abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 27 april 2010 @ 12:31:45 #1
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_80762219
Dus... ik schijn op cursus te moeten.
Het lijkt me inderdaad handig om wat meer te weten over hoe dat nou gaat, een bevalling, en ondertussen ook iets te leren over weeën, en pijn, en de buik en alles wat daarbij hoort.
Maar ik heb nogal wat moeite om iets te vinden dat ik bij mij vind passen. In de eerste plaats heb ik -laat ik maar eerlijk zijn- helemáál geen behoefte aan het sociale gebeuren rond zo'n cursus. Ik weet dat veel vrouwen dit ook doen om andere moeders te leren kennen en gezellig te praten over alles wat mer die zwangerschap te maken heeft. Prima voor hen, maar ik ben echter qua vriendinnen en collega's rijkelijk bedeeld met zwangeren en zwangerschapspraatjes en als ik dan ook nog eens de helft van zo'n cursus moet besteden aan thee drinken en gezellig doen... met alle respect, maar nee! (en nee: ik hoef dus ook geen terugkomdag).
Ook inhoudelijk vind ik het maar lastig. Het lijkt wel of er alleen maar hele truttige, "gezelligheids"cursussen zijn (zwangerschapsgym) of hele zweverige toestanden (zwangerschapsyoga/haptonomie) en eigenlijk wil ik gewoon een lekkere nuchtere en concrete cursus zonder gedoe (by the way: heb vaker yoga gedaan en vond dat heerlijk, maar alle zwangerschapsyoga-dingen die ik tegenkom reppen over chanten en -o god- "de weeëndans" ).

Dus: wat heb jij gedaan? Wat vond je ervan? En wat kun je mij aan tips meegeven?

Ik ben trouwens inmiddels 17 weken en ga binnenkort nog eens dik 3 weken op vakantie. Om het extra gecompliceerd te maken wil ik dus ook nog eens een "snelle" cursus. Kan dat?
Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
  dinsdag 27 april 2010 @ 12:33:33 #2
216602 mikoxx
Trotse tweelingmama!!
pi_80762274
Ik heb zelf 'samen bevallen' gedaan, da's een cursus waarbij je partner ook betrokken wordt. Maar als ik je verhaal zo lees, vraag ik me af of je het uberhaupt wel ziet zitten, zo'n cursus. Het is geen 'moeten' hoor.
pi_80762490
Misschien kan je een dvd-tje huren;)
  dinsdag 27 april 2010 @ 12:39:15 #4
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_80762499
quote:
Op dinsdag 27 april 2010 12:33 schreef mikoxx het volgende:
Ik heb zelf 'samen bevallen' gedaan, da's een cursus waarbij je partner ook betrokken wordt. Maar als ik je verhaal zo lees, vraag ik me af of je het uberhaupt wel ziet zitten, zo'n cursus. Het is geen 'moeten' hoor.
Ik wil graag de informatie, vragen kunnen stellen en kunnen "oefenen". Het is mijn eerste, en ik zie best op tegen de bevalling en alles wat daar bij komt kijken. En ik denk dat er veel nuttige aspecten aan zo'n cursus zitten dan. Al het "gedoe" er omheen zie ik alleen niet zo zitten. Dat is toch niet heel raar?
Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
  dinsdag 27 april 2010 @ 12:44:06 #5
177580 maffemuts
Maf en mutsig
pi_80762684
Sommige verloskundigen/kraamzorgbureau's verzorgen speciale avonden, hierin krijg je dan de basis informatie over wat je staat te wachten. Ook ziekenhuizen geven een dergelijke avond alleen dan over het bevallen in het ziekenhuis. En dan zijn er nog eventueel voorlichtingsavonden over borstvoeding. Kun je in 3 avonden klaar zijn als je van alles een beetje wil weten
Gewoon n stuiterballetje
http://youtu.be/JI-o25K6B-E
pi_80762812
Ja als je zo'n gym ding niets vind moet je het gewoon niet doen, zonder curcus kun je ook bevallen hoor.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_80762893
Ik ben ook zonder cursus bevallen en achteraf heb ik daar ook geen spijt van dat ik geen cursus heb gehad. Bevalling was sowieso erg zwaar, ik denk dat er geen cursus is die me daarop had kunnen voorbereiden
  dinsdag 27 april 2010 @ 12:52:52 #8
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_80762987
Over die terugkomdag... of sowieso over cursussen.
Het is geen moeten, maar het heeft dus zeker wel nuttige info, wat je zelf al zegt.
Bij ons waren er 6 bijeenkomsten na de bevalling en dat was niet om te kleppen, ja dat gebeurde wel, maar voornamelijk om je lichaam weer terug in conditie te krijgen, bijv. je bekkenbodemspier.
Zonder kom je er ook wel, maar ik vond de oefeningen toch wel erg nuttig. Ik heb 2 vriendinnen die geen na-gym hadden en die aangenaam verrast waren door de dingen die ik ze wel kon vertellen.

Overigens... het komt ook nog wel eens voor, ik weet alleen even niet meer waar, dat de yoga-juf thuis kwam bij iemand, gewoon prive. Mss is dat iets voor jou om uit te zoeken.

Oh, en ik heb geen druppel thee gedronken hoor, bij mijn zwangerschapscursus!
pi_80763335
Ik heb haptonomie gedaan. Waarom deze keuze... omdat ik net zo over zwangerschapscursussen denk als jij. Haptonomie is individueel (d.w.z. jij + je partner) en je krijgt er precies de tips die je nodig hebt om de bevalling te overleven. Dus: weeën opvangen en de bijbehorende 'standjes' en pershoudingen.
Bij mij heeft ze door een boek over 'de uitdrijving' door te bladeren (allemaal plaatjes dus dan kun je het echt visualiseren) en door een minibekken met minibaby te gebruiken precies laten zien en uitgelegd wat er nou gebeurd tijdens zo'n bevalling.
In totaal hebben we 5 'lessen' van een uurtje gehad (dus geen 15 ofzo zoals bij een pufgroep..) en er komt over een week of 4 nog een 6e les als onze kleine 6 weken oud is. Cursus was overigens niet echt goedkoop. ¤70 per les. Maar als je goed verzekerd bent krijg je toch weer een groot gedeelte terug van je zorgverzekeraar omdat haptonomie onder alternatieve geneeswijzen valt.

Door deze cursus hebben mijn vriend en ik de bevalling grotendeels zelf kunnen doen. De VK is zich er pas mee gaan bemoeien toen ik mocht gaan persen, maar dat is logisch. En de bevalling, laat het gewoon over je heen komen, je hebt het toch niet in de hand.

Omdat ik ook iets actiefs wilde doen heb ik wel zwangerschapszwemmen erbij gedaan, maar dat is geheel vrijblijvend, je gaat erheen als je zin hebt en je gaat niet als je geen zin hebt. Succes met het maken van een keuze.
  Moderator dinsdag 27 april 2010 @ 13:07:55 #10
5428 crew  miss_sly
pi_80763537
quote:
Op dinsdag 27 april 2010 12:39 schreef Hik het volgende:

[..]

Ik wil graag de informatie, vragen kunnen stellen en kunnen "oefenen". Het is mijn eerste, en ik zie best op tegen de bevalling en alles wat daar bij komt kijken. En ik denk dat er veel nuttige aspecten aan zo'n cursus zitten dan. Al het "gedoe" er omheen zie ik alleen niet zo zitten. Dat is toch niet heel raar?
Wij hebben ook een 'samen bevallen' cursus gedaan. NIets zwweverigs en ook zeker niet voor de gezelligheid enzo. Ik vond het wel erg fijn om het samen te doen, oa omdat je ook samen die bevalling gaat doen. Ik zag ook enorm op tegen de bevalling, wilde ook per se in het ziekenhuis bevallen omdat me dat veilig leek enzo, maar gedurende de cursus verdween mijn angst helemaal en wilde ik zelfs thuis bevallen. Dat is uiteindelijk neit gelukt omdat ik zwangerschapsdiabetes kreeg, dus in het ziekenhuis moest bevallen.

Bij onze cursus was er wel ook een gedeelte praten, maar dat was niet zweverig. Er was duidelijke info over hoe zo'n bevalling nu ongeveer in elkaar zit (de opbouw van de weeen enzo), en veel ruimte om vragen te stellen. Ook wel grappig vond ik dat er een paar keer werd gevraagd hoe men dacht dat de partner zich nu voelde (dus de mannen over de vrouwen en omgekeerd). Kwamen toch wel dingen aan de orde waarbij ik niet had nagedacht en het was ook goed om te horen hoe men er anders in stond dan gedacht werd. Verder kregen we wat ademhalingsoefeningen en massageinstructies. Vooral dat laatste was erg prettig, hoewel ik er bij de bevalling weinig aan gehad heb.

Uiteindelijk heb ik tijdens de bevalling erg weinig gedaan met wat er tijdens de cursus werd geleerd (behalve de ogen open houden tijdens het persen ), maar ik heb er vooral veel aan gehad in de aanloop naar de bevalling toe. Mijn angst verdween helemaal en ik ging echt met een gevoel van vertrouwen de uitgerekende datum tegemoet. Alleen al daarom was ik blij dat ik de cursus had gedaan.

ow ja, onze cursus was ook 6 keer + een terugkomdag waar niet eens de helft bij aanwezig was
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_80763559
Je kunt ook Mensendieck gaan doen, dat is vooral gericht op houding en beweging tijdens de zwangerschap (o.a. hoe ga je om met een lichaam met een veranderd zwaartepunt ) en op "weetjes" en ademhalingsoefeningen voor de bevalling. Er zit ook een partneravond bij en een paar terugkomavonden voor de bekkenbodemspier. Ik had zelf ook geen zin in gezweef en getut en deze cursus voldeed voor mij wel aan die eisen.
  dinsdag 27 april 2010 @ 13:21:26 #12
68625 flugeltje
Live vanuit Tilburg...
pi_80764000
Ik doe ook Haptonomie, maar dat wordt gegeven door een mensendiecktherapeut, dus daar pik ik ook nog iets van mee

De mijne is overigens allesbehalve zweverig, zelfs Martijn, die daar vooraf bang voor was, kan zich er prima in vinden. Het fijne aan haptonomie vind ik dat er heel veel aandacht besteed wordt aan je eigen gevoel. Als het goed voelt doe je het, anders niet. Daardoor kun je zoveel mogelijk proberen binnen de bestaande kaders (ziekenhuis/thuisbevalling etc) de zaak zelf in de hand houden.

Ik ben ook niet zo van de clubjes dus dit was voor mij de ideale oplossing, ik krijg goeie handvatten mee en als ik straks tijdens de bevalling alles vergeten ben hebben we altijd nog de massagetechnieken die Martijn geleerd heeft om van te genieten.
Op donderdag 12 oktober 2006 09:27 schreef SCH het volgende:
flugeltje is een kloon van yvonne toch?
pi_80764202
De tip is, als je er geen zin in hebt/niets wilt doen, dan gewoon niet doen

Ik doe niks! Wellicht dat ik straks nog een paar keer naar zwangerschaps zwemmen ga... Verder heb ik al jaren aan Yoga gedaan dus ik weet wel hoe ik me moet ontspannen... Heb momenteel heel veel zwangere vriendinnen om me heen, dus om 'leuk' mensen die in dezelfde periode zijn uitgerekend te leren kennen hoef ik het ook niet te doen

Wellicht dat het bij een 2e weer anders is, dat je dan echt even tijd voor jezelf en de baby hebt...
  dinsdag 27 april 2010 @ 14:38:42 #14
14746 k_i_m
Oldbies Automatisering BV.
pi_80766965
Ik heb ook "niks" gedaan, en toen ik me toch had laten overhalen voor een informatieavond van het ziekenhuis en borstvoedingsgedoe (wat ik toch al niet wilde) was ik blij dat ik lekker nergens meer naartoe hoefde. Dat was echt zó erg, dat ik nog voor de pauze mijn moeder smeekte stiekem weg te gaan .

Ik heb goede boeken gelezen, veel aan de verloskundige gevraagd en hier lekker meegelezen. En dat was in mijn geval meer dan genoeg.
In my life
Why do I smile
At people who I'd much rather kick in the eye ?
  dinsdag 27 april 2010 @ 15:18:40 #15
283712 Basboussa
Tuo neito noita on
pi_80768410
Niets gedaan, geen zin ook. Enkel informatiemorgen in het ziekenhuis, verplicht. Had ik niets aan, en uiteindelijk is het kind er ook uitgesneden, dus had weinig gehad aan het zuchten en puffen

Wil volgende keer wel naar een bv-bijeenkomst ofzo. Dat was me vies tegengevallen....
Ne ne placha az,veche niamam glas
niamam nishto az na tozi sviat.
Amali dayman kan ya baladi Enni argaelek ya baladi
Wafdal dayman gambek alatoul
pi_80768604
Ik vond de cursus babymassage wel helemaal leuk. Lekker bezig zijn met de kleine.. en daarna lekker zwemmen en zelf gemasseerd worden..
Ja die gaat m deze keer weer worden hoor.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
  dinsdag 27 april 2010 @ 15:23:36 #17
216602 mikoxx
Trotse tweelingmama!!
pi_80768632
quote:
Op dinsdag 27 april 2010 12:39 schreef Hik het volgende:

[..]

Nee hoor, helemaal niet raar... juist fijn dat je voor jezelf zo duidelijk hebt wat je wel en niet wilt En echt, bevallen is mij zo ontzettend meegevallen. En dan had ik ook nog een tweeling waarvan eentje is stuit... ondanks dat. Er zijn ook vrouwen die het idd als 'minder prettig' ervaren, maar ook dan: het is het écht zo waard!!! Ik weet niet of je van plan bent thuis of in een zkh te gaan bevallen? Als je in een zkh wilt bevallen, zijn er vaak ook wel voorlichtingsavonden/middagen. Dat is vaak eenmalig en dan weet je ook waar je aan toe bent zeg maar. Een verloskundige kan je ook één en ander vertellen natuurlijk. En wat je al zegt: als je je niet zo goed voelt bij een 'verplichte cursus', dan moet je dat niet doen!
pi_80770505
Ik zou mijn bevalling toch meer als 'de hel' omschrijven dan als 'minder prettig' Ik heb de vorige keer zo'n cursus bevalen doe je samen gedaan, maar daar heb ik tijdens de bevalling niks aan gehad. En van het puffen werd ik misselijk. Vond de cursus zelf ook nogal zweverig, maar wel gezellig. Dus als je daar niet voor komt, lijkt het mij dat het weinig toevoegt.
Je hebt ook wel korte cursussen hoor, tenminste, hier in Almere wel. Anders gewoon even aan je vk vragen of zij misschien iets voor je weet? Of even googlen
Maar goed, ik heb op de cursus in elk geval niks geleerd wat ik niet uit een boekje of van het internet had kunnen halen.
...and together we'll stand on the threshold of a dream[
  dinsdag 27 april 2010 @ 16:36:56 #19
255392 De_Taartjesfee
Hoardin' like a hoarder
pi_80771617
Ik ben 3x zonder pufcursus bevallen en dat ging prima. De vk kan je prima begeleiden met wanneer je moet zuchten of anders moet ademhalen oid
Alle informatie die ik wilde weten zocht ik op in boeken of op internet
I`m not weird. I`m limited edition.
pi_80774353
Ik heb Yoga gedaan en heb gezwommen bij de eerste. Yoga was wl leuk maar om nou te zeggen dat ik er veel aan gehad heb... nee

bij de 2e heb ik alleen gezwommen.
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
pi_80777266
Ik heb ook niks gedaan en achteraf heb ik wel een beetje 'spijt'. De vk vond het prima dat ik niet naar zo'n clubje ging als ik me maar een beetje zou inlezen. Ik zat toen met een verhuizing en iedereen die maar zei dat je bij je eerste vrijwel altijd over tijd loopt, kind kwam een week voor de uitgerekende datum ter wereld en ik wist helemaal niks Complete paniek en horror ervaren terwijl ik denk als ik maar een beetje voorbereid was geweest op wat ik kon verwachten dat ik de hele bevalling niet zo traumatisch had beleefd.
No one can make you feel inferior without your consent - Eleanor Roosevelt
  dinsdag 27 april 2010 @ 20:17:39 #22
45621 Suzanna
Mama van...
pi_80779826
Ik ben de eerste twee keer ook een week vóór de uitgerekende datum bevallen. Dat is mij wel 'bevallen' als ik het zo even mag uitdrukken ... je weet toch dat het elk moment kán gebeuren zodra je de 37 weken voorbij bent?
Ik heb bij Noa geen 'pufles' gedaan, alleen bij Emma wel, toen ik merkte dat ik bij mijn eerste bevalling nogal onvoorbereid was op wat het zou inhouden. Als ik toen had geweten dat rustig ademen tijdens de beginnende weeën zou helpen (en het proberen te ontspannen) was ik denk ik wel anders de bevalling ingegaan. Ik heb nu veeeeel last van paniek gehad, ook door de sterkte van de weeën die overigens niets 'deden'. Ik wist voor die tijd niet eens dat je rugweeën kon hebben... nou dat heb ik geweten hoor!

Maar goed, bottomline, ik had er de tweede keer eigenlijk niets aan, maar zou er bij de eerste mijns inziens wel wat aan gehad hebben. Dus ik zou het vrouwen die voor de eerste keer bevallen wel aanraden.
  dinsdag 27 april 2010 @ 20:48:57 #23
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_80781096
Ik leerde op zwangerschapsgym dat je moest puffen op "Altijd is Kortjakje ziek"

Tijdens mijn bevalling niks aan gehad, ik maakte alleen maar heel lange puffen. Die korte Kortjakje pufjes bleken niets voor mij te zijn .
Ik heb een prima bevalling gehad. Ik had me via internet ingelezen over bevallingen en volgens mij had ik daar meer aan dan aan de gym. Ik wilde graag de theorie weten, de praktijk zou zichzelf wel wijzen, en zo bleek het ook te zijn.
You won't be lost, hurt, tired or lonely - Something beautiful will come your way
  dinsdag 27 april 2010 @ 20:55:18 #24
1762 YPPY
Yppiaans
pi_80781381
Ik heb yoga gedaan en ik ben daar erg blij mee. Ik heb er zoveel aan gehad. Om me beter te voelen, ik voelde me zoveel sterker en zekerder daardoor. Had meer vertrouwen in mijn lichaam. Overigens was dit helemaal niet zweverig. Integendeel, het ging er zeker ook over wat er mis kan gaan.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
  woensdag 28 april 2010 @ 12:41:52 #25
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_80801145
Dank voor al jullie uitgebreide reacties. Goede tips en een goede manier om weer een beetje "anders" naar de dingen te gaan kijken. Ik denk dat ik me ga opgeven voor een compactcursus (twee middagen en een partnerworkshop). Vind het toch wel fijn om iéts te doen, maar na jullie verhalen voel ik me in elk geval minder "verplicht" om een hele cursus te gaan doen.
  zondag 2 mei 2010 @ 11:17:31 #26
61183 leonieke
Dan toch?
pi_80925221
Ik heb geen enkele cursus gevolgd, geen enkel boek gelezen over de bevalling (hier: één bevallingsverhaal en ik had er direct genoeg van ) en ben niet naar de informatieavond geweest over het verloskwartier of wat dan ook. Mijn man zag het ook helemaal niet zitten eigenlijk en toen ik het vroeg aan mijn gynaecologe zei zij eigenlijk ook dat het nergens voor nodig was (en die informatieavonden waren dus van het ziekenhuis waar zijn hoofd is van de dienst materniteit ). De vroedvrouw heeft wat mij betreft prachtig werk geleverd tijdens de bevalling. En die weeën wegpuffen? Ah, daar had ik geen oefening voor nodig, op het moment zelf wist ik wel hoe ik precies moest puffen.
pi_80929920
Ik ga naar een gewone cursus. Het lijkt me wel een beetje mutserig en ik heb het vermoeden dat veel van de info en oefeningen me al bekend zijn, maar je weet maar nooit. Nooit geschoten altijd mis, ik kan altijd nog stoppen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')