Ja, je bent pas dood als je begraven bent inderdaadquote:Op dinsdag 27 april 2010 23:10 schreef Fireblast het volgende:
[..]
Opzich wel een slimme opmerking.. wat als ik win, bijna dood ga en me laat invriezen? Blijven ze dan gewoon doorbetalen zolang ik niet begraven ben (geen idee wat de definitie van overlijden is), of wat?
Zelf zou ik voor die 10k kiezen. Voor de komende paar jaar zit je dan wel goed, en het is heus niet ineens niets meer waard, als je zelf wat spaart dan red je het wel. En zo niet, anders had je ook moeten werken, dus dat extraatje kan nooit kwaad.
Van Fireblast verwacht is sowieso niet dat hij zich laat begravenquote:Op dinsdag 27 april 2010 23:12 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Ja, je bent pas dood als je begraven bent inderdaad
Thats it,quote:Op maandag 26 april 2010 22:24 schreef teknomist het volgende:
De contante waarde van 50 jaar lang ¤ 120.000 (12 x 10.000) = ¤ 3.403.477,40 bij een inflatie van 2,5%.
Dus het levert meer op als je voor de maandelijkse betaling gaat.
Als je elke maand de ¤ 10.000 opnieuw belegt of spaart houd je uiteraard nog meer over.
En die 2,5 mil die elk jaar op z'n minst rente zit te trekken?quote:Op dinsdag 27 april 2010 23:56 schreef v0lt026 het volgende:
[..]
Thats it,
3.403.477,40 (ervan uitgaande dat je het goed heb uitgerekend) tov 2,5 miljoen.
Neee! dit is beide de waarde van NU. Dus niet het bedrag wat je over 50 jaar hebt met die 10.000 per maand.quote:Op woensdag 28 april 2010 00:34 schreef flyguy het volgende:
[..]
En die 2,5 mil die elk jaar op z'n minst rente zit te trekken?
Je moet 18 zijn om mee te mogen doen.quote:Op woensdag 28 april 2010 11:11 schreef Arcee het volgende:
Afkopen.
Zo niet, dan zou je je lot aan je jongste kind moeten geven. Lijkt me wel cool als een kind van 4 die prijs van 10.000 per maand op komt halen.
Ah, daar was ik al bang voor.quote:Op woensdag 28 april 2010 11:13 schreef Oldenzaal het volgende:
Je moet 18 zijn om mee te mogen doen.
Waarbij zowel de 50 jaar als de inflatie een ENORME gok zijn. Kleine variatie daarin en je 3.4 miljoen kan varieren van enkele tonnen tot 5 miljoen.quote:Op woensdag 28 april 2010 11:42 schreef v0lt026 het volgende:
Natuurlijk niet, elke maand 10.000 voor stel 50 jaar = 6.000.000. Maar dat is natuurlijk minder waard, komt dus overeen nu met 3,4 miljoen ongeveer zoals teknomist al had uitgerekend.
3,4 miljoen nu of 2,5 miljoen nu lijkt me toch vrij duidelijk?
Maar dan zie je over het hoofd dat die 2,5 miljoen ook rente genereert, maar bovendien dat je kan interen op die 2,5 miljoen. Je wilt immers niet sterven met een hoop geld op de bank.quote:Op woensdag 28 april 2010 11:42 schreef v0lt026 het volgende:
Natuurlijk niet, elke maand 10.000 voor stel 50 jaar = 6.000.000. Maar dat is natuurlijk minder waard, komt dus overeen nu met 3,4 miljoen ongeveer zoals teknomist al had uitgerekend.
3,4 miljoen nu of 2,5 miljoen nu lijkt me toch vrij duidelijk?
quote:Op woensdag 28 april 2010 12:01 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Waarbij zowel de 50 jaar als de inflatie een ENORME gok zijn. Kleine variatie daarin en je 3.4 miljoen kan varieren van enkele tonnen tot 5 miljoen.
Ik zie helemaal niks over het hoofd, die 10.000 per maand genereert toch ook rente.quote:Op woensdag 28 april 2010 12:12 schreef HunterSThompson het volgende:
[..]
Maar dan zie je over het hoofd dat die 2,5 miljoen ook rente genereert, maar bovendien dat je kan interen op die 2,5 miljoen. Je wilt immers niet sterven met een hoop geld op de bank.
verschil is dat persoon 1 pas vanaf het 2e jaar kan gebruiken en persoon 2 al vanaf het eerste jaar.quote:Op woensdag 28 april 2010 14:37 schreef Whiteguy het volgende:
Veel mensen vergeten hierbij in de berekening dat je het startbedrag behoud als je de 2,5 mio neemt.
Uitgaande van 4% rendement:
4% van 2 500 000 = 100 000 per jaar. = 8333 per maand. Is dus bijna het zelfde als wanneer je de 10k per maand pakt, ECHTER je hebt die 2,5 mio ook al in je bezit !
Ter vergelijking: persoon 1 kiest de 2,5 mio. Zet die 2,5 mio dus direct op de bank en wacht 20,8 jaar. Die heeft dus 2,5 mio + rente op rente over dat bedrag. Even heel simpel gerekend zonder rente op rente is dat dus 20x een ton, en dus totaal 4,5 miljoen. Hierop trek je bij vervolgens 4% rendement al 15000 per maand rente.
Persoon 2 kiest de 10k per maand. Na 20,8 jaar zou dat ook 2,5 mio zijn, plus wat rente. Het startbedrag is echter 0. Zonder rente meegerekend dus 2,5 miljoen.
Nou, een jaar nadenken voordat je gaat uitgeven is wel zo verstandig. En ondertussen het niemand vertellen en eerst eens rustig uitzoeken hoeveel vrienden echte vrienden zijn, kan je veel ellende besparen.quote:Op woensdag 28 april 2010 14:57 schreef Nizno het volgende:
Plus dat wanneer je de 2,5 ineens op je rekening staat ga je sneller van het basisbedrag gebruiken, nieuwe auto, woning, tv, bank, etc.
Behalve dat ik ook wat bedenktijd zou nemen, hoef je niet direct de helft stuk te slaan aan de dingen die jij noemt.quote:Op woensdag 28 april 2010 14:57 schreef Nizno het volgende:
[..]
verschil is dat persoon 1 pas vanaf het 2e jaar kan gebruiken en persoon 2 al vanaf het eerste jaar.
Plus dat wanneer je de 2,5 ineens op je rekening staat ga je sneller van het basisbedrag gebruiken, nieuwe auto, woning, tv, bank, etc.
Ik neem maar aan dat het goed uitgerekend was maar 50 jaar is in mijn geval echt onjuist. Je hoort me niet zeggen "onhaalbaar" maar gezien sterftetafels en dat soort zaken ligt 35-40 meer in de lijn. Heb gegoogled op contante waarde maar kom alleen op een hoop sites die willen uitrekenen hoeveel ik moet inleggen om een bepaalde eindwaarde te halen.quote:Op woensdag 28 april 2010 12:01 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Waarbij zowel de 50 jaar als de inflatie een ENORME gok zijn. Kleine variatie daarin en je 3.4 miljoen kan varieren van enkele tonnen tot 5 miljoen.
Waarom denk je dat een hypotheek fiscaal voordeel geeft? En hoe lang denk je dat dat nog bestaat?quote:Op woensdag 28 april 2010 15:40 schreef Whiteguy het volgende:
[..]
Behalve dat ik ook wat bedenktijd zou nemen, hoef je niet direct de helft stuk te slaan aan de dingen die jij noemt.
Een auto kan je leasen (met zo'n rentebedrag per maand lijkt me dat niet verkeerd, kun je nog eens wat makkelijker van auto wisselen), woning neem je hypotheek op vanwege fiscale voordeel. Blijft er nog een bank over en een tv wat niet de hele wereld kost.
Snap die gedachte ook nooit helemaal. Waarom 1800 euro aan hypotheek betalen zodat je 800 euro terug krijgt van de belasting, als je het huis gewoon zelf kan betalen en dan 1000 euro minder vaste lasten hebt??quote:Op woensdag 28 april 2010 16:04 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Waarom denk je dat een hypotheek fiscaal voordeel geeft? En hoe lang denk je dat dat nog bestaat?
precies... en voor iets groots spaar je dan gewoon.quote:Op woensdag 28 april 2010 16:06 schreef Blik het volgende:
Ik weet niet wat ik zou doen. Met 10.000 per maand weet je zeker dat je nooit meer hoeft te werken voor je geld, ook niet over 30/40 jaar. En je kunt je geld niet verbrassen aan nutteloze dure sportauto's en dergelijke onzin, waardoor je later wellicht niks over houd.
Tuurlijk neem je bedenktijd, maar je hebt het geld toch al dus de neiging om het direct te kopen is groot.quote:Op woensdag 28 april 2010 15:40 schreef Whiteguy het volgende:
[..]
Behalve dat ik ook wat bedenktijd zou nemen, hoef je niet direct de helft stuk te slaan aan de dingen die jij noemt.
Een auto kan je leasen (met zo'n rentebedrag per maand lijkt me dat niet verkeerd, kun je nog eens wat makkelijker van auto wisselen), woning neem je hypotheek op vanwege fiscale voordeel. Blijft er nog een bank over en een tv wat niet de hele wereld kost.
Al met al kan het volgens mij alleen interessant zijn om de 10k per maand te nemen als je
-denkt geen rendement te kunnen halen op 2,5 mio ineens
-denkt een extreem hoge levensverwachting te hebben
Maar dan koop je dus het huis in 1 keer ipv de 1000 per maand te betalen... En is het dus aannemelijker dat je bij je basisbedrag komt van 2,5 milj bij een directe uitbetaling.quote:Op woensdag 28 april 2010 16:08 schreef Blik het volgende:
[..]
Snap die gedachte ook nooit helemaal. Waarom 1800 euro aan hypotheek betalen zodat je 800 euro terug krijgt van de belasting, als je het huis gewoon zelf kan betalen en dan 1000 euro minder vaste lasten hebt??
Daarbij, vrijheid is ook veel waard en je huis is een investering die (historisch gezien) ook meer waard wordt.
Hij gaat er in het verhaal vanuit dat het rendement van huis hoger is dan de kosten van de hypotheek (dmv HRA).quote:Op woensdag 28 april 2010 16:12 schreef Nizno het volgende:
[..]
Maar dan koop je dus het huis in 1 keer ipv de 1000 per maand te betalen... En is het dus aannemelijker dat je bij je basisbedrag komt van 2,5 milj bij een directe uitbetaling.
Weet niet hoe lang het bestaat, hopelijk niet lang meer. Maar vooralsnog bestaat het WEL.quote:Op woensdag 28 april 2010 16:04 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Waarom denk je dat een hypotheek fiscaal voordeel geeft? En hoe lang denk je dat dat nog bestaat?
Voor dat soort lui maakt het niet uit of ze 2,5 mio direct pakken of 10k per maand, die kunnen gewoon niet met geld omgaan.quote:Op woensdag 28 april 2010 16:49 schreef deenigeechteTS het volgende:
Ik zou het geld in één keer nemen, want dan ben je niet afhankelijk van anderen of je het geld wel krijgt. Als je teveel geld uitgeeft is dat je eigen keuze. En ik heb genoeg verhalen gehoord vanwinnaars die een bedrag per maand kregen en toch failliet gingen. Je kan die uitkering van 10k namelijk ook gebruiken als onderpand om geld te lenen. Dat is hoe sterren miljoenenschulden kunnen opbouwen.
Dan maakt het inderdaad niet uit of je de 2,5 in 1 keer pakt want daar op basis van kun je ook te veel gaan lenen.quote:Op woensdag 28 april 2010 16:49 schreef deenigeechteTS het volgende:
Ik zou het geld in één keer nemen, want dan ben je niet afhankelijk van anderen of je het geld wel krijgt. Als je teveel geld uitgeeft is dat je eigen keuze. En ik heb genoeg verhalen gehoord vanwinnaars die een bedrag per maand kregen en toch failliet gingen. Je kan die uitkering van 10k namelijk ook gebruiken als onderpand om geld te lenen. Dat is hoe sterren miljoenenschulden kunnen opbouwen.
Je kan (zeker als je dergelijke bedragen bezit) er ook voor kiezen je rente in termijnen uit te laten betalen. En uiteraard is het geen probleem om aan een gedeelte van het basisbedrag te komen...quote:Op woensdag 28 april 2010 17:15 schreef Nizno het volgende:
[..]
Dan maakt het inderdaad niet uit of je de 2,5 in 1 keer pakt want daar op basis van kun je ook te veel gaan lenen.
En het gaat er niet zo zeer om om te veel uit te geven, maar om niet aan het basisbedrag te komen. Kortom, hoe overbrug je het eerste jaar dat de rente nog niet uitbetaald wordt......
het ging om deze discussie:quote:Op woensdag 28 april 2010 17:25 schreef Whiteguy het volgende:
[..]
Je kan (zeker als je dergelijke bedragen bezit) er ook voor kiezen je rente in termijnen uit te laten betalen. En uiteraard is het geen probleem om aan een gedeelte van het basisbedrag te komen...
Waarbij dus het verhaal staat dat je niet aan de basis moet komen omdat anders je bedrag per maand nog lager wordt.quote:Uitgaande van 4% rendement:
4% van 2 500 000 = 100 000 per jaar. = 8333 per maand. Is dus bijna het zelfde als wanneer je de 10k per maand pakt, ECHTER je hebt die 2,5 mio ook al in je bezit !
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |