abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_86983018
quote:
Op woensdag 29 september 2010 12:41 schreef cynicus het volgende:
Ik denk dat we het grotendeels eens zijn Ared.
eens, op één punt na:
quote:
Dat Amerika maar beter zelf moet boren omdat andere landen minder aan mileubescherming doet is een beetje een raar argument imho. Een lokaal olielek is veel minder ernstig dan de opwarming van de aarde door de uitstoot van de fossiele CO2, die blijft namelijk nog honderden jaren in de koolstof cyclus en blijft wereldwijd invloed houden. Maarja een foto van een olielek spreekt natuurlijk veel meer tot de verbeelding dan voorspellingen van een oceaan met sterk gereduceerde biodiversiteit en wat dat voor de voedselvoorziening betekend.
Ik ben zelf een zogenaamde lauw-warmer (of hoe je luke-warm zou willen vertalen uit het Engels). Ik ben er van overtuigd dat onze CO2 de wereld warmer zal maken (en oceanen zuurder) dan het zonder onze CO2 zou zijn, maar dat het minder snel en heftig zal gaan dan door de Al Gores van de wereld wordt beweerd.

Daar komt nog bij dat het tempo waarmee we habitat vernietigen (oa door olielekken, maar ook met ontbossing, ontginning en vele andere vormen van vervuiling) en het tempo waarin we de oceanen leegvissen zo hoog is, dat ik zelf vermoed dat als we daar niets aan doen, er geen enkele reden is om ons zorgen te maken over het risico voor de biodiversiteit door CO2. Als we niets doen aan de onmiddellijke risico's in het hier en nu, zullen de kwetsbare soorten allang verdwenen zijn voordat ze in het nauw komen door een veel mindere en "slechts" vermoedelijke dreiging over een halve eeuw of meer.
Misschien ben ik wel de grotere cynicus ;(
pi_86984050
quote:
Op woensdag 29 september 2010 15:27 schreef banaantjeEE het volgende:
Ja, maar deze bevinden zich dan ook niet op zo'n levensbedreigende gebieden. Als hier iets misloopt loop ten minste niet de hele oceaan gevaar (denk ik)
Tsja, ik weet het ook niet precies. Zo'n olielek zie je eventjes aan de oppervlakte en als het aanspoelt, maar de grootste ramp is toch onderwater en niet zo zichtbaar. De onvoorstelbare ravage die er permanent achterblijft als een berg wordt afgegraven om de steenkool die erin zit te winnen, vind ik zelf minstens net zo hartverscheurend. Maar dat is gevoelsmatig, en ik zou ook niet objectief kunnen aangeven of de één de regen is en de ander de drup of andersom.

Bij gas speelt dit inderdaad veel minder, al kan ik als Bergenaar na het meemaken van een aantal aardbevingen vertellen dat gaswinning ook niet helemaal zonder gevolgen is.
pi_86984892
quote:
Op woensdag 29 september 2010 15:38 schreef Ared het volgende:
Ik ben zelf een zogenaamde lauw-warmer (of hoe je luke-warm zou willen vertalen uit het Engels). Ik ben er van overtuigd dat onze CO2 de wereld warmer zal maken (en oceanen zuurder) dan het zonder onze CO2 zou zijn, maar dat het minder snel en heftig zal gaan dan door de Al Gores van de wereld wordt beweerd.
Fijne discussie Ared, je maakt je punten netjes duidelijk. En je twijfel zit (mijns inziens) in de juiste hoek. De exacte klimaat gevoeligheid voor CO2 is inderdaad nog één van de meest onzekere zaken in de broeikas theorie. Maar volgens de wetenschappers is die onzekerheid helaas asymmetrisch: er is een 10% kans dat de gevoeligheid kleiner is dan 1 graad per dubbeling maar ook dat deze groter is dan 5 graden. En de Bell curve aan de bovenkant van de kansverdeling gaat niet naar 0 wat betekend dat er zelfs een (kleine) mogelijkheid is voor meer dan 10 graden verdubbeling... En dan komt het allemaal op risk management neer: hoeveel risico wil je lopen.... Maar goed die discussie is meer voor het Global Warming topic. Misschien dat je daar duidelijk wilt maken waarom je denkt dat die gevoeligheid laag is?

quote:
Daar komt nog bij dat het tempo waarmee we habitat vernietigen (oa door olielekken, maar ook met ontbossing, ontginning en vele andere vormen van vervuiling) en het tempo waarin we de oceanen leegvissen zo hoog is, dat ik zelf vermoed dat als we daar niets aan doen, er geen enkele reden is om ons zorgen te maken over het risico voor de biodiversiteit door CO2. Als we niets doen aan de onmiddellijke risico's in het hier en nu, zullen de kwetsbare soorten allang verdwenen zijn voordat ze in het nauw komen door een veel mindere en "slechts" vermoedelijke dreiging over een halve eeuw of meer.
Misschien ben ik wel de grotere cynicus ;(
Misschien wel, hoewel ik hier ook met je eens ben, maar dan wel met de aanvulling dat de stress die we met zijn allen op "het systeem" uitoeffenen nog eens versterkt wordt door de opwarming. Misschien dat één stress oorzaak niet voor een groot probleem zou zorgen maar dat het samen voegen van meerdere stress factoren op een gegeven moment de emmer doet overlopen. Vandaar dat ik vind dat we niet één probleem moeten aanpakken maar allemaal.
pi_87064376
Op de Noordzee mag het ondertussen weer. Chevron mag boren nabij de Shetland eilanden waar het water zo'n 600 tot 700 meter diep kan zijn. Ik weet overigens niet hoe diep het ter plekke van de boring is. DeepWater Horizon boorde in 1500 meter diep water afaik.
  vrijdag 1 oktober 2010 @ 16:55:29 #205
250728 banaantjeEE
We zien wel !
pi_87067254
Ze zullen hun les wel geleerd hebben (hoop ik) ;)
Op zaterdag 28 juni 2014 @ 18:18 schreef Marie30 het volgende: Zo lief. :) Kusje :*
Op donderdag 14 juli 2016 @ 23:45 schreef GGMM het volgende: Het is altijd bijzonder gezellig als banaantje er is. :)
pi_87074211
quote:
Op vrijdag 1 oktober 2010 16:55 schreef banaantjeEE het volgende:
Ze zullen hun les wel geleerd hebben (hoop ik) ;)
Denk je?

De gevolgen van het olielek en vooral de toegevoegde oplosmiddel (COREXIT) zijn nog helemaal niet duidelijk omdat het is niet precies bekend is uit welke chemicalien het oplosmiddel bestaat.

Bekijk het verhaal van Toxicoloog Susan Shaw op TED:
http://www.ted.com/talks/(...)toxic_trade_off.html
  vrijdag 1 oktober 2010 @ 20:59:40 #207
250728 banaantjeEE
We zien wel !
pi_87075952
quote:
Op vrijdag 1 oktober 2010 20:17 schreef cynicus het volgende:

[..]

Denk je?

De gevolgen van het olielek en vooral de toegevoegde oplosmiddel (COREXIT) zijn nog helemaal niet duidelijk omdat het is niet precies bekend is uit welke chemicalien het oplosmiddel bestaat.

Bekijk het verhaal van Toxicoloog Susan Shaw op TED:
http://www.ted.com/talks/(...)toxic_trade_off.html
Ik vrees dat ik je zin niet begrijp :?
Op zaterdag 28 juni 2014 @ 18:18 schreef Marie30 het volgende: Zo lief. :) Kusje :*
Op donderdag 14 juli 2016 @ 23:45 schreef GGMM het volgende: Het is altijd bijzonder gezellig als banaantje er is. :)
pi_87077522
quote:
Op vrijdag 1 oktober 2010 20:59 schreef banaantjeEE het volgende:
Ik vrees dat ik je zin niet begrijp :?
Sorry. Als je de presentatie van Susan Shaw bekijkt blijkt dat een belangrijk deel van deze olieramp achter gesloten deuren gehouden wordt om de geld stroom richting sommige bedrijven open te houden door de exacte samenstelling van het oplosmiddel COREXIT niet vrij te geven (onder het mom van handelsgeheimen). Het lijkt er dus sterk op dat een aantal van de nodige lessen nog niet geleerd zijn:
- openheid van zaken in het belang van een groter goed dan alleen bedrijfswinst,
- verantwoordelijkheid. CCOREXIT werd zoveel mogelijk gebruikt ondanks dat het veel giftiger is dan andere oplosmiddelen. Iedereen schuift elkaar de zwarte piet toe
- greenwashing. Instituten die geld krijgen van BP worden uitgenodigd om uit te leggen dat de gebruikte chemicalien en olie helemaal niet zo giftig zijn

Niets wijst erop dat de industrie met deze ramp op dergelijke vlakken een goede les geleerd heeft.

Maar om op een optimistischere toon te eindigen zou ik de aandacht willen vragen voor het ongelooflijk meeslepende verhaal van Mike deGruy over enkele wonderen uit de diepe ocean met tot slot iets moois om over na te denken.

[ Bericht 1% gewijzigd door cynicus op 01-10-2010 21:41:34 ]
  vrijdag 1 oktober 2010 @ 21:40:19 #209
250728 banaantjeEE
We zien wel !
pi_87078189
quote:
Op vrijdag 1 oktober 2010 21:29 schreef cynicus het volgende:

[..]

Sorry. Als je de presentatie van Susan Shaw bekijkt blijkt dat een belangrijk deel van deze olieramp achter gesloten deuren gehouden wordt om de geld stroom richting sommige bedrijven open te houden door de exacte samenstelling van het oplosmiddel COREXIT niet vrij te geven (onder het mom van handelsgeheimen). Het lijkt er dus sterk op dat een aantal van de nodige lessen nog niet geleerd zijn:
- opeheid van zaken in het belang van een groter goed dan alleen bedrijfswinst,
- verantwoordelijkheid. CCOREXIT werd zoveel mogelijk gebruikt ondanks dat het veel giftiger is dan andere oplosmiddelen. Iedereen schuift elkaar de zwarte piet toe
- greenwashing. Instituten die geld krijgen van BP worden uitgenodigd om uit te leggen dat de gebruikte chemicalien en olie helemaal niet zo giftig zijn

Niets wijst erop dat de industrie met deze ramp op dergelijke vlakken een goede les geleerd heeft.

Maar om op een optimistischere toon te eindigen zou ik de aandacht willen vragen voor het ongelooflijk meeslepende verhaal van Mike deGruy over enkele wonderen uit de diepe ocean met tot slot iets moois om over na te denken.
Ja, dat spreekt voor zich, uit eigenbelang en om zoveel mogelijk schadeclaims te vermijden, zal men wel bewust bepaalde zaken achterhouden. Ik denk dat het nog te vroeg is om te zeggen of de industrie reeds lessen geleerd heeft of niet. Maar gezien het feit ze niet meer gaan boren op zo'n diepe gebieden wijst toch op goede wil denk ik, gezien de risico als er iets fout loopt worden gereduceerd.
En die andere zaken die je opsomt kloppen ook, maar zijn onvermijdbaar in eenders welke industrie hoor. Ze zijn nu eenmaal een cost of doing business geworden vrees ik. Denk maar aan de case over Nike i.v.m. kinderarbeid. Er werden mensen aangesteld om haar onderaannemers te controleren op de naleving van bepaalde werkomstandigheden (veiligheid, lonen, leeftijd...). Het vreemde was dat deze onderzoekers aangesteld werden door Nike zelf.... Het is dus net zoals bij BP: men stelt zelf mensen aan die in hun voordeel zaken toelichten.
pi_87079239
quote:
Op vrijdag 1 oktober 2010 21:40 schreef banaantjeEE het volgende:
Ja, dat spreekt voor zich, uit eigenbelang en om zoveel mogelijk schadeclaims te vermijden, zal men wel bewust bepaalde zaken achterhouden. Ik denk dat het nog te vroeg is om te zeggen of de industrie reeds lessen geleerd heeft of niet. Maar gezien het feit ze niet meer gaan boren op zo'n diepe gebieden wijst toch op goede wil denk ik, gezien de risico als er iets fout loopt worden gereduceerd.
Natuurlijk, de geschiedenis zegt niks over de toekomst maar toch ook wel. Laten we zeggen dat ik skeptisch ben.
quote:
En die andere zaken die je opsomt kloppen ook, maar zijn onvermijdbaar in eenders welke industrie hoor. Ze zijn nu eenmaal een cost of doing business geworden vrees ik.
Misschien is dat nou juist iets om te proberen te veranderen? Denk aan de take-home message van Mike: in kleine stapjes ben je wel degelijk in staat de wereld een stukje beter te maken.

quote:
Denk maar aan de case over Nike i.v.m. kinderarbeid. Er werden mensen aangesteld om haar onderaannemers te controleren op de naleving van bepaalde werkomstandigheden (veiligheid, lonen, leeftijd...).
En daar zit hem nu net de clou om die bedrijven aan te pakken: Bedrijven zijn uiterst gevoelig voor hun image, een van de belangrijkste redenen voor BP om direct te zeggen dat ze alle kosten zou vergoeden (Uhuh! De rechtzaken over Exxon Valdez lopen ook nog steeds...). Als het publiek geen (of minder) goederen meer afneemt van een bedrijf om bepaalde negatieve publiciteit zal het daar absoluut op reageren. Jammer alleen dat we zo verslaafd zijn aan olie...

quote:
Het vreemde was dat deze onderzoekers aangesteld werden door Nike zelf.... Het is dus net zoals bij BP: men stelt zelf mensen aan die in hun voordeel zaken toelichten.
En daar is een term voor: Greenwashing: het mooier doen lijken dan het werkelijk is. Net als Shell die vroeger spotjes uitzond over hun zonnepaneel onderzoek terwijl dat een absoluut niche onderdeel was van het bedrijf. Of BP dat vooral met groen en zonnebloemen geassocieerd wil worden. En allemaal reppen ze over termen als "Eco" en "CO2 neutraal" terwijl hun business is zoveel mogelijk olie te verkopen. Oftwel, als bedrijf doe je naar buiten toe alsof je keihard werkt aan de negatieve kanten van je bedrijfstak zonder er werkelijk veel aan te doen. Mensen geloven het en het geld blijft binnen rollen. Iedereen blij...
pi_87536097
Joepie, er mag weer geboord worden naar olie in de Golf van Mexico, dat kon natuurlijk niet al te lang op zich laten wachten. Er ligt olie onder de zeevloer en dat moet er zo snel mogelijk uit! o|O
pi_88544606
09-11-2010

Koraal sterft rond olielek van BP

Schepen helpen bij het opruimen van olie in de buurt van de bron van het olielek in de Golf van Mexico. Foto AFP

Rond de plaats waar in april het boorplatform Deepwater Horizon van BP ontplofte, is een zware aantasting van koraal waargenomen. Het gaat om koraal dat op ongeveer 1.500 meter diepte op de bodem van de Golf van Mexico leeft. Het verband tussen de koraalschade en de olie die lange tijd vrijkwam, staat niet vast, maar is aannemelijk, hebben onderzoekers bekendgemaakt.Op opnames die een onbemand duikbootje vorige week dinsdag van de zeebodem maakte, is een veld van 15 bij 40 meter koraal waargenomen waar al het leven verdwenen lijkt. De betreffende koraalsoorten groeien in het volslagen duister omdat ze niet, zoals de meeste koraalsoorten, in symbiose leven met algen die licht nodig hebben. Ze vormen ook geen riffen en spelen maar een bescheiden rol in het ecosysteem. Op de opnames zien ze er donkerbruin en zwaar vervuild uit. Hier en daar kruipen wat slangensterren (verwant aan zeesterren) over de koraalresten.

Een gemengde onderzoeksgroep, geleid door Charles Fisher van Pennsylvania State University, onderzoekt de bodem van de Golf van Mexico in een langlopend programma. Het nu onderzochte gebied werd speciaal met het oog op de olieramp van april aangedaan. Het bevindt zich precies op de plaats waar lange tijd een pluim fijne oliedruppeltjes overheen trok. Die werden opgewekt door het kunstmatige dispergeermiddel Corexit 9500 dat BP in de buurt van het lek van de Deepwater Horizon naar de zeebodem pompte om de olie te verspreiden.

Op 28 augustus rapporteerden onderzoekers in het tijdschrift Science dat de olie van de Deepwater Horizon, net zoals de grote hoeveelheid olie die van nature in de Golf lekt, goed door bacteriën werd afgebroken. Dat bleek gepaard te gaan met een daling van het zuurstofgehalte van het zeewater, maar die leek niet zo ernstig dat zeedieren ervan te lijden zouden hebben.

Of het stervende koraal toch de dupe is van zuurstofgebrek, of dat het is aangetast door giftige stoffen uit de olie of het dispergeermiddel zelf, is nog onbekend. De monsters die het onbemande duikbootje heeft genomen, moeten nog geanalyseerd worden. Onderzoeksleider Fisher sluit niet uit dat er nooit uitsluitsel komt. Koralen kunnen ook het slachtoffer worden van ‘normale’ ziektes.

(nrc)
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
pi_88592606
quote:
Ze vormen ook geen riffen en spelen maar een bescheiden rol in het ecosysteem.
Oh, boeiend dan... de economie is veeel belangrijker. Drill baby, Drill! -O-
  donderdag 11 november 2010 @ 13:39:51 #214
8369 speknek
Another day another slay
pi_88593138
quote:
een veld van 15 bij 40 meter koraal waargenomen waar al het leven verdwenen lijkt.
Niet zo heel spannend dus.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_88596460
quote:
Het nu onderzochte gebied werd speciaal met het oog op de olieramp van april aangedaan.
Hoeveel koraal is er gevonden dat niet aangetast is? Als dit het enige koraal in de omgeving is (100% aangetast) is het niet onredelijk dat het door de olie en/of oplosmiddelen komt. Als er ook 15x40 meter onaagetast koraal gevonden is (50% aangetast), kun je je afvragen waarom de ene helft wel, en de andere helft niet aangetast is. Als er hectaren onaagetast koraal gevonden zijn, met één stukje van 15x40 meter dat wel aangetast is, vraag ik me af hoe ze tot de conclusie komen dat het verband "aannemelijk" is.

Wat is de verhouding aangetast:niet aangetast koraal in gebieden waar niet één van de grootste olierampen aller tijden heeft plaatsgevonden? Altijd maar weer die vragen waarvan je zou denken dat de journalist (zeker in een krant als NRC) ze zelf ook wel zou hebben...
  Moderator dinsdag 25 januari 2011 @ 10:41:14 #216
8781 crew  Frutsel
pi_91839273
Bloed van bewoners Golf van Mexico zit vol giftige stoffen

De olieramp in de Golf van Mexico lijkt intussen al ver achter ons te liggen, maar zoals voorspeld zal het leven in en rond het rampgebied nog lang met de gevolgen te kampen krijgen. Ook de kustbewoners, zo blijkt uit de analyse van bloedtesten. De testpersonen hebben een veel te hoge hoeveelheid giftige stoffen in hun bloed.

Negen maanden geleden begon het drama in de Golf na een explosie op een platform van BP. In Louisiana lieten twaalf bewoners in het najaar een bloedanalyse uitvoeren. Het ging zowel om mensen die hielpen bij de schoonmaak als mensen die in de buurt van de kust wonen. De testpersonen waren zes vrouwen, vier mannen en twee kinderen.

Kanker

Vier personen bleken een hoog benzeengehalte in het bloed te hebben. Dat is een chemische stof die afkomstig is van de olie. De stof kan verschillende medische problemen veroorzaken, zoals bloedarmoede, leukemie en menstruatieproblemen. Bij iedereen werd ethylbenzeen aangetroffen en op één na had iedereen ook xyleen in het bloed.

Ethylbenzeen veroorzaakt schade aan het gehoor en de nieren, duizeligheid en zelfs kanker. Xyleen kan leiden tot duizeligheid, hoofdpijn en huidirritatie. De kinderen droegen het grootste aantal chemische stoffen in hun lichaam. Een jongen van tien ondervindt ernstige ademhalingsproblemen door de blootstelling aan de olie.

Witte Huis

Het Witte Huis heeft beloofd om de gezondheidsproblemen aan te pakken, maar de bewoners van de Golf hebben nog niets vernomen. Er heerst dan ook ongenoegen bij de slachtoffers die vinden dat de regering te weinig aandacht voor hun gezondheid heeft. (gb)

hln
pi_93091244
20-02-2011

'BP-olie in zee breekt niet zo snel af als gehoopt'

AMSTERDAM - De olie die over is gebleven nadat een boorplatform van BP miljoenen tonnen olie in de Golf van Mexico heeft gelekt breekt niet zo snel af als gehoopt.

© Getty Images

Ook heeft de olie het leven op delen van de zeebodem uitgeroeid. Dat zegt maritiem onderzoeker aan de University of Georgia Samantha Joyce.

Met video's en foto's demonstreerde zij zaterdagavond de resultaten van het onderzoek dat zij in december met een onderzeeër in de Golf van Mexico heeft uitgevoerd.

Microben

Haar onderzoek spreekt andere onderzoeken tegen. Daarin wordt beweerd dat de oude situatie zich volgend jaar heeft hersteld doordat microben de olie omzetten.

Joyce bezocht plaatsen die ze in de zomer ook heeft bezocht. Ze verwachtte dat de olie die er toen nog was nu weg zou zijn, maar dat was niet het geval.

Verschillende plaatsen

"Door een of andere reden breekt dit spul nog niet af. We moeten nog uitzoeken waardoor dit komt", zei Joyce op de jaarlijkse bijeenkomst van de American Association for the Advancement of Science in Washington.

Dat de onderzoeken elkaar tegenspreken, zou kunnen komen doordat de onderzoekers op verschillende plaatsen en op verschillende tijdstippen hebben gekeken.

Gestikt

Joyce heeft echter uitgebreider onderzoek gedaan dan andere wetenschappers. Toch wordt haar onderzoek minder snel opgenomen in wetenschappelijke tijdschriften

De wetenschapper deed in vijf expedities onderzoek. Joyce en haar collega's namen 250 monsters van de zeebodem en reisden over een gebied van 6734 vierkante kilometer. Ze toonde foto's van krabben en zeesterren die in olie waren gestikt.

Ze wees er op dat de bron van BP ook een aanzienlijke hoeveelheid methaangas in de Golf van Mexico heeft gebracht. Dit zou zijn genegeerd door andere wetenschappers.

© Novum

(bu.nl)
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
  maandag 21 februari 2011 @ 09:02:30 #218
8369 speknek
Another day another slay
pi_93091292
quote:
Joyce heeft echter uitgebreider onderzoek gedaan dan andere wetenschappers. Toch wordt haar onderzoek minder snel opgenomen in wetenschappelijke tijdschriften
Rare opmerking, moeten we nu geloven dat de review boards van die 20+ journals allemaal partijdig zijn? Of is het niet zo'n goed artikel..
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_93582696
Grootste milieuramp allertijden? Wat dacht je van Tsjernobyl? Of Heroshima en al die proeven met atoomwapens?
pi_93874910
Calm down, your nervous state
I'll sing you a lullaby.
Calm down, cause no mistake
Should keep you up all night
pi_94591691
Chevron krijgt als eerste nieuwe toelating voor boringen in Golf van Mexico

De VS hebben de Amerikaanse oliemaatschappij Chevron een vergunning gegeven om te boren in de Golf van Mexico. Het is voor het eerst sinds de grootste olieramp in de geschiedenis van het land dat een nieuwe exploratie in dat gebied wordt toegestaan.

Chevron kreeg toelating om een nieuwe oliebron aan te boren in Keathley Canyon, ongeveer 380 kilomter voor de kust van Louisiana. Dinsdag was er voor hetzelfde gebied ook al een vergunning afgeleverd voor Exxonmobil, maar toen ging het om de herziening van een bestaande toelating.

Bij een explosie op het boorplatform DeepWater Horizon in de Golf van Mexico kwamen op 20 april 2010 elf mensen om het leven. Als gevolg van het voorval belandden honderden miljoen liters ruwe olie in het water. (belga/odbs)

hln
pi_94598150
Waarom horen we hier niets over..? hoop dat het niet waar is.. :{
http://welingelichtekring(...)golf-van-mexico.html
pi_94852955
Dit jaar al 6.500 dolfijntjes gestorven door gevolgen van BP-olievlek in Golf

Het sterftecijfer bij dolfijnen in de Golf van Mexico als gevolg van de enorme olievlek veroorzaakt door het lekkende olieplatform Deepwater Horizon ligt zeker vijftig keer hoger dan tot nu werd toegegeven. Bij andere diersoorten, zoals zeeschildpadden, zou het zelfs 250 keer hoger liggen.

Dat blijkt uit een nieuw grootschalig onderzoek van Amerikaanse en Canadese marinebiologen. Ze zeggen dat er in de eerste drie maanden van 2011 alleen al 6.500 dolfijnen zijn gestorven door de gevolgen van de rampzalige milieuverontreiniging, waarvan het merendeel jonge of pasgeboren dolfijntjes.

Het aanspoelen van 20 pasgeboren dode dolfijntjes op een drukbezocht strand in Mississippi in amper twee weken tijd was al een indicatie dat er iets grondig mis is met de dolfijnenpopulatie in de Golf van Mexico. Een team van Amerikaanse en Canadese marinebiologen hebben nu een maand lang onderzocht hoe het zit met de populatie en komen tot de conclusie dat er een massale sterfte is, vooral bij pasgeboren dolfijntjes.

Los van dat onderzoek zijn er nog andere cijfers die het ergste doen vermoeden. In de jaren voor de olieramp werden gemiddeld 17 carcassen van dolfijnen geteld op de stranden van Alabama en Mississippi. De eerste drie maanden van 2011 waren er dat 138, en de helft daarvan waren jonge dolfijntjes.

"Conservatief"
En dat is wat is aangespoeld en werd gevonden. De echte sterfte ligt stukken hoger. Marinebiologen gaan er doorgaans vanuit dat wat aanspoelt en wordt gevonden in het geval van zeezoogdieren tussen 0,5 tot 2 procent is van wat daadwerkelijk sterft.

In de nieuwste studie zeggen de auteurs dat ze waarschijnlijk te conservatief hebben gerekend. Andere onderzoeken in het najaar van 2010 meldden ook al een vertievoudiging van de sterfte van zeedieren in bepaalde delen van de Golf.

Zelfs de National Oceanic and Atmospheric Administration (NOAA), een overheidsinstelling die zwaar onder één hoedje speelde met BP en bewust informatie verdraaide en achterhield tijdens de crisis (dat is ondertussen al aan het licht gekomen) spreekt van een "cetacean unusual mortality event". Zij telden 390 "strandings" de jongste twee maanden in Louisiana, Mississippi, Alabama en Florida.

In Florida is overigens een verhoogde sterfte vastgesteld bij de manatees, de zeekoeien die bijzonder gekoesterd worden in de vakantiestaat. Bijna een jaar na het begin van de ramp zijn ook nog steeds een aantal stranden in Louisiana verboden terrein voor de pers. Ze worden bewaakt door securitymensen van BP. (mvl)

hln
pi_94853030
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 maart 2011 14:07 schreef Maron het volgende:
Waarom horen we hier niets over..? hoop dat het niet waar is.. :{
http://welingelichtekring(...)golf-van-mexico.html
Ik heb er verder nog niets over gelezen.
Maar inderdaad hopen dat het niet waar is.
  donderdag 31 maart 2011 @ 15:11:47 #225
1872 Jumparound
bedankt voor de vis
pi_94856049
er lekt regelmatig een oliebron in de golf van mexico... dat is een natuurlijk proces.
Inorbit: zeg dat dan typluie triangeljosti
Beauregard: Een beetje FOK!ker laat het brood door z'n moeder smeren.
Ecosia
ek's 'n flash drive, jy's 'n floppy
pi_94866573
BP blijft moeite doen om olie in de Golf te verbergen

De olieramp in de Golf van Mexico 'viert' volgende maand al zijn eerste verjaardag. Een jaar na de grootste milieuramp in de geschiedenis van de VS hangen de stranden in de Golf niet langer vol olie. Maar verdwenen is het goedje nog lang niet. Dagelijks gaat de schoonmaak verder. Vreemd genoeg doet BP er nog steeds alles aan om de oliesporen te verbergen.

In de wereldpers is de olieramp al lang verleden tijd, maar lokale reporters doen nog steeds hun best om de situatie op te volgen. Voor de bewoners van de Golf zullen de gevolgen van het drama immers nog jaren voelbaar zijn. Een journalist vertelt op de website van 'Mother Jones' dat het lastig blijft om toegang te krijgen tot de stranden. Regelmatig spoelen er immers nog oliesporen aan en die probeert BP hardnekkig te verbergen.

Vorig jaar moesten agenten de toegang tot de oliestranden beletten, nu worden die plekjes bewaakt door ingehuurde veiligheidsagenten van BP. "U heeft de toelating nodig om hier te komen. En dan zal u vermoedelijk begeleid moeten worden", zegt een agent tegen journalist Mac McClelland. "Hoe moeilijk is het om toelating te krijgen?", vraagt Mac. "Doorgaans is het redelijk lastig."

BP weigert commentaar

Op andere stranden gaat het verhaal niet anders. Een Duitse cameraploeg keert gelaten terug nadat de toegang tot het strand geweigerd werd. Een Duitse reporter zegt voortdurend naar BP te bellen, maar het bedrijf weigert op zijn vragen te antwoorden. Onlangs was er sprake van een nieuw olielek in de regio, maar die olie is al opgeruimd. Ook de kustwacht meldt dat de olie op de stranden nog steeds afkomstig is van Deepwater Horizon, het boorplatform dat bijna een jaar geleden ontplofte.

Mac probeert het nog een keer, dit keer op Elmer's Island. Hij vraagt om toestemming bij BP, maar krijgt een negatief en ontwijkend antwoord. "Het strand is gesloten. Het sluit om vijf uur en het is kwart na vijf", krijgt hij te horen. "Maar het is nog maar kwart na vier", merkt hij op. "Wat wil je er dan doen?", vraagt de BP-woordvoerder. Na lang aandringen mag Mac toch doorgaan. Al moet hij uit de buurt van de schoonmaakploegen blijven.

Op het strand is de grote schoonmaak voorbij. Hier en daar liggen wel nog oliesporen. Maar proper zijn de stranden nog niet. Een collega van Mac raakt het vuile zand met zijn handen aan. Een uur later klaagt hij van een branderig gevoel.

Toeristen keren terug

Stilaan geeft BP de stranden weer in handen van de overheid. Op 1 april begint het toeristisch seizoen in de Golf. De olie houdt de mensen niet van de stranden. De beelden doen denken aan de situatie vorig jaar, kort na de olieramp. Toen zaten toeristen letterlijk tussen de olie te zonnebaden. Ook nu duiken de eerste papieren vliegers op, terwijl kinderen in de golven spelen. Mensen genieten van het strand, maar de ramp van vorig jaar is gebrandmerkt in de olieresten die hier en daar blijven opduiken. (gb)

HLN
pi_95661588
Ecologische gevolgen olieramp nog onduidelijk

Wie in een bootje op de Golf van Mexico vaart, zal weinig meer zien van de enorme olieramp die het gebied een jaar geleden trof. Onder het wateroppervlak en op de bodem van de zee lijkt zich een ecologische ramp af te spelen waarvan de proporties voorlopig niet duidelijk zullen zijn.

Na de ramp op 20 april 2010 trokken tientallen wetenschappers naar het getroffen gebied om de schade aan de natuur te onderzoeken. Veel van de onderzoeksresultaten zijn niet openbaar, omdat het onderzoek in opdracht van olieproducent BP of de Amerikaanse overheid wordt gedaan. Zij brengen hun bevindingen pas naar buiten, als ze een schikking treffen of naar de rechter gaan over compensatie van de schade.

Tot die tijd doet slechts een handjevol wetenschappers onafhankelijk onderzoek. Onder hen ook Samantha Joye van de Universiteit van Georgia. Zij ontdekte een laag smurrie op de bodem van de Golf van Mexico die op sommige plekken wel tien centimeter dik was. Volgens Joye was het ecosysteem rond de lekkende oliebron volledig verwoest.

De gevolgen van de olieramp zijn voor de wetenschappers moeilijk in kaart te brengen. Zo is het lastig te schatten hoeveel vogels zijn omgekomen. Onderzoekers telden meer dan achtduizend met olie besmeurde of dode vogels, maar denken dat veel vogellijken zijn gezonken voor ze zijn geteld.

Ook het effect op de schildpadden in het gebied is voor de wetenschappers moeilijk te voorspellen. Volgens een onderzoek van de Amerikaanse federatie voor natuurbeschermingsorganisaties strandden er tijdens het olielek acht keer zoveel schildpadden dan in een gemiddeld jaar. Zeshonderd schildpadden werden dood aangetroffen. Ook hier verwachten de experts dat het werkelijke aantal slachtoffers hoger ligt.

Veel schildpaddeneieren zijn tijdens het drama door natuurbeschermers verplaatst naar schone stranden in de hoop de diertjes een kans te geven. Het duurt echter jaren voor deze dieren terugkeren naar hun geboorteplek en duidelijk maken hoe groot de schade voor de populatie daadwerkelijk is.

De visserij lijkt zich tegelijkertijd goed te hebben hersteld. De Golf van Mexico wordt zwaar bevist en de noodzakelijke pauze die vissers moesten nemen, leidt nu tot grotere vangsten. Gegevens van de Amerikaanse overheid tonen aan dat in januari en februari 9 procent meer garnalen zijn gevangen dan in dezelfde periode een jaar eerder.

Ook het onderzoeksinstituut voor in zee levende zoogdieren in de staat Mississippi lukte het niet om veranderingen bij dieren direct te koppelen aan de olieramp. In februari spoelden op de kusten aan de Golf van Mexico opvallend veel dode babydolfijnen aan. ,,We mogen niet te snel conclusies trekken, maar dit is wel meer dan een toevalligheid'', aldus directeur Moby Solangi, die denkt dat de dood van de dolfijnen te wijten is aan de olieramp maar dat niet kon bewijzen.

In de moerasgebieden in de kuststaten zijn de gevolgen ook nog onduidelijk. De lokale autoriteiten houden daar in de gaten of het gras in de getroffen gebieden door de smurrie weet te dringen, of dat de olie en de vegetatie daaronder toch afgebrand moet worden.

HLN
pi_95662726
Ik denk dat we pas over 5 tot 10 jaar de waarheid omtrent de werkelijke omvang van de schade te horen gaan krijgen.
I'll sing you a lullaby.
pi_110546242
quote:
BARATARIA BAY, La. (AP) — Two years after the Deepwater Horizon rig exploded and sank in the Gulf of Mexico, touching off the worst offshore spill in U.S. history, research into the disaster's environmental effects is turning up ailing fish that bear hallmarks of diseases tied to petroleum and other pollutants.

— A recent batch of test results revealed the presence of oil in the bile extracted from fish caught in August 2011, a year after BP's broken well was capped and nearly 15 months after it first blew out on April 20, 2010, leading to the rig explosion that killed 11 men.

"Bile tells you what a fish's last meal was," ... Bile in red snapper, yellow-edge grouper and a few other species contained on average 125 parts per million of naphthalene, a compound found in crude oil, Murawski said. Scientists expect to find almost none of the toxin in fish captured in the open ocean.

"Those levels are indicative of polluted urban estuaries," he said.
(Bron)
pi_110560613
Aljazeera meldt er hetvolgende over..
http://www.aljazeera.com/(...)18260912.htmlhttp://
pi_110696323
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 april 2012 16:31 schreef Maron het volgende:
Aljazeera meldt er hetvolgende over..
http://www.aljazeera.com/(...)18260912.htmlhttp://
No problem... volgens de overheid :X
I'll sing you a lullaby.
pi_110756706
quote:
2s.gif Op donderdag 31 maart 2011 19:22 schreef aloa het volgende:
BP blijft moeite doen om olie in de Golf te verbergen

De olieramp in de Golf van Mexico 'viert' volgende maand al zijn eerste verjaardag. Een jaar na de grootste milieuramp in de geschiedenis van de VS hangen de stranden in de Golf niet langer vol olie. Maar verdwenen is het goedje nog lang niet. Dagelijks gaat de schoonmaak verder. Vreemd genoeg doet BP er nog steeds alles aan om de oliesporen te verbergen.

In de wereldpers is de olieramp al lang verleden tijd, maar lokale reporters doen nog steeds hun best om de situatie op te volgen. Voor de bewoners van de Golf zullen de gevolgen van het drama immers nog jaren voelbaar zijn. Een journalist vertelt op de website van 'Mother Jones' dat het lastig blijft om toegang te krijgen tot de stranden. Regelmatig spoelen er immers nog oliesporen aan en die probeert BP hardnekkig te verbergen.

Vorig jaar moesten agenten de toegang tot de oliestranden beletten, nu worden die plekjes bewaakt door ingehuurde veiligheidsagenten van BP. "U heeft de toelating nodig om hier te komen. En dan zal u vermoedelijk begeleid moeten worden", zegt een agent tegen journalist Mac McClelland. "Hoe moeilijk is het om toelating te krijgen?", vraagt Mac. "Doorgaans is het redelijk lastig."

BP weigert commentaar

Op andere stranden gaat het verhaal niet anders. Een Duitse cameraploeg keert gelaten terug nadat de toegang tot het strand geweigerd werd. Een Duitse reporter zegt voortdurend naar BP te bellen, maar het bedrijf weigert op zijn vragen te antwoorden. Onlangs was er sprake van een nieuw olielek in de regio, maar die olie is al opgeruimd. Ook de kustwacht meldt dat de olie op de stranden nog steeds afkomstig is van Deepwater Horizon, het boorplatform dat bijna een jaar geleden ontplofte.

Mac probeert het nog een keer, dit keer op Elmer's Island. Hij vraagt om toestemming bij BP, maar krijgt een negatief en ontwijkend antwoord. "Het strand is gesloten. Het sluit om vijf uur en het is kwart na vijf", krijgt hij te horen. "Maar het is nog maar kwart na vier", merkt hij op. "Wat wil je er dan doen?", vraagt de BP-woordvoerder. Na lang aandringen mag Mac toch doorgaan. Al moet hij uit de buurt van de schoonmaakploegen blijven.

Op het strand is de grote schoonmaak voorbij. Hier en daar liggen wel nog oliesporen. Maar proper zijn de stranden nog niet. Een collega van Mac raakt het vuile zand met zijn handen aan. Een uur later klaagt hij van een branderig gevoel.

Toeristen keren terug

Stilaan geeft BP de stranden weer in handen van de overheid. Op 1 april begint het toeristisch seizoen in de Golf. De olie houdt de mensen niet van de stranden. De beelden doen denken aan de situatie vorig jaar, kort na de olieramp. Toen zaten toeristen letterlijk tussen de olie te zonnebaden. Ook nu duiken de eerste papieren vliegers op, terwijl kinderen in de golven spelen. Mensen genieten van het strand, maar de ramp van vorig jaar is gebrandmerkt in de olieresten die hier en daar blijven opduiken. (gb)

HLN
onderstaand is geen verhaal op zich, BP heeft veel bewijslast laten verdwijnen!!

De Amerikaanse autoriteiten hebben een voormalige ingenieur van oliemaatschappij BP opgepakt op verdenking van het vernietigen van bewijsmateriaal over de olieramp in de Golf van Mexico in 2010. Dat maakte het ministerie van Justitie bekend.

Volgens Justitie probeerde de 50-jarige Kurt Mix honderden sms'jes van overleg van hem en een supervisor over de olieramp te verwijderen. Die zouden gevoelige informatie bevatten en aantonen dat BP veel eerder op de hoogte was van de ware omvang van de ramp dan officieel werd beweerd en dat pogingen om het lek te dichten mislukten. Door die sms'jes te verwijderen, heeft Mix de autoriteiten tegengewerkt, aldus Justitie.
L'histoire se répète
pi_110758953
Vanaf het begin was al duidelijk dat BP zeer nalatig is geweest m.b.t. de boring in de golf van Mexico.
Overdreven tijdsdruk, gebruik van inferieure materialen, dit alles om de winsten snel te maximaliseren.
BP mag wat mij betreft aansprakelijk gesteld worden voor alle schade en de verantwoordelijke leidinggevenden zouden strafrechtelijk vervolgt moeten worden om als voorbeeld gesteld te worden.
I'll sing you a lullaby.
  Moderator woensdag 17 oktober 2012 @ 14:09:55 #234
8781 crew  Frutsel
pi_118080739
quote:
Deepwater Horizon lekt weer olie in de Golf van Mexico
Een nieuwe, kilometerslange olievlek in de Golf van Mexico is met zekerheid toe te schrijven aan de ramp met de Deepwater Horizon in 2010. Maar het is nog onduidelijk of het om een nieuw lek gaat.

De olievlek, zo'n 80 kilometer van de kust van Louisiana, werd ontdekt op satellietbeelden in september, en is inmiddels zo'n 5 kilometer lang. De Amerikaanse kustwacht nam stalen, die in het laboratorium geanalyseerd zijn. Daaruit blijkt met zekerheid dat de nieuwe olievlek in verband staat met de olieramp. De olie in de vlek heeft dezelfde samenstelling als de olie die vrijkwam bij de ramp met de Deepwater Horizon twee jaar geleden.

Verband onduidelijk
Toch is het nog niet duidelijk waar de olie precies uit afkomstig is. "De exacte bron van de olie is nog onduidelijk", zei de Amerikaanse kustwacht in een verklaring. "Mogelijk is het restolie uit het gezonken platform of wrakstukken op de zeebodem." Ook BP, de oliemaatschappij die het boorplatform samen met Transocean uitbaatte, vermoedt dat de olie afkomstig is uit wrakstukken, met name uit de lange boorleiding die het platform met de bron verbond.

Verse olie
Maar niet iedereen is daar zo zeker van. Ian MacDonald, hoogleraar oceanografie aan de Florida State University, roept op tot voorzichtigheid. "Het is nog onduidelijk wat de bron van de olie is", zegt hij in de Amerikaanse krant The Washington Post. "Het is nog te vroeg om uit te sluiten dat het om verse olie uit het reservoir gaat."

De kustwacht maakt zich nog geen zorgen over de kustlijn, omdat de kans klein is dat de vlek tot daar geraakt. Als de olie inderdaad uit de boorleiding afkomstig is, dan kan het om zo'n 1.800 vaten gaan, een fractie van de 4,9 miljoen vaten die tijdens de ramp in het milieu terechtkwamen. BP en Transocean krijgen tot vrijdag de tijd om een plan van schoonmaak in te dienen.
  woensdag 17 oktober 2012 @ 14:12:45 #235
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_118080847
quote:
15s.gif Op woensdag 17 oktober 2012 14:09 schreef Frutsel het volgende:

[..]

Zal wel een gescheurde zeebodem zijn. Move allong... nothing to see.

We gaan gewoon lekker verder met risicovol boren op de Noordpool. Alles voor de centen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')