zij buigen, zij het onder protest (voortdurend geschamper tegen de eigenwijze wetenschap) mee.quote:Op dinsdag 11 mei 2010 08:24 schreef Molurus het volgende:
[..]
Daar lijkt het inderdaad op neer te komen. Dat wij mensen iets niet begrijpen wordt van oudsher vaak gebruikt als argument voor god. En steeds weer gaat het over zaken die heel verklaarbaar blijken te zijn zonder god.
En velen met jou. Mijn post was inderdaad niet volledig duidelijk wat dat betreft.quote:Op dinsdag 11 mei 2010 10:25 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik ben alvast begonnen als je het niet erg vindt.
Met het geloof in onbewijsbare entiteiten bereik je ook niks.quote:Op dinsdag 11 mei 2010 13:14 schreef P8 het volgende:
[..]
En velen met jou. Mijn post was inderdaad niet volledig duidelijk wat dat betreft.
Anyway, hoewel het enorm interessant is, is er momenteel nog niks mee te bereiken (behalve onze onuitputtelijke nieuwsgierigheid bevredigen). Het "begrijpen" is wat anders dan de "vergelijking kloppend maken".
Het is volgens mij helemaal waar, want het is juist het proces van waarneming dat zorgt voor de omzetting van het golfkarakter in het deeltjeskarakter.quote:Op dinsdag 11 mei 2010 00:56 schreef P8 het volgende:
Maar zeggen dat het kijken naar het deeltje de uitkomst beïnvloedt, is maar half waar.
Omdat het zo klein is, wordt er een elektronenmicroscoop gebruikt. Hierdoor wordt energie aan het te meten deeltje toegevoegd waardoor de uitkomst wordt beïnvloedt.
Als er geen bovennatuurlijke kracht nodig is om het uiteindelijk te kunnen verklaren moet je me dan maar eens op een natuurlijke wijze uitleggen wat het proces van instorting van de golffunctie veroorzaakt.quote:Maar nog steeds is er geen bovennatuurlijke kracht nodig om het uiteindelijk te kunnen verklaren en zelfs om te zetten tot bruikbare kennis.
Ik weet iets niet dus God bestaat.quote:Op dinsdag 11 mei 2010 16:03 schreef kleinduimpje3 het volgende:
[..]
Het is volgens mij helemaal waar, want het is juist het proces van waarneming dat zorgt voor de omzetting van het golfkarakter in het deeltjeskarakter.
Ongeobserveerd gedragen deeltjes zich als golven, die door de waarneming worden omgezet in deeltjes.
Het verschijnsel in het experiment dat op het scherm achter de spleten afzonderlijke deeltjes gedetecteerd worden moet dan ook als een proces van waarneming geïnterpreteerd worden, een omzetting van de microwereld van de QM in de macrowereld van de waarneming.
[..]
Als er geen bovennatuurlijke kracht nodig is om het uiteindelijk te kunnen verklaren moet je me dan maar eens op een natuurlijke wijze uitleggen wat het proces van instorting van de golffunctie veroorzaakt.
Dit is een drogredenquote:Op dinsdag 11 mei 2010 16:03 schreef kleinduimpje3 het volgende:
Als er geen bovennatuurlijke kracht nodig is om het uiteindelijk te kunnen verklaren moet je me dan maar eens op een natuurlijke wijze uitleggen wat het proces van instorting van de golffunctie veroorzaakt.
Nee, jij draait de zaak om, want niet ik verklaar dat er metafysica nodig is om dit te verklaren, hoewel dit wel mijn mening is, maar P8 beweert dat er geen bovennatuurlijke kracht nodig is, en ik vraag hem me dit dan maar eens uit te leggenquote:Op dinsdag 11 mei 2010 16:49 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Dit is een drogredenZo kun je elk slecht begrepen concept in de wetenschap wel opvullen met metafysica. Prima dat je gelooft dat er metafysica nodig is om zaken te verklaren, maar je moet de zaak niet gaan omdraaien.
Ok. Dan krijg je een antwoord van mij. Een wedervraag eigenlijk.quote:Op dinsdag 11 mei 2010 18:19 schreef kleinduimpje3 het volgende:
[..]
Nee, jij draait de zaak om, want niet ik verklaar dat er metafysica nodig is om dit te verklaren, hoewel dit wel mijn mening is, maar P8 beweert dat er geen bovennatuurlijke kracht nodig is, en ik vraag hem me dit dan maar eens uit te leggen
Dit klinkt ietwat tegenstrijdig, aangezien je hier wel degelijk verklaart dat er metafysica nodig is om de QM te verklaren. En dan mag men toch best van je vragen om die mening te onderbouwen, zeker omdat het helemaal geen voor de hand liggende verklaring is: zoals eerder opgemerkt is nog geen enkel waarneembaar verschijnsel op die manier bevredigend verklaard. Heel veel van die verschijnselen bleken later toch weer gewoon natuurlijke verschijnselen te zijn.quote:Op dinsdag 11 mei 2010 18:19 schreef kleinduimpje3 het volgende:
[..]
Nee, jij draait de zaak om, want niet ik verklaar dat er metafysica nodig is om dit te verklaren, hoewel dit wel mijn mening is, maar P8 beweert dat er geen bovennatuurlijke kracht nodig is, en ik vraag hem me dit dan maar eens uit te leggen![]()
Moeten we dat voor elk aspect van de natuurwetenschappen verklaren? Moeten we bij elk aspect nagaan en onderbouwen dat er geen bovennatuurlijke krachten nodig zijn?quote:Op dinsdag 11 mei 2010 18:19 schreef kleinduimpje3 het volgende:
[..]
Nee, jij draait de zaak om, want niet ik verklaar dat er metafysica nodig is om dit te verklaren, hoewel dit wel mijn mening is, maar P8 beweert dat er geen bovennatuurlijke kracht nodig is, en ik vraag hem me dit dan maar eens uit te leggen
Bedoel je in het padintegraalformalisme van QM, of al op het klassieke niveau?quote:Op woensdag 12 mei 2010 14:57 schreef mariox het volgende:
Wat ik wel interessant vind is, waarom kiest een deeltje nou tussen die miljoenen paden die hij kan bewandelen uiteindelijk dat pad wat ie kiest. Lijkt wel of er een wil mee gemoeid is.
QMquote:Op woensdag 12 mei 2010 15:07 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Bedoel je in het padintegraalformalisme van QM, of al op het klassieke niveau?
Dan is het antwoord interferentiequote:
Ik snap dat het interferentie is.quote:Op woensdag 12 mei 2010 15:40 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Dan is het antwoord interferentieHet klassieke pad geeft verreweg de grootste contributie aan de amplitude, en daar boven op komen kwantummechanische aanpassingen. Voor een buitengewoon mooie uitleg over dit fenomeen, en op populair-wetenschappelijk niveau, kan ik het eerste hoofdstuk van A. Zee's "Quantum Field Theory in a Nutshell" heel erg aanraden. Welke natuurlijk weer net niet op Google zijn te bekijken
Nee, ik zou eerder zeggen dat alle paden met elkaar interferen, en interferentie is een klassiek verschijnsel. Het frappante hier is dat je het pad van een deeltje niet via het gewoonlijke actieformalisme uitrekent om een klassiek pad te verkrijgen, maar dat de padintegraal bovenop dat klassieke pad "kwantumcorrecties" geeft.Dat vertaalt men wel es als "het deeltje legt alle mogelijke paden af", omdat je anders moeilijk van interferentie kan spreken.quote:Op woensdag 12 mei 2010 15:56 schreef mariox het volgende:
[..]
Ik snap dat het interferentie is.
Maar de vraag is het volgende: Je hebt een kansdistributie waarbij zo een deeltje op een van die inteferentiepatronen kan terechtkomen.
Dat weten we niet, en wordt het meetprobleem genoemd. QM is simpelweg niet meer deterministisch wanneer er metingen (oftewel: interacties!) plaatsvinden.quote:Wat bepaalt voor dat ene specifieke deeltje waar hij exact terechtkomt. Je zou kunnen zeggen dat is dus kans (toeval) net als bij een dobbelsteen. Maar een dobbelsteen is helemaal deterministisch. Als je dezelfde voorwaarde hebt krijg je altijd hetzelfde getal, mits je maar met dezelfde hoek, snelheid, wrijving e.d. hebt gegooid bij zo een dobbelsteen.
Waar heb jij het overquote:Op woensdag 12 mei 2010 16:01 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Nee, ik zou eerder zeggen dat alle paden met elkaar interferen, en interferentie is een klassiek verschijnsel. Het frappante hier is dat je het pad van een deeltje niet via het gewoonlijke actieformalisme uitrekent om een klassiek pad te verkrijgen, maar dat de padintegraal bovenop dat klassieke pad "kwantumcorrecties" geeft.Dat vertaalt men wel es als "het deeltje legt alle mogelijke paden af", omdat je anders moeilijk van interferentie kan spreken.
[..]
Ik vroeg of je het padintegraalformalisme van QM bedoelde, en jij zei "ja".quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |