Voor de foto's natuurlijk.quote:Op dinsdag 27 april 2010 11:45 schreef Gellius het volgende:
Ach, wij hebben JAM hier al. Waarom zou je 'm ook nog dáár willen hebben?
Het kan allebei, als ik het goed heb. Maar het blijft een verwarrende kwestie. Vooral vanwege het Engels, dat er veel duidelijker in is:quote:Op dinsdag 27 april 2010 12:19 schreef ShadyLane het volgende:
Ik corrigeer teksten voor het jaarboek en kom (geparafraseerd) deze zin tegen:
"Na zes lange jaren hier op school wordt je gevraagd een stukje te schrijven voor in het jaarboek"
Voor zover ik weet is "wordt je" goed, want datief. Maar vrijwel iedereen zal, denkend aan zinnen als "word je afgeslacht", denken dat deze leerling zijn spelling niet beheerst. Dat wil ik die jongen ook niet aandoen.
Een aanpassing naar "word je gevraagd" lijkt me strikt genomen fout (alhoewel?). Ik heb nu maar even gedaan "krijg je de vraag een stukje te schrijven".
Ideeen? Tips? Advies? Lienekien?
Ik heb zo mijn twijfels bij 'ik word gevraagd een stukje te schrijven'.quote:Op dinsdag 27 april 2010 16:21 schreef Ringo het volgende:
[..]
Het kan allebei, als ik het goed heb. Maar het blijft een verwarrende kwestie. Vooral vanwege het Engels, dat er veel duidelijker in is:
I am asked to write an article.
*Me is asked to write an article.
Ik word gevraagd een stukje te schrijven.
Mij wordt gevraagd een stukje te schrijven.
Ik word gevraagd voor de schoolkrant.
*Mij wordt gevraagd voor de schoolkrant.
Ik ben dol op anglicismen.quote:Op dinsdag 27 april 2010 17:33 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ik heb zo mijn twijfels bij 'ik word gevraagd een stukje te schrijven'.
Zegt de ANS daar niet iets over? Ik stel me zo voor dat er een verschuiving gaande is waarin de datief niet meer gemarkeerd hoeft te worden. "Ik pas die schoen niet" in plaats van "Mij past die schoen niet" is bijvoorbeeld acceptabel gebruik geworden volgens de ANS.quote:Op dinsdag 27 april 2010 12:26 schreef Lienekien het volgende:
Het moet zijn 'wordt je gevraagd'. Ik vind je alternatief acceptabel, als je discussie wilt vermijden.
quote:Op dinsdag 27 april 2010 16:21 schreef Ringo het volgende:
[..]
Het kan allebei, als ik het goed heb. Maar het blijft een verwarrende kwestie. Vooral vanwege het Engels, dat er veel duidelijker in is:
I am asked to write an article.
*Me is asked to write an article.
Ik word gevraagd een stukje te schrijven.
Mij wordt gevraagd een stukje te schrijven.
Ik word gevraagd voor de schoolkrant.
*Mij wordt gevraagd voor de schoolkrant.
KP heeft zelfs een "up" gezet bij mijn iMax-album.quote:
Ja, zoiets.quote:Op dinsdag 27 april 2010 18:12 schreef JAM het volgende:
Heb ik gelijk Lien? Of is dit weer zo'n kwestie van het hebben horen donderen in Keulen maar niet weten waar de regen hangt?
Ik heb net zijn scriptie geprobeerd te lezen en het ging nog net, maar ik werd er wel duizelig van.quote:Op dinsdag 27 april 2010 20:38 schreef Gellius het volgende:
't Is een goeierd, onze KP.
quote:Op dinsdag 27 april 2010 21:47 schreef One_conundrum het volgende:
Dan hoef ik geen ik zoek een cadeau voor mijn moeder en ze vind bijvoorbeeld de wereld van sofie een heel mooi boek topic te openen?
Maya van dezelfde auteur als van 'De Wereld van Sofie' is wellicht een boek dat aan je omschrijving voldoet!quote:Op dinsdag 27 april 2010 21:47 schreef One_conundrum het volgende:
Dit is het langzaam praat topic, neem ik aan?
Hebben jullie hier wat verstand van boeken? Dan hoef ik geen ik zoek een cadeau voor mijn moeder en ze vind bijvoorbeeld de wereld van sofie een heel mooi boek topic te openen?
Heeft iemand nog wat tips van levensbeschouwelijke aard
Je geeft net te weinig aanwijzingen voor een zoektocht.quote:Op dinsdag 27 april 2010 21:32 schreef Marble het volgende:
[..]
Ik heb net zijn scriptie geprobeerd te lezen en het ging nog net, maar ik werd er wel duizelig van.
Dus toen ging ik mijn eigen scriptie maar weer even lezen om weer ter aarde weder te keren, maar daar werd ik juist weer verdrietig van omdat het over zielige derdewereldkindertjes ging (hij is alweer vier jaar oud dus dat had ik verdrongen).
Wat een emotionele achtbaan is het toch. Het leven.
Sein en Zeit lijkt me wel heel zwaar. En hoe voldoet post office aan de beschrijving? Ik heb Barfly gezien, maar die knakker was wel behoorlijk van de kaart, als ik die film moet geloven...quote:Op dinsdag 27 april 2010 23:46 schreef JAM het volgende:
Sein und Zeit natuurlijk. Dat of Post Office.
De reis van Theo van Cathérine Clement?quote:Op dinsdag 27 april 2010 21:47 schreef One_conundrum het volgende:
Dit is het langzaam praat topic, neem ik aan?
Hebben jullie hier wat verstand van boeken? Dan hoef ik geen ik zoek een cadeau voor mijn moeder en ze vind bijvoorbeeld de wereld van sofie een heel mooi boek topic te openen?
Heeft iemand nog wat tips van levensbeschouwelijke aard
Was die er nog niet dan?quote:Op woensdag 28 april 2010 10:22 schreef DO2 het volgende:
Ik heb zelfs even overwogen er een topic over te openen, Z.
Die opwelling is inmiddels wel vervlogen, Z.quote:Op woensdag 28 april 2010 10:34 schreef Z het volgende:
Schande. Open hem maar, ik post wel.
Hoe weet je dat het een man is?quote:Op woensdag 28 april 2010 10:35 schreef Lienekien het volgende:
Een onbekende heeft me gesms't. 'Ben zo terug'. Dat is nu al twee uur geleden!
Maar als je aan het hoofd van een organisatie staat, kun je juist veel zaken delegeren, waardoor je meer tijd overhoudt voor dit topic.quote:Op woensdag 28 april 2010 13:59 schreef I.R.Baboon het volgende:
Ik had net een beoordelingsgesprek, en mijn manager verwacht dat ik in de toekomst aan het hoofd van een amsterdamse organisatie ga staan. Ik weet niet of ik al die druk aankan, straks heb ik geen tijd meer voor dit topic.
Eigenlijk is het een soort boerenverbond waarvan de leden een wanhopige poging doen tot ontwikkeld stadsmensje spelen. Inderdaad, een échte Amsterdamse organisatie.quote:Op woensdag 28 april 2010 14:02 schreef Gellius het volgende:
Deze topic is in essentie ook 'n Amsterdamse organisatie. Met decentrale regiokantoren.
Dat levert dan natuurlijk wel weer frisse nieuwe usertjes op!quote:Op woensdag 28 april 2010 14:02 schreef I.R.Baboon het volgende:
Maar ik kan dan ook gewoon het posten in dit topic delegeren. Dat gaat Ivan Max ook goed af.
Altijd die kiftquote:Op woensdag 28 april 2010 14:07 schreef JAM het volgende:
[..]
Eigenlijk is het een soort boerenverbond waarvan de leden een wanhopige poging doen tot ontwikkeld stadsmensje spelen. Inderdaad, een échte Amsterdamse organisatie.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |