Voor de mensen die hier een rothekel aan hebben, of het moeilijk vinden, het valt reuze mee. Ik heb het vroeger op onderstaande manier geleerd, en zo kan het nooit fout gaan. Je moet er een paar dingetjes voor onthouden, maar je hebt er je leven lang plezier van. Ik heb het ff opgezocht voor jullie, komt ie!
Enkele basisprincipes :
1. Tegenwoordige tijd :ik = stam / Jij = stam+t / hij = stam+tvb. werken : ik werk / jij werkt / hij werkt
vb. worden : ik word / jij wordt / hij wordt
vb. zitten : ik zit / jij zit / hij zit
2. Inversie (bij vragen bijvoorbeeld)ik = stam / Jij = stam / hij = stam+tvb. werken : werk ik ? / werk jij ? / werkt hij ?
vb. worden : word ik ? / word jij ? / wordt hij ?
vb. zitten : zit ik ? / zit jij ? / zit hij ?
3. NOOIT een 'd' toevoegen in de tegenwoordige tijd ! Nooit !4. Voltooid tegenwoordige tijd en verleden tijdVergeet alle moeilijke regeltjes over 't kofschip en laat ook 't fokschaap maar op stal staan, hier zijn de enige twee regels die je moet onthouden :
- nooit een "dt" zetten in de voltooid tegenwoordige tijd of verleden tijd;- vervoeg het werkwoord gewoon in het verleden. Wat je hoort, is wat je moet schrijven in de voltooid tegenwoordige tijd.Enkele voorbeelden :
- het werkwoord "gebeuren". In het verleden zeg je : "het gebeurde". Je hoort een "d". Dus schrijf je ook een "d" in de VTT : "het is gebeurd".
- het werkwoord "branden". In het verleden zeg je : "het brandde". Je hoort een "d". dus schrijf je ook een "d" in de VTT : "het heeft gebrand"
- het werkwoord "werken". Verleden = het werkte. Je hoort een "t", dus "ik heb gewerkt".
Op het werk kan ik me gigantisch storen aan spelfouten. Hier op het forum minder, omdat het toch vaak snel getypte berichten zijn, en de meeste daarom vaak onder de noemer typfout kunnen. Plus omdat er ook veel meer in een soort van forumtaal wordt gesproken, ik schrijf bijvoorbeeld zelf heel vaak ff en rlxd. Maar af en toe kom je weleens dingen tegen waarvan je denkt, dat meen je niet.
Collegaatje van mij ook, komt koud van school af, en als je ziet hoe hij schrijft, verschrikkelijk. Een handschrift waarvoor je het beste hierogliefen kunt studeren, in de 2e Wereldoorlog had hij makkelijk voor de Duitsers boodschappen kunnen opschrijven, je kan ze toch niet decoderen. En spelfouten, niet normaal gewoon. Ok, het is niet echt een helder licht, maar je kan ook te ver gaan natuurlijk.
Helemaal erg zijn de managers, engineers, noem het maar op, het hoger (geschoolde) personeel zeg maar. Daar word je af en toe zo droevig van dat je alleen nog maar

kan terug mailen.
Maar ook ik maak ze wel eens hoor. Typfouten natuurlijk, maar spelfouten vaker in de woorden die je niet of nooit gebruikt. Moeilijke woorden ofzo. Gelukkig hebben we dan altijd Google nog, als ik het niet zeker weet, zoek ik het op. De heel zeldzame keer dat ik een dt fout maak, dan moet ik goed van de pad zijn, of last van de naweeën (dit is dus zo'n Google woord

) ervan hebben.
Enne, dat schema heb ik natuurlijk ook ff gegoogled, ben geen leraar Nederlands ofzo.