Wat en?quote:
Zal ik stoppen met studeren, of stoppen met werken?quote:Op maandag 26 april 2010 13:45 schreef servus_universitas het volgende:
[..]
Zie daar de reden van deze ophef. "Ik wil. Ik wens. Mijn leven." Is het nu werkelijk zo zwaar om eens een stapje terug te doen voor een ander?
Het is dus een volledig ambigue onderscheid wat je maakt, wat verder nergens op gebaseerd is noch een onderbouwing heeft.quote:Op maandag 26 april 2010 13:52 schreef servus_universitas het volgende:
[..]
Wat en?Voor sommige mensen is dat onderscheid bepalend in deze discussie. Ja sorry, het is helaas geen wetenschappelijke redenering die een belangrijke sociale en economische relevantie aantoont.
hoh .. nu beschrijf je de situatie zoals zij was vóór de zondagopening .. mensen die op zaterdag toch wel even wat langer willen blijven liggen en daarom met z'n allen na de middag in een overvolle winkel als een stel stresskippen hun boodschappen voor het weekend/de hele volgende week bij elkaar aan het graaien zijn ..quote:Op maandag 26 april 2010 13:36 schreef servus_universitas het volgende:
en overvolle supermarkt waarin mensen als stresskippen hun boodschappen bij elkaar graaien.
Nou ja, stoppen met studeren zou wel consequent zijn gezien het feit dat je studie gedeeltelijk wordt betaald door mensen die zelf nooit zouden kunnen studeren. Dat is consequent omdat je immers van mening bent dat je anderen niet mag verplichten tot iets dat bijdraagt aan jouw verlangens.quote:Op maandag 26 april 2010 13:55 schreef Fortune_Cookie het volgende:
[..]
Zal ik stoppen met studeren, of stoppen met werken?
Je moet de impact niet onderschatten. Het gehele straatbeeld en de gehele beleving van de zondag als een bijzondere dag tegenover de andere zes dagen verandert.quote:Op maandag 26 april 2010 13:55 schreef Fortune_Cookie het volgende:
Ga nou niet doen alsof dergelijke keuzen gelijk staan aan het al dan niet tegenkomen van winkelend publiek op je zondagse wandeltocht.
Daar heb je gelijk in, ik kan het niet op een wetenschappelijke manier onderbouwen. Ik beschrijf slechts een gevoel waarop een belang is gebaseerd. En een belang mag je via de politiek trachten te behartigen.quote:Op maandag 26 april 2010 13:55 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Het is dus een volledig ambigue onderscheid wat je maakt, wat verder nergens op gebaseerd is noch een onderbouwing heeft.
Ja, want recreatie is geen handelquote:Op maandag 26 april 2010 13:46 schreef servus_universitas het volgende:
[..]
Een salon staat veel meer symbool voor recreatie dan een winkel. Een winkel roept direct een associatie met handel op.
Iets vinden zonder het te kunnen onderbouwen is geen grondvest voor wetgeving.quote:Op maandag 26 april 2010 14:03 schreef servus_universitas het volgende:
[..]
Daar heb je gelijk in, ik kan het niet op een wetenschappelijke manier onderbouwen. Ik beschrijf slechts een gevoel waarop een belang is gebaseerd. En een belang mag je via de politiek trachten te behartigen.
Lees anders nog eens goedquote:Op maandag 26 april 2010 13:56 schreef Mike het volgende:
Leuk dat mensen weer meteen kotssmilies beginnen te posten zonder het artikel te lezen, want wat het CDA gedaan heeft is juist een strengere maatregel afgewezen. Er is besloten dat gemeentes zelf het nodige kunnen beslissen over de winkeltijden, zolang het maar binnen de wettelijke regels is.
Het is het bestuur dat stelde dat gemeenten dat zelf moeten uitmaken en gzd ging het congres daarmee akkoord, maar dat doet niets af aan het gegeven dat 84% wel voor een striktere handhaving is en cq hun gemeentelijke beleid daar wel op gericht zal zijn.quote:Op het verkiezingscongres van het CDA heeft zaterdag ongeveer 84 procent van de achterban gestemd voor een striktere handhaving van de winkelsluitingswet met het oog op de zondagsrust.
En gezien het prijsverschil tussen een ijsje uit de winkel of een ijsje in een ijssalon is het vette handel. Bovendien is het oneerlijke handel, je stelt een ijsfabrikant die direct verkoopt wel in staat te handelen, maar een ijsfabrikant die via winkels verkoopt niet.quote:
Als die supermarkt langer open is dan hoeft niet iedereen tegelijk naar die supermarkt, en is die minder overvol.quote:Op maandag 26 april 2010 13:36 schreef servus_universitas het volgende:
[..]
Ik benader het bedrijven van commercie op zondag pragmatisch. Ik ben niet gelovig en het zal mij werkelijk een worst zijn wat een eventuele god vindt van onze manier van handeldrijven. Dus dat doet helemaal niet ter zake. Het pragmatisme zit hem daarentegen in het feit dat ik van mening ben dat je wel degelijk, zonder hypocriet te zijn, onderscheid kunt maken in welk commercie wel en welke niet bedreven kan worden op zondag. Zo zie ik een duidelijk verschil tussen een gezin dat op een warme zondagmiddag een ijsje koopt tijdens een fietstochtje en overvolle supermarkt waarin mensen als stresskippen hun boodschappen bij elkaar graaien.
Iedere onderbouwing heeft net zoveel waarde als dat je eraan hecht. Als het argument voor de koopzondag is dat het tegemoet komt aan de keuzevrijheid van een individu, dan is die onderbouwing net zo waardevol als dat je belang hecht aan een maximale individuele keuzevrijheid.quote:Op maandag 26 april 2010 14:06 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Iets vinden zonder het te kunnen onderbouwen is geen grondvest voor wetgeving.
Helemaal mee eens. Is het werkelijk zo zwaar dat een supermarkt op zondag open is? Je hoeft er niet zelf naar toe, je mag rustig thuisblijven.quote:Op maandag 26 april 2010 13:45 schreef servus_universitas het volgende:
[..]
Zie daar de reden van deze ophef. "Ik wil. Ik wens. Mijn leven." Is het nu werkelijk zo zwaar om eens een stapje terug te doen voor een ander?
[..]
Wat een heerlijk nietszeggende uitspraak, als wit wit is dan is wit wit.quote:Op maandag 26 april 2010 14:08 schreef servus_universitas het volgende:
[..]
Iedere onderbouwing heeft net zoveel waarde als dat je eraan hecht. Als het argument voor de koopzondag is dat het tegemoet komt aan de keuzevrijheid van een individu, dan is die onderbouwing net zo waardevol als dat je belang hecht aan een maximale individuele keuzevrijheid.
Nee, dat klopt niet. De keuze was of het bestuur volgen of stemmen voor een beperking. 84% heeft dus juist niet voor meer beperking gestemd.quote:Op maandag 26 april 2010 14:07 schreef moussie het volgende:
[..]
Lees anders nog eens goed
[..]
Het is het bestuur dat stelde dat gemeenten dat zelf moeten uitmaken en gzd ging het congres daarmee akkoord, maar dat doet niets af aan het gegeven dat 84% wel voor een striktere handhaving is en cq hun gemeentelijke beleid daar wel op gericht zal zijn.
precies.quote:Op maandag 26 april 2010 14:09 schreef Viajero het volgende:
[..]
Helemaal mee eens. Is het werkelijk zo zwaar dat een supermarkt op zondag open is? Je hoeft er niet zelf naar toe, je mag rustig thuisblijven.
Dat dus. Net als het homohuwelijk: het is niet zo dat bezwaarden gedwongen worden tot een huwelijk met een ventquote:Op maandag 26 april 2010 14:09 schreef Viajero het volgende:
[..]
Helemaal mee eens. Is het werkelijk zo zwaar dat een supermarkt op zondag open is? Je hoeft er niet zelf naar toe, je mag rustig thuisblijven.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |