ik heb er echt een hekel aan als mensen dat doen. spelenderwijs een taal leren met muzzy is ok, maar een kind opvoeden in een taal die je zelf niet 100% spreekt is vragen om taalachterstand..... ik vind mijn eigen engels al nauwelijks goed genoeg om dat te proberen, en ik ben écht near-native speaker...quote:Op woensdag 28 april 2010 10:35 schreef Perruche het volgende:
[..]
Dat vind ik stiekem altijd een beetje raarals de ouders echt goed Engels kunnen is het wel ok, maar veel nederlanders kunnen helemaal niet zo goed engels... ik kan best Engels, maar niet goed genoeg om het mijn kinderen vanaf kleins af aan te leren....!
als kleutertje sprak ik ook vloeiend fries, want was veel bij oma en daar spraken we fries. maar nu kan ik t alleen nog verstaan, niet meer sprekenquote:Op woensdag 28 april 2010 12:32 schreef AKnynke het volgende:
[..]
Ik ook! Mijn ouders hadden dat best kunnen doen met fries, maar hadden ook slechte voorbeelden om zich heen (Friese kinderen die nauwelijks Nederlands konden..)
ik heb een ouwe vrijgezelle tante die af en toe van haar geld af wil geloof ik, en ik ben gestopt met protesteren dat het te gek is allemaal, en nu geniet ik er maar gewoon van.quote:Op woensdag 28 april 2010 14:31 schreef Perruche het volgende:
Loveli, wat voor leuke dingen zou je gaan doen?
En kwakzor, kleedgeld, lekkerben benieuwd naar je nieuwe kledij! ik wil ook wel ( was gister al gegaan, maar wil nog meer
)! Hoe komt het trouwens dat je zo goed Engels spreekt?
Maar in mijn situatie zou dat dus anders zijn. Vriendlief en ik spreken Engels met elkaar, en zijn allebei geen native spreker, maar wel near-native (ik toefl 118/120, hij 117quote:Op woensdag 28 april 2010 14:33 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
ik heb een ouwe vrijgezelle tante die af en toe van haar geld af wil geloof ik, en ik ben gestopt met protesteren dat het te gek is allemaal, en nu geniet ik er maar gewoon van.
ik heb engels gestudeerd perruche, maar daarvoor sprak ik al goed engels vanwege mijn ouders. die zijn compleet anglofiel, we gingen er vaak op vakantie en hebben er veel kennissen. en ik heb mn vaders talenknobbel geerfd (vooral qua uitspraak). daarna ben ik gana promoveren, bij Engels, en ik schrijf lees en spreek dus al 8 jaar lang vrijwel alleen engels op studie en werk. en nu ga ik engels lerares worden
en nóg zou ik mn kids niet engels opvoeden... er missen altijd nuances omdat je woordenschat gewoon net wat kleiner is...
Ik ben zelf tweetalig opgevoed maar dan net andersom; mijn ouders zijn Engels en hebben ons behalve Engelstalig ook Nederlandstalig opgevoed, terwijl ze toentertijd echt nog niet perfect Nederlands spraken. En ik spreek beter Nederlands (en Engelsquote:Op woensdag 28 april 2010 14:26 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
ik heb er echt een hekel aan als mensen dat doen. spelenderwijs een taal leren met muzzy is ok, maar een kind opvoeden in een taal die je zelf niet 100% spreekt is vragen om taalachterstand..... ik vind mijn eigen engels al nauwelijks goed genoeg om dat te proberen, en ik ben écht near-native speaker...
Ik moet altijd een beetje grinniken om van die GC-'welke talen spreek jij vloeiend'-topics.... heel veel mensen denken echt dat ze als ze zich in de VS verstaanbaar kunnen maken en iemand ze eens een compliment geeft en ze series kunnen kijken zonder subs, dat ze dan dus native-niveau hebbenquote:Op woensdag 28 april 2010 14:26 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
ik heb er echt een hekel aan als mensen dat doen. spelenderwijs een taal leren met muzzy is ok, maar een kind opvoeden in een taal die je zelf niet 100% spreekt is vragen om taalachterstand..... ik vind mijn eigen engels al nauwelijks goed genoeg om dat te proberen, en ik ben écht near-native speaker...
Ja en ja! Beit Jabri was echt om de hoek van ons guesthousequote:Op woensdag 28 april 2010 14:38 schreef Blurred86 het volgende:
CF: ben je nu inmiddels al naar Syrie geweest? (sorry als dat allang besproken is, heb de laatste tijd niet meegelezen) Ben benieuwd wat je er van vond! En heb je nog bij beit jabri gegeten?
Ah, dat wist ik trouwensquote:Op woensdag 28 april 2010 14:33 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
ik heb een ouwe vrijgezelle tante die af en toe van haar geld af wil geloof ik, en ik ben gestopt met protesteren dat het te gek is allemaal, en nu geniet ik er maar gewoon van.
ik heb engels gestudeerd perruche, maar daarvoor sprak ik al goed engels vanwege mijn ouders. die zijn compleet anglofiel, we gingen er vaak op vakantie en hebben er veel kennissen. en ik heb mn vaders talenknobbel geerfd (vooral qua uitspraak). daarna ben ik gana promoveren, bij Engels, en ik schrijf lees en spreek dus al 8 jaar lang vrijwel alleen engels op studie en werk. en nu ga ik engels lerares worden
en nóg zou ik mn kids niet engels opvoeden... er missen altijd nuances omdat je woordenschat gewoon net wat kleiner is...
Als je die topics moet geloven is iedereen 4-taligquote:Op woensdag 28 april 2010 14:41 schreef ColdFeet het volgende:
[..]
Ik moet altijd een beetje grinniken om van die GC-'welke talen spreek jij vloeiend'-topics.... heel veel mensen denken echt dat ze als ze zich in de VS verstaanbaar kunnen maken en iemand ze eens een compliment geeft en ze series kunnen kijken zonder subs, dat ze dan dus native-niveau hebben
ja die situatie bedoelde ik ook nietquote:Op woensdag 28 april 2010 14:37 schreef AKnynke het volgende:
[..]
Maar in mijn situatie zou dat dus anders zijn. Vriendlief en ik spreken Engels met elkaar, en zijn allebei geen native spreker, maar wel near-native (ik toefl 118/120, hij 117..Dat ene puntje maakt dat als we een argument hebben over wat beter is in het engels ik altijd win)...Ons hypothetische kind zou dan zowel Nederlands als Duits als Engels van ons leren, lijkt me. Best gek.
het grote verschil is dat jij dus wel op nederlandse scholen hebt gezeten en met nederlandse kinderen omging. nederlands is echt je tweede moedertaal. maar als je als nederlander gebrekking engels gaat babbelen tegen een kind dat op school en overal alleen maar nederlands hoort, dan doet dat echt niet zoveel goeds volgens mij.quote:Op woensdag 28 april 2010 14:38 schreef Blurred86 het volgende:
[..]
Ik ben zelf tweetalig opgevoed maar dan net andersom; mijn ouders zijn Engels en hebben ons behalve Engelstalig ook Nederlandstalig opgevoed, terwijl ze toentertijd echt nog niet perfect Nederlands spraken. En ik spreek beter Nederlands (en Engels) dan menig Nederlander hoor! Al heb ik natuurlijk wel altijd op Nederlandse scholen gezeten, dat speelt ook een belangrijke rol. Ik wil mijn (eventuele
) kinderen wel ook Engelstalig zou opvoeden, wel zo handig met al die Engelse familie!
iets heel anders:
CF: ben je nu inmiddels al naar Syrie geweest? (sorry als dat allang besproken is, heb de laatste tijd niet meegelezen) Ben benieuwd wat je er van vond! En heb je nog bij beit jabri gegeten?
Vrij herkenbaar dus dat hou ik ff voor mezelf, maar komt erop neer dat ik een drukke kutweek had die veel minder druk had kunnen zijn dan hoe het nu loopt. En ik ben nu dus m'n lichtpuntje kwijt.quote:Op woensdag 28 april 2010 14:31 schreef Perruche het volgende:
Loveli, wat voor leuke dingen zou je gaan doen?
Loofje tochquote:Op woensdag 28 april 2010 14:54 schreef loveli het volgende:
[..]
Vrij herkenbaar dus dat hou ik ff voor mezelf, maar komt erop neer dat ik een drukke kutweek had die veel minder druk had kunnen zijn dan hoe het nu loopt. En ik ben nu dus m'n lichtpuntje kwijt.
quote:Op woensdag 28 april 2010 14:44 schreef ColdFeet het volgende:
[..]
Ja en ja! Beit Jabri was echt om de hoek van ons guesthouseSupermooi, die binnenplaats. Later zagen we dat 'ie ook in de Lonely Planet stond en dat was te merken, de service was waardeloos en het zat bomvol toeristen
Maar het eten was echt heerlijk (we hebben er mezze gegeten, als lunch).
Ik vond Damascus zo mooi en sprookjesachtig!En die seed souk, wow
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |