abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_80941764
Hoi

Ik vraag mij iets af, puur uit interesse, maar ik kan er via Google niet echt een zinnig en eenvoudig antwoord op vinden, dus raadpleeg ik jullie grote breinen eens.

Ik heb de volgende screenshots:

Zoals jullie zien heb ik hier een vrij matige signaal sterkte maar wel een maximale kwaliteit en een BER van 0. Beide caps heb ik genomen bij HDTV zenders. Tevens heb ik perfect blokjesvrij beeld op alle digitale zenders.

Nu vraag ik mij af, hoe belangrijk is de sterkte van het signaal? Als ik door wat kunstgrepen zou proberen de signaalsterkte op te schroeven treed er dan nog verbetering op in het beeld?

Of is de sterkte ondergeschikt aan de kwaliteit? Waarmee ik bedoel dat als ik, bijvoorbeeld, slechts 7% signaalsterkte zou hebben maar wel 100% kwaliteit er niets aan de hand is?

Op deze vra(a)g(en) kan ik dus geen antwoord vinden, iemand die hier iets zinnigs over kan uitleggen in niet al te moeilijke taal?
lekker faxen heel de dag echt genot
pi_80941867
Het is een digitaal signaal. Dat is of goed, of kut. Zolang je geen artifacts hebt, is er niets aan de hand.
  zondag 2 mei 2010 @ 18:55:28 #3
299418 Creeg
Creeg iz zeeg
pi_80941896
TS kijkt life 4 you
AJAX PAKT 30e LANDSTITEL ✯✯✯
Op woensdag 30 maart 2011 00:16 schreef Flippiee het volgende:
CREEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEG :*
pi_80942021
quote:
Op zondag 2 mei 2010 18:55 schreef Creeg het volgende:
TS kijkt life 4 you
Nee, ik heb dat alleen ff aangezet voor de screencap omdat dat signaalsterkte nivo lager ligt
  zondag 2 mei 2010 @ 19:34:21 #5
89287 robber57
Lets go Brandon!
pi_80943357
Je kwaliteit is 100% en er worden geen fouten gerapporteerd dus kan het niet beter.
Het zegt niet veel over wat er werkelijk aan de hand is want dergelijke info paneeltjes zijn louter indicatief, dwz ze geven je enig idee van hoe het er voor staat maar je kunt er niet echt van op aan.
Vooral BitErrorRate waardes zijn speculatief als je niet weet wat er gemeten word ; zijn er geen fouten NA correctie of VOOR correctie?

Als er geen fouten na correctie zijn is dat mooi maar het kan betekenen dat als er 0.01% meer fouten komen deze mischien niet meer gecorigeerd kunnen worden en de beeldkwaliteit naar beneden gaat, als de fouten voor correctie gemeten worden betekent het dat er nog een heel regime aan fout correctie mogelijk is voordat het fout gaat met de kwaliteit.

Dat je bij minder dan 50% signaalsterkte toch geen errors hebt suggereerd dat de meting NA correctie is en dat er dus wellicht nog maar een kleine marge is voordat je beeldkwaliteit achteruit gaat, wat meer signaal sterkte zou dus wenselijk zijn,
Betere kabels en stekkers ed kunnen daarin verbetering brengen.
pi_80943961
quote:
Op zondag 2 mei 2010 18:52 schreef wolfrolf het volgende:
Hoi

Ik vraag mij iets af, puur uit interesse, maar ik kan er via Google niet echt een zinnig en eenvoudig antwoord op vinden, dus raadpleeg ik jullie grote breinen eens.

Ik heb de volgende screenshots:

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Zoals jullie zien heb ik hier een vrij matige signaal sterkte maar wel een maximale kwaliteit en een BER van 0. Beide caps heb ik genomen bij HDTV zenders. Tevens heb ik perfect blokjesvrij beeld op alle digitale zenders.

Nu vraag ik mij af, hoe belangrijk is de sterkte van het signaal? Als ik door wat kunstgrepen zou proberen de signaalsterkte op te schroeven treed er dan nog verbetering op in het beeld?

Of is de sterkte ondergeschikt aan de kwaliteit? Waarmee ik bedoel dat als ik, bijvoorbeeld, slechts 7% signaalsterkte zou hebben maar wel 100% kwaliteit er niets aan de hand is?

Op deze vra(a)g(en) kan ik dus geen antwoord vinden, iemand die hier iets zinnigs over kan uitleggen in niet al te moeilijke taal?
Je hebt zo te zien een Humax, en die geven over het algemeen een lagere signaalsterkte aan dan andere ontvangers. Je kunt dit daarom ook niet vergelijken met het percentage dat je in een andere ontvanger te zien krijgt. Wel is het zo dat een signaal van de goede sterkte bij de Humax meestal een percentage laat zien dat tussen 40 en 60 procent ligt.

Bij digitale TV heeft de signaalsterkte geen enkele invloed op de beeldkwaliteit, zolang het signaal maar foutloos kan worden ontvangen. Zolang de ontvanger - na correctie van altijd wel aanwezige fouten - maar 100% betrouwbaar onderscheid kan maken tussen een 0 en een 1 in het digitale signaal is er sprake van een foutloze signaaltransmissie. Om dat (als eenvoudige consument) te kunnen controleren wordt ook de BER waarde gegeven. Deze moet 0 zijn en blijven. Het is overigens niet zo dat als de BER waarde op één frequentie (in jouw screenshot 586 MHz) keurig op nul blijft staan, dat dit dan bij alle andere frequenties ook het geval is. Tekortkomingen in je bekabeling of aansluitmateriaal kunnen erin resulteren dat de ontvangst op één of een klein aantal frequenties slecht is terwijl die bij alle andere frequenties wel prima is.
pi_80944256
@Riparius: Inderdaad een Humax HDTV tuner Het 2e screenshot is trouwens 222.00 MHz. Wat best wel een lage fequentie is, maar probleemloos overkomt ook alhier.

Ik heb alle digitale zenders die ik heb op de ontvanger nagelopen en de sterkte/kwaliteit bekeken. Die zitten allemaal rond de 40% sterkte/100% kwaliteit met een BER van 0. Thanks voor de info, ook jij robber57!
pi_118250291
Hoi meneer Wolfrolf

ik heb zelf een oud bakbeestje uit 1984 kan daar ook digitale tv op?

gr henk
  zondag 21 oktober 2012 @ 20:19:02 #9
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_118253110
TS, als er in beeld staat: "kwaliteit: 100%"
Dan snap je toch ook wel dat een sterker signaal niet meer kwaliteit kan opleveren?
So we just called him Fred
pi_118256863
quote:
0s.gif Op zondag 21 oktober 2012 19:14 schreef Evertjan het volgende:
Hoi meneer Wolfrolf

ik heb zelf een oud bakbeestje uit 1984 kan daar ook digitale tv op?

[ afbeelding ]

gr henk
Ja via scart gr
pi_118265907
De signaalsterkte aanduiding van die Humax dingen klopt voor geen meter.

Met 40% signaal heb je een heel netjes signaal op je kabel staan, meer dan voldoende voor goed beeld. Belangrijker is de kwaliteit en ber. Kwaliteit moet zo hoog mogelijk staan, BER = Bitrate Errors, = nooit goed ;)

Op een normaal AOP hoort zo'n 65dBuV signaalsterkte te staan. Bij 65dBuV op mijn Humax geeft ie 41% signaalsterkte aan.

Ik heb net even de meter erop gehangen en mn versterker omhoog gegooit, en gekeken wat de Humax deed:
Schroef ik m'n versterker omhoog naar 75dBuV dan zit de Humax op ongeveer 50%

Als ik mijn versterker op max zet (Dan schopt ie er 92dBuV uit, veeeel te hoog voor een TV), dan zegt m'n humax nog steeds maar 73% signaalsterkte....

Om 'm op 100% te krijgen zou ik dus iets van 108 dBuV erin moeten schoppen... (maar dat red mijn versterker niet.. en ik had geen zin om splitters ertussenuit te trekken)

Conclusie: De signaalsterktemeter van die Humax is gebaseerd op het maximale wat een (consumenten)antenneversterker ooit zonder verliezen zou kunnen generen (Dat is dus rond de 110dBuV), en bij lange na geen zinnige indicatie van signaalkwaliteit. Alles >35 is voldoende.

Sterker nog, als je Humax >50% aangeeft loop je imho zelfs risico om andere apparatuur te oversturen.
pi_118266148
quote:
0s.gif Op maandag 22 oktober 2012 00:08 schreef DJSmiley het volgende:
De signaalsterkte aanduiding van die Humax dingen klopt voor geen meter.

Met 40% signaal heb je een heel netjes signaal op je kabel staan, meer dan voldoende voor goed beeld. Belangrijker is de kwaliteit en ber. Kwaliteit moet zo hoog mogelijk staan, BER = Bitrate Errors, = nooit goed ;)

Op een normaal AOP hoort zo'n 65dBuV signaalsterkte te staan. Bij 65dBuV op mijn Humax geeft ie 41% signaalsterkte aan.

Ik heb net even de meter erop gehangen en mn versterker omhoog gegooit, en gekeken wat de Humax deed:
Schroef ik m'n versterker omhoog naar 75dBuV dan zit de Humax op ongeveer 50%

Als ik mijn versterker op max zet (Dan schopt ie er 92dBuV uit, veeeel te hoog voor een TV), dan zegt m'n humax nog steeds maar 73% signaalsterkte....

Om 'm op 100% te krijgen zou ik dus iets van 108 dBuV erin moeten schoppen... (maar dat red mijn versterker niet.. en ik had geen zin om splitters ertussenuit te trekken)

Conclusie: De signaalsterktemeter van die Humax is gebaseerd op het maximale wat een (consumenten)antenneversterker ooit zonder verliezen zou kunnen generen (Dat is dus rond de 110dBuV), en bij lange na geen zinnige indicatie van signaalkwaliteit. Alles >35 is voldoende.

Sterker nog, als je Humax >50% aangeeft loop je imho zelfs risico om andere apparatuur te oversturen.
Kijk. Toffe informatie. Thanks!!
pi_118269353
quote:
14s.gif Op maandag 22 oktober 2012 00:14 schreef wolfrolf het volgende:

[..]

Kijk. Toffe informatie. Thanks!!
Dat de signaalsterkte aanduiding van de Humax niet zou 'kloppen' is onzin, omdat signaalsterkte nu eenmaal niet in procenten wordt uitgedrukt. Het is niet meer dan een ruwe indicatie.

Zoals ik al eerder heb aangegeven geeft de Humax bij normale signaalsterktes een percentage aan dat ligt tussen pakweg 40 en 60 %. Ook zegt Humax zelf dat signaalsterkte indicaties vanaf 20 % al voldoende zijn.

Verder staat in de documentatie van de Humax dat de signaalsterkte bij gebruik van 64QAM mag liggen tussen -15 en +15 dBmV en bij gebruik van 256QAM tussen -12 en +15 dBmV. Om dit om te zetten naar dBµV tel je er 60 bij op. Het referentieniveau voor kabeltelevisie is 0 dBmV oftewel 60 dBµV.

Als het zo is, zoals DJSmiley aangeeft, dat een indicatie van 50% overeenkomt met 75 dBµV, dan zou je dus moeten concluderen dat signaalsterkte indicaties boven de 50 % al duiden op een te sterk signaal.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')