abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 24 april 2010 @ 18:41:43 #1
110987 ErwinRommel
De woestijnvos. Een legende.
pi_80672971
quote:
Turken herdenken massamoorden Armeniërs
Uitgegeven: 24 april 2010 18:23
Laatst gewijzigd: 24 april 2010 18:22

ISTANBUL - Voor het eerst hebben Turken in Turkije de massamoorden op Armeniërs in 1915 herdacht.
© ANPOngeveer tweehonderd mensen deden zaterdag mee aan twee herdenkingen, die werden georganiseerd door IHD, één van de grootste mensenrechtenorganisaties van het land.

Eén van de herdenkingen vond plaats bij een treinstation vanwaar op 24 april 1915 een eerste konvooi Armeniërs uit de toenmalige hoofdstad van het Ottomaanse Rijk vertrok richting het oosten.

Een ander protest werd gehouden in de buurt van het centrale Taksimplein. De demonstranten hielden een sit-in-protest en toonden foto's van Armeniërs die uit Istanbul werden weggevoerd en van wie nooit meer is vernomen.

Tegenprotest

Bij het station was een tegenprotest georganiseerd waar onder andere oud-diplomaten en een gepensioneerde generaal op afkwamen en waar met Turkse vlaggen werd gezwaaid.

Tot problemen leidde dat niet: de politie hield de tegendemonstranten op afstand. De mensen die de volkerenmoord herdachten, namen het woord 'genocide' niet in de mond, maar spraken over de 'grote catastrofe'.

De term 'genocide' is beladen in het land; Turkije ontkent dat er sprake was van georganiseerde massamoord.

Obama

24 april wordt wereldwijd aangehouden als officiële gedenkdag voor de massamoorden. Ook de Amerikaanse president Barack Obama houdt een herdenkingstoespraak, en zoals elk jaar wordt er in Turkije vol spanning afgewacht of de Amerikaanse president het woord genocide in de mond zal nemen. De kans daarop lijkt klein.

© ANP
Goed, het is een begin.
Vulneratus nec Victus The Spirit Will Never Leave Us.
  zaterdag 24 april 2010 @ 18:46:33 #2
300558 Izaag
Don't tell me what I can&
pi_80673104
De Armeense kwestie is teveel gepolitiseerd. Het is een zaak van historici om uit te maken of er een genocide plaatsgevonden heeft, de politiek hoort daarbuiten te staan. De eis van de Europese landen om de Armeense kwestie te erkennen alvorens Turkije ook maar enige kans maakt om toe te treden in EU is dan ook belachelijk.
  zaterdag 24 april 2010 @ 18:51:02 #3
110987 ErwinRommel
De woestijnvos. Een legende.
pi_80673219
quote:
Op zaterdag 24 april 2010 18:46 schreef Izaag het volgende:
De Armeense kwestie is teveel gepolitiseerd. Het is een zaak van historici om uit te maken of er een genocide plaatsgevonden heeft, de politiek hoort daarbuiten te staan. De eis van de Europese landen om de Armeense kwestie te erkennen alvorens Turkije ook maar enige kans maakt om toe te treden in EU is dan ook belachelijk.
Zit idd wat in ja.
Maar nogmaals, dit is de eerste herdenking over die "grote catastrofe" in Turkije, en dat vind ik op zich best lovenswaardig.
Ik ben niet degene die zegt dat het een genocide was. Dat heb jij idd juist, dat moeten historici uitzoeken.
Maar er is een precedent geschapen over een zeer beladen onderdeel van de Turkse geschiedenis.

En voor de Turken alhier, ik heb jullie hoog zitten.
Vulneratus nec Victus The Spirit Will Never Leave Us.
  zaterdag 24 april 2010 @ 18:53:48 #4
70081 Lkw
²³³³²³²³²³²³²³²³²²³²²
pi_80673312
quote:
Op zaterdag 24 april 2010 18:46 schreef Izaag het volgende:
Alhoewel het overduidelijk genocide was, is die eis van de EU idd nogal maf. Zeer reëel is echter de eis om de Republiek Cyprus te erkennen en daar wil Turkije ook al niet aan.

Overigens, de eisen die aan Turkije worden gesteld zijn volgens mij simpelweg bedoeld om dit tenenkrommend stijfkoppige volkje, dat immer zo walgelijk vol van zichzelf is, op afstand te houden. In dat opzicht vind ik die eisen prima.

Maar goed, het feit dat er nu een herdenking was, vind ik ook positief. Mag ook wel eens gezegd worden.
Stop the world, I want to get out.
  zaterdag 24 april 2010 @ 19:23:20 #5
295831 Gillette_M5
Nu scherper dan ooit!
pi_80674088
quote:
Op zaterdag 24 april 2010 18:53 schreef Lkw het volgende:

[..]

Alhoewel het overduidelijk genocide was, [knip]
Kijk Zo komen we er wel, gewoon toegeven dat het genocide was!

Maar ja, volgens Erdogan mag daar niet over gesproken worden. Jammer dat genocide nog altijd wordt ontkend....
Scheer je weg!
pi_80674308
De historici hebben het allang uitgezocht hoor, alleen komt dan steeds de Turkse politiek om de hoek kijken met een bezweet rood hoofd en het vuistje omhoog heel hard "Nietes!" roepend. En dan proberen ze de ene bron na de andere zwart te maken, of dreigen met embargo's of het niet meer toelaten van de VS op hun vliegvelden. Of ze gillen dat het alleen maar is om die arme onschuldige Turken te haten uit racistische motieven. Zo ongeveer zoals vanaf hier in dit topic, zeg maar:

Bewijs dat Armeense "genocide" leugens vernietigt
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
pi_80674385
Obama sprak van een 'Grote Catastrofe' (zoals alle Amerikaanse presidenten tot nu toe) maar had het als eerste Amerikaanse president over dat er ook veel waren Turken die de Armeniërs hebben geholpen en gered.

Verder is het hoe dan ook vreselijk wat gebeurd is, boeiend welke naam je eraan geeft wat mij betreft..
pi_80674398
Toch mooi dat er in een land met 78 miljoen inwoners iniedergeval 200 netjes zijn, beschaving moet ergens beginnen.
pi_80674403
Aan de andere kant is het alweer 95 jaar geleden, en als je naar sommige discussies erover kijkt zou je denken dat het gisteren is gebeurd.

Zand erover en doorgaan zou ik zeggen.
pi_80674422
quote:
Op zaterdag 24 april 2010 19:33 schreef WammesWaggel het volgende:
Toch mooi dat er in een land met 78 miljoen inwoners iniedergeval 200 netjes zijn, beschaving moet ergens beginnen.
Volgens jou logica zou Wilders 150 stemmers moeten hebben.
  zaterdag 24 april 2010 @ 19:36:33 #11
300558 Izaag
pi_80674478
quote:
Op zaterdag 24 april 2010 19:30 schreef Mwanatabu het volgende:
De historici hebben het allang uitgezocht hoor, alleen komt dan steeds de Turkse politiek om de hoek kijken met een bezweet rood hoofd en het vuistje omhoog heel hard "Nietes!" roepend. En dan proberen ze de ene bron na de andere zwart te maken, of dreigen met embargo's of het niet meer toelaten van de VS op hun vliegvelden. Of ze gillen dat het alleen maar is om die arme onschuldige Turken te haten uit racistische motieven. Zo ongeveer zoals vanaf hier in dit topic, zeg maar:

Bewijs dat Armeense "genocide" leugens vernietigt
De meeste landen erkennen de Armeense kwestie niet.

En hoe zit het met de Armeense archieven? Waarom stellen ze die niet open? Zouden de Armenen iets te verbergen hebben?
pi_80674530
quote:
Op zaterdag 24 april 2010 19:36 schreef Izaag het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

En hoe zit het met de Armeense archieven? Waarom stellen ze die niet open? Zouden de Armenen iets te verbergen hebben?
Maar goed, jij denkt dus dat er niets is gebeurd?

Volgens mij staat het zo goed als vast dat een grote groep Aremniërs de woestijn in is gestuurd zonder eten drinken of iets. Hoe zou je zoiets noemen.
pi_80674574
quote:
Op zaterdag 24 april 2010 19:33 schreef WammesWaggel het volgende:
http://www.volkskrant.nl/(...)voor_begrafenis_Dink

En dat er 100.000 mensen de straat op gingen toen een Armeense journalist werd vermoord vergeet je ook maar even.
  zaterdag 24 april 2010 @ 19:49:01 #14
300558 Izaag
pi_80674829
quote:
Op zaterdag 24 april 2010 19:38 schreef IHVK het volgende:

[..]

Maar goed, jij denkt dus dat er niets is gebeurd?

Volgens mij staat het zo goed als vast dat een grote groep Aremniërs de woestijn in zijn gestuurd zonder eten drinken of iets. Hoe zou je zoiets noemen.
Ik speel even advocaat van de duivel.

Ik zie Turkse lui vaak dezelfde argumenten en punten opsommen, waar de pro-Armenen niet echt op ingaan. Of de genocide plaatsgevonden heeft? Daar durf ik geen antwoord op te geven, want in de kwestie heb ik me niet echt verdiept.
Wel weet ik dat ten tijde van het het verval het Ottomaanse rijk allerlei volkeren massa-slachtingen en slachtpartijen hebben gepleegd. Grieken die Turkse burgers afslachten, Armenen die Turken afslachten, Turken die Armenen uitmoorden, Serviers die Turken uitmoorden enz..

Het is zo lang geleden, wat lopen sommige Armenen nou te zeiken? Ieder volk heeft wel bloed aan zijn handen. Nederlanders hebben bijvoorbeeld 100 duizend Atjeers uitgemoord.

De Armeense kwestie woedt telkens weer op door politieke belangen.
pi_80674979
quote:
Op zaterdag 24 april 2010 19:34 schreef IHVK het volgende:

[..]

Volgens jou logica zou Wilders 150 stemmers moeten hebben.
Nee hoor, dat maak jij er van.
pi_80675035
quote:

[..]

[ afbeelding ]

Ik heb zelf rondgelopen in die archieven
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
pi_80675059
quote:
Op zaterdag 24 april 2010 19:40 schreef IHVK het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

En dat er 100.000 mensen de straat op gingen toen een Armeense journalist werd vermoord vergeet je ook maar even.
Dat was dan ook geen Armeense journalist maar gewoon een Turkse met een Armeense achtergrond en tevens een held voor de op het moment onder druk staande seculiere minderheid in Turkije.
Dat is een heel ander verhaal, gek dat Turken als jij meteen met allerlei vermeende aannames op de proppen komen.
pi_80675078
quote:
Op zaterdag 24 april 2010 19:58 schreef WammesWaggel het volgende:

[..]

Dat was dan ook geen Armeense journalist maar gewoon een Turkse met een Armeense achtergrond en tevens een held voor de op het moment onder druk staande seculiere minderheid in Turkije.
Dat is een heel ander verhaal, gek dat Turken als jij meteen met allerlei vermeende aannames op de proppen komen.
Jij komt ineens met de stelling dat het land uit 78 miljoen onbeschaafden bestaat. Niet ik he.
pi_80675083
quote:
Op zaterdag 24 april 2010 19:40 schreef IHVK het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

Dat was een geweldig gebaar inderdaad. Ik ben ook de laatste om te beweren dat er iets mis is met het Turkse volk als geheel, het gaat om de politiek, ideologie en stemming. Ik heb juist extra respect voor de oppositie die daar in alle redelijkheid een stem laat horen.
pi_80675103
quote:
Op zaterdag 24 april 2010 19:59 schreef Mwanatabu het volgende:

[..]

Dat was een geweldig gebaar inderdaad. Ik ben ook de laatste om te beweren dat er iets mis is met het Turkse volk als geheel, het gaat om de politiek, ideologie en stemming. Ik heb juist extra respect voor de oppositie die daar in alle redelijkheid een stem laat horen.
Weet ik.
pi_80675203
Obama heeft het woord "genocide" niet in de mond genomen heb ik gehoord

Verder: boeie
pi_80675220
quote:
Op zaterdag 24 april 2010 19:59 schreef IHVK het volgende:

[..]

Jij komt ineens met de stelling dat het land uit 78 miljoen onbeschaafden bestaat. Niet ik he.
Dan lees je toch niet helemaal goed, verblind door tranen van woede wellicht?
pi_80675258
quote:
Op zaterdag 24 april 2010 20:04 schreef WammesWaggel het volgende:

[..]

Dan lees je toch niet helemaal goed, verblind door tranen van woede wellicht?
Woede?

Ik vond het gewoon een vrij nutteloze opmerking.
pi_80675267
quote:

[..]

[ afbeelding ]

De meeste landen die het erkennen hebben het dan ook uit politieke oogpunt erkend en niet uit historisch oogpunt
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')