krn176 | zaterdag 24 april 2010 @ 20:15 |
Doel: onderhandelen en verkrijgen van een lease-auto Wat ik me afvraag: advies over haalbaarheid en mogelijke dingen waar ik op moet letten (financiële consequenties). Mijn huidige situatie: werkzaam voor een detacheringsbureau, in een junior IT functie. HBO studie wordt verder ook betaald en ieder jaar groeit salaris enkele honderden euro's mee. Het bedrijf waar ik gedetacheerd ben is een (te) klein bedrijf dat niet zo goed bij mij past. Ik kan me hier omdat ze eigenlijk te klein zijn onvoldoende ontwikkelen en de begeleiding sluit onvoldoende aan op wat er vanuit de studie verwacht wordt. Daarom zijn ze nu druk op zoek naar een andere werkplek voor mij die beter aansluit. De huidige werkgever is zeer goed bereikbaar met het openbaar vervoer en de volgende werkgever is dit zeer waarschijnlijk niet. Nu ontvang ik een volledige reiskostenvergoeding van +/- ¤ 150,-. Privé rijd ik misschien ongeveer 6000 km per jaar met een auto (VW Golf 1.8) van 18 jaar oud. Hiervoor betaal ik per maand: 35 verzekering(WA), 35 wegenbelasting, 5 wegenwacht, 70 benzine en reparaties/banden/onderhoud op maandbasis ook zo'n 50 (600 per jaar realistische schatting?) Een lease-auto lijkt mij persoonlijk heel prettig. Geen verborgen kosten want verzekering, wegenbelasting, benzine, aanschaf zitten allemaal in het lease-contract, bovendien rijd ik dan een nieuwe auto. Omdat ik nog maar weinig verdien denk ik aan een auto in de categorie 14% bijtelling met een totale prijs (inclusief opties) van 10.000 - max. 20.000. Over het algemeen wordt een lease-auto gezien als een secundaire arbeidsvoorwaarde bij de hogere functies (managers,directie) en buitendienstfuncties (consultants/salesmanagers, etc). In discussies met huidige mensen wordt mij vaak verteld dat het daarom niet normaal is als ik een lease-auto zou krijgen. Echter: -Ook in beginnende IT-functies is een lease-auto vaak niet ongebruikelijk -Ik heb een voorstel bedacht: -het hoeft de werkgever niet (veel) meer te kosten, voor +/- 350 euro kan ik genoeg leasen Voorstel Lease-contract aangaan van 2.5 jaar (mogelijk o.a. bij Directlease). De planning is dat ik nog minimaal 2.5 jaar via dit detacheringsbureau werk/studeer. Loonsverhoging, afgesproken aan het begin van dit werk/studeertraject, bij volgende jaarcontract is +/- 400 bruto +Lease-budget van +/- 350 -Reiskostenvergoeding van +/- 150 komt te vervallen +200 bruto loonsverhoging bij volgende jaarcontract i.p.v. 400 euro. Voorbeeld lease-auto's: -Peugeot 107 XS, fiscale waarde inclusief accesoires: 11665, netto bijtelling voor mij (14% = 1633 /12 = 136 bruto per maand * 0,3345 (belasting) = ¤ 45 Leasebedrag inclusief 15000 km brandstof : 330 -Toyota Aygo - fiscale waarde: 12400 leasebedrag: 357; mijn netto bijtelling (belasting) -Fiat 500 POP -fiscale waarde: 15100 leasebedrag: 400; mijn netto bijtelling (belasting) Ik ben benieuwd over jullie gedachten naar de haalbaarheid van mijn voorstel, adviezen, zie ik misschien nog iets over het hoofd, is dit verstandig? | |
Ferrari_Tape | zaterdag 24 april 2010 @ 20:20 |
Mijn gedachte: In zulke autos WIL je niet rijden als kerel zijnde. Kom nou. | |
Salatrel | zaterdag 24 april 2010 @ 20:22 |
leaseautos worden niet aangeboden als woon werk verkeer hoor ![]() voor jou 10 anderen | |
krn176 | zaterdag 24 april 2010 @ 20:30 |
quote:Bedankt voor je weinig bruikbare reactie. Misschien is het handig dat ik erbij vertel dat ik heel weinig om auto's geef. De definitie van een auto is voor mij: een vervoermiddel die mij zo goedkoop mogelijk met een redelijk comfort van punt A naar punt B brengt. De vooroordelen "in wat voor auto een man dan wel/niet zou moeten rijden" gaan totaal langs mij heen, voor mij totaal onbelangrijk. Ik irriteer mij nu met een privé auto elk jaar weer als ik onverwacht weer honderden euro´s kwijt ben aan APK/banden of er gaat iets stuk. Verder hoeft een auto van mij geen 250 te kunnen rijden, totaal zinloos want in NL/BE/France mag je toch niet harder dan 120/130. Verder versta ik onder comfort een automaat. Als je regelmatig in files staat is niets irritanter dan continu te moeten koppelen/schakelen. Een automaat is dan ideaal. quote:Van het bedrijf waar ik gedetacheerd ben wordt gezegd dat ze een strak leasebeleid hebben. Een aantal medewerkers hebben een lease-auto die dit alleen voor woon-werkverkeer gebruiken: marketingmedewerker, inkoper, controller, engineer. Allemaal mensen die bij dit bedrijf hun auto alleen voor woon/werkverkeer gebruiken. Verder lever ik mijn bruto salarisverhoging in bij de werkgever, neem dat ook mee in je overweging. | |
-_Tommy_- | zaterdag 24 april 2010 @ 20:31 |
quote:Dat is gelul, veel detacheerders geven hun personeel een leasebak, juist omdat ze zo vaak van werkplek wisselen. TS zit je ook veel op wisselende opdrachtgevers? | |
Fer | zaterdag 24 april 2010 @ 20:31 |
Was laatst op de radio, als je baas de 150¤ betaalt en jij de rest kon je ook leasen ipv ov. Maar volgens mij is de markt momenteel een beetje verzadigd met Junior ITers, ik neem dat je eerste lijns helpdesk en werkplekbeheer doet. Denk dat je gewoon veel moet leren zodat je snel als zelfstandig server/netwerk beheerder aan de slag kunt. Dan weet je niet eens maar wat je moet kiezen als leasebak. | |
krn176 | zaterdag 24 april 2010 @ 20:40 |
quote:Bedankt voor je reactie, en Goede vraag: ik kan daar nu nog geen antwoord op geven. Dat is afhankelijk van het bedrijf waar ik kom te werken. Vermoedelijk een IT bedrijf dat op projectbasis opdrachten uitvoert (extern). quote:Ja, deze link , lijkt mij ook een interessante oplossing. Echter beperkt in m'n auto-keuze, onbekend over opties. Verder prijzen worden bij Athlon niet bekendgemaakt op de site. De door mij genoemde lease-auto's en leaseprijzen heb ik berekend via directlease. | |
snabbi | zondag 25 april 2010 @ 00:51 |
quote:Niet alles geloven op de radio. Er wordt daar gesteld dat je voor 150 euro kunt leasen, maar dat je wel in overleg moet met je werkgever omdat die ook een bijdrage moet leveren. Met andere woorden het kost wel meer. quote:Ik vind de bedragen zelf behoorlijk laag als ik dit vergelijk met mijn eigen leasekosten. Ik rij zelf in een seat ibiza ter waarde van 16.000. Mijn leasebedrag ligt iets boven de 600 euro. Het contract is voor 5 jaar of 150.000km. Ik weet dat het bedrag bij ons hoog ligt, maar dat ligt met name aan de extra dingen die geboden worden. Leasecontracten kunnen erg verschillen. Je kan bijvoorbeeld kijken of er voor jou vervangend vervoer is wanneer je de auto naar de garage brengt, is er een eigen risico op de verzekering en krijg je bijvoorbeeld winterbanden? Let ook goed op wat er gebeurt wanneer je uitdienst gaat (moet je het leasecontract overnemen?). Verder geef ik je groot gelijk wat betreft de wens voor een leaseauto. Al vraag ik me wel af waarom je er salris voor wilt inleveren. | |
sanger | zondag 25 april 2010 @ 10:24 |
Het voorstel is zo gek nog niet imo. De baas hoeft niet alleen de reiskosten a 150 niet te betalen, maar ook de sociale lasten over de 200 mindere loonsverhoging niet. Dus de werkgever gaat er bij een (all in) leaseprijs van 330 per maand zelfs op vooruit. Zo ben ik ook min of meer aan mijn leaseauto gekomen. In plaats van een loonsverhoging heb ik een auto gekregen. | |
-_Tommy_- | zondag 25 april 2010 @ 10:30 |
quote:hoezo beperkt? het zijn de auto's die je zelf noemt in je eerste post? | |
Fer | zondag 25 april 2010 @ 13:41 |
quote:Die besparing op sociale lasten is inderdaad een goede voor de werkgever, volgens mij zijn de VOLLEDIGE leasekosten zelfs gewoon aftrekbaar van de bruto winst. Maar dan moet het bedrijf wel winst maken. Beetje apart eigenlijk, mensen detacheren zonder leaseauto. Volgens mij krijg je zelfs bij de Tempo-team een auto als jij ergens in de haven om 6 uur moet beginnen. | |
Ferrari_Tape | zondag 25 april 2010 @ 17:43 |
TS kan ook gewoon privé zo'n goedkoop kleine autootje gaan leasen. Kan je makkelijk betalen van die 400,- salarisverhoging. | |
buzz1291 | maandag 26 april 2010 @ 11:22 |
quote:En hier maak je dus de GROTE denkfout. Vervang het woordje IS eens door WAS....... | |
krn176 | maandag 26 april 2010 @ 12:46 |
quote:Dankjewel Fer, dit is dus een goed argument dat ik kan gaan gebruiken als ik dit ter sprake ga brengen in mijn onderhandelingen met mijn werkgever. | |
sanger | maandag 26 april 2010 @ 15:09 |
quote:Maar dat is geen extra voordeel voor de werkgever. De loonkosten en reiskostenvergoeding zijn immers ook al geheel als bedrijfskosten op te voeren. | |
Netsplitter | maandag 26 april 2010 @ 15:12 |
Waarom zou jij een leaseauto "moeten" krijgen en je collega's niet? Wat maakt jou zo speciaal? | |
sanger | maandag 26 april 2010 @ 15:35 |
quote:Iedereen wil er waarschijnlijk wel 1. TS is alleen op zoek naar dat ene argument waarom hij hem wel zou krijgen ![]() | |
_Mystery_ | maandag 26 april 2010 @ 20:00 |
krijg maar een baan bij een bedrijf waar het normaal is dat er een auto bij je arbeidsvoorwaarden zit. | |
sanger | maandag 26 april 2010 @ 20:07 |
quote:In de detachering is het nog steeds redelijk gebruikelijk hoor. | |
_Mystery_ | maandag 26 april 2010 @ 20:09 |
bij de crap bedrijven wel ja. | |
sanger | maandag 26 april 2010 @ 20:43 |
quote:Bij vrijwel allemaal. Puur omdat ze het product moeten bezorgen bij de klant. | |
_Mystery_ | maandag 26 april 2010 @ 22:50 |
Ow wacht. We begrijpen elkaar verkeerd. Ik bedoelde te zeggen dat hij maar op zoek moet gaan bij een bedrijf waar ze wel een leasebak geven, want dat is inderdaad vrij standaard. Helemaal in de IT. | |
Chinless | maandag 26 april 2010 @ 22:51 |
Weet jij zeker dat je maar in de 33% schaal zit van de belasting en niet 42%? | |
Chinless | maandag 26 april 2010 @ 22:53 |
quote:Dan heb je Centric - standaard 207 gestickerde bak Peak IT - rode gestickerde bak Sogeti - auto naar keuze met een lease vergoeding van 810 euro per maand (excl. eigen bijdrage) Xcent - standaard polo Q magic - wat er net voorradig is | |
Chinless | maandag 26 april 2010 @ 22:55 |
quote:En TS. Lever NOOIT bruto salaris in. Dan wordt je namelijk genaaid op je overuren, pensioen, uurloon, vakantiegeld etc. Laat ze maar gewoon netjes het bedrag vermelden op je loonstrook: eigen bijdrage - ¤ xxx | |
_Mystery_ | maandag 26 april 2010 @ 23:01 |
quote:Peak-it. ![]() | |
krn176 | dinsdag 27 april 2010 @ 20:01 |
quote:Bedankt voor je tip chinless. Als ik het goed begrijp bedoel je : Loonstrookopbouw. bruto salaris: 2000 -alle gebruikelijke aftrekposten - belasting etc. -----netto salaris op rekening - 1500 Eigen bijdrage lease-auto - 250 Netto op rekening TS - 1250 Zoiets? Mijn idee was om het lease-budget af te halen van de loonsverhoging. Bruto 300 leasevergoeding = 200 salaris. Dan krijg ik dus bruto 300 minder salaris, maar scheelt het netto 200. Ik snap niet waarom de door jou geschetste situatie voor mij beter zou zijn. | |
snabbi | dinsdag 27 april 2010 @ 20:53 |
quote:Als je wel meer brutoloon krijgt, maar daarop een inhouding is dat voordeliger omdat: - je vakantiegeld is 8% van je brutoloon (dus 8% van 300*12 zou je dan mislopen = 288 euro) - je overuren zijn 100-zoveel procent van je brutoloon, dus ook hier zit weer een x bedrag in enzovoorts. | |
josvr | dinsdag 27 april 2010 @ 21:36 |
quote:Yeah right, de sollicitatie procedure bij Peak IT om die jonge gasten binnen te krijgen zal wel als volgt gaan: "Wij geven jou een supersalaris van 1400 euro, en een supervette Toyota Aygo van de zaak en wij gaan samen met jou een super individueel loopbaanplan maken, waarmee jouw carierre gelanceerd wordt! Binnen 1 jaar werk jij bij onze grootste klanten!" Trouwens Calco-IT (ook zo'n vage club) die houdt nu sollicitatie trainingen in auto-showrooms. Ze adverteren zelfs in Metro/Spits/etc. met een strip gericht op jongeren dat als ze worden aangenomen meteen een Swiftje mee kunnen nemen. | |
josvr | dinsdag 27 april 2010 @ 21:44 |
quote:WAARSCHUWING Leaseauto's worden vaak ingezet als bindmiddel zodat jij niet weg gaat bij de werkgever. Ik heb echt al zo vaak gehoord, dat werknemers die weg gingen moesten opdraaien voor de resterende looptijd van het lease contract..... Ow ja diezelfde truck halen ze ook uit met opleidingen en cursussen. Dat gaat dan als volgt: - Neem een jonge gast aan voor veel te weinig geld (jonge gasten, technisch goed, die wat minder goed voor zichzelf op kunnen komen); - Pomp hem vol met trainingen die op papier veel geld kosten (MCSE etc) - Haal Europese subsidie binnen (ESF) voor training van die gasten zodat het jou als werkgever weinig kost - Deze werknemers kunnen nu een paar jaar niet weg, en meer salaris hoef je ze dus ook niet te geven - Als ze dan na een paar jaar toch vertrekken, dan ga je weer nieuwe MBO/HBO-ers gek lopen maken en begint het liedje weer van voor af aan. | |
Ferrari_Tape | dinsdag 27 april 2010 @ 21:47 |
quote:Alleen de domme werknemers zeker? | |
josvr | dinsdag 27 april 2010 @ 21:52 |
quote:Zo zou ik dit niet willen stellen. Er zijn echt heel veel jonge gasten die zeg technisch best wel slim zijn, maar die gewoon niet goed voor zichzelf op kunnen komen. Verder zijn veel jongeren natuurlijk goedgelovig. De meesten die hier zitten die alweer wat ouder zijn (25-30) zullen beamen dat toen ze aan het begin stonden van hun carierre de werkgevers hun ook alles wijs konden maken met moeie beloftes dat ze iets wel of niet zouden doen, etc. Na een paar jaar werkervaring weet je gewoon dat al die fantastische verhalen dat die werkgevers "fantastische klussen voor jou gaat regelen", "Wij gaan xxxxx SPECIAAL voor JOU regelen", "een carrierre pad met jou gaat uitstippelen etc" gewoon bullshit is. In de IT-branche zit de meeste werkgelegenheid in detachering (ja tuurlijk je hebt ook IT-ers bij eindgebruikers organisaties). Nederland is op IT gebied echt een detacheringland. Detachering is gewoon body shop, uurtje factuurtje. Die detacheerders willen zoveel mogelijk mensen weg zetten, met een zo groot mogelijk spread tussen uurprijs en kostprijs. [ Bericht 11% gewijzigd door josvr op 27-04-2010 22:00:24 ] | |
existenz | dinsdag 27 april 2010 @ 22:14 |
quote:Staat gewoon in elk standaard lease contract van werkgever - werknemer dat er een vorm van een afkoopsom is. Meeste bedrijven hebben dat. josvr moet even wakker worden of lease gaan rijden voor zijn werkgever (of zijn contract nalezen als hij lease rijdt). Ik ken geen enkele werkgever die de regeling niet heeft namelijk.... (Alle grote IT jongens hebben een dergelijke constructie die gelijk is voor junior tm directeur) Edit: Ah josvr werkt voor een peak-it of heeft er voor gewerkt. Tja, onderkant van de markt he ![]() | |
josvr | dinsdag 27 april 2010 @ 22:19 |
quote:Ja dat weet ik wel, maar dan dient die afkoopsom toch als 'gouden ketting'. Als de markt goed is, dan wil de nieuwe werkgever dit vaak wel overnemen overigens.... quote:Nee hoor. Ik heb zelfs een enorme hekel aan dat soort bedrijven. | |
existenz | dinsdag 27 april 2010 @ 22:21 |
quote:Ook in slechte tijden hoor, maar daar komt idd je punt van onderhandelen naar boven.. | |
Fer | dinsdag 27 april 2010 @ 23:03 |
Grootste afkoopsom die ik ooit had was alleen over het bedrag dat ik boven het leasebudget had geleasd. Tientjeswerk meestal. Wat een pauperbedrijven als je meer moet betalen dan dat. Tegenwoordig heb ik gewoon de auto die ik wil zonder eigen bijdrage of vage afkoopconstructies. Kwestie van geduld hebben, ervaring opdoen, leren en de wereld ligt voor je open. | |
snabbi | woensdag 28 april 2010 @ 00:01 |
Mijn leaseauto wordt ook gewoon in de pool opgenomen wanneer ik uit dienst ga. Alleen wanneer je een bepaald percentage boven je leasenormbudget zit, moet je het contract verplicht overnemen. Zo'n studieschuld heb ik wel (executive master opleiding), maar goed die studieschuld neem je gewoon mee naar je volgende werkgever. | |
sanger | woensdag 28 april 2010 @ 08:46 |
quote:Als die dat wil betalen. Iets wat overigens ook met lease auto's wel gedaan wordt ![]() | |
snabbi | woensdag 28 april 2010 @ 21:28 |
quote:Nog nooit een ex-collega gehoord die daar problemen mee heeft gehad. Ook zelf merk ik dat het niet eens ter discussie staat, is standaard. | |
sanger | woensdag 28 april 2010 @ 21:44 |
quote:Op dit moment is het wat moeilijker merk ik om me heen ![]() | |
krn176 | zaterdag 1 mei 2010 @ 17:53 |
quote:Goede punten. Op punt 2 kan ik zeggen dat ik geen overuren draai. Werk ik toch extra, dan ga ik de volgende dag x uur eerder naar huis. Echter stel ik neem een leasebudget van 300 euro. En lever hier 300 euro bruto maandsalaris voor in, dit kost dan ¤ 288,- bruto vakantiegeld. Over vakantiegeld betaal je 50% belasting, dus kost me dan netto ¤ 144. 300 x 12 = ¤ 3600 bruto per jaar. Hier gaat dan nog vanaf 33,5% belasting: NETTO = ¤ 2394 + 144 (vakantiegeld) = ¤ 2538. Als bovenstaande berekening juist is kost de lease-auto me bij inhouding op het bruto-loon, 2538 per jaar of omgerekend ¤ 211,50 per maand. Conclusies: -Als ik het van m'n netto salaris laat afhalen kost het me 300 euro per maand. Van bruto: 211,50 per maand. Kortom : bij het onderhandelen over nieuwe contract, kan ik een deel van de bruto salarisverhoging inzetten als leasebudget, zodat ik er qua netto-inkomsten minder op achteruit ga. Dan nog een nieuwe vraag: -Wat zijn typische 14% lease-auto's voor starters? Welke nieuwwaarde zou ik vanuit kunnen gaan? Ik zat zelf te denken dat de kleine autootjes (Toyota Aygo, Peugeuot 107, Citroen C1) wel haalbaar zijn, maar misschien ook wel een Honda Insight (nwprijs : +/- 23.000). Of is dat teveel gevraagd en moet ik echt in de prijsklasse 10.000 - 15.000 gaan kijken bij een eerste lease-auto? | |
Ivo1985 | maandag 3 mei 2010 @ 20:29 |
Je vakantiegeld valt in principe in dezelfde belastingschijf als je brutoloon. Alleen als je vakantiegeld er voor zorgt dat je jaarsalaris net een schijf-grens passeert kan het zijn dat een deel van je vakantiegeld in een hogere schijf belast wordt. Maar bij een bruto loon van ¤2000,- zit je gewoon in schijf 2 (41,95% in 2010) met zowel al je gewone salaris boven ¤18219,- als je vakantiegeld. De bijtelling over het eventuele leasebakje wordt ook met deze 41,95% belast. Bruto loon inleveren moet je gewoon echt nooit doen. Scheelt in allerlei eerder genoemde zaken en het kost nogal wat moeite om dat in de toekomst weer recht te trekken. | |
sanger | maandag 3 mei 2010 @ 20:33 |
quote:Maar in dit geval wil TS afzien van brutoloon dat hij nog niet heeft. Hij gaat er dus niet op achteruit, maar minder snel op vooruit. | |
klusfoobje | dinsdag 4 mei 2010 @ 15:55 |
Ik weet het niet hoor... Als ik jou was zou ik gewoon eerst eens peilen bij de wg of er uberhaupt ruimte is voor een lease constructie. Realiseer je dat kleine bedrijven die willen lease vaak een bepaald % van de auto waarde direct moeten overmaken als een soort borg. ga pas je voorstel doen als blijkt dat het eventueel misschien wel zou kunnen maar....... Wat ik als WG minder zou vinden is een werknemer die alvast een voorschot neemt op toekomstige, eventuele, salarisverhogingen... Zet voor jezelf nog eens heel goed op een rijtje wat JIJ nu eigelijk aan die auto gaat betalen. Als je allerlei zaken inlevert kan het wel eens veel voordeliger zijn om zelf een goede auto te kopen. | |
sanger | dinsdag 4 mei 2010 @ 15:58 |
quote:Die verhoging is reeds vastgelegd, en dus zeker. | |
klusfoobje | dinsdag 4 mei 2010 @ 16:05 |
quote:Akkoord, dat heb ik ook gelezen. Maar iets met een beer en een huid enzo. Eerst zien dat het daadwerkelijk komt. Ook kleine bedrijvens kunnen in Dirk-achtige wateren terrecht komen en dus geen ruimte hebben voor dergelijke verhogingen, hoe graag ze ook willen. |