Er zit redelijk wat lucht in de prijzen maar je moet het niet overdrijven, zo heb ik voor mijn verbouwingsplannen met wat aannemers gesproken. Mijn huis van circa 200K (slechte staat, populaire plek) grondig opknappen (zeg maar opnieuw bouwen) zal tegen de 200K kosten. Dat zijn dan dus alleen maar bouwkosten, zolang die prijs niet omlaag gaat legt dat een flinke bodem onder de huizenprijs.quote:Op dinsdag 4 mei 2010 09:38 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Omdat de realistische waarde een factor twee onder de marktprijs ligt. De marktprijs heeft een fenomenaal record weten te bereiken onder de grootschalige beschikbaarheid van goedkoop geld, kunstmatig gecreëerde schaarste, subsidies en wishful thinking. Echter dat systeem heeft zijn langste tijd gehad en gaat nu op retour, uiteraard wil dat niet zeggen dat de marktprijs een factor twee zal dalen, maar het topniveau gaan we voorlopig niet meer terug zien, de toekomst zal laten zien hoe de prijsvorming zal uitpakken, ik zet in op dikke minnen
Verbouwen is over het algemeen een stuk duurder als slopen en opnieuw bouwen.quote:Op dinsdag 4 mei 2010 10:10 schreef lutser.com het volgende:
[..]
Er zit redelijk wat lucht in de prijzen maar je moet het niet overdrijven, zo heb ik voor mijn verbouwingsplannen met wat aannemers gesproken. Mijn huis van circa 200K (slechte staat, populaire plek) grondig opknappen (zeg maar opnieuw bouwen) zal tegen de 200K kosten. Dat zijn dan dus alleen maar bouwkosten, zolang die prijs niet omlaag gaat legt dat een flinke bodem onder de huizenprijs.
De meeste lucht zit in de grondprijs waarbij het natuurlijk echt is wat een gek er voor geeft.
Dat zit vrij dicht in de buurt van de offertes die ik heb liggen.quote:Op dinsdag 4 mei 2010 10:12 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Luxebouw is toch ongeveer 10k per kuub?
Het is ook een goede indicatiequote:Op dinsdag 4 mei 2010 10:17 schreef lutser.com het volgende:
[..]
Dat zit vrij dicht in de buurt van de offertes die ik heb liggen.
Blijven rondvragenquote:Op dinsdag 4 mei 2010 10:17 schreef lutser.com het volgende:
[..]
Dat zit vrij dicht in de buurt van de offertes die ik heb liggen.
Hoevee denk jij dat het is?quote:
Minstens 50% minder.quote:
Minstens 90% minder dusquote:Op dinsdag 4 mei 2010 10:28 schreef lutser.com het volgende:
Sorry ik heb een rekenfout gemaakt, de prijs zit niet bij de 10K per kuub maar tegen de 1K.
Huis van 200 kuub kost dan minimaal 200k. Dan komt je berekening niet echt meer uit over het bouwen van een huis voor 30kquote:Op dinsdag 4 mei 2010 10:28 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Minstens 50% minder.
edit:
[..]
Minstens 90% minder dus![]()
Misschien zelfs wel nog minder als je er een paar hardwerkende klus Polen bij neemt![]()
Bij jouw was het 2 miljoen geweest, mijn foutmarge is dus een stuk kleinerquote:Op dinsdag 4 mei 2010 10:32 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Huis van 200 kuub kost dan minimaal 200k. Dan komt je berekening niet echt meer uit over het bouwen van een huis voor 30k
De discussie over wie er hoeveel naast zat is niet zo belangrijk, mijn punt is dat bouwkosten redelijk hoog zijn. Het gaat in mijn geval wel om maat werk en massaproductie is natuurlijk goedkoper, probleem is dat je dan prachtig saaie vinexwijken krijgt.quote:Op dinsdag 4 mei 2010 10:47 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Bij jouw was het 2 miljoen geweest, mijn foutmarge is dus een stuk kleiner
Ga eerst eens echt ALLE vinex bekijken, dan kom je vanzelf tot de conclusie dat het allemaal best wel meevalt. Er zijn er een aantal die herhalend zijn, maar ik kan je verzekeren dat jaren 60/70 wijken een stuk saaier kunnen zijnquote:Op dinsdag 4 mei 2010 11:08 schreef lutser.com het volgende:
[..]
De discussie over wie er hoeveel naast zat is niet zo belangrijk, mijn punt is dat bouwkosten redelijk hoog zijn. Het gaat in mijn geval wel om maat werk en massaproductie is natuurlijk goedkoper, probleem is dat je dan prachtig saaie vinexwijken krijgt.
Vinex. Het stinkt er naar hondenpies en hondenstront.quote:Op dinsdag 4 mei 2010 11:43 schreef inXs het volgende:
[..]
Ga eerst eens echt ALLE vinex bekijken, dan kom je vanzelf tot de conclusie dat het allemaal best wel meevalt. Er zijn er een aantal die herhalend zijn, maar ik kan je verzekeren dat jaren 60/70 wijken een stuk saaier kunnen zijnOver na-oorlogse wijken maar niet te spreken. Je kan sowieso goed zien dat vooral groen en parken de kwaliteit van de wijk bepalen en dit moet nog eventjes groeien.
"Woningen van de markt halen" betekent niet dat deze woningen niet te koop staan. Dat staan ze informeel namelijk wel.quote:Op dinsdag 4 mei 2010 09:11 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Volgens mij is dit een trend die al langer aan de gang is, ik ken diverse mensen die wilden verhuizen maar niet de prijs konden krijgen die ze in gedachte hadden. Het resultaat is dat ze blijven zitten. Persoonlijk vind ik dat een positieve ontwikkeling aangezien nieuwbouw zich daardoor meer zal gaan richten op de mensen die wel een huis willen kopen en niet met hun oude woning in de maag zitten
Waarom is dat boeiend?quote:Op dinsdag 4 mei 2010 23:14 schreef droom_econoom8 het volgende:
[..]
"Woningen van de markt halen" betekent niet dat deze woningen niet te koop staan. Dat staan ze informeel namelijk wel.
In de meeste gevallen doen verkopers dit omdat kopers gaan aannemen dat er iets mis mee is als een huis langer dan een jaar te koop staat. Door een woning een jaar van de markt te halen, kunnen kopers niet meer zo snel achterhalen dat de woning al een poos te koop staat.
Gegeven het feit dat dit een bekende "verkooptruc" is, komen veel van die woningen later alsnog op de markt. De "fundateller" is dus echt een onderschatting van het aantal huizen dat te koop staat!
Als die woningen weer op de markt komen, heeft dat effect op het prijsniveau. Wet van vraag en aanbod. Meer aanbod bij gelijke vraag betekend dalende prijzen.quote:
http://www.groothuisbouw.nl/huissamenstellen/quote:Op dinsdag 4 mei 2010 10:32 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Huis van 200 kuub kost dan minimaal 200k. Dan komt je berekening niet echt meer uit over het bouwen van een huis voor 30k
Jij hebt af en toe ook wel de neiging naar nietszeggende, redelijk 'kansloze' oneliners.quote:Op dinsdag 4 mei 2010 22:27 schreef droom_econoom8 het volgende:
[..]
Vinex. Het stinkt er naar hondenpies en hondenstront.
Zijn er 100 huizen waar jij in wil wonen als je een huis zoekt?quote:Op dinsdag 4 mei 2010 23:22 schreef droom_econoom8 het volgende:
[..]
Als die woningen weer op de markt komen, heeft dat effect op het prijsniveau. Wet van vraag en aanbod. Meer aanbod bij gelijke vraag betekend dalende prijzen.
100? Als ik ga zoeken zijn er misschien wel 100.000 huizen in de verkoop waar ik in zou willen wonen. Ik ben niet zo moeilijk, uiteindelijk is het maar woonruimte.quote:Op woensdag 5 mei 2010 00:01 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Zijn er 100 huizen waar jij in wil wonen als je een huis zoekt?
Ik heb er 1 of misschien 2 op mijn lijstje staan als ik zou willen kopen
Er is dus heel wat concurrentie onder verkopers.quote:Op woensdag 5 mei 2010 00:01 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Zijn er 100 huizen waar jij in wil wonen als je een huis zoekt?
Ik heb er 1 of misschien 2 op mijn lijstje staan als ik zou willen kopen
Voor de meeste mensen is dat niet zo, er zijn zelfs al nauwelijks mensen die een stad of verderop kijken als ze de keus hebbenquote:Op woensdag 5 mei 2010 10:13 schreef wildplasser70 het volgende:
[..]
100? Als ik ga zoeken zijn er misschien wel 100.000 huizen in de verkoop waar ik in zou willen wonen. Ik ben niet zo moeilijk, uiteindelijk is het maar woonruimte.
En dat is boeiend omdat?quote:Op woensdag 5 mei 2010 10:27 schreef droom_econoom8 het volgende:
[..]
Er is dus heel wat concurrentie onder verkopers.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |