Nee, ik heb dat alleen ff aangezet voor de screencap omdat dat signaalsterkte nivo lager ligtquote:
Je hebt zo te zien een Humax, en die geven over het algemeen een lagere signaalsterkte aan dan andere ontvangers. Je kunt dit daarom ook niet vergelijken met het percentage dat je in een andere ontvanger te zien krijgt. Wel is het zo dat een signaal van de goede sterkte bij de Humax meestal een percentage laat zien dat tussen 40 en 60 procent ligt.quote:Op zondag 2 mei 2010 18:52 schreef wolfrolf het volgende:
Hoi
Ik vraag mij iets af, puur uit interesse, maar ik kan er via Google niet echt een zinnig en eenvoudig antwoord op vinden, dus raadpleeg ik jullie grote breinen eens.
Ik heb de volgende screenshots:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Zoals jullie zien heb ik hier een vrij matige signaal sterkte maar wel een maximale kwaliteit en een BER van 0. Beide caps heb ik genomen bij HDTV zenders. Tevens heb ik perfect blokjesvrij beeld op alle digitale zenders.
Nu vraag ik mij af, hoe belangrijk is de sterkte van het signaal? Als ik door wat kunstgrepen zou proberen de signaalsterkte op te schroeven treed er dan nog verbetering op in het beeld?
Of is de sterkte ondergeschikt aan de kwaliteit? Waarmee ik bedoel dat als ik, bijvoorbeeld, slechts 7% signaalsterkte zou hebben maar wel 100% kwaliteit er niets aan de hand is?
Op deze vra(a)g(en) kan ik dus geen antwoord vinden, iemand die hier iets zinnigs over kan uitleggen in niet al te moeilijke taal?
Ja via scart grquote:Op zondag 21 oktober 2012 19:14 schreef Evertjan het volgende:
Hoi meneer Wolfrolf
ik heb zelf een oud bakbeestje uit 1984 kan daar ook digitale tv op?
[ afbeelding ]
gr henk
Kijk. Toffe informatie. Thanks!!quote:Op maandag 22 oktober 2012 00:08 schreef DJSmiley het volgende:
De signaalsterkte aanduiding van die Humax dingen klopt voor geen meter.
Met 40% signaal heb je een heel netjes signaal op je kabel staan, meer dan voldoende voor goed beeld. Belangrijker is de kwaliteit en ber. Kwaliteit moet zo hoog mogelijk staan, BER = Bitrate Errors, = nooit goed
Op een normaal AOP hoort zo'n 65dBuV signaalsterkte te staan. Bij 65dBuV op mijn Humax geeft ie 41% signaalsterkte aan.
Ik heb net even de meter erop gehangen en mn versterker omhoog gegooit, en gekeken wat de Humax deed:
Schroef ik m'n versterker omhoog naar 75dBuV dan zit de Humax op ongeveer 50%
Als ik mijn versterker op max zet (Dan schopt ie er 92dBuV uit, veeeel te hoog voor een TV), dan zegt m'n humax nog steeds maar 73% signaalsterkte....
Om 'm op 100% te krijgen zou ik dus iets van 108 dBuV erin moeten schoppen... (maar dat red mijn versterker niet.. en ik had geen zin om splitters ertussenuit te trekken)
Conclusie: De signaalsterktemeter van die Humax is gebaseerd op het maximale wat een (consumenten)antenneversterker ooit zonder verliezen zou kunnen generen (Dat is dus rond de 110dBuV), en bij lange na geen zinnige indicatie van signaalkwaliteit. Alles >35 is voldoende.
Sterker nog, als je Humax >50% aangeeft loop je imho zelfs risico om andere apparatuur te oversturen.
Dat de signaalsterkte aanduiding van de Humax niet zou 'kloppen' is onzin, omdat signaalsterkte nu eenmaal niet in procenten wordt uitgedrukt. Het is niet meer dan een ruwe indicatie.quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |