Kan jij alleen maar het ogenschijnlijk negatieve zien in de wereld om zo een oordeel te vellen?quote:Op donderdag 6 mei 2010 22:00 schreef FBreijer het volgende:
Als er een god zou zijn geweest, had hij zeker humor.
Kinderleukemie is om je bij dood te lachen!
Nee hoor, in tegendeel zelfs.quote:Op donderdag 6 mei 2010 22:54 schreef mariox het volgende:
[..]
Kan jij alleen maar het ogenschijnlijk negatieve zien in de wereld om zo een oordeel te vellen?
Maar kan je je voorstellen dat ook iets negatiefs gecreerd kan zijn omwille het goede?quote:Op donderdag 6 mei 2010 23:04 schreef FBreijer het volgende:
[..]
Nee hoor, in tegendeel zelfs.![]()
Ik kijk alleen niet weg van alles dat negatief is in tegenstelling tot een heleboel andere mensen.
Ik kan me helemaal niet voorstellen dat er überhaupt iets gecreërd is.quote:Op donderdag 6 mei 2010 23:29 schreef mariox het volgende:
[..]
Maar kan je je voorstellen dat ook iets negatiefs gecreerd kan zijn omwille het goede?
ja maar.....dat is als straf bedoeld. Lachen om straf heeft dan wel weer wat anarchistisch...quote:Op donderdag 6 mei 2010 22:00 schreef FBreijer het volgende:
Als er een god zou zijn geweest, had hij zeker humor.
Kinderleukemie is om je bij dood te lachen!
Straf? Bron?quote:Op vrijdag 7 mei 2010 09:44 schreef hoatzin het volgende:
[..]
ja maar.....dat is als straf bedoeld. Lachen om straf heeft dan wel weer wat anarchistisch...
Johannes 9:quote:Op vrijdag 7 mei 2010 09:44 schreef hoatzin het volgende:
[..]
ja maar.....dat is als straf bedoeld. Lachen om straf heeft dan wel weer wat anarchistisch...
quote:In het voorbijgaan zag Jezus iemand die al vanaf zijn geboorte blind was. 2 Zijn leerlingen vroegen: ‘Rabbi, hoe komt het dat hij blind was toen hij geboren werd? Heeft hij zelf gezondigd of zijn ouders?’ 3 ‘Hij niet en zijn ouders ook niet,’ was het antwoord van Jezus, ‘maar Gods werk moet door hem zichtbaar worden. 4 Zolang het dag is, moeten we het werk doen van hem die mij gezonden heeft; straks komt de nacht en dan kan niemand iets doen. 5 Zolang ik in de wereld ben, ben ik het licht voor de wereld.’ 6 Na deze woorden spuwde hij op de grond. Met het speeksel maakte hij wat modder, hij streek die op de ogen van de blinde 7 en zei tegen hem: ‘Ga naar het badhuis van Siloam en was u daar.’ (Siloam is in onze taal ‘gezondene’.) De man ging weg, waste zich, en toen hij terugkwam kon hij zien.
Je kan het natuurlijk ook lezen als mythologische verhandeling over waarom er überhaupt zoiets is als verval en de dood; mensen koppelden dat toendertijd aan de neiging van de mens om het Goddelijke te willen bereiken. Iets wat trouwens nog steeds actueel is.quote:Op vrijdag 7 mei 2010 09:58 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Genesis. Omdat de mens aan God gelijk wilde zijn moet hij sterven.
Een beetje een rare conclusie.quote:Op vrijdag 7 mei 2010 09:58 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Genesis. Omdat de mens aan God gelijk wilde zijn moet hij sterven.
Zou kunnen. Het effect is nochthans hetzelfde.quote:Op vrijdag 7 mei 2010 10:07 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Je kan het natuurlijk ook lezen als mythologische verhandeling over waarom er überhaupt zoiets is als verval en de dood; mensen koppelden dat toendertijd aan de neiging van de mens om het Goddelijke te willen bereiken. Iets wat trouwens nog steeds actueel is.
Het was in de ogen van de schrijver(s) dan ook niet zozeer een straf denk ik, maar meer een maatregel
Ik heb ook het idee dat dat aan jouw manier van lezen ligtquote:Op vrijdag 7 mei 2010 11:16 schreef hoatzin het volgende:
In de bijbel ben ik nergens humor tegegekomen. Er wordt ook bitter weinig gelachen.
Het hele verhaal van Jakob die 14 jaar voor zijn meisje moet werken en de streken die hij en Laban bij elkaar uithalen vond ik ook erg grappig.quote:Op vrijdag 7 mei 2010 11:38 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik heb ook het idee dat dat aan jouw manier van lezen ligtAdam die Eva naar voren schuift wanneer God hem vraagt wie er van die boom gegeten heeft, Esau die zijn geboorterecht verhandelt voor een bord linzensoep, de ironie en het sarcasme wanneer het volk uitgeleid uit Egypte loopt te klagen bij Mozes, dat wanneer Mozes de Chorev oploopt hij bij terugkomst zijn volk een gouden kalf ziet aanbidden, naamgeving (bv "Leia", wat vertaald kan worden als "flets" of "lelijk", "Ja'akov", wat toch ook zinspeelt op zijn soms achterbakse manier van handelen) etc. En dan heb je nog de talloze woordspelingen
Het isnatuurlijk niet een soort humor die we tegenwoordig kennen, en het is de vraag of we het tegenwoordig als zodanig zouden herkennen, maar ik krijg bij jou het idee dat je ook niet bepaald open staat voor dit soort positieve aspecten van de bijbel
Misschien vind je deze site aardig.
Ja, die zit ik ook altijd met een grijns op m'n gezicht te lezen inderdaad.quote:Op vrijdag 7 mei 2010 14:37 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Het hele verhaal van Jakob die 14 jaar voor zijn meisje moet werken en de streken die hij en Laban bij elkaar uithalen vond ik ook erg grappig.
Roger Scruton vindt ironie typisch Christelijk (of in ieder geval westers):quote:Op vrijdag 7 mei 2010 11:38 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik heb ook het idee dat dat aan jouw manier van lezen ligtAdam die Eva naar voren schuift wanneer God hem vraagt wie er van die boom gegeten heeft, Esau die zijn geboorterecht verhandelt voor een bord linzensoep, de ironie en het sarcasme wanneer het volk uitgeleid uit Egypte loopt te klagen bij Mozes, dat wanneer Mozes de Chorev oploopt hij bij terugkomst zijn volk een gouden kalf ziet aanbidden, naamgeving (bv "Leia", wat vertaald kan worden als "flets" of "lelijk", "Ja'akov", wat toch ook zinspeelt op zijn soms achterbakse manier van handelen) etc. En dan heb je nog de talloze woordspelingen
Het isnatuurlijk niet een soort humor die we tegenwoordig kennen, en het is de vraag of we het tegenwoordig als zodanig zouden herkennen, maar ik krijg bij jou het idee dat je ook niet bepaald open staat voor dit soort positieve aspecten van de bijbel
Misschien vind je deze site aardig.
Dus hipsters zijn ubermenschen van de westerse maatschappij? ironischquote:Op vrijdag 7 mei 2010 15:03 schreef Ribbenburg het volgende:
[..]
Roger Scruton vindt ironie typisch Christelijk (of in ieder geval westers):
Forgiveness and Irony What makes the West strong
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |