Bedankt voor je weinig bruikbare reactie. Misschien is het handig dat ik erbij vertel dat ik heel weinig om auto's geef. De definitie van een auto is voor mij: een vervoermiddel die mij zo goedkoop mogelijk met een redelijk comfort van punt A naar punt B brengt. De vooroordelen "in wat voor auto een man dan wel/niet zou moeten rijden" gaan totaal langs mij heen, voor mij totaal onbelangrijk.quote:Op zaterdag 24 april 2010 20:20 schreef Ferrari_Tape het volgende:
Mijn gedachte:
In zulke autos WIL je niet rijden als kerel zijnde. Kom nou.
Van het bedrijf waar ik gedetacheerd ben wordt gezegd dat ze een strak leasebeleid hebben. Een aantal medewerkers hebben een lease-auto die dit alleen voor woon-werkverkeer gebruiken: marketingmedewerker, inkoper, controller, engineer. Allemaal mensen die bij dit bedrijf hun auto alleen voor woon/werkverkeer gebruiken. Verder lever ik mijn bruto salarisverhoging in bij de werkgever, neem dat ook mee in je overweging.quote:Op zaterdag 24 april 2010 20:22 schreef Salatrel het volgende:
leaseautos worden niet aangeboden als woon werk verkeer hoorje baas is geen weldoener.
voor jou 10 anderen
Dat is gelul, veel detacheerders geven hun personeel een leasebak, juist omdat ze zo vaak van werkplek wisselen.quote:Op zaterdag 24 april 2010 20:22 schreef Salatrel het volgende:
leaseautos worden niet aangeboden als woon werk verkeer hoorje baas is geen weldoener.
voor jou 10 anderen
Bedankt voor je reactie, en Goede vraag: ik kan daar nu nog geen antwoord op geven. Dat is afhankelijk van het bedrijf waar ik kom te werken. Vermoedelijk een IT bedrijf dat op projectbasis opdrachten uitvoert (extern).quote:Op zaterdag 24 april 2010 20:31 schreef -_Tommy_- het volgende:
[..]
Dat is gelul, veel detacheerders geven hun personeel een leasebak, juist omdat ze zo vaak van werkplek wisselen.
TS zit je ook veel op wisselende opdrachtgevers?
Ja, deze link , lijkt mij ook een interessante oplossing. Echter beperkt in m'n auto-keuze, onbekend over opties. Verder prijzen worden bij Athlon niet bekendgemaakt op de site. De door mij genoemde lease-auto's en leaseprijzen heb ik berekend via directlease.quote:Op zaterdag 24 april 2010 20:31 schreef Fer het volgende:
Was laatst op de radio, als je baas de 150¤ betaalt en jij de rest kon je ook leasen ipv ov.
Maar volgens mij is de markt momenteel een beetje verzadigd met Junior ITers, ik neem dat je eerste lijns helpdesk en werkplekbeheer doet. Denk dat je gewoon veel moet leren zodat je snel als zelfstandig server/netwerk beheerder aan de slag kunt. Dan weet je niet eens maar wat je moet kiezen als leasebak.
Niet alles geloven op de radio. Er wordt daar gesteld dat je voor 150 euro kunt leasen, maar dat je wel in overleg moet met je werkgever omdat die ook een bijdrage moet leveren. Met andere woorden het kost wel meer.quote:Op zaterdag 24 april 2010 20:31 schreef Fer het volgende:
Was laatst op de radio, als je baas de 150¤ betaalt en jij de rest kon je ook leasen ipv ov.
Ik vind de bedragen zelf behoorlijk laag als ik dit vergelijk met mijn eigen leasekosten. Ik rij zelf in een seat ibiza ter waarde van 16.000. Mijn leasebedrag ligt iets boven de 600 euro. Het contract is voor 5 jaar of 150.000km. Ik weet dat het bedrag bij ons hoog ligt, maar dat ligt met name aan de extra dingen die geboden worden.quote:Op zaterdag 24 april 2010 20:15 schreef krn176 het volgende:
Doel: onderhandelen en verkrijgen van een lease-auto
Wat ik me afvraag: advies over haalbaarheid en mogelijke dingen waar ik op moet letten (financiële consequenties).
..
Een lease-auto lijkt mij persoonlijk heel prettig. Geen verborgen kosten want verzekering, wegenbelasting, benzine, aanschaf zitten allemaal in het lease-contract, bovendien rijd ik dan een nieuwe auto. Omdat ik nog maar weinig verdien denk ik aan een auto in de categorie 14% bijtelling met een totale prijs (inclusief opties) van 10.000 - max. 20.000.
...
Echter:
-Ook in beginnende IT-functies is een lease-auto vaak niet ongebruikelijk
-Ik heb een voorstel bedacht:
-het hoeft de werkgever niet (veel) meer te kosten, voor +/- 350 euro kan ik genoeg leasen
Voorstel
Lease-contract aangaan van 2.5 jaar (mogelijk o.a. bij Directlease). De planning is dat ik nog minimaal 2.5 jaar via dit detacheringsbureau werk/studeer. Loonsverhoging, afgesproken aan het begin van dit werk/studeertraject, bij volgende jaarcontract is +/- 400 bruto
+Lease-budget van +/- 350
-Reiskostenvergoeding van +/- 150 komt te vervallen
+200 bruto loonsverhoging bij volgende jaarcontract i.p.v. 400 euro.
..
Ik ben benieuwd over jullie gedachten naar de haalbaarheid van mijn voorstel, adviezen, zie ik misschien nog iets over het hoofd, is dit verstandig?
hoezo beperkt? het zijn de auto's die je zelf noemt in je eerste post?quote:Op zaterdag 24 april 2010 20:40 schreef krn176 het volgende:
[..]
Bedankt voor je reactie, en Goede vraag: ik kan daar nu nog geen antwoord op geven. Dat is afhankelijk van het bedrijf waar ik kom te werken. Vermoedelijk een IT bedrijf dat op projectbasis opdrachten uitvoert (extern).
[..]
Ja, deze link , lijkt mij ook een interessante oplossing. Echter beperkt in m'n auto-keuze, onbekend over opties. Verder prijzen worden bij Athlon niet bekendgemaakt op de site. De door mij genoemde lease-auto's en leaseprijzen heb ik berekend via directlease.
Die besparing op sociale lasten is inderdaad een goede voor de werkgever, volgens mij zijn de VOLLEDIGE leasekosten zelfs gewoon aftrekbaar van de bruto winst. Maar dan moet het bedrijf wel winst maken.quote:Op zondag 25 april 2010 10:24 schreef sanger het volgende:
Het voorstel is zo gek nog niet imo. De baas hoeft niet alleen de reiskosten a 150 niet te betalen, maar ook de sociale lasten over de 200 mindere loonsverhoging niet. Dus de werkgever gaat er bij een (all in) leaseprijs van 330 per maand zelfs op vooruit.
Zo ben ik ook min of meer aan mijn leaseauto gekomen. In plaats van een loonsverhoging heb ik een auto gekregen.
En hier maak je dus de GROTE denkfout. Vervang het woordje IS eens door WAS.......quote:Op zaterdag 24 april 2010 20:15 schreef krn176 het volgende:
Doel: onderhandelen en verkrijgen van een lease-auto
Wat ik me afvraag:
Echter:
-Ook in beginnende IT-functies is een lease-auto vaak niet ongebruikelijk
Dankjewel Fer, dit is dus een goed argument dat ik kan gaan gebruiken als ik dit ter sprake ga brengen in mijn onderhandelingen met mijn werkgever.quote:Op zondag 25 april 2010 13:41 schreef Fer het volgende:
[..]
Die besparing op sociale lasten is inderdaad een goede voor de werkgever, volgens mij zijn de VOLLEDIGE leasekosten zelfs gewoon aftrekbaar van de bruto winst. Maar dan moet het bedrijf wel winst maken.
Maar dat is geen extra voordeel voor de werkgever. De loonkosten en reiskostenvergoeding zijn immers ook al geheel als bedrijfskosten op te voeren.quote:Op zondag 25 april 2010 13:41 schreef Fer het volgende:
[..]
Die besparing op sociale lasten is inderdaad een goede voor de werkgever, volgens mij zijn de VOLLEDIGE leasekosten zelfs gewoon aftrekbaar van de bruto winst. Maar dan moet het bedrijf wel winst maken.
Iedereen wil er waarschijnlijk wel 1. TS is alleen op zoek naar dat ene argument waarom hij hem wel zou krijgenquote:Op maandag 26 april 2010 15:12 schreef Netsplitter het volgende:
Waarom zou jij een leaseauto "moeten" krijgen en je collega's niet?
Wat maakt jou zo speciaal?
In de detachering is het nog steeds redelijk gebruikelijk hoor.quote:Op maandag 26 april 2010 20:00 schreef _Mystery_ het volgende:
krijg maar een baan bij een bedrijf waar het normaal is dat er een auto bij je arbeidsvoorwaarden zit.
Bij vrijwel allemaal. Puur omdat ze het product moeten bezorgen bij de klant.quote:
Dan heb jequote:Op maandag 26 april 2010 22:50 schreef _Mystery_ het volgende:
Ow wacht. We begrijpen elkaar verkeerd. Ik bedoelde te zeggen dat hij maar op zoek moet gaan bij een bedrijf waar ze wel een leasebak geven, want dat is inderdaad vrij standaard. Helemaal in de IT.
En TS. Lever NOOIT bruto salaris in. Dan wordt je namelijk genaaid op je overuren, pensioen, uurloon, vakantiegeld etc. Laat ze maar gewoon netjes het bedrag vermelden op je loonstrook: eigen bijdrage - ¤ xxxquote:Op zaterdag 24 april 2010 20:30 schreef krn176 het volgende:
Van het bedrijf waar ik gedetacheerd ben wordt gezegd dat ze een strak leasebeleid hebben. Een aantal medewerkers hebben een lease-auto die dit alleen voor woon-werkverkeer gebruiken: marketingmedewerker, inkoper, controller, engineer. Allemaal mensen die bij dit bedrijf hun auto alleen voor woon/werkverkeer gebruiken. Verder lever ik mijn bruto salarisverhoging in bij de werkgever, neem dat ook mee in je overweging.
Peak-it.quote:Op maandag 26 april 2010 22:53 schreef Chinless het volgende:
[..]
Dan heb je
Centric - standaard 207 gestickerde bak
Peak IT - rode gestickerde bak
Sogeti - auto naar keuze met een lease vergoeding van 810 euro per maand (excl. eigen bijdrage)
Xcent - standaard polo
Q magic - wat er net voorradig is
Bedankt voor je tip chinless.quote:Op maandag 26 april 2010 22:55 schreef Chinless het volgende:
[..]
En TS. Lever NOOIT bruto salaris in. Dan wordt je namelijk genaaid op je overuren, pensioen, uurloon, vakantiegeld etc. Laat ze maar gewoon netjes het bedrag vermelden op je loonstrook: eigen bijdrage - ¤ xxx
Als je wel meer brutoloon krijgt, maar daarop een inhouding is dat voordeliger omdat:quote:Op dinsdag 27 april 2010 20:01 schreef krn176 het volgende:
[..]
Bedankt voor je tip chinless.
Als ik het goed begrijp bedoel je :
Loonstrookopbouw.
bruto salaris: 2000
-alle gebruikelijke aftrekposten - belasting etc.
-----netto salaris op rekening - 1500
Eigen bijdrage lease-auto - 250
Netto op rekening TS - 1250
Zoiets?
Mijn idee was om het lease-budget af te halen van de loonsverhoging. Bruto 300 leasevergoeding = 200 salaris. Dan krijg ik dus bruto 300 minder salaris, maar scheelt het netto 200. Ik snap niet waarom de door jou geschetste situatie voor mij beter zou zijn.
Yeah right, de sollicitatie procedure bij Peak IT om die jonge gasten binnen te krijgen zal wel als volgt gaan:quote:
WAARSCHUWING Leaseauto's worden vaak ingezet als bindmiddel zodat jij niet weg gaat bij de werkgever. Ik heb echt al zo vaak gehoord, dat werknemers die weg gingen moesten opdraaien voor de resterende looptijd van het lease contract.....quote:
Alleen de domme werknemers zeker?quote:Op dinsdag 27 april 2010 21:44 schreef josvr het volgende:
[..]
WAARSCHUWING Leaseauto's worden vaak ingezet als bindmiddel zodat jij niet weg gaat bij de werkgever. Ik heb echt al zo vaak gehoord, dat werknemers die weg gingen moesten opdraaien voor de resterende looptijd van het lease contract.....
Zo zou ik dit niet willen stellen. Er zijn echt heel veel jonge gasten die zeg technisch best wel slim zijn, maar die gewoon niet goed voor zichzelf op kunnen komen.quote:
Staat gewoon in elk standaard lease contract van werkgever - werknemer dat er een vorm van een afkoopsom is. Meeste bedrijven hebben dat.quote:Op dinsdag 27 april 2010 21:47 schreef Ferrari_Tape het volgende:
[..]
Alleen de domme werknemers zeker?
Ja dat weet ik wel, maar dan dient die afkoopsom toch als 'gouden ketting'.quote:Op dinsdag 27 april 2010 22:14 schreef existenz het volgende:
Staat gewoon in elk standaard lease contract van werkgever - werknemer dat er een vorm van een afkoopsom is. Meeste bedrijven hebben dat.
Nee hoor. Ik heb zelfs een enorme hekel aan dat soort bedrijven.quote:Edit: Ah josvr werkt voor een peak-it of heeft er voor gewerkt.
Ook in slechte tijden hoor, maar daar komt idd je punt van onderhandelen naar boven..quote:Op dinsdag 27 april 2010 22:19 schreef josvr het volgende:
[..]
Ja dat weet ik wel, maar dan dient die afkoopsom toch als 'gouden ketting'.
Als de markt goed is, dan wil de nieuwe werkgever dit vaak wel overnemen overigens....
[..]
Nee hoor. Ik heb zelfs een enorme hekel aan dat soort bedrijven.
Als die dat wil betalen. Iets wat overigens ook met lease auto's wel gedaan wordtquote:Op woensdag 28 april 2010 00:01 schreef snabbi het volgende:
Mijn leaseauto wordt ook gewoon in de pool opgenomen wanneer ik uit dienst ga. Alleen wanneer je een bepaald percentage boven je leasenormbudget zit, moet je het contract verplicht overnemen.
Zo'n studieschuld heb ik wel (executive master opleiding), maar goed die studieschuld neem je gewoon mee naar je volgende werkgever.
Nog nooit een ex-collega gehoord die daar problemen mee heeft gehad. Ook zelf merk ik dat het niet eens ter discussie staat, is standaard.quote:Op woensdag 28 april 2010 08:46 schreef sanger het volgende:
Als die dat wil betalen. Iets wat overigens ook met lease auto's wel gedaan wordt
Op dit moment is het wat moeilijker merk ik om me heenquote:Op woensdag 28 april 2010 21:28 schreef snabbi het volgende:
[..]
Nog nooit een ex-collega gehoord die daar problemen mee heeft gehad. Ook zelf merk ik dat het niet eens ter discussie staat, is standaard.
Goede punten. Op punt 2 kan ik zeggen dat ik geen overuren draai. Werk ik toch extra, dan ga ik de volgende dag x uur eerder naar huis.quote:Op dinsdag 27 april 2010 20:53 schreef snabbi het volgende:
[..]
Als je wel meer brutoloon krijgt, maar daarop een inhouding is dat voordeliger omdat:
- je vakantiegeld is 8% van je brutoloon (dus 8% van 300*12 zou je dan mislopen = 288 euro)
- je overuren zijn 100-zoveel procent van je brutoloon, dus ook hier zit weer een x bedrag in
enzovoorts.
Maar in dit geval wil TS afzien van brutoloon dat hij nog niet heeft. Hij gaat er dus niet op achteruit, maar minder snel op vooruit.quote:Op maandag 3 mei 2010 20:29 schreef Ivo1985 het volgende:
Bruto loon inleveren moet je gewoon echt nooit doen. Scheelt in allerlei eerder genoemde zaken en het kost nogal wat moeite om dat in de toekomst weer recht te trekken.
Die verhoging is reeds vastgelegd, en dus zeker.quote:Op dinsdag 4 mei 2010 15:55 schreef klusfoobje het volgende:
Wat ik als WG minder zou vinden is een werknemer die alvast een voorschot neemt op toekomstige, eventuele, salarisverhogingen...
Akkoord, dat heb ik ook gelezen. Maar iets met een beer en een huid enzo.quote:Op dinsdag 4 mei 2010 15:58 schreef sanger het volgende:
[..]
Die verhoging is reeds vastgelegd, en dus zeker.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |