abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 30 april 2010 @ 12:41:38 #176
55709 Stereotomy
Mens sana in corpore sano
pi_80870871
quote:
Op vrijdag 30 april 2010 12:15 schreef VancouverFan het volgende:

Ik heb geen enkel goed argument gezien om te zeggen dat dat onderzoek niet representatief was. Alleen maar mensen die het perse niet eens willen zijn met dat onderzoek.


Hij noemt toch een goed argument:
quote:
Was een kleine groep tevreden (een groep waar ook bejaarden in zaten, die toen nog gratis mochten reizen)
Gratis reizen met de OV-chipkaart is heel wat anders dan de praktijk van het steeds moeten opladen (continu - excessieve, zo je wilt - kans op problemen) of het aanvragen van automatisch opladen (eenmalig kritiek op de inefficientie en redundantie van bepaalde stappen binnen dat proces).
Confidence through competence
pi_80871008
quote:
Op vrijdag 30 april 2010 12:41 schreef Stereotomy het volgende:

[..]



Hij noemt toch een goed argument:
[..]

Gratis reizen met de OV-chipkaart is heel wat anders dan de praktijk van het steeds moeten opladen (continu - excessieve, zo je wilt - kans op problemen) of het aanvragen van automatisch opladen (eenmalig kritiek op de inefficientie en redundantie van bepaalde stappen binnen dat proces).
Er waren niet alleen maar mensen die gratis reizen betrokken bij het onderzoek.
Leaf
pi_80871027
quote:
Op vrijdag 30 april 2010 10:25 schreef Stereotomy het volgende:
Yeah

Kortom, als ik het voor mezelf even samenvat::

  • Jij vindt dat de huidige problemen met de invoer van de OV-Chipkaart acceptabel zijn zolang men bezig is eraan te werken.
  • De meesten interpreteren de huidige problemen als excessief en hadden een soepeler invoering gewild.
  • Een enkeleling vindt het schandalig dat op bepaalde trajecten de prijs met enkele centen omhoog is gegaan, en neemt dit mee in de argumenten tegen de 'verplichte' invoering van de chipkaart
  • Sommigen zijn nog niet overtuigd van ueberhaupt het fundamentele nut van een chipkaart tov kaartjes, en zijn bijvoorbeeld bang voor privacy issues.

    Zo. Nu koninginnedag vieren. En over de details gaat het al 27 topics lang
  • Dat komt in de buurt
    Leaf
      vrijdag 30 april 2010 @ 12:53:27 #179
    55709 Stereotomy
    Mens sana in corpore sano
    pi_80871181
    quote:
    Op vrijdag 30 april 2010 12:46 schreef VancouverFan het volgende:

    [..]

    Er waren niet alleen maar mensen die gratis reizen betrokken bij het onderzoek.
    Nee, dat moest er nog eens bijkomen.
    Confidence through competence
      vrijdag 30 april 2010 @ 13:09:46 #180
    102177 fs180
    ik rem voor katten
    pi_80871644
    quote:
    ]Op vrijdag 30 april 2010 07:06 schreef VancouverFan het volgende:[/b]

    [..]

    Tot nu toe is het veelal gezeur over poortjes die tijdelijk niet werken, prijzen die te hoog zouden zijn. Geen structurele onoplosbare problemen.
    Dat soort dingen halen bij mij die bepaalde hoogte nog echt niet. Zeker niet omdat er niemand heeft gezegd "dit is het systeem, we zijn klaar met ontwikkelen".
    [..]
    Ik vind de privacy ander een groot probleem, waarom moet dit soort informatie op worden geslagen en vooral van de kaart zelf (dat kan ik als particulier dus ook) gelezen worden? Op het moment slaan ze 7 jaar lang alle gegevens op, waar jij incheckt, hoelang je in die bus zat, waar je er uit ging, hoe jij later nog even de tram naar paradiso pakte en met de metro naar huis ging. Dit is een perfecte toevoeging op het overkill aan camera's die overal hangen (en nieteen helpen) en van minuut tot minuut bij kunnen houden die waar langs kwam.
    Als ik zie dat onrelevant informatie (voor het OV dus, niet voor mij!) op die kaart af te lezen valt (door iedereen dus ) ben ik daar niet geheel tevreden over.
    En geloof jij nou echt dat het ov straks goedkoper gaat worden?
    pi_80871805
    quote:
    Op vrijdag 30 april 2010 13:09 schreef fs180 het volgende:

    [..]

    Ik vind de privacy ander een groot probleem, waarom moet dit soort informatie op worden geslagen en vooral van de kaart zelf (dat kan ik als particulier dus ook) gelezen worden? Op het moment slaan ze 7 jaar lang alle gegevens op, waar jij incheckt, hoelang je in die bus zat, waar je er uit ging, hoe jij later nog even de tram naar paradiso pakte en met de metro naar huis ging. Dit is een perfecte toevoeging op het overkill aan camera's die overal hangen (en nieteen helpen) en van minuut tot minuut bij kunnen houden die waar langs kwam.
    Als ik zie dat onrelevant informatie (voor het OV dus, niet voor mij!) op die kaart af te lezen valt (door iedereen dus ) ben ik daar niet geheel tevreden over.
    En geloof jij nou echt dat het ov straks goedkoper gaat worden?
    De informatie die wordt opgeslagen is ontdaan van persoons gegevens. Ze zien uiteindelijk dus alleen maar dat een persoon X in de bus heeft gezeten en ze zien ook niet dat diezelfde persoon later de tram naar Paradiso heeft gepakt.
    En op de OV chipkaart staat, digitaal, alleen maar je geboortedatum. Niet eens je naam. Op je pas of rijbewijs staat meer informatie te lezen.
    Leaf
      vrijdag 30 april 2010 @ 13:27:48 #182
    55709 Stereotomy
    Mens sana in corpore sano
    pi_80872153
    quote:
    Op vrijdag 30 april 2010 13:15 schreef VancouverFan het volgende:

    [..]

    De informatie die wordt opgeslagen is ontdaan van persoons gegevens. Ze zien uiteindelijk dus alleen maar dat een persoon X in de bus heeft gezeten en ze zien ook niet dat diezelfde persoon later de tram naar Paradiso heeft gepakt.
    Dit klopt niet. Ze kunnen prima chronologisch zien waar welke chipkaart is geweest.

    Toen ik een pagina aan voorwaardes moest accepteren toen ik automatisch opladen ging aanvragen bij mijn kaart, werd er expliciet genoemd dat alle reisgegevens van mij bijgehouden gaan worden: en dit klopt ook, want ik kan immers een lijst met mijn vorige reizen opvragen op ov-chipkaart.nl.

    En als ik het kan, kunnen kwaadwillenden het ook.

    In de database is dus wél te achterhalen dat persoon X in de bus heeft gezeten en daarna de tram naar Paradiso heeft gepakt. Wist je dit echt niet?
    Confidence through competence
      vrijdag 30 april 2010 @ 14:17:56 #183
    102177 fs180
    ik rem voor katten
    pi_80873308
    quote:
    Op vrijdag 30 april 2010 13:15 schreef VancouverFan het volgende:

    [..]

    De informatie die wordt opgeslagen is ontdaan van persoons gegevens. Ze zien uiteindelijk dus alleen maar dat een persoon X in de bus heeft gezeten en ze zien ook niet dat diezelfde persoon later de tram naar Paradiso heeft gepakt.
    En op de OV chipkaart staat, digitaal, alleen maar je geboortedatum. Niet eens je naam. Op je pas of rijbewijs staat meer informatie te lezen.
    Troll.

    Ten eerste staat er op mijn kaart oa: Mijn foto, volledige naam, adres ,geboortedatum, woonplaats, studie, en nog iets.. Ten tweede, justitie houdt wel precies bij wie waar incheckt, dat bleek na het bericht dat er na werk gekeken of er een verdacht persoon in de amsterdamse metro was gestapt. ALs niemand die info heeft, hoe komen ze er dan aan? Ten derde zijn ze ten alle tijden verplicht medewerking te verlenen aan de politie, als ze iets willen weten krijgen ze het te horen. En nee, feitelijk zie je neit dat ze bij parodiso uitstappen, maar iemand met een beetje inzicht weet WEL waar jij was..

    Verder antwoord j heel politiek correct langs mijn vragen heen
    pi_80873439
    Naast dat er voor de invoering van het systeem over dingen niet (voldoende) is nagedacht en hierdoor onnodige problemen zijn ontstaan zijn er ook veel problemen ontstaan door de gebruikers zelf.

    Mensen willen zich niet verdiepen in een nieuw product en doen maar wat, hierdoor ontstaat verwarring en frustratie terwijl dit met een kleine verdieping in wat je aanschaft al verholpen is.

    Voorbeeld: Ophalen van een reisproduct, op de site staan ophaalpunten aangegeven en hier heeft lange tijd ook bijgestaan dat kaartautomaten van de NS niet geschikt zijn om bestellingen op te halen. ( nu wordt alleen nog verwezen naar de tool om ophaalpunten te vinden). En nog staat men massaal bij de NS en gaat daarna zijn/haar eigen onkunde botvieren op de klantenservice en het product in het algemeen.

    Het product is nieuw en Nederlanders houden niet van verandering. Dat moet er in geforceerd worden. Ja er zijn problemen, ja men is bezig deze op te lossen, nee niet alle problemen zijn te voorkomen en nee het product is niet het 'perfecte' reismiddel. De OV-chip is, wanneer de kinderziektes verholpen zijn, een waardige vervanging van de papieren reisproducten.
      vrijdag 30 april 2010 @ 14:24:43 #185
    102177 fs180
    ik rem voor katten
    pi_80873464
    quote:
    Op vrijdag 30 april 2010 14:23 schreef Prachtman het volgende:
    Naast dat er voor de invoering van het systeem over dingen niet (voldoende) is nagedacht en hierdoor onnodige problemen zijn ontstaan zijn er ook veel problemen ontstaan door de gebruikers zelf.

    Mensen willen zich niet verdiepen in een nieuw product en doen maar wat, hierdoor ontstaat verwarring en frustratie terwijl dit met een kleine verdieping in wat je aanschaft al verholpen is.

    Voorbeeld: Ophalen van een reisproduct, op de site staan ophaalpunten aangegeven en hier heeft lange tijd ook bijgestaan dat kaartautomaten van de NS niet geschikt zijn om bestellingen op te halen. ( nu wordt alleen nog verwezen naar de tool om ophaalpunten te vinden). En nog staat men massaal bij de NS en gaat daarna zijn/haar eigen onkunde botvieren op de klantenservice en het product in het algemeen.

    Het product is nieuw en Nederlanders houden niet van verandering. Dat moet er in geforceerd worden. Ja er zijn problemen, ja men is bezig deze op te lossen, nee niet alle problemen zijn te voorkomen en nee het product is niet het 'perfecte' reismiddel. De OV-chip is, wanneer de kinderziektes verholpen zijn, een waardige vervanging van de papieren reisproducten.
      vrijdag 30 april 2010 @ 14:25:01 #186
    55709 Stereotomy
    Mens sana in corpore sano
    pi_80873471
    VancouverFan, kun je nu inzien dat een reiziger met een OV-Chipkaart hiermee dus behoorlijk veel informatie over zichzelf in de database heeft staan, en dat mensen hier huiverig voor zijn?
    Confidence through competence
    pi_80873540
    quote:
    Op vrijdag 30 april 2010 14:24 schreef fs180 het volgende:

    [..]

    Jij hebt ook je automatisch oploaden bij een NS-kaartautomaat proberen op te halen neem ik aan?
      vrijdag 30 april 2010 @ 14:29:20 #188
    55709 Stereotomy
    Mens sana in corpore sano
    pi_80873576
    quote:
    Op vrijdag 30 april 2010 14:23 schreef Prachtman het volgende:
    Naast dat er voor de invoering van het systeem over dingen niet (voldoende) is nagedacht en hierdoor onnodige problemen zijn ontstaan zijn er ook veel problemen ontstaan door de gebruikers zelf.

    Mensen willen zich niet verdiepen in een nieuw product en doen maar wat, hierdoor ontstaat verwarring en frustratie terwijl dit met een kleine verdieping in wat je aanschaft al verholpen is.

    Voorbeeld: Ophalen van een reisproduct, op de site staan ophaalpunten aangegeven en hier heeft lange tijd ook bijgestaan dat kaartautomaten van de NS niet geschikt zijn om bestellingen op te halen. ( nu wordt alleen nog verwezen naar de tool om ophaalpunten te vinden). En nog staat men massaal bij de NS en gaat daarna zijn/haar eigen onkunde botvieren op de klantenservice en het product in het algemeen.

    Het product is nieuw en Nederlanders houden niet van verandering. Dat moet er in geforceerd worden. Ja er zijn problemen, ja men is bezig deze op te lossen, nee niet alle problemen zijn te voorkomen en nee het product is niet het 'perfecte' reismiddel. De OV-chip is, wanneer de kinderziektes verholpen zijn, een waardige vervanging van de papieren reisproducten.
    1) Dat ik zelf mijn producten uiteindelijk heb kunnen ophalen en me door hele lange lappen FAQs heb weten te worstelen, betekent nog niet dat mijn bejaarde medemensch of laagopgeleide medemensch dit kan doen. Alleen aan jezelf denken is egoïstisch. Een dergelijk ingrijpend systeem moet méér idiot-proof worden ingevoerd, en mag minder uitzonderingen en kinderziektes bevatten dan dat nu het geval is.

    Men heeft onrijpe technologie door politieke druk en deadlines met elkaar te vroeg ingevoerd, ondanks het gradueel faseren.

    2) Nu praat je net als VancouverFan over 'uiteindelijk' dat het een goed product wordt. Het leven is wat bezig is wanneer je plannen aan het maken bent: met minder incompetentie en betere voorbereiding was de acceptatie van de OV-chipkaart veel groter geweest, dan de weerzin die veel mensen nu voor dit product hebben.
    Confidence through competence
      vrijdag 30 april 2010 @ 14:30:17 #189
    55709 Stereotomy
    Mens sana in corpore sano
    pi_80873591
    quote:
    Op vrijdag 30 april 2010 14:27 schreef Prachtman het volgende:

    [..]

    Jij hebt ook je automatisch oploaden bij een NS-kaartautomaat proberen op te halen neem ik aan?
    Jij vindt het makkelijk werken als je steeds met uitzonderingen binnen een zogenaamd geïntegreerd systeem wordt geconfronteerd?

    Als je adverteert met dat het 'Ov-Chipkaartsysteem één systeem is voor alle vervoerders' en dan vervolgens uitzonderingen en onderscheid gaat maken tussen ophaalpunten voor de consument, dan ben je inconsequent bezig. Weinig empatisch vermogen is dan vereist om je dan voor te stellen dat normale mensen er van in de war raken.
    Confidence through competence
    pi_80873774
    De instructies op de site zijn vrij simpel en je wordt er stap voor stap doorheen geleid op de website, dat mensen de tekst om de invulvelden niet lezen is niet mijn probleem, dan vraag je er zelf om. Ook bejaarden een lager opgeleide mensen kunnen lezen, zo moeilijk als jij het aanvragen weergeeft is het niet.

    Ik ben het absoluut met je eens dat de extra's voor de kaart nog te complex zijn, de 'mijn OV-chipkaart' account is te complex en het transactieoverzicht zou veel simpeler en intuitiever toegankelijk moeten zijn. De invoering is 100% een puinhoop geweest, een groot drama, met name voor de studenten die als proefkonijn het eerst over moesten. Hierin ben ik het ook met je eens.

    Ik vind echter wel dat er naar de toekomst gekeken moet worden om de problemen die er nog zijn op te lossen zodat de OV-chipkaart een goed product wordt om mee te reizen. Achteruit kijken en blijven roepen dat het oude systeem beter was heeft geen zin en hindert alleen maar in de verbetering van het systeem.
    pi_80873841
    quote:
    Op vrijdag 30 april 2010 14:30 schreef Stereotomy het volgende:

    [..]

    Jij vindt het makkelijk werken als je steeds met uitzonderingen binnen een zogenaamd geïntegreerd systeem wordt geconfronteerd?

    Als je adverteert met dat het 'Ov-Chipkaartsysteem één systeem is voor alle vervoerders' en dan vervolgens uitzonderingen en onderscheid gaat maken tussen ophaalpunten voor de consument, dan ben je inconsequent bezig. Weinig empatisch vermogen is dan vereist om je dan voor te stellen dat normale mensen er van in de war raken.
    Nee, absoluut niet, helaas is TLS een overkoepelend orgaan van de 5 grootste vervoerders, de NS heeft in dit orgaan een erg grote machtspositie en die hebben ze misbruikt om zoveel mogelijk hun eigen ding te doen los van de andere vervoerders. Dit had nooit mogen gebeuren en de "schuld" voor veel onduidelijkheden met de OV-chipkaart is terug te voeren op de NS en hun houding binnen de organisatie van TLS
    pi_80873843
    quote:
    Op vrijdag 30 april 2010 14:39 schreef Prachtman het volgende:
    De instructies op de site zijn vrij simpel en je wordt er stap voor stap doorheen geleid op de website, dat mensen de tekst om de invulvelden niet lezen is niet mijn probleem, dan vraag je er zelf om. Ook bejaarden een lager opgeleide mensen kunnen lezen, zo moeilijk als jij het aanvragen weergeeft is het niet.

    Ik ben het absoluut met je eens dat de extra's voor de kaart nog te complex zijn, de 'mijn OV-chipkaart' account is te complex en het transactieoverzicht zou veel simpeler en intuitiever toegankelijk moeten zijn. De invoering is 100% een puinhoop geweest, een groot drama, met name voor de studenten die als proefkonijn het eerst over moesten. Hierin ben ik het ook met je eens.

    Ik vind echter wel dat er naar de toekomst gekeken moet worden om de problemen die er nog zijn op te lossen zodat de OV-chipkaart een goed product wordt om mee te reizen. Achteruit kijken en blijven roepen dat het oude systeem beter was heeft geen zin en hindert alleen maar in de verbetering van het systeem.
    Nou de consumentenorganisaties en Rover hebben genoeg tips aangegeven hoe het beter kan.
    Dat de vervoerders er weinig tot niets mee doen is hun schuld niet.

    En waarom er in de eerste plaats niet voor 1 uniform systeem is gekozen is natuurlijk al een misser van jewelste. Daardoor is er al een verwarring gecreerd die je had kunnen voorkomen maar waar je nu mee opgescheept blijft zitten
      vrijdag 30 april 2010 @ 14:50:18 #193
    55709 Stereotomy
    Mens sana in corpore sano
    pi_80874018
    quote:
    Op vrijdag 30 april 2010 14:42 schreef Prachtman het volgende:

    [..]

    Nee, absoluut niet, helaas is TLS een overkoepelend orgaan van de 5 grootste vervoerders, de NS heeft in dit orgaan een erg grote machtspositie en die hebben ze misbruikt om zoveel mogelijk hun eigen ding te doen los van de andere vervoerders. Dit had nooit mogen gebeuren en de "schuld" voor veel onduidelijkheden met de OV-chipkaart is terug te voeren op de NS en hun houding binnen de organisatie van TLS
    Ik kan hierin met je meegaan.

    Helaas is het altijd zo dat de grootste pestkop in een 'gelijkwaardige' klas altijd net een toontje hoger zingt dan de kleintjes. Kijk maar naar Duitsland en Frankrijk in de EU of Amerika in de NAVO.

    Maar dit soort uitzonderingen die de NS voor zichzelf inkerft, komt de consequentheid van de OV-Chipkaart niet ten goede, en leidt alleen maar tot meer verwarring en daardoor klachten, *ondanks* dat mensen inderdaad eerst al die FAQs goed moeten doorlezen. Maargoed, als er om elke hoek een uitzondering staat....

    Overigens ben ik erg enthousiast over het Oyster Card systeem van Londen, wat ik een tijdje gebruikt heb. Ik ben dus in principe niet tegen een OV-chipkaart. Ik vind de implementatie alleen zo slecht uitgevoerd...
    Confidence through competence
    pi_80874063
    quote:
    Op vrijdag 30 april 2010 14:39 schreef Prachtman het volgende:
    De instructies op de site zijn vrij simpel en je wordt er stap voor stap doorheen geleid op de website, dat mensen de tekst om de invulvelden niet lezen is niet mijn probleem, dan vraag je er zelf om. Ook bejaarden een lager opgeleide mensen kunnen lezen, zo moeilijk als jij het aanvragen weergeeft is het niet.

    Ik ben het absoluut met je eens dat de extra's voor de kaart nog te complex zijn, de 'mijn OV-chipkaart' account is te complex en het transactieoverzicht zou veel simpeler en intuitiever toegankelijk moeten zijn. De invoering is 100% een puinhoop geweest, een groot drama, met name voor de studenten die als proefkonijn het eerst over moesten. Hierin ben ik het ook met je eens.

    Ik vind echter wel dat er naar de toekomst gekeken moet worden om de problemen die er nog zijn op te lossen zodat de OV-chipkaart een goed product wordt om mee te reizen. Achteruit kijken en blijven roepen dat het oude systeem beter was heeft geen zin en hindert alleen maar in de verbetering van het systeem.
    Men had zo het systeem van Singapore en/of Hong Kong over kunnen nemen. Of Londen inderdaad
    So simpel, dat zijn goede systemen

    En weet je, daar gebruiken de meeste mensen de chipkaart, NIET omdat ze gedwongen worden maar omdat ze zelf daarvoor KUNNEN kiezen, want je kan daar ook nog een kaartje kopen
    pi_80874187
    maar een voorbeeld van de onkunde bij de vervoerders

    De RET-woordvoerder stelt dat de eis dat iedere passagier over een eigen kaart moet beschikken een beslissing is van de wetgever. Dat is onkunde of een leugen. Die eis komt van de vervoerders, waarin de RET, vooral rond de chipkaart, een hoofdrol speelt.
    pi_80875067
    quote:
    Op vrijdag 30 april 2010 14:17 schreef fs180 het volgende:

    [..]

    Troll.

    Ten eerste staat er op mijn kaart oa: Mijn foto, volledige naam, adres ,geboortedatum, woonplaats, studie, en nog iets.. Ten tweede, justitie houdt wel precies bij wie waar incheckt, dat bleek na het bericht dat er na werk gekeken of er een verdacht persoon in de amsterdamse metro was gestapt. ALs niemand die info heeft, hoe komen ze er dan aan? Ten derde zijn ze ten alle tijden verplicht medewerking te verlenen aan de politie, als ze iets willen weten krijgen ze het te horen. En nee, feitelijk zie je neit dat ze bij parodiso uitstappen, maar iemand met een beetje inzicht weet WEL waar jij was..

    Verder antwoord j heel politiek correct langs mijn vragen heen
    Zoals ik al zei, op je paspoort of rijbewijs, iets wat je verplicht bij je moet hebben, staat veel meer info.

    Want je adres staat NIET op de OV chipkaart. Je woonplaats staat NIET op de ov chipkaart. Je studie staat NIET op je OV chipkaart. Dus dat is gewoon niet waar. Onkunde of een pure leugen. Jij mag het zeggen.

    Justitie heeft tot nu toe 1 keer geprobeerd om informatie los te krijgen van TSL. Daar is een hele rechtzaak over geweest en daarna zijn er ook afspraken gemaakt met het centraal bureau persoonsbescherming.
    En die afspraken houden in dat de gegevens, zonder persoonsgegevens worden opgeslagen.
    Leaf
    pi_80875129
    quote:
    Op vrijdag 30 april 2010 13:27 schreef Stereotomy het volgende:

    [..]

    Dit klopt niet. Ze kunnen prima chronologisch zien waar welke chipkaart is geweest.

    Toen ik een pagina aan voorwaardes moest accepteren toen ik automatisch opladen ging aanvragen bij mijn kaart, werd er expliciet genoemd dat alle reisgegevens van mij bijgehouden gaan worden: en dit klopt ook, want ik kan immers een lijst met mijn vorige reizen opvragen op ov-chipkaart.nl.

    En als ik het kan, kunnen kwaadwillenden het ook.

    In de database is dus wél te achterhalen dat persoon X in de bus heeft gezeten en daarna de tram naar Paradiso heeft gepakt. Wist je dit echt niet?
    Als kwaadwillenden of justitie perse willen weten waar je bent, kunnen ze veel beter je telefoon gegevens nazoeken.
    Sterker nog, dat gebeurd als. Als je in de buurt bent geweest van een misdaad, is er de kans dat je een SMS krijg of je wilt gaan getuigen.

    Justitie krijgt echt niet zomaar die gegevens te zien, daarvoor moeten ze naar de rechter. Net zoals de rechter ook moet toestaan dat telefoon gegevens worden vrij gegeven.
    Die gegevens worden tijdelijk bewaard vanwege belasting wetten. De gegevens die in het grote archief van 7 jaar gaan, worden ontdaan van persoonsgegeven.
    Leaf
    pi_80875160
    quote:
    Op vrijdag 30 april 2010 14:25 schreef Stereotomy het volgende:
    VancouverFan, kun je nu inzien dat een reiziger met een OV-Chipkaart hiermee dus behoorlijk veel informatie over zichzelf in de database heeft staan, en dat mensen hier huiverig voor zijn?
    Als mensen daar huiverig voor zijn kunnen ze anoniem reizen.
    Leaf
    pi_80875192
    quote:
    Op vrijdag 30 april 2010 14:30 schreef Stereotomy het volgende:

    [..]

    Jij vindt het makkelijk werken als je steeds met uitzonderingen binnen een zogenaamd geïntegreerd systeem wordt geconfronteerd?

    Als je adverteert met dat het 'Ov-Chipkaartsysteem één systeem is voor alle vervoerders' en dan vervolgens uitzonderingen en onderscheid gaat maken tussen ophaalpunten voor de consument, dan ben je inconsequent bezig. Weinig empatisch vermogen is dan vereist om je dan voor te stellen dat normale mensen er van in de war raken.
    Welke uitzonderingen bedoel je dan allemaal?

    Tot nu toe is de enige uitzondering dat je één keer je kaart moet activeren bij de NS. Voor de rest maakt het geen zak uit of je saldo oplaad bij de NS en besteed bij het GVB en vice versa.
    Leaf
      vrijdag 30 april 2010 @ 16:03:49 #200
    55709 Stereotomy
    Mens sana in corpore sano
    pi_80875550
    Daar verval je weer in je oude drogmatra (een ad hominem / tu quoque, om precies te zijn): 'Er leiden meer wegen naar Rome en dingen zijn niet onoplosbaar'. Sorry, maar we hebben het hier wel over specifiek DEZE weg naar Rome, en dat dit de zoveelste mogelijke aantasting van privacy is.

    Ik doe onderzoek in een ziekenhuis, en hoewel ik geen belang bij elektronische patienten dossiers heb, kan ik er wél bij met enige moeite. En als ik het kan, kunnen anderen het ook. Analoog hieraan staat de toegankelijkheid van je gegevens bij de chipkaarttoko: de mogelijkheden zijn er, met een beetje wil is het voor een insider benaderbaar.
    quote:
    Op vrijdag 30 april 2010 15:46 schreef VancouverFan het volgende:

    [..]

    Welke uitzonderingen bedoel je dan allemaal?
    Ik heb het hier specifiek over wat Prachtman naar voren bracht, over de ophaalpunten. Andere uitzonderingen zijn bijvoorbeeld: andere instaptarieven per vervoerder, andere kilometerprijzen per vervoerder, momenteel de onmogelijkheid om met een NS abbonement trajectkaart bij Arriva te reizen, etc.

    Dit alles wekt wrevel op bij de consument die nu eenmaal simpel is. Niet iedereen heeft een PhD achter de naam staan, en je moet het systeem zo idiot-proof mogelijk maken. Grote spelers als de NS maken hier misbruik van door zichzelf voor te trekken binnen het systeem.

    Nogmaals: we leven in het nu. Een periode van transitie is óók een periode waarin mensen moeten reizen. Leuk dat het in 2020 vlekkeloos zal gaan. Ik heb kritiek over de belabberde wijze van invoering van het systeem, en die berg boter op hun hoofd van het ministerie van Verkeer en Waterstaat, de vervoersbedrijven en de chipkaarttoko.
    Confidence through competence
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')