...en je bedrijft symbool-politiek.quote:Op maandag 26 april 2010 13:46 schreef servus_universitas het volgende:
[..]
Een salon staat veel meer symbool
Jij bent degene hier die mensen dingen wil opleggen (je moet op Zondag je winkel dichtlaten, en je mag op Zondag niet winkelen).quote:Op maandag 26 april 2010 14:32 schreef servus_universitas het volgende:
[..]
Nee, dat is niet het punt. Ook al gaan al die mensen bewust niet naar de winkel op zondag, de maatschappij verandert er wel degelijk door in de zin dat de norm verschuift en die mensen komen daarmee buiten de maatschappij te staan. Pietverdriet oppert dat het de maatschappij een stukje mooier en eerlijker maakt, maar net zoals hij zich ergert aan de morele zendingsdrang van de zondagsrustadepten, denkt hij nu ook te weten wat iedereen mooi en eerlijk zou moeten vinden. Ziet u, het is allemaal een kwestie van perceptie.
Als de zondagsrust niet ondersteund wordt door de politiek en de wet, verandert het van een collectieve naar een persoonlijke traditie. Dat verandert wel degelijk iets binnen die samenleving, ook al dring je die verandering niet direct op.quote:Op maandag 26 april 2010 14:26 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Ja, of niet. Valt ook niet te meten
Een "bepaalde norm" is iets moreels. De sluiting van winkels op zondag is een praktisch iets. Het open laten van die winkels tast niemand aan zijn zijn of haar morele keuze om de zondagsrust te eerbiedigen. Ja, tenzij je gelooft in subliminale beïnvloeding die gelovigen naar de winkel dwingt voor een blik doperwtjes.
Is het niet pure discriminatie dat een Priester wel op Zondag mag werken, maar een winkelier niet?quote:Op maandag 26 april 2010 14:47 schreef Pietverdriet het volgende:
Op zondag dan ook maar het gemotoriseerde verkeer verbieden? Geen auto, trein, vliegtuig. Dat is pas rust op zondag.
Sterker, de Priester MOET op zondag werken, maar niemand dwingt een winkelier op zondag te werken.quote:Op maandag 26 april 2010 14:48 schreef Viajero het volgende:
[..]
Is het niet pure discriminatie dat een Priester wel op Zondag mag werken, maar een winkelier niet?
Eens!quote:Op maandag 26 april 2010 14:48 schreef ems. het volgende:
Het voornaamste wat ze van mij mogen verbieden op zondag is het lawaai van de kerken die mij en menig ander op onze 'rustdag' wakker tetteren.
En dat is een goede zaak.quote:Op maandag 26 april 2010 14:47 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Als de zondagsrust niet ondersteund wordt door de politiek en de wet, verandert het van een collectieve naar een persoonlijke traditie. Dat verandert wel degelijk iets binnen die samenleving, ook al dring je die verandering niet direct op.
Had een huis in Duesseldorf, daar luide iedere (dus niet alleen op zondag) morgen om 07:00 uur de kerkklokken. Niet dat de kerk opriep te gebed of zo, de kerk was gewoon dicht en het was een automaat die het luiden deed.quote:Op maandag 26 april 2010 14:48 schreef ems. het volgende:
Het voornaamste wat ze van mij mogen verbieden op zondag is het lawaai van de kerken die mij en menig ander op onze 'rustdag' wakker tetteren.
Wat een dooddoenerquote:Op maandag 26 april 2010 14:32 schreef servus_universitas het volgende:
[..]
Nee, dat is niet het punt. Ook al gaan al die mensen bewust niet naar de winkel op zondag, de maatschappij verandert er wel degelijk door in de zin dat de norm verschuift en die mensen komen daarmee buiten de maatschappij te staan. Pietverdriet oppert dat het de maatschappij een stukje mooier en eerlijker maakt, maar net zoals hij zich ergert aan de morele zendingsdrang van de zondagsrustadepten, denkt hij nu ook te weten wat iedereen mooi en eerlijk zou moeten vinden. Ziet u, het is allemaal een kwestie van perceptie.
Dat had ik niet meer met je eens kunnen zijnquote:
Ah zo. Nou ja, als er ook maar een beetje "maakbaarheid" van de samenleving te realiseren is middels dit soort praktische regeltjes met een positieve uitkomst voor de meerderheid, dan zeg ik: doen.quote:Op maandag 26 april 2010 14:55 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Dat had ik niet meer met je eens kunnen zijnMaar het heeft dus wel gevolgen voor de samenleving, dat was mijn punt.
En wat is daar mis mee?quote:Op maandag 26 april 2010 14:47 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Als de zondagsrust niet ondersteund wordt door de politiek en de wet, verandert het van een collectieve naar een persoonlijke traditie. Dat verandert wel degelijk iets binnen die samenleving, ook al dring je die verandering niet direct op.
Deze onthouden wequote:Op maandag 26 april 2010 14:58 schreef Gia het volgende:
Je gaat toch niet collectief mensen de zondagsrust voorschrijven!!
En waar heb ik gezegd dat er iets mis mee is?quote:
Wie probeer je nu te overtuigen?quote:Iemand die op zondag wil wandelen, zoekt een rustige plek op om te wandelen.
Iemand die op zondag wil winkelen, zoekt winkels op die open zijn.
Iemand die op zondag rust wil, gaat lekker in zijn achtertuin zitten, of zoekt een rustig plekje in de natuur.
Nee, dat ga ik niet. Hoezo?quote:Je gaat toch niet collectief mensen de zondagsrust voorschrijven!!
quote:Op maandag 26 april 2010 14:57 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Ah zo. Nou ja, als er ook maar een beetje "maakbaarheid" van de samenleving te realiseren is middels dit soort praktische regeltjes met een positieve uitkomst voor de meerderheid, dan zeg ik: doen.
Waarom per gemeente?quote:Op maandag 26 april 2010 15:12 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Ik bedoel niet te zeggen dat een nationale traditie koste wat kost in stand gehouden moet worden. Traditie alleen is geen argument, dat is gewoon een mooi woord voor "dat hoort nu eenmaal zo"
Maar het voorstel dat het CDA doet (het laten regelen door de gemeenten, zie OP) lijkt mij aanvaardbaar, mits natuurlijk alle bestaande regelingen rond de zondagssluiting worden afgeschaft. Op die manier kan per gemeente besloten worden wat te doen. Is ook goed voor de diversiteit, ieder wat wils op zondag
Persoonlijk ben ik het met je eens:quote:Op maandag 26 april 2010 15:19 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Waarom per gemeente?
Waarom mag de winkelier het niet gewoon zelf bepalen?
Ik denk inderdaad dat er weinig winkeliers in zwaar kerkelijke dorpen het in hun hoofd zouden halen om onder het motto "vrije wil" (mooi Bijbels principe trouwens) de toko open te gooien op de zondag. Dus ja, voor!quote:Op maandag 26 april 2010 15:19 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Waarom per gemeente?
Waarom mag de winkelier het niet gewoon zelf bepalen?
Het is in ieder geval een flinke verbetering, dat ben ik met je eens!quote:Op maandag 26 april 2010 15:12 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Ik bedoel niet te zeggen dat een nationale traditie koste wat kost in stand gehouden moet worden. Traditie alleen is geen argument, dat is gewoon een mooi woord voor "dat hoort nu eenmaal zo"
Maar het voorstel dat het CDA doet (het laten regelen door de gemeenten, zie OP) lijkt mij aanvaardbaar, mits natuurlijk alle bestaande regelingen rond de zondagssluiting worden afgeschaft. Op die manier kan per gemeente besloten worden wat te doen. Is ook goed voor de diversiteit, ieder wat wils op zondag
Als je in een zwaar refo gat in de Alblasserwaard, op de Veluwe ofzo een winkel hebt dan zal je sowieso denk ik niet de behoefte hebben om open te gaan.quote:Op maandag 26 april 2010 15:22 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
Persoonlijk ben ik het met je eens:
Echter:
Als de meerderheid van een volk de wens heeft dat het op een bepaalde dag in de week rustig is in een winkelstraat, moet je dat ook respecteren.
Dat heeft niets te maken met religieuze bekrompenheid.
Het open zijn van supermarkten en boekwinkels zal die zondagsrust belemmeren.
De meeste mensen hebben ook behoefte aan nachtrust. Je kunt ook de vrijheid eisen om met een boormachine tewerk te gaan midden in de nacht.
Hiermee belemmer je de vrijheid van de mensen om te wensen dat het op bepaalde tijden rustig is op bepaalde plekken.
Nee hoor.quote:Op maandag 26 april 2010 15:22 schreef Twentsche_Ros het volgende:
Als de meerderheid van een volk de wens heeft dat het op een bepaalde dag in de week rustig is in een winkelstraat, moet je dat ook respecteren.
Voor het overgrote deel van de mensen zeer zeker niet. Het overgrote deel van de mensen woont op plekken waar je op vrijdagavond nog ongemerkt een kanon af kunt schieten.quote:Het open zijn van supermarkten en boekwinkels zal die zondagsrust belemmeren.
Dat wordt wat onredelijk en is bovendien aantoonbaar ongezond voor de omwonenden.quote:De meeste mensen hebben ook behoefte aan nachtrust. Je kunt ook de vrijheid eisen om met een boormachine tewerk te gaan midden in de nacht.
Het gaat niet zozeer om die wens, het gaat erom waar die wens vandaan komt. Het is op deze aardkloot te druk om toe te geven aan dergelijke wensen, midden in de stad, zonder dat er een degelijke onderbouwing voor bestaat.quote:Hiermee belemmer je de vrijheid van de mensen om te wensen dat het op bepaalde tijden rustig is op bepaalde plekken.
Ik onderschrijf hiermee jouw post en heb het tegen degene die voor de zondagsrust zijn en dit aan anderen willen opleggen.quote:Op maandag 26 april 2010 15:06 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
En waar heb ik gezegd dat er iets mis mee is?
[..]
Wie probeer je nu te overtuigen?
[..]
Nee, dat ga ik niet. Hoezo?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |