Met een

en een

voor Ania.
Heel vreemde gewaarwording: je bent in de 'veilige zone', op de daken om je heen zie je observatieteams en scherpschutters, en links en rechts van je heb je alleen maar compensatielenzen (groter dan de mijne iig). Voor je staat Hare Majesteit, de Kroonprins+prinses Maximá, en weet ik veel hoeveel hoogwaardigheidsbekleders. Het is doodstil, en na een minuut of zo begint er iemand op enkele tientallen meters (maar net buiten je zicht) te jammeren (een beter woord heb ik er niet voor). Met alle fotografen hadden we afgesproken dat we onze cameras omlaag zouden houden, maar zodra we de eerste gillen hoorden gingen ze allemaal in de aanslag. Ik denk "Waarom gebeurt het nieuws uitgerekend op de eerste keer dat ik zoiets als dit doe?" Toen de koninklijke familie werd weggevoerd knipten we als gekken, maar tegelijk hoor ik om me heen
"G**V**D****, niet wéér!". De fotograaf naast me stopt met fotograferen, en zet zijn camera op de grond. Hij trekt het niet meer, hij was één van de mensen die vorig jaar bij de Naald aan het reanimeren was.
Mijn handen beginnen te bibberen, en ik weet ze maar net stil genoeg te houden om de Koninklijke familie nog één keer te fotograferen als ze terug de Dam op lopen. Vrijwel al mijn fotos daarna zijn wazig. Ik bel mijn vrouw op, die een meter of 50 achter me in het publiek staat, om te checken of alles daar nog OK is. Haar vragen beantwoord ik met "Straks, in het Kras". De fotograaf die al eerder stopte help ik met zijn spullen bij elkaar pakken, en ik breng hem terug naar het perscentrum in het Krasnapolsky. Ik ben een n00b op dit gebied, maar gek genoeg snap ik precies wat hem dwars zit. Mijn vrouw slaat even een arm om hem heen, en ik spreek met hem af dat ik hem morgen in Zwolle tref tijdens de Bevrijdingsfeesten. Daarna vertrekken we ieder naar huis.
En nu ik mijn fotos aan de FP-crew heb afgeleverd en achterover zit dringt het eigenlijk pas tot me door wat er nou echt aan de hand was. Voor een eerste keer was dit "too close for comfort".
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan
controleren...
-
Privacy Matters